Genres / Jazz / Maak kennis met Jazz en beoordeel
zoeken in:
0
geplaatst: 24 december 2019, 17:27 uur
aerobag schreef:
Ik waardeer zulke lijstjes en ook zeker die van jou. Vooral moderne jazz vind ik een genre dat moeilijk bij te houden is. Jazz maakt een bescheiden comeback en er wordt vandaag de dag sterk en innovatief werk voortgebracht, maar op de meeste (grote) muzieksites is er weinig tot geen aandacht voor. Bandcamp is meestal mijn enige bron voor inspiratie. Deze lijstjes zijn dus een uitgelezen kans om te blijven ontdekken en ik beluister vaak wat er gepost wordt.
oftewel negeer de azijnpisserij en genereer vooral meer mooie verpisserijlijstjes in de toekomst
(quote)
Ik waardeer zulke lijstjes en ook zeker die van jou. Vooral moderne jazz vind ik een genre dat moeilijk bij te houden is. Jazz maakt een bescheiden comeback en er wordt vandaag de dag sterk en innovatief werk voortgebracht, maar op de meeste (grote) muzieksites is er weinig tot geen aandacht voor. Bandcamp is meestal mijn enige bron voor inspiratie. Deze lijstjes zijn dus een uitgelezen kans om te blijven ontdekken en ik beluister vaak wat er gepost wordt.
oftewel negeer de azijnpisserij en genereer vooral meer mooie verpisserijlijstjes in de toekomst
Beetje onnodige reactie - beetje gekscherend verwees ik naar het generiek toptien topic over 2019, waar sommigen zelfs een tophonderd posten - what's the use denk ik dan. Bovendien neem ik wél de moeite om a. de open spotify-link te posten en b. een beetje aandacht vraag voor één van NL's beste sax players, Yuri Honing. Honing heeft echt een paar prachtalbums op zijn naam staan, met een zeer goede productie. Ook Tony Overwater - bassist met wie hij wel 'ns heeft gewerkt- wil ik noemen, om dezelfde reden, de productie.
Bij die mensen heb je nog een gerede kans om ze live eens te zien; en jazz is per slot van rekening echt muziek voor live beleving.

2
geplaatst: 27 december 2019, 19:28 uur
Mjuman schreef:
Beetje onnodige reactie - beetje gekscherend verwees ik naar het generiek toptien topic over 2019, waar sommigen zelfs een tophonderd posten - what's the use denk ik dan. Bovendien neem ik wél de moeite om a. de open spotify-link te posten en b. een beetje aandacht vraag voor één van NL's beste sax players, Yuri Honing. Honing heeft echt een paar prachtalbums op zijn naam staan, met een zeer goede productie. Ook Tony Overwater - bassist met wie hij wel 'ns heeft gewerkt- wil ik noemen, om dezelfde reden, de productie.
Bij die mensen heb je nog een gerede kans om ze live eens te zien; en jazz is per slot van rekening echt muziek voor live beleving.
Over de zin en onzin van lijstjes valt vermoedelijk heel wat te zeggen. Zoals The Quietus ironisch genoeg zelf ook aangeeft bij het eigen eindejaarslijstje van 2019; Het opstellen van lijstjes is schijnbaar zinloos in het altijd evoluerende en trendgevoelige muzieklandschap, waar luisteraars het toch altijd moeten stellen met hun eigen (voor)oordelen gebaseerd op de muzikale ervaringen die zij gaande weg opgedaan hebben. Een reis die voor ieder weer anders is en dan ook nog eens afhankelijk is van de set hersens die je ook zelf niet uitgekozen heb. Nu wil de schrijver van The Quietus zelfs zo ver gaan om te beweren dat luisteraars met de pathologische behoefte om alles te categoriseren in een constante angst voor de dood leven en orde proberen te scheppen in een chaotische muziekwereld.
Echter, een uitgebreid toplijstje van een user met een overlappende smaak levert mij heel wat potentieel luistervoer en ik leef in de comfortabele illusie dat een andere liefhebber hetzelfde ontdekt in zo'n lijstje waar ik dan de gepaste moeite in steek. Maar een nultje achter de vooropgestelde 10 zetten, daar draaft men inderdaad wat in door.
Even terug on topic: Ik zit nu net heerlijk te genieten van de saxofoon klanken van Yuri Honing, precies de ambience die ik nodig heb na de kerstdagen.
0
geplaatst: 28 december 2019, 10:38 uur
Jazz? Fusion?Balkan muziek? In ieder geval hoor ik een didgeridoo.
3
geplaatst: 16 januari 2020, 19:20 uur
https://f4.bcbits.com/img/a1515752819_10.jpg
Ben Vince - Dont Give Your Life (2019) bandcamp
Jazz en electronica, maar ook invloeden van wave & punk .... Soms ambient-dromerig, dan weer eens ritmisch of mysterieus avantgardistisch
Ben Vince - Dont Give Your Life (2019) bandcamp
Jazz en electronica, maar ook invloeden van wave & punk .... Soms ambient-dromerig, dan weer eens ritmisch of mysterieus avantgardistisch
3
geplaatst: 18 januari 2020, 15:06 uur
https://f4.bcbits.com/img/a2058808037_10.jpg
Pyjæn - Pyjæn (2019) bandcamp
Jazz-Funk van de London Scene.
Pyjæn - Pyjæn (2019) bandcamp
Jazz-Funk van de London Scene.
1
geplaatst: 18 januari 2020, 15:33 uur
https://f4.bcbits.com/img/a1817423672_10.jpg
Planet Battagon - Battagon Symphony (Rough Guide to Neptunia pt. 1) EP (2018) bandcamp
Heerlijke EP met een mengeling van Jazz & Electronica. Cosmic en outerspacy. Zelf noem ze het Droid-Jazz.
Planet Battagon - Battagon Symphony (Rough Guide to Neptunia pt. 1) EP (2018) bandcamp
Heerlijke EP met een mengeling van Jazz & Electronica. Cosmic en outerspacy. Zelf noem ze het Droid-Jazz.
0
geplaatst: 19 januari 2020, 13:19 uur
https://f4.bcbits.com/img/a0424363387_10.jpg
Time Grove - More Than One Thing (2018) bandcamp
Alhoewel ik al enkele jaren volledig in de ban ben van de Londonse jazzscene moet ik niet vergeten dat er elders ook prachtige jazz gemaakt wordt, zoals bv. deze uit Israel.
Heerlijke hedendaagse jazz met een mooie ballans tussen oud en nieuw. Zeer sfeervol en melodieus. Zeker leuk voor een relaxte zondag zoals vandaag.
Time Grove - More Than One Thing (2018) bandcamp
Alhoewel ik al enkele jaren volledig in de ban ben van de Londonse jazzscene moet ik niet vergeten dat er elders ook prachtige jazz gemaakt wordt, zoals bv. deze uit Israel.
Heerlijke hedendaagse jazz met een mooie ballans tussen oud en nieuw. Zeer sfeervol en melodieus. Zeker leuk voor een relaxte zondag zoals vandaag.
1
geplaatst: 19 januari 2020, 19:05 uur
ohmusica schreef:
Dit is ook fraai
Live in Gothenburg by Esbjörn Svensson Trio on Spotify - open.spotify.com
Dit is ook fraai
Live in Gothenburg by Esbjörn Svensson Trio on Spotify - open.spotify.com

YouTube
voor diegenen, zoals mij, die geen spotify hebben.
3
geplaatst: 17 februari 2020, 11:31 uur
Afgelopen week het Finse We Jazz Records label ontdekt en daar gebeuren zeer interessante zaken.. Modern niet te gladjes en oubollig, maar ook weer geen "piep knor"
Music | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
- jazz/ambient/electro van 3TM
Abyss (A Prelude to Lake) | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
Lake | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
- Frisse en niet te flauwe jazz van mega talent Petter Eldh. Heeft ook diverse mooie samenwerkingen buiten dit label. weet gelijktijdig uit te dagen en toch toegankelijk te blijven.
Koma Saxo | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
-jazz/electro combinatie die wel werkt van Jonah Parzen-Johnson
Imagine Giving Up | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
etc
Music | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
- jazz/ambient/electro van 3TM
Abyss (A Prelude to Lake) | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
Lake | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
- Frisse en niet te flauwe jazz van mega talent Petter Eldh. Heeft ook diverse mooie samenwerkingen buiten dit label. weet gelijktijdig uit te dagen en toch toegankelijk te blijven.
Koma Saxo | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
-jazz/electro combinatie die wel werkt van Jonah Parzen-Johnson
Imagine Giving Up | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
etc
1
geplaatst: 17 februari 2020, 11:52 uur
Oh ja, dan hebben we nog Dustin Laurenzi met het album Snaketime: The Music of Moondog.
Een album wat waarschijnlijk binnenkort bij mij naar 5* gaat. Doet me vaak aan Charlie haden liberation music orchestra denken. Folk elementen, maar ook de simpele schoonheid van een clubje rasmuzikanten die samen de sterren van de hemel spelen en wat dat dan oplevert. Klinkt soms als een straatorkest (net zoals dat album van Haden) maar dat verhoogt de sfeer naar mijn idee. Wees er snel bij, worden maar 500 lp's uitgegeven.
Dustin Laurenzi - astrallaurenzi.bandcamp.com
Een album wat waarschijnlijk binnenkort bij mij naar 5* gaat. Doet me vaak aan Charlie haden liberation music orchestra denken. Folk elementen, maar ook de simpele schoonheid van een clubje rasmuzikanten die samen de sterren van de hemel spelen en wat dat dan oplevert. Klinkt soms als een straatorkest (net zoals dat album van Haden) maar dat verhoogt de sfeer naar mijn idee. Wees er snel bij, worden maar 500 lp's uitgegeven.
Dustin Laurenzi - astrallaurenzi.bandcamp.com
0
geplaatst: 2 april 2021, 21:14 uur
Leuke band. Alleen jammer dat ze geen gewone drummer hebben. Zo'n drumbord vind ik maar niks. Rest is gewoon goed. Spaans denk ik?
0
geplaatst: 4 april 2021, 11:04 uur
Ik heb onlangs deze lp in huis gekregen: Nick Culp - The Culprit's Blues (2017)
Niet wereldschokkend, maar wel fijne, rustige jazz alsof het in een andere tijd gemaakt is.
The Culprit's Blues | Nick Culp - nickculp.bandcamp.com
Niet wereldschokkend, maar wel fijne, rustige jazz alsof het in een andere tijd gemaakt is.
The Culprit's Blues | Nick Culp - nickculp.bandcamp.com
0
geplaatst: 5 mei 2021, 19:53 uur
Bram Moony, een muziekkennis van mij, stuurde me onderstaabd bericht door. Ik wil het hier ook met jullie delen...
Bram Moony presents John Ghost ◉ Spot On Jazz, woensdag 5 mei, 20u. Te bekijken via www.jazz.be (nadien nog 48u beschikbaar).
Een organisatie van Bath Foam Throne music promotion. In samenwerking met Jazz.be, Gent Jazz, Jazz Middelheim, Zaal Goedleven en ART-SPOT.BE & mee ondersteund door Vlaanderen.
De Gentse band John Ghost werkt volop aan nieuw materiaal, maar met deze stream ligt de focus nog even op de recente plaat 'Airships Are Organisms' (Sdban Records). Qua sound laveert die tussen Magik Malik-grooves en de beeldtaal van animatiefilms uit de jaren 70.
Airships Are Organisms ontvouwt zich als een psychedelische, nostalgische trip, en de plaat vertelt bovendien een werelds verhaal waarbij een Noorse producer, een Syrische kunstenaar en een Arabische prinses betrokken zijn. Die thema’s komen tijdens deze live-stream ook aan bod in een interview met componist Jo De Geest.
Bram Moony nodigde de band uit in Zaal Goedleven en interviewde frontman Jo. Sam Verhaert was de regisseur van dienst. Weetje: John Ghost maakt tijdens dit concert gebruik van de sterrendoeken van de Gorki-shows van weleer. Na de stream van woensdag 5 mei is de concertfilm van John Ghost nog 48 uur te herbekijken via jazz.be.
Bram Moony presents John Ghost ◉ Spot On Jazz, woensdag 5 mei, 20u. Te bekijken via www.jazz.be (nadien nog 48u beschikbaar).
Een organisatie van Bath Foam Throne music promotion. In samenwerking met Jazz.be, Gent Jazz, Jazz Middelheim, Zaal Goedleven en ART-SPOT.BE & mee ondersteund door Vlaanderen.
De Gentse band John Ghost werkt volop aan nieuw materiaal, maar met deze stream ligt de focus nog even op de recente plaat 'Airships Are Organisms' (Sdban Records). Qua sound laveert die tussen Magik Malik-grooves en de beeldtaal van animatiefilms uit de jaren 70.
Airships Are Organisms ontvouwt zich als een psychedelische, nostalgische trip, en de plaat vertelt bovendien een werelds verhaal waarbij een Noorse producer, een Syrische kunstenaar en een Arabische prinses betrokken zijn. Die thema’s komen tijdens deze live-stream ook aan bod in een interview met componist Jo De Geest.
Bram Moony nodigde de band uit in Zaal Goedleven en interviewde frontman Jo. Sam Verhaert was de regisseur van dienst. Weetje: John Ghost maakt tijdens dit concert gebruik van de sterrendoeken van de Gorki-shows van weleer. Na de stream van woensdag 5 mei is de concertfilm van John Ghost nog 48 uur te herbekijken via jazz.be.
0
geplaatst: 26 mei 2021, 19:31 uur
Heb het toevallig opstaan. Erg fraai Had het ook in een andere rubriek kunnen plaatsten.
2
ohmusica
geplaatst: 5 november 2021, 11:14 uur
Er is oneindig veel jazz te vinden. Als je iets wilt aanprijzen, leg dan even uit waarom, je persoonlijke motivatie en geef er wat achtergrondinformatie bij. Dit lijkt me veel leuker, toch?
* denotes required fields.