MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Pink Floyd - Time neemt op het laatste moment toch nog de eerste plek in ons klassement over. 7,82 gemiddeld.

45. Lloyd Price - No If's - No And's (1960)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

Lloyd's eerste single was meteen een nummer 1-hit op de R&B Chart in 1952 en werd een standard die gecoverd zou worden door meer dan 100 artiesten. Wij gaan echter niet naar Lawdy Miss Clawdy luisteren, en ook niet naar Stagger Lee of Personality (althans, nog niet. Blijf lang genoeg hangen, dan komt alles wel een keer voorbij ). 

Het wordt deze single uit 1960 waarmee hij tot aan 1963 zijn laatste US Top 40 hit zou scoren. Het was tevens zijn allerlaatste top 60 hit in Australië. 

5,3

Ik ken deze man vooral van I'm gonna get married van één jaar eerder, want dat stond op de geweldige verzamelelpee Goud van Out (1971) in de platenkast van mijn zeven jaar oudere zus. Dat nummer was een grote hit in Amerika (#3), en veel daarvan hoor ik terug in No if's – no and's, dat het echter slechts tot een 40ste plaats in Billboard schopte. En dat lijkt me ook wel terecht. Een 5.

Erg middelmatig en inwisselbaar, maar wel vrolijk nummertje van Lloyd Price, dat bij mij verder weinig losmaakt.
6,3

45. Lloyd Price - No If's - No And's (1960) : 6,5

Ma Rainey: 5,0
Pink Floyd: 9,0
Lloyd Price: 5,5

Meer dan prima Price song

7,5

Captain scarlet verwoordt feilloos mijn gemoedstoestand tijdens en gedachtes over dit nummer.
6

Ast
6,8

Plek 43 voor Lloyd Price - No If's - No And's met een gemiddelde van 6,09.

46. Al Hopkins and His Buckle Busters - The Nine Pound Hammer (1927)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

Al Hopkins en de wat? Wellicht dat sommigen van ons deze band beter kennen als The Hill Billies. Dit nummer werd eerst uitgebracht op het Brunswick label, de singles die uitkwamen op Vocalion werden wel onder de naam The Hill Billies uitgebracht.

Hoe dan ook, ze waren zo invloedrijk dat er een heel subgenre naar hun muziek is vernoemd: Buckle Bustering.... 

Nee, Hillbilly music natuurlijk! Helaas ging de band relatief vroeg uit elkaar nadat Hopkins in 1932 bij een auto-ongeluk om het leven kwam. 

Price 6,5

Hopkins 5,5

Ah, de Nine Pound Hammer! Het zal me niks verbazen als deze songtitel, nota bene dus van de uitvinders van hillbilly music, de grote inspiratiebron is voor de bandnaam van de vuigste, smerigste, aftandse en lelijkste white trash garagecowpunkrock&roller van Amerika: Blaine Cartwright (ook van Nashville Pussy).
Sterker nog: het zou me verbazen als het liedje niét de naamgever zou zijn van de band.

Hier in hun nadagen te zien in Grun

Bij dit soort muziek doe ik aan positieve leeftijdsdisciminatie: dus ouderdomsbonuspunten. En nog een bonuspunt vanwege de associatie. Én nog een extra bonuspunt omdat ze pionierend zijn geweest voor een genre.
7 (wat zou er van het cijfer overblijven zonder al deze bonuspunten? )

6,5

6.25

Al Hopkins, 'n persoonlijke favoriet van De Amerikaanse striptekenaar Robert Crumb, groot liefhebber van American Roots muziek.
Crumb´s boek Heroes of Blues, Jazz and Country staat vol met werkelijk prachtige tekeningen van zijn hand, waaronder een hele fraaie van Al Hopkins and his Buckle Busters.

Sfeervol nummertje. En zoals de Doctor al vermeld ook vanuit historisch oogpunt, omdat hij een van de pioneers was van de country muziek : 7.

46. Al Hopkins and His Buckle Busters - The Nine Pound Hammer (1927) : 7

7,3

Lloyd Price : 6,2

Ast
5

Gast
geplaatst: vandaag om 01:12 uur

geplaatst: vandaag om 01:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.