MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Tenzij niemand die heeft.
Ik ga uit van een oude bekende, die ik op 11-15 zou hebben voorspeld.

zaaf
http://de-pelikaan-assen.ambachtsbakker.nl/files/images/ambachtsbakker/0df88af14cab589b8cd8545c2e3fcbb7451e1ab4.jpg
Ik trakteer namens SW, die u dankt voor de felicitaties, laat weten trots te zijn op dit resultaat en op het feit dat zijn verjaardag samen mag vallen met die van een zeer gerespecteerd MuMe-lid.

dix
vigil schreef:

Met een gemiddelde van 4.14 Met ruim 400 stemmen kon je deze toch wel verwachten lijkt mij

Ja maar ik dacht prog

Proficiat Steven Wilson. 50 alweer.
Taart zal smaken. Dit album iets minder.
Niet in mijn lijst.
Net als al het voorgaande.

vigil schreef:
Ow sorry je doelt op 0 uit 5 op je eigen lijst. Ik dacht op de voorspelling

Hij let zelf niet zo goed op. Dix zegt dat hij er 0 uit 5 heeft in de voorspelling (dat moet wel, want hij tagged mij ). Johan reageert daar vervolgens op dat hij OOK op 0 uit 5 staat.

Proficiat Martin! Véél jonger dan 50 vast

De beste stuurlui staan aan wal. Ook ik weet zeker dat ik mee had gedaan om de Nostradamusbokaal als ik een voorspelling had ingestuurd. Alleen Revere had ik waarschijnlijk niet gekozen, de rest absoluut. Maar er blijft dan nog een verrassing over. Gezien het aantal stemmen + gemiddelde zou dat QOTSA moeten zijn, maar ik denk dat het Bowie wordt. Die twee hadden ook in mijn voorspellingslijstje gestaan (op 9 en 10).

Casartelli (moderator)
Felicitaties aan Steven Wilson dat hij vandaag Abraham ziet, aan zaaf dat hij over 56 jaar geboren wordt en aan mijzelf dat mijn nummer 15 op 6 terechtkwam.

zaaf
5. Eefje de Visser - Het Is
https://www.musicmeter.nl/album/371845

Punten : 284
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : Gretz, Dwejkk_

Beter presterend dan De Koek, daar zag het toch een tijd niet naar uit. Netaan top 20 gedurende de eerste week, pas in het weekend kwam de stroom Eefje-adepten op gang. En na een sprong bleef de stijging daar en werd deze mooie 5e plek een feit.

Sinds ze in 2011 debuteerde met De Koek werd Eefje de Visser een begrip. Op haar tweede langspeler gooit ze het over een andere boeg. ‘Het is’ klinkt donkerder en complexer, soberder en ruimtelijker dan zijn voorganger. Het klinkt als een natuurlijke ontwikkeling, hoewel de songs verband houden met het afbreken van een langdurige relatie.

Aan poëzie doet Eefje de Visser niet echt. Ze schrijft zoals ze denkt en springt daarbij soms van de hak op de tak. Ze associeert, drukt zich uit in voortijdig afgebroken zinnen of stokkende bewustzijnsstromen. En ook al worden er soms stappen overgeslagen, alles verloopt volgens een geheel eigen logica. Soms kost het haar moeite haar zinnen in het metrum geperst te krijgen. Dat verklaart wellicht waarom ze een unieke frasering heeft ontwikkeld.
De articulatie laat soms wat te wensen over, dus een tekstblad is onontbeerlijk. Voor De Visser zijn sound, sfeer en productie dan ook belangrijker dan de teksten op zich. Geregeld klinkt het alsof haar stem een instrument wordt tussen de andere instrumenten.

Eefje vertelt er het volgende over: "De Koek is achteraf beschouwd vooral een ontdekkingstocht naar mijn muzikale mogelijkheden en staat in het teken van het experiment. Op Het is heeft die zoektocht plaatsgemaakt voor de verdere koersbepaling van mijn eigen muzikale stijl. Dit nieuwe album vormt veel meer een geheel in vergelijking met mijn debuut. Ik denk dat ik mijn eigen muzikale koers heb gevonden. En het komt uit op cd en vinyl. Daar ben ik heel blij mee!"

Fijne plaat. De magie is er voor mij een tikkie af, maar blijft mooi.

dix
Het is ... zover.

Ik heb er één goed voorspeld.

Dit is lager dan ik had ingeschat, nog even wachten op de verrassing.

zaaf
dix schreef:
Het is ... zover.

Ik heb er één goed voorspeld.
Wat een bevalling...

Ah, ik had deze bewust uit de voorspelling gelaten omdat ik er echt helemaal niets mee kan.

Geef mij maar die paar frisse liedjes van een paar jaar eerder.

dix
zaaf schreef:
Wat een bevalling...

Dat is nog niets vergeleken met de conceptie

Mooie plaat. Staat bij mij op de 16de plaats. Die plaat van Wilson ken ik niet en had ik dus niet. Holden en Revere idem dito. Vampire Weekend staat iets te laag naar mijn mening (bij mij op de zesde plaats te vinden). AM staat ongeveer goed, ik had 'm op 15 maar kon ook hoger hebben gestaan, geweldig album vind ik, net zoals al hun andere platen. Nee, de Monkeys moeten hun eerste slechte album nog maken en hopelijk wordt dat niet hun volgende.

Eefje bij mij op 18, ik heb er een tijdje te veel naar geluisterd en er staan toch enkele mindere nummers op kant B.

Vampire Weekend heb ik op 5, een onvoorstelbaar subtiele popplaat en zonder twijfel hun beste. Geweldige lyrics ook.

Na de goede prestatie van de Koek was het voor de meeste voorspellers wel duidelijk dat deze nog beter ging scoren, enkel herman en GrafGantz misten Eefje in hun top 10. De meesten hadden Het Is nog wel een plaatsje hoger verwacht dus geen sterretjes om uit te delen.
De laatste nul is hiermee nu ook van het scorebord, proficiat dix

chevy93 91
Stardust_be* 89
johan de witt* 75
ArthurDZ* 73
wibro 71
GrafGantz 70
Johnny Marr 66
EttaJamesBrown  56
Gretz 54
motel matches 54
herman* 52
dix 19

stardust_be schreef:
GrafGantz miste Eefje in zijn top 10.

Had ik dus nog gelijk ook

Teunnis schreef:
(quote)

Had ik dus nog gelijk ook

Moest hij Eefje niet gemist hebben zou Graf een serieuze kans hebben gemaakt op de overwinning

Eefje bij mij op 5. Voorspeld op plek 7. Treedt op 15 december weer op in Doornroosje in Nijmegen. Ben er weer bij. Zij is voor mij op afstand Nederlands beste zangeres.

Ben ik uiteraard ook bij wibro.

zaaf
Gretz schreef:
Ben ik uiteraard ook bij wibro.
Wat ben je toch een globetrotter

zaaf
4. Chvrches - The Bones of What You Believe
https://www.musicmeter.nl/album/374290

Punten : 304
Nom. : 13 x
Nr. 1 van : Arno, JoaMuse

Nou deze dan. Eindelijk duidelijkheid, want als iemand de top 3 niet als top 3 heeft voorspeld, dan zeg ik: in de hoek en zeven dagen water en brood en spinnen.
Verraste mij nogal, want ik zie de band (nog steeds) als opgehyped. En daar trappen we toch niet in met zn allen. Aanvankelijk niks aan de hand, top 20, prima, maar het album bleef maar stijgen! Het kostte de uiteindelijke nr 3 echt flink moeite om er nog langs te komen.

CHVRCHΞS (Churches) is een Schots trio, bestaande uit de drie synth-spelers Martin Doherty, Iain Cook (die daarnaast ook gitaar speelt) en Lauren Mayberry (die naast het verzorgen van de leadzang ook drumt).
De eerste twee kenden elkaar al langere tijd, van university. Cook ('74) was founding member van Aereogramme en Doherty ('82) speelde in de tourbandversie van The Twilight Sad en speelde ook met Aereogramme.

Mayberry ('87) deed na een voltooide rechtenstudie een jaar journalistiek, speelde van kinds af aan al piano en vanaf de tienerjaren ook drums. Voor Churches speelde ze al in die rollen bij lokale band Blue Sky Archives. Toen Cook een EP voor hen ging produceren raakte hij onder de indruk van het kunnen van Mayberry en vroeg haar wat ideeën van hem te voorzien van zang voor demomateriaal.

Dat materiaal had volgens hen potentie en Doherty werd erbij gehaald om samen een nieuwe band op te richten. We spreken september 2011. Ze gingen voor driekwart jaar een basementstudio in Glasgow in. Via de Neon Gold (label) blog kon men mei 2012 al kennis maken met de track Lies, een half jaar later kwam de officiële eerste single uit: The Mother We Share. In de Alucard Studios in Glasgow werd vervolgens verder gewerkt aan het debuutalbum.

Nee! Niks voor mij, dan maar ouwe lul.

Er geen moment over nagedacht deze in de top 10 te voorspellen. In de eerste plaats vind ik er zelf niet veel aan en op de tweede plaats uiteraard vanwege het "lage" gemiddelde van 3.68*.

Aangename verrassing, ik vroeg mij al af waar deze bleef. Stond op 3 in mijn eigen lijst.
Zeer aanstekelijke plaat met als prijsnummer The Mother We Shared.
Ben nog geen ouwe lul dus

Oh, die heb ik ook op 4, staat dus juist goed! Wel lager voorspeld, op 8. Prachtige plaat.

Nee, had ik zeker niet verwacht, gek eigenlijk.
Bij mij op 7.

En dan nu de genadeslag
Chvrches werd enkel voorspeld door 3 deelnemers: ik en Johnny plaatsten hen op een voorzichtige 8ste plek maar het dichtste bij kwam niemand minder als GrafGantz (!) die Chvrches op 6 plaatste in zijn voorspelling.
Met waarschijnlijk 9 van 10 platen correct voorspeld ga ik de Nostradamusbeker wellicht nog een jaartje mogen bijhouden.

Stardust_be* 105
chevy93 91
GrafGantz 88
Johnny Marr 82
johan de witt* 75
ArthurDZ* 73
wibro 71
EttaJamesBrown  56
Gretz 54
motel matches 54
herman* 52
dix 19

Alle andere platen die ik tot nu gemist heb, heb ik in ieder geval overwogen. Deze totaal niet! Heb ik weer braaf allerlei elektronische platen voorspeld (darkstar, moderat) is het weer niet goed

Casartelli (moderator)
Ik kon mij aanvankelijk bij deze plaat een heel eind vinden in het zure commentaar van zijne zaafheid, maar enige groei bleek er toch wel in te zitten (dan hebben we het over van een krappe 3,5* naar een ruime 3,5*, wat een dynamiek, wat een dynamiek!). Naast de übercatchy singles komt naar het einde toe met By the Throat nog een prijsnummer. Ik had hem op 5 en dat is toch alweer mijn vierde match dit jaar.

En ik vermoed dat het daar ook bij gaat blijven. Ik zou niet uit mijn hoofd kunnen oplepelen (en ik ga nu ook niet meer spieken) wat er nog langskomt, maar als het echt obvious is, zit daar geen van mijn resterende 16 albums bij... al zou ik zeggen dat daar nog een tamelijk gedoodverfde kandidaat bij zit, maar die heeft de statistieken toch onvoldoende mee om obvious te zijn.

Verder zag ik een referentie naar The National voorbij komen, dat zal inderdaad wel topdrie zijn. Dat album heb ik nooit in zijn geheel gehoord, maar als de nummers daarvan met MuMeLadder-exposure een beetje representatief zijn, is dat een forse stap terug ten opzichte van Boxer en High Violet. Dan hebben we dat commentaar maar vast gehad.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:50 uur

geplaatst: vandaag om 20:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.