MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Tja, met koorts klinkt alles wonderbaarlijk natuurlijk

Swans gaat het niet halen, vrees ik En Benji haalt het hier wel, wat is dit, RateYourMusic ofzo?

zaaf
Heeheehee gaan we affronteren?

zaaf
Maar goed, volgens RYM moet er nog een plaat bij die nog niet is genoemd. Op deze pagina althans

zaaf
3. The Antlers - Familiars‬
https://www.musicmeter.nl/album/429003

Punten : 244
Nom. : 12 x
Nr. 1 van : niemand

Niet steeds in de top 10. Begon goed, zakte meer en meer weg - tot uit de top 10 dus - en maakte weer een opmars tot en met het verdrijven van Beck op het podium.

Het 5e album van The Antlers tot op heden wordt weer goed gewaardeerd. Dat wisselt bij ons nogal, waar de eerste platen (de solo's van Peter Silberman eigenlijk) niet voorkwamen in enig lijstje werd hun 3e een kraker: 3e bij ons in '09. De opvolger in 2011 deed het een stukkie minder, 24e in '11, en nu kan men weer pronken met een dikke top 10 notering.

Met vaste leden, multi-instrumentalist Darby Cicci en drummer Michael Lerner, en gasten (trombonisten Andrew Dunn en Jon Natchez, gitarist Timmy Mislock en cellist Brent Arnold) werd in 2013 in New York Familiars opgenomen.

Silberman over de nieuwe worp: "I was trying to understand attachment in this record. We get attached to our memories, to our ideas of who we are, of who other people are. There's a buildup of thoughts about something that keeps you from seeing it as it truly is. I've been trying to clear away as much attachment as possible in the way that I think and act. Part of that is revisiting the past and letting go of things that I've unknowingly held on to for a long time. Most of the time you don't even realize you're holding onto something, it's just a quiet whisper in the back. We're very good at distracting ourselves, which is a way of escaping, but there's no real way to escape yourself in the end. The more you try to escape yourself the more you'll be hideously confronted by whatever you're running away from, so I think it's better to face it head on."

Heb ik al eens laten doorschemeren dat een heel album The Antlers het niet doet voor mij?

Waaaw, ook totaal niet verwacht eigenlijk, maar wel een prachtige intieme plaat van The Antlers. Speciaal beluisterd voor deze editie en dat is zeker niet tegengevallen, wat een keurige 11de plaats bij mij tot gevolg had. Nipt geen top 10 dus, maar dat kan zeker nog komen in de toekomst. Ik denk dat dit een groeier is.

Deze had ik dus wel verwacht. Nummer 11 in mijn lijst en voorspeld op plek 2. Eindelijk weer eens punten.

Prachtige plaat, hun beste. Mijn nr 2.
Aangename verrassing, had hem niet zo hoog verwacht.

De zwarte messias zal hier schaamteloos over het hoofd gezien worden

Deze schitterende plaat van The Antlers werd 8 keer vermeld maar de meesten zagen hem niet zo hoog eindigen. Wibro en dix wel en die laatste haalt hiermee al zijn tweede ster binnen.

Geen idee welke plaat op 2 gaat staan. Er zijn nog veel albums die veel meer stemmen en hogere stempercentages hebben op musicmeter maar hier de top tien gaan missen.

dix** 128
Casartelli* 58
jordidj1* 53
herman 52
motel matches 52
vigil 52
nico1616 51
chevy93 51
Teunnis 47
wibro 36
Johnny Marr 35
GrafGantz 35
stardust_be 34
EttaJamesBrown 30

Ik denk dat 'Mastermind' van Rick Ross nog voorbij gaat komen, heb zo'n voorgevoel...

dix
Nostradamus kondigt nu een solo aan.

Gevolgd door Irie van Rico denk ik ...

jordidj1 schreef:
Gevolgd door Irie van Rico denk ik ...

Mijn nummer 27 'Je Weet' is hard, je weet.

catchup
Ik denk dat je dit spel niet in november moet doen, dan krijg je van die treurige lijstjes...

zaaf
2. Damon Albarn - Everyday Robots
https://www.musicmeter.nl/album/413181

Punten : 361
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : Rudi S, bikkel2

Deze komt uiteraard ook niet als verrassing. Terecht bewierookt en direct post vattend in de top 10 en stootte al snel door naar de runnerupplek.

Bezig baasje Damon Albarn wilde iets persoonlijks brengen tussen zijn vele activiteiten door en kondigde niet lang na de release van Plastic Beach al aan dat hij zich zou richten op een soloplaat.
Alhoewel, soloplaat… het opnameproces is uitgesmeerd over een jarenlange periode en in die periode, in 2012, zei Albarn in een interview: "This week we're mucking around with these Russian synthesizers in a very loose mind of doing some kind of record under my name. I suppose you could call it a solo record, but I don't like that word. It sounds very lonely – solo. I don't really want to be solo in my life. But yeah, I'm making another record."

Met hulp van vele muzikanten, waaronder als meest in het oog springend Brian Eno en Natasha Khan, maar veelal zelf musicerend werden zo'n 60 tracks opgenomen, waaruit Albarn zijn co-producer Richard Russell een selectie liet maken.
Deze sprak: "It's definitely a different sound to anything he's had before. He's been very conceptual for the past few records he's done whereas this is one is just a personal record that's about him. He worked very hard to express things that were very personal but to do it in an interesting way. That's what makes the record him. He brought me in to create a particular atmosphere and particular mood, so it's quite an atmospheric record with a certain palate of sounds and a certain rhythmic feel and very personal stuff."

En Albarn zelf: "The lyrics were the hardest part. The music… leans towards my more melancholic, introspective soulful side, which is where I love to sing, but lyrically it took me a long time. I wanted it to be about my life, in a way, and I went right back to... it sort of starts in 1976."

Door hem beschreven als 'empty club music'. En zo is het, met desolate momenten, eerlijke teksten en af en toe een voorzichtig voetje van de vloer. Indrukwekkende plaat.

Had deze verwacht maar niet zo hoog, wow. Wel in mijn lijst natuurlijk!

Nu kan alleen nog maar Calvin Harris komen ??

Minst voorspelbare top 10 ever. En dat is nog een understatement
Op naar 2015 maar.

dix
Potver

Casartelli (moderator)
Aan één Antlers heb ik wel voldoende. En die ene was niet deze. Everyday Robots heb ik wel eens gehoord... moet het misschien nog eens opnieuw proberen.

The Antlers eruit gelaten wegens te lage statistieken, maar die zeggen dit jaar duidelijk erg weinig. Damon Albarn wel voorspeld, maar met een 6e plek nog rijkelijk te laag.

Eén lichtpuntje in al die gekkigheid: die vreselijke Damien Rice (op 2 voorspeld) zal nu wel niet meer komen.

zaaf
1. The War on Drugs - Lost in the Dream
https://www.musicmeter.nl/album/405518

Punten : 512
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : 50tracks, motel matches, stardust_be, Finidi, luigifort

Soeverein, bijna ( ) van acquit aan kop en werd hooguit gestimuleerd er een tandje bij te doen.

In 2003, hij was begin 20, verhuisde frontman Adam Granofsky, die de als grap ontstane nickname Granduciel aangenomen had, naar Philadelphia, waar ook leeftijdgenoot Kurt Vile net naartoe was verhuisd. De twee ontmoetten, maakten er een dikke vriendschap van, doorspekt met hun liefde voor Bob Dylan.
Kurt was al een tijdje bezig met muziekmaken, had contacten met label Drag City, maar nam de vriendschap en de ambities van zijn vriend serieus: "We're essentially best friends. He was backing me up in my band when he started working on his own music, so I thought I’d return the favor."

Ze startten The War On Drugs, met Charlie Hall als drummer/organist, Kyle Lloyd als drummer en Dave Hartley op bas. Een EP werd gemaakt, Barrel of Batteries en vrijwel simultaan met het vervaardigen van het debuutalbum werkte Vile aan zijn soloalbum Constant Hitmaker. Beide platen sloegen aan, Vile maakte de keuze zijn focus op zijn carrière te leggen.

Naast Vile vertrokken ook Hall en Lloyd, waardoor Granduciel en Hartley op zoek moesten naar tenminste een drummer. Die vonden ze in Mike Zanghi en met hem werden opnames voor de opvolger Slave Ambient gemaakt (hier met liefde ontvangen - werd in 2011 15e). Tijdens het opnameproces verliet Zanghi de band (hij speelde eigenlijk in de band van Kurt Vile, The Violators, en muzikaal viel het voor Granduciel in het bakje 'net niet'. Met Steve Urgo en toetsenist Robbie Bennett werden de opnames afgemaakt.

Na de tour voor Slave Ambient had Granduciel het moeilijk zich weer aan te passen aan het normale leven, ervoer dat "my feelings started to spiral into emotional distress and physical manifestations of depression and paranoia. I started going off the rails a little bit in my own head, getting a little too sucked in."
Dit maakte hij tot lyrieke thema van Lost In The Dream. In 2012 verving Patrick Berkery Urgo als de band's drummer. En met die lineup werd deze derde War On Drugs gemaakt.

Weer zo'n megapopulaire plaat die bij mij niks doet. Maar goed, als deze jullie het meest blij maakt ben ik ook blij.

zaaf
En de rest van de top 25:
11. Elbow - The Take Off And Landing Of Everything
165 punten, 8 x genoemd nr 1 van Johnny Marr

12. Run The Jewels - Run The Jewels 2
165 punten, 8 x genoemd

13. Morrissey - World Peace Is None of Your Business
165 punten, 7 x genoemd nr 1 van johan de witt

14. Swans - To Be Kind
142 punten, 7 x genoemd nr 1 van Lying Mouth

15. Alvvays - Alvvays
138 punten, 7 x genoemd nr 1 van Gretz

16. Fink - Hard Believer
136 punten, 7 x genoemd

17. D'Angelo and The Vanguard - Black Messiah
135 punten, 7 x genoemd nr 1 van west

18. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy
124 punten, 6 x genoemd

19. The Delines - Colfax
119 punten, 5 x genoemd

20. Interpol - El Pintor
118 punten, 6 x genoemd

21. Alt-J - This Is All Yours
114 punten, 5 x genoemd

22. Anathema - Distant Satellites
113 punten, 5 x genoemd nr 1 van vigil

23. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone
112 punten, 6 x genoemd nr 1 van dynamo d

24. Archive - Axiom
108 punten, 6 x genoemd

25. St. Vincent - St. Vincent
108 punten, 5 x genoemd

In dit geweld zijn nog 18 deelnemers niet genoemd met hun nummer 1. Hier hebben we het over: Casartelli (26.), catchup, Koenr en nico1616 (29.) (!!), likeahurricane (33.), Hacker (37.), aERodynamIC (51.), shinybeast (68.), chevy93 (70.), Arno (76.), wibro (80.) en achtereenvolgens ArthurDZ, Ataloona, bennerd, dix, GrafGantz, Lura en Superbitch (129.)

zaaf
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:

1. The War on Drugs - Lost in the Dream
2. Damon Albarn - Everyday Robots
3. The Antlers - Familiars‬
4. Beck - Morning Phase
5. Sun Kil Moon - Benji 
6. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
7. Het Zesde Metaal - Nie Voe Kinders
8. Gazpacho - Demon
9. Thurston Moore - The Best Day
10. Typhoon - Lobi da Basi
11. Elbow - The Take Off And Landing Of Everything
12. Run The Jewels - Run The Jewels 2
13. Morrissey - World Peace Is None of Your Business
14. Swans - To Be Kind
15. Alvvays - Alvvays
16. Fink - Hard Believer
17. D'Angelo and The Vanguard - Black Messiah
18. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy
19. The Delines - Colfax
20. Interpol - El Pintor
21. Alt-J - This Is All Yours
22. Anathema - Distant Satellites
22. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone
24. Archive - Axiom
25. St. Vincent - St. Vincent

zaaf
2014 naar mijn smaak

1. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
2. A Winged Victory For The Sullen - Atomos
3. Liars - Mess
4. Freeman - Freeman
5. Low Roar - 0
6. Damon Albarn - Everyday Robots
7. Thurston Moore - The Best Day
8. Run The Jewels - Run The Jewels 2
9. Fink - Hard Believer
10. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata

11. Kangding Ray - Solens Arc
12. Beck - Morning Phase
13. D'Angelo and The Vanguard - Black Messiah
14. Yuko - Long Sleeves Cause Accidents
15. José James - While You Were Sleeping
16. Atmosphere - Southsiders
17. Timber Timbre - Hot Dreams
18. Typhoon - Lobi da Basi
19. School is Cool - Nature Fear
20. The Church - Further / Deeper

EttaJamesBrown schreef:
Filmtip van en voor mij vandaag:

(afbeelding)

Ha, staat in mijn film top 10.

zaaf
johan de witt schreef:
Minst voorspelbare top 10 ever. En dat is nog een understatement
daar denkt onze winnaar echt wel anders over

Met dank aan Sinterzaafje voor al dit moois, hierbij mijns;

1.Damon Albarn - Everyday Robots
2.Typhoon - Lobi da Basi
3.The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
4.Thurston Moore - The Best Day
5.Morrissey - World Peace Is None of Your Business
6.Sun Kil Moon - Benji
7.Beck - Morning Phase
8.Prince & 3rdEyeGirl - Plectrumelectrum
9.Primus - Primus & the Chocolate Factory with the Fungi Ensemble
10.The Domino State - Open Heart World
11.Neal Morse - Songs from November
12.U2 - Songs of Innocence
13.Gait Klein Kromhof - Gait
14,H.E.A.T - Tearing Down the Walls
15.Lagwagon - Hang
16.Lenny Kravitz - Strut
17.Marty Friedman - Inferno
18.Sharon Jones & The Dap-Kings - Give the People What They Want
19;Sivert Høyem - Endless Love
20.Slash featuring Myles Kennedy & The Conspirators - World on Fire

Gast
geplaatst: vandaag om 22:34 uur

geplaatst: vandaag om 22:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.