MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Led Zeppelin - Rock and Roll plek 20, met 7,58
The Crows - Gee plek 87, met 6,81

165. Nat Shilkret - Dancing with Tears in My Eyes (1930)

Afkomstig van het album: n.v.t. Single only

We horen hier Frank Munn de tekst verzorgen, maar het is Nat Shilkret die het nummer op zijn naam heeft staan. Shilkret was zijn nieuw aangemeten naam, origineel heette hij Schüldkraut, en zoals zovelen uit zijn tijd brak ook Nathaniel door op de radio. 

Nat was een 'gifted child' en toen hij 7 jaar oud was tourde hij al door de US met een orkest waarin hij de solo-klarinettist was. Zijn CV wordt er naarmate hij ouder wordt, alleen maar indrukwekkender op. 

Wij gaan luisteren naar een van de grotere hits van 1930. 

Grappig eigenlijk: in de popmuziek gaat het vaak om een gezongen nummer met tussen het 50%- en het 75%-punt van de speelduur dikwijls een instrumentale solo, maar hier (en in wel meer oudere nummers) is het precies andersom. De ster is hier dan ook de instrumentalist... Een 5.

Bij het zien van de titel moest ik meteen aan Ultravox denken.
Maar daar lijkt dit toch niet echt op.
De titel is in ieder geval prachtig. Verder mooie vergane glorie: 6,2

The Crows: 5.5
Nat Shilkret: 5.8

The Crows: 7,3
Nat Shilkret: 6,1

163. Led Zeppelin - Rock and Roll (1971): 4
162. Larry Darnell - For You My Love (1949): 7,5
161. Jimmie Davis - You Are My Sunshine (1940): 6,5
160. Barbara Lynn - You'll Lose a Good Thing (1962) : 8,5
159. Marcel Amont feat. Armand Migiani et son orchestre - Julie (1957) : 4

159. Marcel Amont feat. Armand Migiani et son orchestre - Julie (1957)
Aardig maar het einde verpest het nummer een beetje.
Cijfer: 6,5

160. Barbara Lynn - You'll Lose a Good Thing (1962)
Heerlijke soul.
Cijfer: 8,5

161. Jimmie Davis - You Are My Sunshine (1940)
Inderdaad al vaak gecoverd maar kende deze versie niet. Leuke ouderwetse country.
Cijfer: 7

162. Larry Darnell - For You My Love (1949)
Gezellige jazzy R&B, prima stem.
Cijfer: 8,5

163. Led Zeppelin - Rock and Roll (1971)
This is rock and roll, inderdaad, wat een energie.
Cijfer: 9

164. The Crows - Gee (1953)
Ik denk eerder de eerste doo wop-song die succesvol werd (al ligt doo wop dicht bij de rock'n roll). Leuk gezellig deuntje maar er waren betere doo wop-bands.
Cijfer: 7,5

En over de discussie wat de eerste rock'n roll song is: Rocket 88 kan goed zijn maar is toch wat meer blues. Volgens mij is dit nummer het begin van de rock'n roll. Daar hebben Elvis Presley, Chuck Berry en Bill Haley ook de mosterd vandaan gehaald.

Chuck Berry baseerde zijn Maybellene op Ida Red. Rockett 88 is jumpblues wat al veel raakvlakken heeft met de iets latere rock 'n' roll.
Nat Shilkret: 7

Ik haak weer aan (was tijdens mijn vakantie lastig volhouden):

Marcel Amont feat. Armand Migiani et son orchestre - Julie: 6,5

165. Nat Shilkret - Dancing with Tears in My Eyes (1930) : 6

Plek 139 voor Nat Shilkret - Dancing with Tears in My Eyes met 6,02.

166. Ernie K. Doe - Mother in Law (1961)

Afkomstig van het album: n.v.t. Single only

Ernie wist 1 (echte) hit te scoren, maar dat was dan ook meteen een enorme knaller van een hit: nummer 1 op zowel de reguliere Billboard chart als op de R&B chart. 

Allen Toussaint schreef het nummer en was van plan er zelf een hit mee te scoren. Hij was echter niet tevreden met het resultaat tijdens de opnamesessie en gaf het na meerdere (in zijn ogen) niet perfecte takes op. 'Weg met dat kaknummer', hij gooide de song (opnames en papier) letterlijk in de prullenbak. Gelukkig was er iemand in de ruimte aanwezig die dacht 'ik ken iemand die hier wel iets mee kan.'

Ook Ernie kwam overigens tragisch om het leven, zoals wel vaker bij artiesten in dit topic: hij was zwaar alcoholist en heeft zijn lever kapot gedronken. 

Kijk naast de hit van Ronald nog een liedje over de moeder van vrouwlief , dezr werd niet het raam uitgepleurd

6,5

Nat 5,0

Led Zep 7,5

Ernie K. Doe - Mother in Law : 9.0
Nu weet ik eindelijk waarom Elvis voor een opname Mother In Law zingt. Daarmee refereerde hij aan dit nummer. Nooit geweten.

166. Ernie K. Doe - Mother in Law (1961) : 8

8,2

Nat: 6,2

Ast
7,3

Ha , die had ik al heel lang niet meer gehoord. Heerlijk. 8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 01:28 uur

geplaatst: vandaag om 01:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.