MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 60sMeter: De jaren 1960 t/m 1962

zoeken in:

De Franstalige versie verliest het van de Nederlandstalige. 8,182 (NL) - 7,808 (F).
Les Plat Pays komt in het overzicht 1962-63 uit op een 34e plek met 11 stemmen.

Tchaikovsky haalt regelmatig de hitparade.
Altijd in een andere gedaante. Als John Denver, Tommy Dorsey, Rick van der Linden, Glenn Miller of Freddy Breck.
En vaak krijgt hij de credits niet.

Op de volgende single staat Kim Fowley als de componist. Maar het is grotendeels natuurlijk van Pjotr Iljitsj.
De beroemde houten soldaatjes mars uit de Notenkraker suite uit 1892.
Dat zal geen nieuws voor jullie zijn.

Deze gedaante van Tchaikovsky haalt 70 jaar later de nummer 1 in de Britse hitparade.

B. Bumble & The Stingers - Nut Rocker (1962)

Tof. Nooit verwacht dat zoiets ooit op één gestaan zou hebben. Minpuntje? Veel te kort.

7.8

7,5

Ook Grieg - het piano concert in A minor - haalde ooit eens de hitparade. Net zoals Tchaikovsky uiteraard wel in een andere gedaante. Het was met dit nummer: Kokomo - Asia Minor (1961)
Ook een bekende herkenningstune van een of ander muziekprogramma. Ik dacht van Radio Veronica maar ik weet het niet zeker.

7,5

Al in de beginperiode van de popmuziek wordt inspiratie uit de klassieke muziek gehaald, dus niet alleen in de progrock.

B. Bumble & The Stingers - Nut Rocker: 8

wibro schreef:
Ook een bekende herkenningstune van een of ander muziekprogramma. Ik dacht van Radio Veronica maar ik weet het niet zeker.

Het was meer de openingstune van Joost den Draaier/Willem van Kooten (zie Radiopedia), bijvoorbeeld bij het programma 'Joost mag het weten'.

De Nut Rocker staat op 101 in de 60smeter met een 7,108 en 13 stemmen (inclusief teus).
We hebben 141 nummers gehad. Ik zal bij 150 nummers de hele lijst publiceren.

wibro schreef:
Ook Grieg - het piano concert in A minor - haalde ooit eens de hitparade. Net zoals Tchaikovsky uiteraard wel in een andere gedaante. Het was met dit nummer: Kokomo - Asia Minor (1961)
LucM schreef:
Al in de beginperiode van de popmuziek wordt inspiratie uit de klassieke muziek gehaald, dus niet alleen in de progrock.
Een andere hit van Grieg die in de periode 1960-62 de hitparade haalde was:
Nero & The Gladiators met "In The Hall Of The Mountain King". Nummer 48 in de Britse charts.

Grootste hit in Nederland in de periode 1960-62 op basis van een klassiek muziekstuk:
Papa Bue's Viking Jazz Band met Schlaf mein Prinschen. Vanaf 2 april 1960 drie weken nummer 1.
In de jaren 60 en 70 riepen ze nog op de radio dat het van Mozart was.
Maar sinds de jaren 80 gaan de muziekwetenschappers voor de iets minder bekende klassieke componist Fleischman.

Ik heb voor een andere nr. 1 hit in Nederland gekozen.
Ik heb in de jaren 60 en 70 gedacht dat het origineel van Eddie was.

Maar sinds de jaren 80 weet ik dat het van de Isley Brothers is.

Sinds 2 december 1961 stond Eddie er 6 weken lang mee op nummer 1.

Hoe ik daarbij kom? Er waren toch alleen maandlijsten?
Dat leg ik in de 50smeter uit.

I'm Gonna Knock On Your Door - Eddie Hodges (1961)

De Justin Bieber van de vroege jaren '60 maar leuk nummer.

7,5

Arbeidsdeskundige
6

Gast
geplaatst: vandaag om 03:14 uur

geplaatst: vandaag om 03:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.