MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
stardust_be schreef:
GrafGantz mist Eefje

Daar mis ik helemaal niks aan hoor.

Zie trouwens dat ik waarschijnlijk een bronzen medaille ga halen deze week. Dat is er voor mij toch wel een met een gouden randje

Chvrches had ik totaal niet verwacht. Best leuke muziek, maar er zijn toch zo 40 betere albums dit jaar?

herman schreef:
Best leuke muziek, maar er zijn toch zo 40 betere albums dit jaar?

Nee.

zaaf
Zuur? Moi? Bitter zal je bedoelen!

dix
Dan nu Nick Arcave & The National Fire

Geen Kanye?

Trouble Will Push the Reflektor Sky Away.

Random Yeezus Memories

johan de witt schreef:
Trouble Will Push the Reflektor Sky Away.

Met onder meer het fantastische nummer Here Comes The Pink Boson Blues

Johnny Marr schreef:
(quote)

Nee.

Ze hebben 1 nummer dat ik echt leuk vind en dat staat niet eens op dit album... verder heb ik nooit een klik met Chvrches gehad. Het komt op mij een beetje over alsof Human League, Heaven 17 en al die bands nog een keer worden overgedaan. Niks mis mee, maar ik heb er niet echt een klik mee verder. Doe mij uit 2013 dan maar soortgelijke synthpop als Patterns, Museum of Bellas Artes, Ejecta, Haerts of St. Lucia.

Wel grappig om te lezen dat er een link is naar Aereogramme, daar heb ik destijds met plezier naar geluisterd en ook wel eens een toffe liveshow van gezien.

herman schreef:
Chvrches had ik totaal niet verwacht. Best leuke muziek, maar er zijn toch zo 40 betere albums dit jaar?

We zijn het vaak eens maar dit keer niet. Chvrches bij mij op plek 16 dit jaar, lekker plaatje

Ejecta en St. Lucia ken ik overigens nog niet, dus dank voor de tips.

zaaf
3. The National - Trouble Will Find Me
https://www.musicmeter.nl/album/334669

Punten : 347
Nom. : 16 x
Nr. 1 van : ArthurDZ, chevy93

Deze van The National ging nogal sloom door de editie. Schoof steeds één of twee plaatsjes op na iedere 5 lijstjes en bracht het zeer geleidelijk van plek 18 tot plek 3.

Na het toeren om High Violet te promoten kroop er rust in de band. Berninger: "We felt satisfied at the end of touring High Violet. It was the first time ever, or at least in the past ten years, where we felt like we could put the band on the shelf for a little while, put a record out in three, four years. There wasn’t any sense of, 'what now?'"

Berninger was wel tamelijk gemotiveerd om met nieuw materiaal aan de slag te gaan en geïnspireerd door demo-opnamen van de Dessner broers begon hij al snel uit te wisselen met deze broers.

In de tweede helft van 2012 kroop men bij elkaar in de Clubhouse Studio (Rhinebeck, New York) om de reden dat dit een omgebouwde herberg was en men er dus kon verblijven en werken aan de saamhorigheid (in tegenstelling tot de benadering van eerdere opnamesituaties). En tot hun geluk, al spoedig na hun intrek daar brak een tornado los en zat de groep zonder stroom. Aaron Dessner: "That night, by candlelight in the total darkness, we got really drunk and played the songs acoustically. It was the kind of scene that has never happened in the history of our band — and will never happen again."

Door de aanhoudende stormen en de instabiele voorzieningen in The Clubhouse verkaste men af en toe naar Dreamland Studios om daar verder te kunnen werken.

De broers Dessner hadden in de afgelopen jaren een en ander aan productie-ervaringen opgedaan bij andermans projecten en hadden ondervonden hoe belangrijk "positieve en constructieve dialogen" zijn in de studio... Men streefde dit nadrukkelijk na en er ontstond dus een geheel andere sfeer dan die waarin de eerdere platen waren opgenomen.

Bijdragen aan de plaat werden door vrij veel gastmuzikanten geleverd, waarvan Arcade Fire's Richard Reed Parry en Sufjan Stevens de meest opvallende namen zijn.

Heb ik al eens laten doorschemeren dat een heel album The National het niet doet voor mij?

zaaf
Zo. Eind van de avond ziet u mij weer met de retenspannende ontknoping

zaaf schreef:
(quote)
Wat ben je toch een globetrotter

Hehe, Nijmegen is gewoon om de hoek.

CHVRCHES op het laatst toch eruit gehaald door het niet al te hoge gemiddelde en dito aantal stemmen, maar goed, daar hoef ik voor dit spel niet heel erg strikt in te zijn merk ik al. Ik zou hem overigens op 10 gezet hebben, wat nog altijd niet genoeg was geweest.

En zelfs Reflektor al boven een zeer geliefd album van The National? De Arcade Fire-fanclub is weer driftig aanwezig.

TWFM en Reflektor nog van plekje laten ruilen want het kon dit jaar toch niet mogelijk zijn dat in 2013 Arcade Fire weer kwalitatiever hoger werd ingeschat. Helaas zit ik toch weer mis.

Ik begrijp niets van bovenstaande verbazing. Het album van arcade fire is toch ook gewoon beter dan dat van the national? Of heb ik nu last van een subjectieve mening ?

Van beiden een wat minder album wat mij betreft, maar blijkbaar in een jaar als dit alsnog goed genoeg voor het podium.

Een iets minder album dan de meesterwerken High Violet en Boxer maar ook bij mij zeker nog goed genoeg voor een tweede plek in mijn lijst en zeker beter dan dat overgewaardeerde Reflektor. Ik mag hopen dat voor 2017 het ondermaatse Everything Now ook weer niet boven the National gaat eindigen.

Nu komen we aan de platen die iedereen voorspeld had en de meesten hadden the National ook wel in de top 3 verwacht. Sterretjes voor Grafgantz, johan (zijn tweede al), wibro en motel matches.
Verandert niet veel aan de tussenstand.

Stardust_be* 124
chevy93 110
GrafGantz* 108
Johnny Marr 100
johan de witt** 95
ArthurDZ* 91
wibro* 91
EttaJamesBrown  75
motel matches* 74
Gretz 73
herman* 71
dix 38

The National vind ik weinig aan en het Reflektor vind ik gewoon een heel fijn album waar ik zeker nog niet op ben uitgeluisterd. Voor mij logisch dat die boven The National eindigt. Desalniettemin had ik het wel andersom voorspeld, maar ik ben allang blij The National er niet met de winst vandoor gaat.

Niet de beste van The National, maar ok.
Cave ( alweer, waar blijft de concurrentie? )
en Arcade Fire, zullen het waarschijnlijk gaan uitvechten.
Jammer dat John Grant niet voorkomt. Fantastisch en onderscheidend zanger en een boeiend album dit jaar.

zaaf schreef:
Zo. Eind van de avond ziet u mij weer met de retenspannende ontknoping

zou er een nachtje over slapen
retespannend ?

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
En ik vermoed dat het daar ook bij gaat blijven. Ik zou niet uit mijn hoofd kunnen oplepelen (en ik ga nu ook niet meer spieken) wat er nog langskomt, maar als het echt obvious is, zit daar geen van mijn resterende 16 albums bij... al zou ik zeggen dat daar nog een tamelijk gedoodverfde kandidaat bij zit, maar die heeft de statistieken toch onvoldoende mee om obvious te zijn.
Ik doelde hier op London Grammar - If You Wait. Maar die zal Arcade Fire of de grotmensch wel niet verslaan.

zaaf
En de finale:

zaaf
2. ‪Arcade Fire - Reflektor‬
https://www.musicmeter.nl/album/391205

Punten : 510
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : GrafGantz, nelis

Resten twee platen die al na 7 lijsten de positie hadden ingenomen.

De oorsprong van Reflektor ligt in de trip die Butler en Chassagne ondernamen, na de aardbeving van 2010, naar Haïti, waar Chassagne's wortels liggen. Butler: "Going to Haiti for the first time with Régine was the beginning of a major change in the way that I thought about the world. Usually, I think you have most of your musical influences locked down by the time you're 16. There was a band I feel changed me musically, just really opened me up to this huge, vast amount of culture and influence I hadn't been exposed to before, which was really life-changing."

Geinspireerd door de rara muziek van het land incorporeerde het stel elementen in de muziek van Arcade Fire. Butler: "I mean, it's not like our band trying to play Haitian music. I just felt like we were opened up to a new influence. Bob Marley probably felt the same way the first time he heard Curtis Mayfield."

Na het verschijnen van The Suburbs (geïnspireerd dus) begon de band alras met opnamen voor de opvolger in Louisiana, maar verhuisde het jaar erop naar Jamaica - met producer Dravs om met zo'n 60 song ideeën te gaan stoeien..

In August 2012 startte de samenwerking tussen de band en LCD Soundsystem frontman James Murphy, iemand waar de groep al lang mee wilde samenwerken. Butler: "LCD Soundsystem to me is like New Order and the B-52's and we deeply share a lot of those influences, and we did completely different things with it. Régine is kind of the person who dances. At any given minute, if you can get Régine to dance, you're kind of on the right track, so I think we just wanted to make a record that Régine could dance to."

En over het ontstaan van de dubbelaar: "The record is really long. We intended to make a short record and we ended up with 18 songs that were all between six and eight minutes and we were like, 'Uh oh, I think we screwed up making a short record.' Splitting it over the two halves enables you to get into the different worlds of the records." 

Heb ik al eens laten doorschemeren dat een heel nummer Arcade Fire het niet doet voor mij?

Ah shit, de top 2 is incorrect. Geen sterretjes voor mij.

Mijn nummer 11... Album begint sterk, maar kakt langzamerhand wat in. Speelduur helpt ook niet mee, vind het toch wel wat aan de lange kant. Maar toch een coole plaat van AF

Mooie top 10. Volgens mij (nog) 0 overeenkomsten met mijn top 36.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:20 uur

geplaatst: vandaag om 12:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.