Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi
zoeken in:
1
geplaatst: 4 mei 2020, 10:16 uur
Johnny Marr schreef:
Morgenavond 20u CSL, niet vergeten! X
8 uur dodenherdenking, ik zou hem een uurtje later doen. Morgenavond 20u CSL, niet vergeten! X
Ik heb een popquiz dus kan helaas niet meeluisteren.
0
geplaatst: 4 mei 2020, 10:30 uur
Edgar18 schreef:
Ik heb een popquiz dus kan helaas niet meeluisteren.
(quote)
8 uur dodenherdenking, ik zou hem een uurtje later doen. Ik heb een popquiz dus kan helaas niet meeluisteren.
21u is ook goed!
1
geplaatst: 4 mei 2020, 16:15 uur
Maandagavond, CSL-MusicMeter avond! Vanavond de tip van niemand minder dan Johnny Marr
BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul (2015)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/470000/470331.jpg
Het album zal vanavond gedraaid worden via het bekende kanaal:
MusicMeterCSL | BeatSense
20:45 gaan de deuren open, 21:00 beginnen we met draaien van deze JM CERTIFIED CLASSIC
Be there or be square.
BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul (2015)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/470000/470331.jpg
Het album zal vanavond gedraaid worden via het bekende kanaal:
MusicMeterCSL | BeatSense
20:45 gaan de deuren open, 21:00 beginnen we met draaien van deze JM CERTIFIED CLASSIC
Be there or be square.
1
geplaatst: 4 mei 2020, 21:36 uur
Ja topplaatje dit, sierlijke, sfeervolle instrumentatie en harde raps: 8,2 van mijnentwege
1
geplaatst: 5 mei 2020, 13:35 uur
Leuk om hem weer eens geluisterd te hebben. Het album komt wat moeizaam op gang, maar vanaf Mind Playing Tricks ligt het niveau constant hoog.
7,5
Favoriete tracks: Mind Playing Tricks, Ray Gun, Nuggets of Wisdom
7,5
Favoriete tracks: Mind Playing Tricks, Ray Gun, Nuggets of Wisdom
1
geplaatst: 8 mei 2020, 12:04 uur
Inmiddels zo'n 5 keer gedraaid en houd voorlopig vast aan m'n eerdere oordeel en wel een 7,4 aangezien ik bij afronding nu nog voor een 7 i.p.v. 8 zou gaan. Gewoon een relaxed album en niet te lang dus ideaal om af en toe in de roulatie te gooien. Aan de andere kant ook wat nummers die nog niet echt willen blijven hangen. Maar volgens mij duurde het bij tipper JM ook even voordat 'ie echt aansloeg dus ik zie het als een 7,4 met mogelijkheden. 

1
geplaatst: 8 mei 2020, 12:42 uur
Consistent album, die heerlijk aanhoort en ook zeker boeit. Eerste kennismaking was zeer aangenaam, helaas bemerkte ik tijdens meerdere luisterbeurten dat het nergens écht geniaal wordt. BADBADNOTGOOD blijft in hun jazzy instrumentatie wat te steriel, het had allemaal nog ambitieuzer gemogen van mij. Ghostface levert zijn flows zoals je mag verwachten van een ervaren artiest van zijn kaliber, maar het zijn toch ook vooral de features van o.a. MF DOOM en DANNY BROWN die de show stelen.
Er had voor mijn gevoel veel meer uit deze samenwerking kunnen komen dan beide partijen hier nu op de tafel brengen. Wel een album die ik om de goede vibes nog wel eens ga draaien. Daarmee voor mij wel op een typerende 3,5* album steken.
6,9
kom vechten dan Johnny Marr
Er had voor mijn gevoel veel meer uit deze samenwerking kunnen komen dan beide partijen hier nu op de tafel brengen. Wel een album die ik om de goede vibes nog wel eens ga draaien. Daarmee voor mij wel op een typerende 3,5* album steken.
6,9
kom vechten dan Johnny Marr
1
geplaatst: 8 mei 2020, 13:25 uur
Sour Soul had ik nog niet eerder beluisterd. Een aangenaam kabbelende fusie tussen jazz en hip-hop. Lekker ontspannend, maar de muziek had wat mij betreft nog wel wat spannender mogen zijn. Desalniettemin een leuke plaat, die mede dankzij de korte speelduur niet snel verveelt. Mijn favorieten van het album zijn Six Degrees en Gunshowers.
1
geplaatst: 8 mei 2020, 14:17 uur
Iets uitgebreidere uitleg komt nog wel, maar hier alvast mijn cijfer; 7.75
0
geplaatst: 8 mei 2020, 14:36 uur
Ranja heeft zich uit de lijst gehaald, dus de volgende die ons ergens vandaag iets mag tippen is trouwens Koenr. Gaat dat lukken, Koen?
Dit is het nieuwe schema:
-08/05: Koenr
-15/05: jordidj1
-22/05: Choconas
-29/05: DjFrankie
-05/06: luigifort
-12/06: hoi123
-19/06: divart
-26/06: west
-03/07: AOVV
-10/07: Snoeperd
-17/07: VladTheImpaler
-24/07: Arrie
- 31/07: Cervantes
- 07/08: Gretz
- 14/08: Barney Rubble
- 21/08- sj0n88
- 28/08: MRDammann
- 04/09: Marty McFly
- 11/09: Fathead
- 18/09: Poek
- 25/09: remcodulac
- 02/10: Grafmat
- 09/10: Edgar18
- 16/10: ArthurDZ
Dit is het nieuwe schema:
-08/05: Koenr
-15/05: jordidj1
-22/05: Choconas
-29/05: DjFrankie
-05/06: luigifort
-12/06: hoi123
-19/06: divart
-26/06: west
-03/07: AOVV
-10/07: Snoeperd
-17/07: VladTheImpaler
-24/07: Arrie
- 31/07: Cervantes
- 07/08: Gretz
- 14/08: Barney Rubble
- 21/08- sj0n88
- 28/08: MRDammann
- 04/09: Marty McFly
- 11/09: Fathead
- 18/09: Poek
- 25/09: remcodulac
- 02/10: Grafmat
- 09/10: Edgar18
- 16/10: ArthurDZ
3
geplaatst: 8 mei 2020, 15:54 uur
Sure. Ik kom vanavond met een stukje.
7,4 voor BBNG & Ghostface Killah, was fijn om 'm weer eens op te zetten. Favorieten: Gunshowers / Tone's Rap / Ray Gun
7,4 voor BBNG & Ghostface Killah, was fijn om 'm weer eens op te zetten. Favorieten: Gunshowers / Tone's Rap / Ray Gun
1
geplaatst: 8 mei 2020, 17:53 uur
Best een fijn en relaxt hiphopalbum en het jazzy sfeertje dat eromheen hangt bevalt me ook wel. Toch staan er niet echt nummers op die er voor mij bovenuit springen; toen ik net stemde had ik geen idee welke nummers ik als favoriet moest aanvinken.
7
7
0
geplaatst: 8 mei 2020, 18:12 uur
Ik stem wel voor dat JM eerst de uitslag plaatst voordat Koen een nieuw album presenteert, dit om lichte chaos te voorkomen
1
geplaatst: 8 mei 2020, 18:16 uur
Ik heb mijn stukje bijna af, Johnny Marr, dus kom maar op met de (voorlopige) uitslag.
0
geplaatst: 8 mei 2020, 18:19 uur
7. 4
Niet een plaat die ik zelf snel had opgezet, maar hij luistert, ook dankzij de duur, lekker weg. De muziek en de rap voelen als een natuurlijk geheel.
Niet een plaat die ik zelf snel had opgezet, maar hij luistert, ook dankzij de duur, lekker weg. De muziek en de rap voelen als een natuurlijk geheel.
0
geplaatst: 8 mei 2020, 19:07 uur
Laat ik dan ook even een duit in het zakje doen:
8,2
Misschien dat ik later ook nog even een stukje bij het album schrijf.
8,2
Misschien dat ik later ook nog even een stukje bij het album schrijf.
0
geplaatst: 8 mei 2020, 19:26 uur
Ik zal ook al maar een score plaatsen: 6,9
Fijne samenwerking, met enkele toffe tracks en een sfeertje dat me wel ligt, gedrapeerd over de gehele plaat. Ik moet wel bekennen dat de plaat na een aantal keren wat minder indruk maakt dan bij de eerste luisterbeurt.
Een wat uitgebreider stukje hou je nog tegoed van mij, Johnny Marr.
Fijne samenwerking, met enkele toffe tracks en een sfeertje dat me wel ligt, gedrapeerd over de gehele plaat. Ik moet wel bekennen dat de plaat na een aantal keren wat minder indruk maakt dan bij de eerste luisterbeurt.
Een wat uitgebreider stukje hou je nog tegoed van mij, Johnny Marr.
1
geplaatst: 8 mei 2020, 19:30 uur
1. Gene Clark - No Other (1974): 7,91 / 25 stemmers / Edgar18
2. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul (2015): 7,59 / 13 stemmers / Johnny Marr
3. Gil Scott-Heron & Makaya McCraven – We’re New Again (2020): 7,43 / 19 stemmers / ArthurDZ
4. Fishmans - Uchu Nippon Setagaya (1997): 7,13 / 19 stemmers / Aerobag
Bedankt aan alle stemmers!
2. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul (2015): 7,59 / 13 stemmers / Johnny Marr
3. Gil Scott-Heron & Makaya McCraven – We’re New Again (2020): 7,43 / 19 stemmers / ArthurDZ
4. Fishmans - Uchu Nippon Setagaya (1997): 7,13 / 19 stemmers / Aerobag
Bedankt aan alle stemmers!

10
geplaatst: 8 mei 2020, 19:51 uur
Os Novos Baianos - Acabou Chorare (1972)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/142000/142709.jpg
aerobag nam jullie twee weken geleden al mee naar Japan, de komende week reizen we door naar Zuid-Amerika. Het zal de oplettende user zijn opgevallen dat mijn muzikale dieet de afgelopen 2 maanden voor een behoorlijk groot deel uit Braziliaanse muziek bestond. Ik ben enorm aan het genieten van deze muzikale trip en de ene na de andere parel verschijnt op mijn pad. Acabou Chorare is voorlopig mijn favoriete ontdekking op deze reis. Ik heb hem in maart voor het eerst gehoord en het album is me in korte tijd behoorlijk dierbaar geworden. In rap tempo is de plaat een plekje tussen mijn favoriete platen aller tijden aan het opeisen.
De Braziliaanse muziek van de late '60s en vroege ‘70s wordt voor een deel gekenmerkt door (de naweeën van) de Tropicalía-beweging. Die beweging (die verder rijkt dan enkel muziek) bestond uit radicale artiesten die braken met het verleden, de heersende ideeën van nationalisme en zowel het extreem-rechtse als het extreem-linkse gedachtegoed in de politieke debatten bekritiseerden. Hun muziek vormde een weerklank tegen de harde realiteit van de militaire dictatuur. Terwijl artiesten als Gal Costa en Tom Zé traditionele structuren afbreken en Caetano Veloso de ene na de andere satirische lyrics op zijn landgenoten afvuurt, besluit een grote groep bevriende muzikanten uit Bahia het radicaal anders aan te pakken en de traditionele samba en bossa nova af te stoffen en juist weer met liefde te omarmen. Diverse leden van de groep waren goed bevriend met João Gilberto, en zijn invloed is te horen op deze plaat. Niet dat de mensen achter Os Novos Baianos niet politiek geëngageerd waren, maar ze besloten dat er in muziek ook andere gevoelens door mochten schijnen dan die van frustratie, verdriet en kritiek. Een oprechte uiting van levenslust bijvoorbeeld. Of een gevoel van optimisme en jeugdige zorgeloosheid.
'Acabou Chorare' betekent 'No More Crying'. 1 van de ambities achter de plaat was om de melancholie en het verdriet van veel Braziliaanse muziek uit de jaren '60 om te zetten in een geluid waar meer ruimte is voor positiviteit en plezier. Het resultaat is deze opgewekte, speelse plaat vol levensvreugde, zomerse klanken en prachtige melodieën. Grappig genoeg is het titelnummer uiteindelijk juist het meest melancholische nummer op de plaat. Een soort slaapliedje, troostend, om de pijn te verzachten, maar tegelijkertijd ook gekenmerkt door hoopvolle, optimistische klanken.
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/5517ae1a23ce4ea7bb55c02b3cadad9e.webp#5517ae1a23ce4ea7bb55c02b3cadad9e
Alles komt samen op deze plaat uit 1972. Van de traditionele samba-vibes op A Menina Dança tot de psychedelische rock-invloeden en de plotselinge forró-breaks op Tinindo Trincando. Swing de Campo Grande is dan weer een warme ode aan het Braziliaanse carnaval. Het totaalplaatje is een rijke plaat vol kleine, gepassioneerde liedjes en prachtige (samen)zang, een fusie van pop, folk, samba en bossa nova. Met vleugjes Tropicália.
Maar Acabou Chorare is raar geschreven, 'chorare' is geen correcte vervoeging van het werkwoord 'choro', Portugees voor 'huilen'. Ik vroeg een Braziliaanse vriendin naar het verhaal achter de titel van de plaat. Dit was haar antwoord:
Diezelfde Moraes Moreira, 1 van de oprichters van de band, is afgelopen maand op 72-jarige leeftijd overleden. Dit is dus ook een mooie gelegenheid om even bij zijn bijdrage aan de Braziliaanse muziek stil te staan.
Ik hoop dat er een paar nieuwe liefhebbers bijkomen. Veel plezier met de plaat.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/142000/142709.jpg
aerobag nam jullie twee weken geleden al mee naar Japan, de komende week reizen we door naar Zuid-Amerika. Het zal de oplettende user zijn opgevallen dat mijn muzikale dieet de afgelopen 2 maanden voor een behoorlijk groot deel uit Braziliaanse muziek bestond. Ik ben enorm aan het genieten van deze muzikale trip en de ene na de andere parel verschijnt op mijn pad. Acabou Chorare is voorlopig mijn favoriete ontdekking op deze reis. Ik heb hem in maart voor het eerst gehoord en het album is me in korte tijd behoorlijk dierbaar geworden. In rap tempo is de plaat een plekje tussen mijn favoriete platen aller tijden aan het opeisen.
De Braziliaanse muziek van de late '60s en vroege ‘70s wordt voor een deel gekenmerkt door (de naweeën van) de Tropicalía-beweging. Die beweging (die verder rijkt dan enkel muziek) bestond uit radicale artiesten die braken met het verleden, de heersende ideeën van nationalisme en zowel het extreem-rechtse als het extreem-linkse gedachtegoed in de politieke debatten bekritiseerden. Hun muziek vormde een weerklank tegen de harde realiteit van de militaire dictatuur. Terwijl artiesten als Gal Costa en Tom Zé traditionele structuren afbreken en Caetano Veloso de ene na de andere satirische lyrics op zijn landgenoten afvuurt, besluit een grote groep bevriende muzikanten uit Bahia het radicaal anders aan te pakken en de traditionele samba en bossa nova af te stoffen en juist weer met liefde te omarmen. Diverse leden van de groep waren goed bevriend met João Gilberto, en zijn invloed is te horen op deze plaat. Niet dat de mensen achter Os Novos Baianos niet politiek geëngageerd waren, maar ze besloten dat er in muziek ook andere gevoelens door mochten schijnen dan die van frustratie, verdriet en kritiek. Een oprechte uiting van levenslust bijvoorbeeld. Of een gevoel van optimisme en jeugdige zorgeloosheid.
'Acabou Chorare' betekent 'No More Crying'. 1 van de ambities achter de plaat was om de melancholie en het verdriet van veel Braziliaanse muziek uit de jaren '60 om te zetten in een geluid waar meer ruimte is voor positiviteit en plezier. Het resultaat is deze opgewekte, speelse plaat vol levensvreugde, zomerse klanken en prachtige melodieën. Grappig genoeg is het titelnummer uiteindelijk juist het meest melancholische nummer op de plaat. Een soort slaapliedje, troostend, om de pijn te verzachten, maar tegelijkertijd ook gekenmerkt door hoopvolle, optimistische klanken.
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/5517ae1a23ce4ea7bb55c02b3cadad9e.webp#5517ae1a23ce4ea7bb55c02b3cadad9e
Alles komt samen op deze plaat uit 1972. Van de traditionele samba-vibes op A Menina Dança tot de psychedelische rock-invloeden en de plotselinge forró-breaks op Tinindo Trincando. Swing de Campo Grande is dan weer een warme ode aan het Braziliaanse carnaval. Het totaalplaatje is een rijke plaat vol kleine, gepassioneerde liedjes en prachtige (samen)zang, een fusie van pop, folk, samba en bossa nova. Met vleugjes Tropicália.
Maar Acabou Chorare is raar geschreven, 'chorare' is geen correcte vervoeging van het werkwoord 'choro', Portugees voor 'huilen'. Ik vroeg een Braziliaanse vriendin naar het verhaal achter de titel van de plaat. Dit was haar antwoord:
Luiz Galvao was writing the text which would become Acabou Chorare, without a title in mind yet, about some bees that entered his apartment in the summer. He called João Gilberto to talk about the song and during the conversation, João told him a story about his daughter: when she was little, she accidentally hurt herself and he ran off to help her. But he didn't need to comfort her, she told him: "I'm okay dad, no more crying!" "Acabou chorare", which is a funny, childish way of saying no more crying, as an act of bravery. Moraes Moreira then wrote the melody to this story.
Diezelfde Moraes Moreira, 1 van de oprichters van de band, is afgelopen maand op 72-jarige leeftijd overleden. Dit is dus ook een mooie gelegenheid om even bij zijn bijdrage aan de Braziliaanse muziek stil te staan.
Ik hoop dat er een paar nieuwe liefhebbers bijkomen. Veel plezier met de plaat.

1
geplaatst: 8 mei 2020, 20:00 uur
Mooie omschrijving, belooft veel goeds. Ben zelf ook al een tijdje voornemens om meer van muzikaal Zuid-Amerika te ontdekken maar tot nu toe gebeurt dat toch nog maar mondjesmaat. Deze tip komt op het goede moment dus en mooie aanvulling op het lijstje getipte albums tot nu toe.
1
geplaatst: 8 mei 2020, 20:54 uur
Toffe keuze, Koenr. Ik heb toevallig het debuut É Ferro na Boneca! nog klaarliggen om te beluisteren, dus dan kan Acabou Chorare daar mooi achteraan.
1
geplaatst: 8 mei 2020, 21:27 uur
Leuk, ga ik achteraan! Zou ik uit mijzelf nooit zijn gaan luisteren...
1
geplaatst: 8 mei 2020, 21:55 uur
Dit klinkt als iets wat in mijn straatje ligt. Ga ik dit weekend uitproberen 

* denotes required fields.