MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
5. New Adventures In Hi-Fi (1996)

Het reisdagboekalbum van R.E.M., zo uit mijn hoofd wel hun langste studioplaat maar ik vind hem van begin tot einde boeiend, al was het maar omdat afsluiter Electrolite op moment van schrijven mijn meest favoriete R.E.M.-song ooit is. Heeft zeker ook dat ongrijpbare dat veel van hun beste werk wel heeft.

That is obscene

5. Accelerate

Prettige opleving van de heren na enkele minder memorabele albums. Qua energie en noise een beetje in het verlengde van Monster, dat ook zijn momenten heeft maar (net) niet in de top 5 belandde.

Eerste single van Accelerate was zoals een eerste single hoort te zijn: prima geschikt voor de radio en representatief voor de rest van het album. En tevens mijn absolute topper van deze worp. Andere favo's: Hollow man, Until the day is done, Man-sized wreath

En even off the record: Ik moest bij de meest recente van Suede regelmatig aan dit album denken - waarbij wel gezegd moet worden dat de vorige 3 albums van Brett en co. ook prima te pruimen waren..

Accelerate vind ik maar half geslaagd. Ik zie het meer als een lange EP. De eerste 7 songs zijn van zeer behoorlijk tot prima. De laatste 4, vooral de laatste 2, niet heel erg best. Als ze de lijn van Kant A hadden kunnen doortrekken had het ms kunnen wedijveren met hun beginalbums (zelfs dan niet ws )

Het is waarschijnlijk hard vloeken in de REM kerk, maar ze hadden van de eerste 3 albums wat mij betreft gerust E.P.'s kunnen maken. Aantal leuke tracks, maar ook behoorlijk wat albumvulling of uitprobeersers die niet bij mij blijven hangen. Geldt overigens ook voor bijna alles op Reveal en Around the sun. Verwacht die laatste 2 albums dan ook niet in veel lijstjes.

Vind overigens I'm gonna DJ een prima afsluiter. Hoorde dat voor t eerst op Rockin' Park (2005 geloof ik) en was blij dat Stipe deze track op Accelerate zette.

dazzler schreef:
De tijdspanne beperkt zich tot het zogenaamde vinyltijdperk. 1992 is zowat het jaar waarin voor het laatst alle singles op 7" vinyl verkrijgbaar waren. Vanaf 1993 verdwijnt de vinyl single vrij snel uit de winkelrekken.

Voor alle duidelijkheid: deze quote komt uit een ander topic.

Casartelli (moderator)
Ries_72 schreef:
Het is waarschijnlijk hard vloeken in de REM kerk, maar ze hadden van de eerste 3 albums wat mij betreft gerust E.P.'s kunnen maken. Aantal leuke tracks, maar ook behoorlijk wat albumvulling of uitprobeersers die niet bij mij blijven hangen.
Ik hoop morgen uiteen te zetten waarom dat inderdaad vloeken in de kerk is

Accelerate waardeer ik verder ook best, al vindt-ie zijn weg naar de speler hier niet vaak. Je moet toch maar net even 35 minuten over hebben. Supernatural Superserious was in mijn beleving het nummer dat de meeste airplay kreeg - enige overexposure wel. Blauwe sterretjes: Man-Sized Wreath, Until the Day Is Done en Sing for the Submarine.

In de R.E.M. kerk losen we allemaal onze religion

Father Stipe heeft er nog wat over te zeggen

DjFrankie (moderator)
5. https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/248.jpg?cb=1641649556

Ik heb er 5 op 4,5 staan, 2 op 5. De eerste van 4,5 die voorbij komt is Document, ik leerde ze kennen via Can't Get There from Here, en dat was een goeie kennismaking. Voor de eerste keer live op Werchter in 1985, ja ik hé de goeie periode bewust meegemaakt. En toen kwam deze uit.

Ja, de ideale nummer 5

Maar bij jou op 4 ws

Dat is nog even afwachten

johan de witt schreef:
Ja, de ideale nummer 5

Dan is de ideale nummer 4 ook geen moeilijke.

Zack
5. Document

Gewoon , omdat het kan....

5. Document

Gewoon , omdat het kan....

Albums posten zonder interessant praatje kan eigenlijk niet.
Ik kan jullie er niet voor bekeuren maar ik mag het wel jammer vinden.

4. R.E.M. - Out of Time (1991) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/covers/0/544.jpg

Misschien was het de stijlbreuk met de voorgangers die ervoor zorgde dat ik nooit een groot fan was van Out Of Time. Met Out Of Time is R.E.M. out of form, schreef ik ooit in één van mijn recensies op deze muzieksite. Maar daar is sinds een paar maanden toch wel wat verandering in gekomen. Ik ergerde me namelijk van bij het begin aan de trackvolgorde. Ook bij andere R.E.M. albums trouwens. En ik ging de uitdaging aan om de nummers te rangschikken zodat je een volgens mij betere luisterervaring krijgt. Natuurlijk is dit een subjectieve oefening maar het werkte wel voor mij. Nummers als Country Feedback, Me In Honey en vooral Half A World Away (had een single moeten zijn in plaats van Radio Song en voor mijn part zelfs tussen Shiny Happy People en Near Wild Heaven in). Zelfs Endgame vind ik nu een goed nummer. Low laat me nog steeds koud. Texarkana en Belong zijn de voor mij wat minder opvallende albumtracks. Losing My Religion ben ik een beetje beu (gebeurt niet vaak bij mij). Shiny Happy People vind ik een lekker dans vibe bezitten.

Enfin, mijn nieuwe tracklijst ziet er als volgt uit.

A
Radio Song
Near Wild Heaven
Low
Texarkana
Losing My Religion

B
Country Feedback
Shiny Happy People
Belong
Me In Honey
Half A World Away
Endgame

Probeer hem gerust een keertje uit.

Grappig, ook ik vond altijd dat de tracklist van Out of Time veel beter had gekund. Wat me vooral stoorde was dat de twee minste nummers het eerste en laatste nummer zijn. Terwijl dat meestal plekken zijn die gereserveerd worden voor de beste nummers.
Maar goed, dat los jij met deze nieuwe tracklist maar ten dele op

dazzler schreef:
Probeer hem gerust een keertje uit.

Nee, voor mij is ie perfect zoals ie is. Deze slaat nergens op...

johan de witt schreef:
Grappig, ook ik vond altijd dat de tracklist van Out of Time veel beter had gekund. Wat me vooral stoorde was dat de twee minste nummers het eerste en laatste nummer zijn. Terwijl dat meestal plekken zijn die gereserveerd worden voor de beste nummers.

Hey hey hey
Pas op hè

johan de witt schreef:

Hoe kan je Radio Song nu niet als eerste track zetten?
Die intro zegt toch genoeg. En... je bent er meteen vanaf.

Radio haters
Zeg er eens wat van vigil

4. Out of Time

Ik snap de volgorde van dazzler wel enigszins - en zou liever nog een paar nummers switchen. Voornaamste wissel: Shiny happy people eruit en Fretless erin. En Texarkana voor It’s A Free World Baby of dat instrumentaaltje waarvan ik de titel ben vergeten ..

Het is - buiten het plat geknuffelde LMR - wel een album waarbij de leukste tracks niet op single zijn verschenen. Denk aan Belong, Low, Half A World Away en Country Feedback. En dat maakt dit album dan toch wel meer dan interessant - en met een terechte notering in deze top 5.

luigifort schreef:
Radio haters
Zeg er eens wat van vigil

Een schande, het zijn gewoon All their life geen radio listeneeeeerrrrrsssss!

En Low low low laat 'm koud

Low mannetje is 't

04. New Adventures in Hi-fi

Is dit hun arty farty album? In ieder geval één van hun interessantste en dus ook één van hun beste. Dit album had wel wat werk nodig om te landen maar als dat gebeurt is dat wel errug fijn. Het is geen album die altijd en overal maar kan maar zo in oktober is het erg toeven met dit album. Favo tracks zijn E-Bow the Letter, Be Mine en Electrolite maar ook bv Undertow is een toppertje.

DjFrankie (moderator)
04 https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/365.jpg?cb=1641738853

Na het veel mindere Out of Time met die niet leuke doorbraak hit bij het grote publiek kwamen ze sterk terug met deze plaat. Alleen waarom Fretless hier niet opstond, geen idee, had de plaat nog beter gemaalt

Die hoort meer bij OoT dan bij AftP toch?

Klopt, Fretless is uit 1991, met Kate, maar past qua feel wel op Automatic.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:09 uur

geplaatst: vandaag om 16:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.