MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Deze had ik niet. Daar gaat mijn voorsprong

Vind het ook een heel matige plaat trouwens.

Jammer dat ik geen tijd had om de voorspelling in te zenden want ik had Revere zeker in de Top 10 geplaatst. Maar ja had ik maar wat tijd moeten vrij maken... Of niet natuurlijk, er zijn belangrijkere zaken

Deze plaat zagen de meesten wel in de top 10 eindigen, enkel ArthurDZ en dix vergaten de plaat op te nemen. Iedereen zag de Monkeys wel een stuk hoger eindigen, een negende plek vind ik ook verrassend laag voor hen.
De scores liggen na 2 platen erg dicht bij mekaar dus alles is nog mogelijk.

Gretz 18
Chevy93 18
EttaJamesBrown 18
GrafGantz 18
ArthurDZ 17
Johan de witt 17
Herman 16
Motel matches 16
Wibro 16
Stardust_be 16
Johnny Marr 15
Dix 0

Sta ik gewoon even keihard op 1 met betrekking tot het voorspellen

dix
stardust_be schreef:
...enkel ArthurDZ en dix vergaten de plaat op te nemen.

Nee hoor, ik verwachtte deze gewoon niet bij de eerste 10. En veel heeft het ook niet gescheeld.

vigil schreef:
Staan toch al een paar jaar met een aantal nummers in de MuMe-ladder

Ik doel dan ook op het album, 16 (!) stemmen ook maar op RYM
Maar komt dus uit de MuMe-keuken, dat verklaart het.

Mooi toch dat dat kan.

johan de witt schreef:

Ik doel dan ook op het album, 16 (!) stemmen ook maar op RYM

Dat zegt dus dat Eric niet op RYM actief is

zaaf
8. Holden - The Inheritors
https://www.musicmeter.nl/album/354602

Punten : 206
Nom. : 9
Nr. 1 van : herman, Teunnis

Ik mag aannemen dat dit toch ook wel een surprise is. Voor mij een prettige, want bijzonder veel van mijn voorkeuren vertoeven akelig laag in deze chart… Holden begon dan ook sterk maar zakte steeds iets verder weg. De knaller van Teun kwam exact op het goede moment.

James Holden werd geboren als James Holden in '79 in Exeter, Devon. De wiskundestudent startte zijn carrière met het maken van trance, bracht diverse singles en remixes uit op allerhande labels. Hij werkte even samen met zangeres Julie Thompson als Holden & Thompson en was eenderde van Mainline, projecten die singles opleverden.

Hij startte zijn eigen label Border Community, begon zijn eigen werk wat te verdiepen en maakte naam met remixes van Madonna, Britney Spears, Depeche Mode, New Order, Nathan Fake, Kieran Hebden en Steve Reid. Zijn mixalbum James Holden at the Controls was Mixmag 's 'Album of the Month'.

In dat jaar, 2006, kwam ook zijn debuutplaat uit, The Idiots are Winning, beschreven door The Guardian als "the most astonishing debut in electronic music since Boards of Canada's Music Has the Right to Children."

Na een radiostilte verscheen in 2010 zijn DJ Kicks album, een niet dansbare plaat die een pure luistertrip bleek te zijn. En middels remixes voor Caribou, Mercury Rev en Mogwai werd het geluid van zijn tweede album, The Inheritors zo'n beetje aangekondigd.

Enorm creatieve trancey plaat. Wekt op verschillende momenten verschillende associaties bij me op, veelal prettige.

Luistertip van de dag, dit onbekend werkje in Huize Etta. Eerst an die Arbeit.

zaaf
7. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
https://www.musicmeter.nl/album/315166

Punten : 231
Nom. : 12
Nr. 1 van : niemand

Aldoor in de lage regionen, niet in de top 25, tot een boost begin deze week het album dicht bij de top 10 bracht. De kurk was van de steun en nog wat meer support gaf deze 7e plek.

Het succes van Vampire Weekend is wat wisselend bij ons. Waar het debuut overtuigend op 4 eindigde, stond Contra uiteindelijk op plek 24. Deze derde doet het weer prima.

Contra was internationaal gezien weldegelijk een succes en na een toer na die plaat namen ze hun eerste break sinds 5 jaar en deden individuele zaken. Baio deed wat DJ sets en maakte de score voor de film Somebody Up There Likes Me, Batmanglij reisde met vrienden af naar India en maakte ook nog wat solomateriaal en Koenig werkte samen met Major Lazer, brak met zijn vriendin, probeerde te aarden in LA en verhuisde weer terug naar NY.

In 2011 kwam men weer bijeen met ieder een arsenaal aan ideeën en materiaal. Hiermee zonderden Koenig en Batmanglij zich af op het eiland Martha's Vineyard en schreven daar rustig de nieuwe songs.
Opnamen werden vervolgens gemaakt, overal en nergens, in Downtown Studios in New York City, Echo Park Back House en Vox Studios in Los Angeles, Slow Death Studios in Burbank en in het appartement van Rostam Batmanglij.

De laatste zei over het werk in de studio: "Much of the overall sound and approach to the album was being able to record the drums to tape on an old Ampex machine." 
Het drumgeluid was een belangrijk item voor de groep en er werd veel moeite gedaan met de setup en de micposities en het bewerken van dat resultaat. Ook werd er veel gewerkt met pitch shifting, ook op de zang.

De titel van de plaat komt van Junior Reid's 1990 song One Blood, Koenig vond de passage grappig maar ook dreigend, perfect voor een albumtitel.

Wel leuk. Top 10 vind ik persoonlijk wat te kras.

Dan zal die (positieve) verrassing wel op 6 staan, want de top-5 lijkt me redelijk zeker.

De electronicaplaat van Holden werd door 5 van de 12 deelnemers voorspeld en die zagen hem allemaal nog wat hoger eindigen. Die van Vampire Weekend was een van de meest genoemde platen (8 keer), johan en mezelf voorspelden hem exact correct en krijgen de eerste sterren.
Er is nu duidelijk een kloof geslagen tussen de top 3 (mezelf, chevy, (verrassend!) GrafGantz) en de rest van het deelnemersveld.

Stardust_be* 54
chevy93 54
GrafGantz 52
EttaJamesBrown 37
johan de witt* 37
wibro 35
Arthurdz 35
Gretz 35
herman 32
Johnny Marr 31
motel matches 16
dix 0

zaaf schreef:
8. Holden - The Inheritors
(afbeelding)

Punten : 206
Nom. : 9
Nr. 1 van : herman, Teunnis

Ik mag aannemen dat dit toch ook wel een surprise is.

Verrassend laag ja, had hem op 4 voorspeld

dix
James Holden & Vampire Weekend ??
Ah, die had ik beiden als laatste uit mijn lijstje gegooid.
Gaat lekker! Ik kan Graf al niet eens meer zien ...

Wauw, Holden zo weinig voorspeld. Ik had hem wel iets hoger verwacht.

Casartelli (moderator)
Zo'n plaat als die van Holden moet het toch een beetje van de stemmen van buitenstaanders hebben om in de toptien te eindigen. Van mij bijvoorbeeld; ik had hem op 9. Vampire Weekend had ik uiteraard niet - al zijn de twee bekende nummers die hierop staan op zich nog wel beluisterbaar.

Met terugwerkende kracht jeuken de vingers toch wel een beetje om een voorspelling in te dienen - ik zie althans voorlopig niks wat ik niet voorspeld zou kunnen hebben - tot zover het gratuit commentaar van de zijlijn.

Holden voorspeld op plek 11, net buiten de top 10 dus. Er was er gewoon te weinig "ruimte" voor.
Die apen en die vampieren dit keer wel in de top 10 voorspeld.

catchup
Holden ben ik een week geleden gaan luisteren, met plezier, Vampires nooit goed doorgekomen. Werkelijk geen idee wat er verder komt, ik zie net dat ik Costello ben vergeten. Zo wordt het nooit wat.

Arctic Monkeys bij mij op 5. Vampire Weekend is een goede plaat, maar ben het met zaaf eens dat top 10 wel wat kras is. Echter: de laatste tijd vertoeven er wel vaker krasse knarren in onze top 10.

It's amazing what gets left out in the snow...kom maar op

zaaf
6. Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)
https://www.musicmeter.nl/album/293278

Punten : 264
Nom. : 12
Nr. 1 van : Bonk

En vaste klant Steven Wilson was deze editie vast in de top 10 te vinden al varieerden de posities nogal. Stond iets over de helft van deze jaargang nog even op het podium, maar daar toen werd hij door problemen gevonden. (wink wink)

Derde solo van de fameuze Brit Steven Wilson. Het thema is 'the supernatural' en iedere song bevat een daaraan gerelateerd relaas.

Na het voltooien van de 2010 The Incident-toer wijdde Wilson zich enige tijd aan zijn tweede leg, Grace For Drowning, en aan de derde van Blackfield, Welcome to my DNA. De planning was om daarna weer met het stekelvarken verder te werken, maar Wilson liet begin 2012 officieel weten zich te blijven richten op zijn solocarrière. Daar moeten we verder geen conclusies aan verbinden: "That doesn’t mean anything, though. I think people read too much into statements like that. We have no plans, but I’m sure we will work together again. That’s all I can say."

Dat hield een nieuw rondje toeren in om GFD onder de aandacht te brengen om daarna met de live band de studio in te duiken voor de opvolger. En aldus geschiedde. Dus met de band, bestaande uit leadgitarist en docent Guthrie Govan, toetsenbaas Adam Holzman (ook op Tutu van Miles), blazer Theo Travis, drummer Marco Minnemann en bassist Nick Beggs (van Kajagoogoo en Ellis, Beggs & Howard) werd de plaat, met hulp van Alan Parsons als engineer opgenomen.

Ik vind de geremixte albums door Steven Wilson vaak goed gedaan, dat is zijn meerwaarde voor mij. Zijn eigen muziek bekoort me niet.

dix
0 uit 5

GrafGantz, eat your heart out

Hij is trouwens jarig vandaag, onze Steven, hij wordt 50. Hieperdepiep, hoeraaaa! Gefeliciteerd Steven!

0 uit 5 ook

Gebak!

Overigens mijn nummer 13.

Met een gemiddelde van 4.14 Met ruim 400 stemmen kon je deze toch wel verwachten lijkt mij

Op 5 verwacht inderdaad, verrassend dat er een verrassing in de top-5 komt

Ow sorry je doelt op 0 uit 5 op je eigen lijst. Ik dacht op de voorspelling

De raaf zagen de meesten wel in de top 10 eindigen, is nochtans de eerste keer dat Steven met een soloplaat de top 10 haalt. Herman en Arthur krijgen allebei een sterretje.

Bovenaan blijft het zeer spannend met chevy die momenteel de leiding neemt met 1 punt voorsprong.
Gezien ik absoluut zeker ben van 4 platen die nog moeten komen, gaan we inderdaad een verrassing krijgen in de top 5 die de doorslag gaat geven vermoed ik.
De rode lantaarn is nu wel al bekend

chevy93 72
Stardust_be* 71
GrafGantz 70
johan de witt* 56
Arthurdz* 55
wibro 53
herman* 52
Johnny Marr 50
EttaJamesBrown 37
Gretz 35
motel matches 35
dix 0

Gast
geplaatst: vandaag om 07:33 uur

geplaatst: vandaag om 07:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.