MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
Harry Nilsson: 7,8
Mariah Carey: 9,3 (The Roof gaat er niet af, want die is nog beter. Was ze maar zo gebleven)

Oh ja...oneens met ranboy

Harry: 7
Mariah: 3

Harry: 5
Mariah: 6,5

Oeh wat haat ik jengelen. Harry ontspoort al bijna, maar blijft ternauwernood in de rails. Mariah Carey is dan weer één van die zangeressen die vroeger heel veel om snoepjes zeurde: Maaaamaaa ik wiiil eeen snoepiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Corrigerende tik had wonderen kunnen doen. Helaas denken veel mensen dat jengelende zangeressen goeie zangeressen zijn.

Harry: 6,9
Mariah: 2

Harry 4
Mariah Carey 4 (past wel prima in het saaie top 40 jaar 1994)

Harry: 7,8
Mariah: 8,4

Harry Nilsson - Without You : 8,5

Mariah Carey - Without You : 8

Mooie verhalen weer, 50tracks. Heerlijk leesvoer, al dat dood en verderf. Alsof Nilssons kamer model stond voor Room 237 uit The Shining.
Groot contrast met de brave liefdes(verdriet)liedjes die deze verhalen opleverden.

# 1836 Harry Nilsson - Without You
7

# 1837 Mariah Carey - Without You
Ter verdediging: ze heeft natuurlijk wel een waanzinnig bereik.
Evenzogoed heeft wendy volkomen gelijk. Getalenteerd, maar ondraaglijk kutkind (Mariah bedoel ik).
De statische, vereenvoudigde en zwaar over-the-top gelikte arrangementen (die de verfijning in Nilssons versie volkomen ontberen) maken het geheel een ranzige emmer met palingsnot.
3 (met ordinair bonuspuntje, want ze is toch een lekker wijf om naar te kijken)

(Badfinger: 6je)

Harry Nilsson - Without You : 8

Mariah Carey - Without You : 6

Een killer song. Onverwoestbaar. Maar Mariah houd de gemoederen bezig. Van onverdraagbaar jengelen tot over the roof. Een corrigerende tik lost gelukkig alles op. De scores voor Without You in de versie van Mariah Carey tussen de 1 en 10 en dan hou je een 5,60 over. De versie van Harry Nilsson scoort een 7,25.

Vijf jaar geleden, op 20 augustus 2019, opende jordidj1 hier als volgt het bal: "Ik loop al een tijdje met het idee om random door de geschiedenis van de Nederlandse top 40 te gaan. Ik vind mijn kennis van de hitlijst eigenlijk veel te laag en wil daar verandering in brengen. Elke dag zal ik een nieuw nummer posten met eventuele (achtergrond)informatie. Top 40-professor Arrie zal hier en daar de Maarten van Rossem uithangen". De eerste track die hij liet beoordelen was Voyage Voyage van Desireless. Uiteindelijk zou dit nummer op een 7,72 uitkomen. Nu 1837 beoordelingen later staat het nummer nog op plaats 159 in onze totaal lijst.

Nadat hij 137 nummers had gepost gaf jordidj1 het stokje over aan Shaky. Shaky begon met de profetische woorden: Weet je wat jordidj1; ik wil het stokje zo lang wel overnemen. Langzamerhand beginnen veel van dit soort topics wat dood te bloeden, dus laten we deze levend houden". Shaky startte met Janis Joplin en Me & Bobby McGee. Voor deze klassieker hadden we een 7,33 over. Nu op 344 in onze lijst.

Ik zei al profetische woorden. Shaky nam het stokje maar liefst 1268 keer over. Op 1 juli 2023, na ruim 3,5 jaar bij nummer #1406, stopte Shaky met dit topic. Gelukkig was wavanbuuren bereid het stokje weer op te pakken. Of liever hij liet zijn Magic Dobbelstenen spreken. De eerste worp leidde naar Civil War van Guns 'n Roses. Ook al een mooie score. Een 7,40 en plaats 291 in onze lijst. Op 8 mei van dit jaar voelde wavanbuuren zich niet meer thuis op MusicMeter en "dropte even een bommetje. Dit is mijn laatste post op de meter sites". Helaas.

Inmiddels zijn we bij #1838 en loopt dit topic in totaal dus vijf jaar. Om even stil te staan bij het jubileum spelen we de komende dagen de Big 5. Onder het motto "maar ze hebben betere" gaan we ervan uit dat ook de artiesten uit onze Top 5 nog betere nummers hebben. Laten we die proberen te vinden. Voor twee artiesten geldt dat echter niet. In onze Top 5 staat Bill Withers. Bill Withers heeft los van remixen met twee songs de Top 40 gehaald. Beide hebben we al gespeeld. Dan schuiven we er een op en komen bij nummer 6. Dat is New Order die heeft twee keer de Top 40 gehaald, maar wel twee keer met hetzelfde nummer. Gaan we op deze Blue Monday naar plaats 7 en dat komt erg goed uit.

Daar staat een echte Big 5 kandidaat, David Bowie met Space Oddity. In de Big 5 week een mooi moment om een klassieker van Bowie te gaan beoordelen. Heroes stond in 1977 12 weken in de Top 40 en piekte op nummer 8. Heroes staat vrijwel ieder jaar in de Top 10 van onze MusicMeter Top 2000. In 2016 zelfs op nummer 1, afgelopen jaar op nummer 3.

Heroes is ook een mooie verwijzing aan de tientallen deelnemers die (bijna) dagelijks of af en toe mee doen en dit topic mogelijk maken. Dank aan al die deelnemers (en degene die ik vergeten ben of die inmiddels al dan niet tijdelijk van Music Meter vertrokken zijn):
andré ArthurDZ bonothecat Bucquoy BonkCasartelli DjFrankie ECooper Edgar18 Finn EvilDrSmith Fathead FrodoK Funky Bookie teus Gerdav GrafGantz Kramer brajoapau zaaf Koenr -SprayIt- remcodulac Onweerwolf cosmic kid motel matches Joren999 catdog bikkel2 NewYorkCityLight nelis Titmeister Gretz Poek Ast esteban Dwejkk_ jorro Marty McFly SBube dazzler west Marco dB Dance Lover mol Snoeperd 123poetertjes Grafmat freddze Mjuman RonaldjK jeroentjuhh JoaMuse Johnny Marr johannesB johan de witt Justus18 Kees-Jan Poeha LucM koosknook laxus11 Martijn Jonkers musicfriek pureshores ranboy Ries_72 Rudi S Simon77 starbright boy Sundance shimahero thelion vigil wendyvortex lennon Arno Scorpion_21 J0ttem luigifortchartsmaster Teunnis MarcodB Johnny Marrissey

# 1838 David Bowie - Heroes

Voor Heroes (de single) kan ik niet lager dan een 10 geven - waar de langere elpeeversie iets lager uitkomt.

6

Ik kan er vrij weinig mee

Gefeliciteerd met het eerste lustrum!

Heel toepasselijke keuze en ik hoop dat je het minstens zo lang volhoudt als Shaky.
Een van Bowies sterkste, ongeacht hoe platgedraaid en tot in den treure "misbruikt" als soundtrack voor allerhande maatschappelijke toestanden.
8,6

Hij heeft (veel) betere.

6,5

de ultieme 10

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:11 uur

geplaatst: vandaag om 07:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.