MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

Dit en The night has a thousand eyes, geweldig. Een 9.

Bobby 7,5 . Die dekselse Carole King heeft toch stiekum veel hits geschreven.

305. Little Eva - The Loco-Motion (1962) : 8

306. Bobby Vee - Take Good Care of My Baby (1961) : 7

Little Eva - The Loco-Motion: 9,0

Bobby Vee - Take Good Care of My Baby: 7,0

Ondanks de zeer matige zanger die Bobby was, is dit wel echt een dijk van een song.

9

Bobby Vee: 7,5

Little Eva: 8.5
Bobby Vee: 8.0

7,62 voor Bobby Vee - Take Good Care of My Baby en dat is goed voor de 33e plek.

Themaweek: succesvolle songwriters

#4 Carole King

307. Aretha Franklin - (You Make Me Feel Like) A Natural Woman (1967)

Afkomstig van het album: Aretha - Lady Soul (1968)

captain scarlet schreef:
Die dekselse Carole King heeft toch stiekum veel hits geschreven.

Dat heeft ze zeker. Zo ook dit nummer, één van Aretha's signature songs.

Toch groeide dit nummer pas iets later uit tot popstandard. In 1967 was het zelfs een 'spelbreker' voor de streak die Aretha in de R&B Chart had. Haar 2 vorige noteringen en haar 2 volgende noteringen werden namelijk alle 4 een nummer 1-hit op die chart. Natural Woman bleef steken op 2. 

Dit nummer werd een hit in 1967 en het zou niet lang meer duren daarna totdat Goffin en King uit elkaar zouden gaan. Zowel hun productieve songwriting partnerschap als hun huwelijk liepen op de klippen. King sloeg ook muzikaal een andere weg in, ze leerde meer instrumenten spelen en schudde het 60s popgeluid van haar af. Ze ontmoette James Taylor en Joni Mitchell en begon ander soort songs te schrijven. Haar debuutalbum Writer volgde snel.

Hee, Aretha hebben we toch al gehad, met Ac-Cent-Tchu-Ate the Positive ? Maar goed, aan de scores hier te zien kan ze niet vaak genoeg voorbijkomen. Ik deel het enthousiasme voor haar stem niet zo, of in ieder geval niet altijd: 6.

Niet echt een van mijn favorieten van Aretha, maar kan het toch niet over m'n hart krijgen hier minder dan 'n 8 voor te geven.

307. Aretha Franklin - (You Make Me Feel Like) A Natural Woman (1967) : 8

Aretha F: 7,5

Aretha Franklin - (You Make Me Feel Like) A Natural Woman neemt met 8,32 gemiddeld de 1e plek in ons klassement over.

Themaweek: succesvolle songwriters

#4 Carole King

308. Carole King - It's Too Late (1971)

Afkomstig van het album: Carole King - Tapestry (1971)

Even checken hoeveel en welke songs allemaal in de Top 40 hebben gestaan, want die hebben niet direct mijn voorkeur om te kiezen, okay, het zijn er.... wat??? Huh? 0?! Carole King heeft geen enkele notering in de Nederlandse Top 40 op haar naam staan. Dan deed ze het in de VS met 11 Top 40-noteringen toch stukken beter. 

Laat ik dan ook maar haar enige nummer 1-hit kiezen. Dit nummer groeide uit tot een instituut in de VS. Overdreven? Nee, zeker niet. Het werd door de RIAA zelfs in hun toplijst 'Songs of the Century' gezet. 

Carole schreef dit nummer samen met Toni Stern nadat laatstgenoemde net haar relatie met James Taylor had verbroken.  

Ook deze 4e singer-songwriterweek wordt zoals traditiegetrouw door de artiest in de spotlight zelf afgesloten.

Ik hou niet zo van haar af en toe te schelle stem, maar het nummer zelf is meesterlijk, ook na het al zeker honderd keer te hebben gehoord omdat het zo vaak uit de slaapkamer van mijn zeven jaar oudere zus kwam schallen, net als de rest van de LP. Een 9.

Tony Orlando - Halfway to Paradise 7,1

Little Eva - The Locomotion 7,3

Bobby Vee - Take Good Care of My Baby 8,5

Aretha Franklin - (You Make Me Feel Like) A Natural Woman 7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.