MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

186. Nico Fidenco - Il Mondo di Suzie Wong (1961)
Klinkt wel erg melancholiek. Opmerkelijk dat vele muziek in die periode erg droevig klonk.
Cijfer: 6,5

187. Bo-Pete - Groovy Little Suzie (1964)
Leuke rocker zonder meer met opvallende orgel.
Cijfer: 7

188. Liz Anderson - Mama Spank (1967)
Klinkt melig maar dan meer op een positieve wijze.
Cijfer: 6,5

189. Wayne Newton - Daddy Don't You Walk So Fast (1972)
De Nederlandstalige versie ligt meer.
Cijfer: 6

190. David McCallum - The Edge (1967)
Niet onaardig maar weet mij niet erg te boeien.
Cijfer: 6

190. David McCallum - The Edge (1967)
Geweldig thema! Inderdaad een James Bond all over the place vibe, maar ook met een vleugje Martin Denny-exotica. Dus ook Dr. Dre's bekendste hit is weer dankzij een good ole' classic? Wat zou er van hiphop toch overblijven zonder samples?
Ik kende deze David McCallum niet, noch de serie ooit gezien (ik zie nu dat ik in mijn ook niet onaardige DVD-collectie de tv-serie ook niet heb: altijd gedacht van wel), maar de naam is nu op mijn netvlies gebrand.
Gaaf hoor! Meteen vijf keer geluisterd.
8,5

191. Aretha Franklin - Ac-Cent-Tchu-Ate the Positive (1962)
Ik zie zowaar onvoldoendes. En dat bij Aretha? Tjeempie.
Maar dit is wel een hele andere Aretha dan een paar later. Al laat ze zeker in het tweede deel horen waar ze vocaal toe in staat is. Erg upbeat, jazzy en 'positief' (met een vocale 'bite') en ook dit past Aretha wel.
7,6

191. Aretha Franklin - Ac-Cent-Tchu-Ate the Positive (1962) : 6

Ac-Cent-Tchu-Ate the Positive:
Grappig dat Gene Vincent dit ook gecovered heeft. Is meteen 'n heel ander nummer.
Wat de versie van Aretha betreft: met zo'n jazzy vibe, zo hoor ik ze graag zingen. 7,5

Creepy shit man! Ik postte dit nummer gisteren, keek daarna de film Sting (2024) af en in de aftiteling zit dit nummer! Weliswaar in de versie van Johnny Mercer, maar dat vond ik wel eventjes echt heel erg raar.

Hoe dan ook, geweldig nummer waar ook Aretha meer dan goed mee uit de voeten kan:

8,75

6,97 voor Aretha Franklin - Ac-Cent-Tchu-Ate the Positive is genoeg voor plek 87.

Themaweekend
Songs met dezelfde vrouwennaam in de titel

192. Leadbelly - Black Betty (1939)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

Dit is een thema dat we héél vaak kunnen laten langskomen, vrouwen werden non-stop bezongen. Bevalt me wel deze weekenden. 'Betty' mag zich deze drie dagen extra speciaal voelen.

Leadbelly was niet de eerste die dit nummer speelde, maar mag toch wel gezien worden als de original voor dit nummer. 

Van Manfred Mann tot Nick Cave en van Ram Jam tot Tom Jones, er bestaan heel wat covers van deze classic, maar wij gaan vandaag in dit thema weekend luisteren naar de man die constant in de gevangenis zat, talloze essentials op zijn naam heeft staan en geboren werd als Huddie William Ledbetter.

Aretha: 7.3
Leadbelly: 7.2

Aretha: 7,8
Leadbelly: 6,8

Aretha Franklin: 9.0
Leadbelly: 8.0 (ik mis zijn gitaar)

Oja, verrek zeg, dat had ik nog niet eens in de gaten: zijn gitaar! Dat miste ik dus. Terwijl ik het nummer al twee keer had geluisterd.
Op zich wel knap dat hij het helemaal a cappella vertolkt (op wat klapjes na) en me geboeid houdt. Al knaagde er iets in mijn hoofd dat ik er wat aan vond ontbreken. Tsss, best wel suf mijnerzijds. Anderzijds ook weer niet, want het is een Afro-American worksong.
7

Klassieker kan de blues nauwelijks worden. Een 8.

Het verhaal gaat dat Kurt Cobain 'n bod had gedaan van $375.000 op de gitaar van Lead Belly. Hij had al een deal met de toenmalige eigenaar, die aanvankelijk $ 500.000 vroeg, en ze zouden elkaar ontmoeten in Augustus 1994.
'n week na de afspraak, april 1994, werd Kurt dood gevonden in zijn huis in Seattle.

Leadbelly, zonder gitaar - Black Betty: 7,5

192. Leadbelly - Black Betty (1939) : 6,5

inhaaltijd na vakantie in Luxemburg!

Nico Fidenco - Il Mondo di Suzie Wong 6
Bo-Pete - Groovy Little Suzie 6,7
Liz Anderson - Mama Spank 5
Wayne Newton - Daddy Don't You Walk So Fast 8,3
David McCallum - The Edge 5,8
Aretha Franklin - Ac-Cent-Tchu-Ate the Positive 8,4
Leadbelly - Black Betty 7,5

Met 7,38 is plek 44 voor Leadbelly - Black Betty.

Themaweekend

Songs met dezelfde vrouwennaam in de titel

193. Rudy Vallée and His Connecticut Yankees - Betty Co-Ed (1930)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

Een icoon uit de vroege popmuziek. Rudy was de allereerste zanger die van de lokale radio wist door te stoten naar nationale superstardom. Hij scoorde vele hits als zanger en als bandleider, maar was alles behalve een prettige man om mee om te moeten gaan. Rudy had een kort lontje, was ontzettend grof gebekt en had een enorm ego.

Naast muzikant was Rudy ook befaamd acteur en de liefhebber van de oude film zal hem ongetwijfeld kennen. Nu geen film, maar één van zijn vele populaire singles.

Dit is dus niét van een film? Je zou toch zweren dat dit perfectly made is voor een film.
Instrumentaal vind ik dit erg leuk. De gezongen fragmenten doen me wat minder, maar kan ik wel hebben.
Zijn naam lees ik trouwens nu voor het eerst, zijn nationale superstardom en "first wave" croonerstatus ten spijt.
Zijn achternaam is trouwens met dubbel l, lees ik nu.
6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.