MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

159. Marcel Amont feat. Armand Migiani et son orchestre - Julie (1957) : 6

160. Barbara Lynn - You'll Lose a Good Thing (1962) : 7

157. Porter Wagoner - Julie (1967)
De tijden dat ik traditionele country echt, écht, ECHT hartgrondig vervloekte en verafschuwde lijken steeds verder achter me te liggen. Komt wellicht ook door de de kwaliteit van de zangers. Ook deze Porter heeft een ge-wel-di-ge zangstem. Tsjongejonge, waarom heb ik nooit eerder de tijd voor hem genomen? Ik dacht dat hij in de categorie "sufkutterige kutcountry" viel. Misschien is dat ook wel zo, maar dan raak ik behoorlijk van sufkutterige kutcountry gecharmeerd.

En wat zit die akoestische gitaar er heerlijk doorheen te pingelen. Alsof het zelf een melodietje speelt dat bijna meer bij toeval af en toe inhaakt op de hoofdmelodie.

Ik zie nu dat ik toch ook een lp van hem met Dolly heb, en ook deze soloplaat, maar die had ik vooral meegenomen vanwege het cool-grappige artwork. Ik ga 'em nu toch maar eens luisteren.

Over hoezen gesproken: de albumhoes vind ik geweldig en vertelt een verhaal op zichzelf. Poor Porter...
7,8

158. Randy Sparks - Julie Knows (1964)
Radny overleed eerder dit jaar op 11 februari. Hij werd 90 jaar.
Shaky startte dit spelletje op... 12 februari. Zou het een eerbetoon zijn?

Ik had nog nooit van deze man gehoord, maar ik zie dat ik wel een plaat heb van Conny Vandenbos waarop zij een liedje zingt van Randy.

Ik moet ervan naar dezelfde tandarts als BoyOnHeavenHill, maar ook ik onderken toch een zekere kwaliteit van de uitvoering. Het belachelijke tijdstip dat ik dit luister helpt ongetwijfeld ook weer een beetje.
6

159. Marcel Amont feat. Armand Migiani et son orchestre - Julie (1957)
Fraai liedje met verschillende emoties die elkaar in rap tempo afwisselen. Het melancholische vind ik érg mooi waardoor ik het bijna jammer vind dat er ook luchtige en zelfs lollige momenten zijn, maar daardoor krijgt het nummer wel een gevarieerd karakter dat toch ongeforceerd klinkt. De bijna barokke arrangementen zijn ook creatief gedaan.
7,7

160. Barbara Lynn - You'll Lose a Good Thing (1962)
Ah, lekker hoor. Zelf geschreven én dit is haar gitaarwerk? Dat is idd uniek te noemen. Bonuspunten. Mooi nummer om nu eens ein-de-lijk mijn nest in te duiken.
7,4

Randy Sparks: ben het met mijn voorgangers eens dat bij dit nummer het glazuur bijna spontaan van je tanden springt. Ondanks dat , of misschien wel daarom juist, heeft het wel weer zijn charme: 6,5

Marcel Amont: Hoewel de Franse taal, uitzonderingen daargelaten, niet mijn favoriete zangtaal is, en het vaak snel op mijn zenuwen gaat werken, kan ik er niet omheen dat dat wel een knap gezongen en gemusiceerd liedje is. 6,2

Nee, dan is Barbara Lynn een verademing na dat eigenwijze Franse knutselwerk.
Lekker loom en warm soulgeluid. De band geeft fraaie ondersteuning in precies de juiste dosering, en dan dat fijne bluesgitaartje op het eind als kers op de taart: 7,8

Ja, goed hoor dit:

7,75

Ast
Randy Sparks - Julie Knows: 6,5
Marcel Amont feat. Armand Migiani et son orchestre - Julie: 7
Barbara Lynn - You'll Lose a Good Thing: 7

Marcel Amont 6
Barbara Lynn 7,5

7,22 betekent de 50e plek voor Barbara Lynn - You'll Lose a Good Thing.

161. Jimmie Davis - You Are My Sunshine (1940)

Afkomstig van het album: n.v.t. Single only

Deze voormalige senator van Louisiana (2x zelfs) is maar liefst 101 jaar oud geworden. Naast een opvallende en succesvolle politieke carrière staat hij natuurlijk ook bekend als zanger met meer dan 25 top 10-singles in de US Country chart. Van al die singles werden er ook nog eens 4 een nummer 1-hit.

Nu het vreemde: zijn allerbekendste song, die later zo'n 400x officieel gecovered zou worden en vertaald werd in ruim 30 talen, wist de chart niet te bereiken!

Er is wat gedoe over welke versie de eerste is en wie de song schreef, maar het is Jimmie die sowieso één van de eerste was en ook de rechten op de song had. Tijd om zijn country standard te beoordelen.

Zo'n nummer waarvan je de eerste keer dat je het hoort denkt dat je het al honderd keer gehoord hebt, zó vanzelfsprekend is de melodie. Bizar genoeg hoorde ikzelf dit voor het eerst als grapje op het einde van Troublegum van Therapy! - een groter (en ongetwijfeld zo bedoeld) contrast is nauwelijks denkbaar. 7,5.

Marcel Amont feat. Armand Migiani et son orchestre: 6.0
Barbara Lynn: 9.0
Jimmie Davis: 9.0 (zelfs mijn jongste kinderen kennen dit nummer)

161. Jimmie Davis - You Are My Sunshine (1940) : 8,5

Jimmie Davis gaat nog even tot morgen moeten wachten voor zijn gemiddelde score.

162. Larry Darnell - For You My Love (1949)

Afkomstig van het album: n.v.t. Single only

Vandaag een van de grondleggers van de New Orleans R&B die in 1949 twee enorme hits scoorde en ook begin jaren 50 erg succesvol was. Door veel pech (zoals het einde van een platenlabel) ging het daarna plots wat minder qua succes.

Hij kwam overigens tragisch om het leven toen hij in 1979 werd overvallen en zo ernstig gewond raakte dat hij in het ziekenhuis belandde. Toen het medisch personeel zijn leven probeerde te redden ontdekten zij dat hij longkanker had.

Vrolijk nummer met een elastieken stem die net bóven de toon lijkt te zweven, à la Jackie Wilson een decennium later. 7,5.

Jimmie Davis: 7,5 voor dit legendarische origineel dat volgens mij iedere bewoner op deze aardkloot wel moet kennen.

Larry Darnell: Heb een zwak voor dit soort vroege R&B. Deze had me ook meteen bij m'n lurven: 8,2
Helaas alleen verschenen op 10 inch shellac en nooit op gewone single.

162. Larry Darnell - For You My Love (1949) : 7,5

Larry Darnell: 9.0

Gast
geplaatst: vandaag om 09:16 uur

geplaatst: vandaag om 09:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.