MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter

zoeken in:
One More Chance

7

Ik ben milder. Opnieuw mooi gezongen.

dazzler schreef:
Ik ben milder. Opnieuw mooi gezongen.

Vind ik ook... One More Chance: 7.8

Hoe ziet de onderkant van de lijst er ook alweer uit? Maar wellicht krijgt One More Chance nog een paar kansen, is het nummer met veruit het minste aantal stemmen tot nu toe.

41. Keep It Together (27 stemmen 6,085185185 )
42. Spotlight (24 stemmen 5,827083333 )
43. One More Chance (14 stemmen 5,65 )
44. Hanky Panky (26 stemmen 5,573076923 )
45. Bye Bye Baby (24 stemmen 5,489583333 )

#46: Love Don’t Live Here Anymore (1996, Something To Remember)

Love Don’t Live Here Anymore werd oorspronkelijk geschreven voor de soulgroep Rose Royce door een zekere Miles Gregory. Producer Norman Whitfield (jazeker, dé Norman Whitfield) klopte op een goeie dag in 1978 bij hem aan: Norman zou samen met Paul Buckmaster de derde plaat van Rose Royce produceren en ze waren nog op zoek naar geschikt materiaal. Hij trof een Miles aan die net herstellende was van een zware drugverslaving en heel wat fysieke pijn te doorstaan had. Toch stemde Miles toe om een nummer bij te dragen. Dat werd Love Don’t Live Here Anymore, een song over zijn huidige situatie en aftakelende gezondheid. Het liedje werd uitgebracht op single en werd een vrij grote hit, met onder andere een 11de plek in de Nederlandse charts. Door de jaren heen groeide het daarnaast ook uit tot één van dé klassiekers van Rose Royce.

In 1984 was een jonge Madonna net begonnen met het opnemen van Like A Virgin, toen A&R-topman van Warner Brothers Michael Ostin in de auto op weg naar een bezoekje aan de studio Love Don’t Live Here Anymore op de radio hoorde, en Madonna voorstelde om een coverversie van de song te maken voor Like A Virgin. Madonna en producer Nile Rodgers reageerden eerst wat lauw, maar besloten toen toch overstag te gaan, om wat diversiteit aan de plaat toe te voegen.

Het liedje haalde een dikke tien jaar later de tracklist van Something To Remember in een licht geremixte vorm. Voor singlerelease werd de remix dan weer geremixt, deze mix is tot op de dag van vandaag alleen beschikbaar op het cd-singletje van Love Don’t Live Here Anymore, collector’s item alert!

De Like A Virgin-versie, de Something To Remember-versie, de singleversie… wie houdt het nog bij? Ik zou zeggen: beoordeel voor dit spelletje ofwel de Something To Remember-versie, ofwel de singleversie, dat is het meest correct!

7,5

Gewoon een goed nummer hé, waar Madonna zeker mee uit de voeten kan.

5,5 ik vind dit echt een moeizame periode

Ik vind het zeker geen stomvervelend nummer...

8,5

Geef mij het origineel maar. Dit is toch een wat matte cover.

6

4,5

Grappig, ik vind Madonna haar versie veel gevoeliger en dus mooier dan die van Rose Royce, die het voor mijn gevoel te happy zingt. Het gaat hier verdorie om een hartverscheurende tekst, iemand die de wanhoop nabij is omdat ze is verlaten en dan zingt Royce het een beetje alsof er niets aan de hand is. De video ook die bij de versie van Rose Royce hoort... Zal wel geen officiële video zijn gezien de tijd waarin het uitkwam, maar dan zie je die vrouw te snel en te blij bewegen, wat ook al niet bij die tekst past.
Nee, je kunt zeggen wat je wilt, maar Madonna begreep het nummer mijn inziens beter.
Al geef ik wel de voorkeur aan de Like a Virgin album versie, waarom ze bij Warner dachten het nummer een tikkeltje te moeten aanpassen voor de ballad verzamelaar...

Leuk weetje. Ten tijden van de single release vroegen fans wereldwijd zich af of de video in dezelfde ruimte is opgenomen als de video voor Like a Virgin.

Anyway, een 7.

6

One More Chance: 5,5

Madonna komt door de matige productie niet in de buurt van het origineel: 5.8

Versie Rose Royce: 8.5

8,6

Toppertje hoor! Helemaal gevloerd zelfs

5,5

One More Chance: 6

Mwoah... ik vind de arrangementen ergerlijk kaal, saai en glad. Spekkig aalglad. Ik krijg er de bibberitus van. En dan die hijgerige backing vocals: brrrr!!! Even de albumversie van LaV geluisterd en die bevalt mij veel beter: daar zit meer spanning in (met name qua vioolwerk, drums, opbouw: eigenlijk alles) en vooral: hier geloof ik Madonna wel. In deze remixremix vind ik het allemaal ongeloofwaardige aanstellerij. Madonna zingt weliswaar prima, maar ze doet hier een Neymarretje. Gele kaart voor je liefdesverdrietschwalbe. Dit alles scheelt zeker twee punten. Wel drie eigenlijk: verschil tussen verlies en winst.

4,5

EvilDrSmith schreef:
Madonna zingt weliswaar prima, maar ze doet hier een Neymarretje. Gele kaart voor je liefdesverdrietschwalbe.

Ben het er niet mee eens, maar dit vind ik wel echt een geniale quote

4,5 vermoeiend

(Rose Royce: 9,0)

ArthurDZ schreef:

Het liedje haalde een dikke tien jaar later de tracklist van Something To Remember in een licht geremixte vorm. Voor singlerelease werd de remix dan weer geremixt, deze mix is tot op de dag van vandaag alleen beschikbaar op het cd-singletje van Love Don’t Live Here Anymore, collector’s item alert!

De Like A Virgin-versie, de Something To Remember-versie, de singleversie… wie houdt het nog bij? Ik zou zeggen: beoordeel voor dit spelletje ofwel de Something To Remember-versie, ofwel de singleversie, dat is het meest correct!

Alsof het zo moest zijn; de volledige single dus inclusief videoversie vandaag uitgebracht op Spotify!

One More Chance: 5
Love Don't Live Here Anymore: 5

Love Don't Live Here Anymore: 7.5 -- die Soulpower remix (de videoversie) vind ik wel heel erg fijn. Beetje Janet.

Love Don't Live Here Anymore komt One More Chance gezelschap houden.

41. Keep It Together (27 stemmen 6,085185185 )
42. Love Don't Live Here Anymore (20 stemmen 6,035 )
43. Spotlight (24 stemmen 5,827083333 )
44. One More Chance (17 stemmen 5,623529412 )
45. Hanky Panky (26 stemmen 5,573076923 )
46. Bye Bye Baby (24 stemmen 5,489583333 )

#47: You Must Love Me (1996, Evita OST)

Het conceptalbum Evita werd uitgebracht in 1976, en was meteen een doorslaand succes voor bedenkers Andrew Lloyd Webber en Tim Rice (Don’t Cry For Me Argentina werd bijvoorbeeld een nummer 1-succes in zowel België als Nederland). In 1978 debuteerde de musical, wederom een dikke hit. Een filmversie zou wel spoedig volgen, zou je denken, maar niks bleek minder waar en door een opeenstapeling van problemen duurde het tot 1996 voor het project de zeven cirkels van development hell doorkruist had en in de bioscoopzalen belandde.

Toen er in 1994 eindelijk definitief gecast kon worden, was Michelle Pfeiffer de gelukkige voor de titelrol. Maar de productie bleef nog even aanslepen en toen ze zwanger werd, verliet ze het project. Regisseur Alan Parker had zijn zinnen gezet op Glenn Close of Meryl Streep als vervangster, maar kreeg toen een brief van vier kantjes van niemand minder dan Madonna toegestuurd, samen met een videoband met de clip van Take A Bow op. Parker kon overtuigd worden, op één voorwaarde: hij was de baas op de set, niet Madonna. Ze stemde hiermee in, waarschijnlijk knarsetandend, want op de set kon ze zich soms niet inhouden om zich met het script of de regie te bemoeien. Sommige van haar voorstellen werden verworpen, andere slagen haalde ze wel thuis.

Er werd ook één nieuw liedje door Lloyd Webber en Rice aan de soundtrack toegevoegd, zodat er een song uit de film voor een Oscar voor beste nummer in aanmerking kon komen (al eerder uitgegeven nummers kunnen niet genomineerd worden voor een Oscar) en dat werd dus You Must Love Me, dat in de climax van de film zit.

Tijdens de opnames van de song ontstond een waar getouwtrek tussen Madonna en tekstschrijver Tim Rice: Madonna wilde de tekst herschrijven zodat Evita sympathieker over zou komen in het nummer, iets waar Rice heel erg op tegen was. Madonna hield er ook niet van dat ze geacht werd de soundtrack live in de studio op te nemen met het 84-koppig concert, en dat ze amper creatieve inspraak had in de soundtrack. Er werd uiteindelijk beslist dat ze haar vocalen pas zou toevoegen nadat de orkestrale backing track al af was, maar de lyrics van You Must Love Me zouden blijven zoals ze waren. Over haar vocalen in de film gesproken, die werden ontzettend geprezen: ter voorbereiding van de film ging ze intensief aan de slag met verschillende stemcoaches, die haar leerden een voller register te gebruiken.

Ach, het was het uiteindelijk allemaal waard: de film werd een kaskraker en voor één keer werd Madonna’s acteerwerk zelfs geprezen in plaats van verguisd (ze won zelfs een Golden Globe voor haar optreden, en dat ze er geen Oscarnominatie voor kreeg werd door delen van de pers en publiek gezien als een onterechte snub). De Oscar die de film wel won, was Best Original Song voor You Must Love Me.

5

Ben geen fan van dit soort musicalnummers, ik hou mijn hart al vast bij de volgende twee singles van Evita. Maar daarna start het Ray Of Light-era, joepie!

One more chance 6,5

Love don't live here anymore 6,3

You must love me 4

4,5 afzien deze periode

5 mwah

Gast
geplaatst: vandaag om 22:37 uur

geplaatst: vandaag om 22:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.