MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter

zoeken in:

9,5

Haar beste van de afgelopen 30 jaar.
En tegenwoordig haar op één na populairste van haar gehele carrière.

Zelfs in mijn meest metalen jaren vond ik stiekem 'Gimme, Gimme, Gimme' al een van de weinige leuke Abba-liedjes. Maar toegeven? Ho maar!
Zoiets dacht ik destijds ook toen Madonna met dit nummer op de proppen kwam en ik inmiddels Abba al lang en breed had omarmd: "Pfff, wat een ordinaire Abba-rip off, kan die uitgerangeerde troela niet iets zelf meer verzinnen? Wat een armoede."
Ik geef toe: al dan niet door vooringenomenheid komt voortschrijdend inzicht soms erg traag op gang.
9

Herkenbaar, EvilDrSmith. Ik vond het destijds ook een cheap afkooksel van ABBA's tofste hit. Maar intussen heb ik Hung Up volledig omarmd. En die sample is gewoon een van de meest onweerstaanbare melodieën uit de muziekgeschiedenis, dus groot gelijk dat ze daar haar eigen ding mee doet.

9,5

9,5

De beste van de laatste 30 jaar komt gauw hierna.

Inderdaad met grote dank aan het duo Ulvaes & Anderson, zonder die sample blijft er weinig van het nummer over, dus die royalty eis uit Stockholm was niet zo heel gek

Het blijft een wereldnummer !

9.

Hung Up 8

Mijn favoriete Madonna album is nu aan de beurt.
Het eerste nummer staat gelijk als een huis, laat de rest maar komen.
Dit is perfect.

10

Even wat nummers inhalen:

American Life een 5.8

Hollywood een 6.4

Nothing Fails een 6

Love Profusion een 6.3

Hung Up een 7 (Opzich een lekker nummer maar het 'origineel van ABBA' is vele malen beter)

7,0

Ze ziet er niet uit in die clip.

9,7

Hung Up komt binnen op plek 7. In de top 10 zijn bij deze drie decennia vertegenwoordigd, mooi is dat!

1. Like A Prayer (26 stemmen 9,067307692 )
2. Vogue (27 stemmen 8,774074074 )
3. Live To Tell (27 stemmen 8,701851852 )
4. Frozen (28 stemmen 8,605357143 )
5. Borderline (29 stemmen 8,601724138 )
6. Into The Groove (31 stemmen 8,59516129 )
7. Hung Up (24 stemmen 8,591666667 )
8. The Power Of Good-Bye (31 stemmen 8,564516129 )
9. Drowned World/Substitute For Love (29 stemmen 8,562068966 )
10. Ray Of Light (29 stemmen 8,496551724 )

11. Justify My Love (27 stemmen 8,403703704 )

#66: Sorry (2006, Confessions On A Dance Floor)

Naast Hung Up was ook Sorry een van de eerste nummers waar Madonna en Stuart Price aan de slag mee gingen voor wat uiteindelijk Confessions On A Dance Floor zou worden. Er werd desondanks lang doorgewerkt aan het nummer, omdat Madonna de toon exact juist wilde hebben, en het niet wilde doen overslaan in het melodramatische. Sorry staat alhier redelijk bovenaan bij de statistieken op de albumpagina dus missie geslaagd, zou je misschien denken, maar niet dus: een paar jaar geleden noemde Madonna dit één van haar minst favoriete eigen liedjes.

Critici waren nochtans veelal lovend ten tijde van de release. Ze noemden het nummer (en het album) een geslaagde ode aan de ‘80s dansmuziek die haar voor het eerst naar het sterrendom had gekatapulteerd, maar roemden het nummer (en het album) tegelijkertijd ook omdat het haar carrière desondanks toch weer in een nieuwe richting stuurde, doordat ook ‘70s disco en jaren ’00-clubmuziek succesvol in de sound werden verweven.

In het VK werd het haar 12de nummer 1-hit, en ook in de rest van Europa werden weer zoals vanouds hoge toppen gescheerd. In haar thuisland leek dit nummer echter niet van de grond te komen, met slechts een 58ste plek in de top 100 als gevolg. Wat bleek? Het nummer werd ongeveer even vaak verkocht/gedownload als pakweg Hung Up, maar werd amper op de radio gedraaid en dat resulteerde in een lage plaatsing. Het is nooit duidelijk geworden waarom, maar vanaf dit punt zouden de meeste Madonna-singles in de VS grotendeels genegeerd worden door de radio, al zijn ze nog zo succesvol elders. Wellicht begon men haar nu toch echt te oud te vinden voor de popzenders, want singles waarop ze samenwerkte met jongere artiesten bleven het nog een aantal jaren goed doen. Een zeer spijtige en zelfs gemene zaak, me dunkt.

Aan het begin van het nummer zegt Madonna overigens ‘sorry’ in een aantal verschillende talen, behalve in het Nederlands, in die taal verklaart ze droevig te zijn. Een vertaalfout dat pas na de release werd opgemerkt, zo zou blijken.

9

Wederom een geweldige single!

Tweede voltreffer

9,4

Iek ben droevikh...

8.3

GrafGantz schreef:
Iek ben droevikh...

Meesterwerkske wel

Gast
geplaatst: vandaag om 17:53 uur

geplaatst: vandaag om 17:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.