MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
dazzler schreef:
Ik kocht dit weekend op de platenbeurs deze dubbelaar.
Duran Duran - The Biggest and the Best (2012) - MusicMeter.nl

Maar met de medley Burning The Ground

3. Duran Duran - Arena

Is het een mini greatest hits? Is het een live album met weggemoffeld publiek? Of was een reden om the Wild Boys alsnog op een album te krijgen?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet, was dat dit mijn eerste DD album was en dat zorgt dan - zoals wel vaker in dergelijke lijstjes - voor dat ene streepje extra.

Tegenwoordig pak ik liever Diamond in the Mind uit de kast als ik de heren live wil horen, maar 2 live albums in dit overzicht vind ik overdreven. Maar de eervolle vermelding is bij deze gedaan..

5. Seven and the Ragged Tiger (1983)
4. Notorious (1986)

3. Astronaut (2004)
https://www.musicmeter.nl/images/covers/15000/15007.jpg

En dan eindelijk weer eens een goed album van de boys, na twee, of misschien wel vier (wat) tegenvallende producties, ook al is Medazzaland (echt een tegenvaller toen, maar ik zal hem weer eens gaan draaien, is al weer lang geleden) hier al een paar keer voorbij gekomen.
Het openingstrio levert al meteen drie puike tracks op. Vooral met Want You More! ben ik altijd in mijn nopjes (ja, ik ben een van de vier musketiers met dat blauwe sterretje). Ook Finest Hour is tof. Verder gewoonweg een van hun beste albums.

*Ben nog even Astronaut integraal aan het beluisteren en nu krijg ik weer helemaal het gevoel om los te gaan op hun albums. Wordt eigenlijk weer tijd voor wat herwaarderingen*

2.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3861.jpg
Je zou zeggen een stap terug na Notorious, maar niets is minder waar. Althans voor mij dan. Het experiment wordt niet geschuwd. Nieuwe man op gitaar is Warren Cuccurullo. De 2 danshits kende ik al van Decade, maar het gaat mij hier vooral om prachtsongs als Do You Believe in Shame?, Too Late Marlene, Palomino en Land. Allemaal mini Save a Prayer's om het zomaar te zeggen, heerlijk breezy zwoele songs. Maar ook andere tracks als het titelnummer zijn gewoon erg leuk. Dit album heeft een bepaalde tropische vibe die me erg kan bekoren. Misschien hun meest onderschatte album, al kan ik me ook voorstellen dat ie bij de meeste Duranies niet in hun top 5 staat.

En waar zijn überduranies pureshores en johan de witt

Groot liefhebber van de 80s-singles, maar op Rio na denk ik niet dat ik ooit een regulier album van ze heel bewust geluisterd heb. Dit zijn m’n meest beluisterde albums according to Last.FM:

1. Greatest
2. Rio
3. Decade
4. Duran Duran
5. Singles Box '81 - '85

Dus dat zegt wel genoeg

You've gone too far this time

05. Duran Duran (wedding album)
04. Notorious
03. Medazzaland

https://www.musicmeter.nl/images/covers/3000/3861.jpg

02. Big Thing
En wederom volg ik Luigiboy! Een zeer fijn en - inderdaad- onderschat album. Een lekkere luistertrip met hoogwaardig materiaal. Ik heb er zelfs een luxe editie van met een hele hoop fantastische remixes.
Mijn sterren zijn voor Palomino, The Edge of America en de heerlijk dampende en stampende single All She Wants Is.

2. Duran Duran - Rio (1982) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2846.jpg
Ik weet het, mijn top 5 is saai en voorspelbaar. Maar zoals gezegd heeft Duran Duran voor mij geen ***** album. En hun classic album haalt net niet de top. Ik vind de singles nog altijd beter dan de albumtracks.

2. Duran Duran - Seven & the ragged tiger

Ik vond het bandje van Simon & co. wel oké in hun beginjaren maar bij Union of the Snake en vooral New Moon on Monday werd het even een hele interessante band.

Ergens was het succes van The Reflex daarom wel jammer - de muziekpers en hele hordes bakvissen gingen er met deze band vandoor en ik heb de indruk dat dit zelfs voor deze Glamour Boys te veel was.

Gelukkig belandden ze later in rustiger vaarwater - zeg maar een Ordinary World - en kwamen ze zelfs nog met een beter album (****1/2) op de proppen, maar da's voor morgen ..

4. Notorious (1986)
3. Astronaut (2004)

2. Big Thing (1988)
https://www.musicmeter.nl/images/covers/3000/3861.jpg

Gisteravond laat uiteindelijk toch de nummers 1 en 2 omgedraaid. Dubbeltje op zijn kant.
De doorslag gaf dat het titelnummer, Too Late Marlene en Land bij herbeluistering net even wat minder goed vielen om de 4* te rechtvaardigen. Daarentegen is het #1 album dan weer gestegen van 3,5 naar 4*.

De blauwe sterren staan nog steeds bij buitenbeentje Lake Shore Driving en de twee (grote) hits, I Don't Want Your Love en het magnifieke All She Wants Is. Positieve noot, dat het kwartje bij Do You Believe in Shame? langzamerhand begint te vallen. Ik begin je nu te begrijpen, pureshores

Casartelli (moderator)
5. Big Thing
4. Seven and the Ragged Tiger
3. Notorious
https://www.musicmeter.nl/images/covers/2000/2846.jpg
2. Rio

Save a Prayer is mijn weinig originele favoriete Duran Duran-nummer. Hoe nostalgisch kan muziek klinken... Hold Back the Rain pakt het andere blauwe sterretje. Hungry Like the Wolf, The Chauffeur en het titelnummer mogen er ook wezen. Ook hier weer een aantal minder opvallende nummers. Per saldo zitten mijn nummers 2 t/m 5 dicht bij elkaar.

1.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5335.jpg
Het album waar het voor mij echt mee begon. 1993, net als met Very van PSB Blijkbaar zo'n jaar Ordinary World kende ik van de prachtige videoclip die lente. Altijd magisch gevonden en nog steeds, niet voor niets nog steeds mijn fave DD song. Die zomer via een vriend op de camping in Frankrijk leren kennen via cassettebandje dat ik mocht lenen. Maakte meteen een verpletterende indruk met de sterke opener Too Much Information. Ordinary World uiteraard, niemand in de wereld had ws verwacht dat de boys na het "gedrocht" Liberty nog zo'n prachtsong en comebackalbum zouden produceren. Het zalig zwoele en sensuele Love Voodoo. Songs als Drowning Man, Breath After Breath, UMF en Femme Fatale had ik in het begin ook een klein beetje moeite mee, maar die kan ik inmiddels ook meer dan goed hebben. Daartussenin nog de prachtballad Come Undone, qua kwaliteit gelijk aan Ordinary World. None of the Above is een andere dikke fave, prachtig gezongen en tamelijk funky ook. Afsluiter Sin of the City maakte meteen diepe indruk en ook Shelter ligt in die hoek, een song die steeds meer ging groeien door de tijd heen. To Whom It May Concern was lange tijd mijn minst fave van het album, maar nu niet meer, ben 'm erg gaan waarderen. All in all mijn dikke fave van de boys met zoveel krakers en de rest ook gewoon goed. Ik snap dan ook niet dat de meeste mensen hier het maar een "ok" album vinden, maar goed

05. Duran Duran (wedding album)
04. Notorious
03. Medazzaland
02. Big Thing

https://www.musicmeter.nl/images/covers/2000/2846.jpg
1. Rio

Zeer sterk DD album, The Chauffeur is samen met Ordinary World de mooiste die ze hebben gemaakt. Save a Prayer is het andere vinkje. Ook ben ik een sucker voor Hold Back the Rain.

1. Duran Duran - All you need is now

Oftewel: de reden dat het (af en toe) de moeite loont om het latere werk van oude 'helden' te blijven checken. De titeltrack bleek de voorbode van een prima album. En natuurlijk hebben sommige killer tracks (Girl Panic, Leave a Light on, the Man who stole a Leopard) wel enige gelijkenis met eerder werk, maar dat vind ik geen bezwaar als het maar goed gebeurt.

Zelf hebben ze daar ook geen enkele moeite mee gezien hun laatste album waarop de track Anniversary moeiteloos samenvatte waarin ze heel goed waren in de 80's. Maar ook in de 10's dus ..

Casartelli (moderator)
9. Astronaut
8. Liberty
7. Duran Duran [The Wedding Album]
6. All You Need Is Now

Ik had eigenlijk niet helemaal scherp dat er nog zo veel Duran Duran-albums in mijn collectie ontbreken: zes in getal. Nu zitten de nummers 2-9 allemaal in 3*-3½*-territorium, dus misschien is negen wel genoeg, al mis ik, afgaande op de antwoorden alhier, wel wat aan Medazzaland. Astronaut is het comebackalbum wat destijds een vrij brakke indruk maakte, maar waar ik inmiddels ook wel het nodige in zie, dus die 9e plek moet niet overgeïnterpreteerd worden. Afgeven op Liberty is kennelijk bon ton, maar veel Duran Duran-albums mochten willen dat ze zo'n sprankelend nummer als Violence of Summer bevatten. Het trouwalbum was met een paar nummers minder misschien iets beter geweest want aan Too Much Information, Come Undone, Sin of the City en de welbekende hit heeft het niet gelegen.

5. Big Thing
4. Seven and the Ragged Tiger
3. Notorious
2. Rio
https://www.musicmeter.nl/images/covers/8000/8027.jpg
1. Duran Duran

Ben ik nou in deze hele editie de eerste die het debuut noemt? Hoe dan? Misschien heb ik toch een beetje een zwak voor dit soort humble beginnings-albums, maar zo humble is een album met Girls on Film en Planet Earth ook weer niet. De blauwe sterretjes gaan naar de magistrale wave-pop van Anyone Out There en de spannende instrumental Tel Aviv. Erg goede plaat!

Het debuut is zeker ook briljant!

luigifort schreef:

Simple Minds
David Bowie
INXS

Oké, vanaf zondag dus Simple Minds een de 2 weken daarna Bowie en dan INXS. Dan kunt u mooi nog even wat (herbe)luisteren voor een weloverwogen oordeel.

Daarna zien we wel weer verder, als je goede ideeën hebt (ook iets met weloverwogen en niet achteraf).

Don't change a thing

1. Duran Duran - Duran Duran (1981) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/8000/8027.jpg
De eerste DD plaat blijft voor mij de meest frisse. En zit nog voldoende rock in, new wave zelfs met op de eerste kant het hitgevoelige materiaal en op de tweede kant de meer atmosferische nummers en vier tracks die ik eigenlijk beter vind dan de meeste albumtracks op de volgende langspelers.

luigifort schreef:
En waar zijn überduranies pureshores en johan de witt

In de Ordinary world overdag heb ik weinig tijd voor lange stukjes

I won't cry...

You will learn to survive

As I try to make my way...

Big thing zou wel op 1 staan vermoed ik

Nou Hammerhead is toch een wat mindere, maar over Wing ben ik het wel eens.
Future past is heel consistent vergeleken met een hoop "geklaag erover" albums zoals Liberty en Red carpet massacre

6. Rio (1982)

4. Notorious (1986)
3. Astronaut (2004)
2. Big Thing (1988)

1. All You Need Is Now (2010)
https://www.musicmeter.nl/images/covers/208000/208653.jpg

Het gebeurt me zelden dat een artiest met album nummer zoveel komt en dat het me dan haast omver blaast. Voor dit album gaat dat absoluut wel op. Het titelnummer blijft moeilijk te behappen, maar bijvoorbeeld Being Followed en Safe (In the Heat of the Moment) zijn tof.
Echter de echte juweeltjes zijn Girl Panic (zeer toffe videoclip ook) en Runway Runaway. Nummers die eigenlijk zo'n 25 a 30 jaar te laat zijn gemaakt. Ze zouden makkelijk op de eerste drie albums thuis kunnen horen. Ongeveer dezelfde sfeer als Planet Earth, Girls on Film, Rio en Hungry Like the Wolf, maar dan nog beter. Die twee en The Wild Boys completeren al 10 jaar mijn persoonlijke DD podium.

Zeer opvallend hoe goed de latere albums het hier doen. Het weliswaar weinige dat ik ervan ken, spreekt me echter nauwelijks aan. Maar dat heeft wellicht meer te maken met het feit dat DD niet echt mijn band is dan met de kwaliteit van het aanbod.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:11 uur

geplaatst: vandaag om 10:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.