Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
0
geplaatst: 29 maart 2024, 18:21 uur
Al Hopkins and His Buckle Busters - The Nine Pound Hammer scoort 6,63 en komt op plek 31 terecht.
47. Mary Wells - Bye Bye Baby (1960)
Afkomstig van het album: Mary Wells - Bye, Bye Baby, I Don't Want to Take a Chance (1961)
We gaan naar de eerste single luisteren die Wells uitbracht. Ze schreef het nummer zelf en wilde dat Jackie Wilson het zou uitbrengen. Berry Gordon had echter wat gedoe met de manager van Wilson en had liever dat Wells het zelf zong.
Mary klonk hier nog lekker rauw (nogal een verschil met haar 'My Guy' periode) en scoorde meteen een top 10-hit op de R&B chart. Onder anderen Bonnie Raitt en Betty Everett coverden dit nummer.
47. Mary Wells - Bye Bye Baby (1960)
Afkomstig van het album: Mary Wells - Bye, Bye Baby, I Don't Want to Take a Chance (1961)
We gaan naar de eerste single luisteren die Wells uitbracht. Ze schreef het nummer zelf en wilde dat Jackie Wilson het zou uitbrengen. Berry Gordon had echter wat gedoe met de manager van Wilson en had liever dat Wells het zelf zong.
Mary klonk hier nog lekker rauw (nogal een verschil met haar 'My Guy' periode) en scoorde meteen een top 10-hit op de R&B chart. Onder anderen Bonnie Raitt en Betty Everett coverden dit nummer.
2
geplaatst: 30 maart 2024, 17:47 uur
captain scarlet schreef:
Al Hopkins, 'n persoonlijke favoriet van De Amerikaanse striptekenaar Robert Crumb, groot liefhebber van American Roots muziek.
Crumb´s boek Heroes of Blues, Jazz and Country staat vol met werkelijk prachtige tekeningen van zijn hand, waaronder een hele fraaie van Al Hopkins and his Buckle Busters.
Ah, dat wist ik niet. Al is het niet vreemd, want ik weet wel dat Crumb een grote voorliefde had voor 78-toeren platen. Ik meen zelfs te herinneren dat het Crumb was die zei dat hij een hekel had aan (het inferieure) vinyl en zwoer bij schellak. Al Hopkins, 'n persoonlijke favoriet van De Amerikaanse striptekenaar Robert Crumb, groot liefhebber van American Roots muziek.
Crumb´s boek Heroes of Blues, Jazz and Country staat vol met werkelijk prachtige tekeningen van zijn hand, waaronder een hele fraaie van Al Hopkins and his Buckle Busters.
Ik heb hier zo'n tien boeken liggen met tekeningen van Crumb, maar deze dan net weer niet. Klinkt als een hele dikke vette tip!
Heerlijk die rauwe stem van Mary. Al is het nummer zoals gewoonlijk weer heel erg volgens het Motown-sjabloon, ik kan daar eindeloos naar luisteren. Zeker als de zanger(es) een beetje rafelig en met een schuurpapieren laagje zingt, de productie nog lekker r(a)uw is en dat sjabloon überhaupt nog nauwelijks bestond. Misschien wel mede door dit nummer gecreëerd? Want als de chronologische volgorde van The Complete Motown Singles Vol. 1: 1959-1961 correct is, was dit nummer "pas" de 21e single door Motown uitgebracht. En er zouden er nog belachelijk veel volgen: alleen al tussen 1960 and 1970 bracht Motown 536 singles uit.
FAN-TAS-TI-SCHE collectie trouwens: ik mis nog de delen 2, 12a, 12b en helaas ook nog dit eerste deel.
7,8
0
geplaatst: 30 maart 2024, 18:14 uur
Mary Wells - Bye Bye Baby belandt op de 13e plek met een gemiddelde van 7,25.
48. George Hamilton IV - Before This Day Ends (1960)
Afkomstig van het album: n.v.t. single only
George scoorde tussen 1956 en 1960 maar liefst 10 US Billboard Top 100 hits, maar het was pas met Before This Day Ends dat hij eindelijk een notering op de Country chart te pakken had. Zijn imago als tieneridool kon hij van zich afschudden en hij kon zich gaan richten op zijn echte liefde: countrymuziek. Deze song bereikte een 4e plek in die Country Chart, de rest is geschiedenis en zijn country stardom was born.
Dit nummer werd voor hem geschreven door niemand minder dan John D. Loudermilk die tientallen (country)klassiekers op zijn naam heeft staan.
48. George Hamilton IV - Before This Day Ends (1960)
Afkomstig van het album: n.v.t. single only
George scoorde tussen 1956 en 1960 maar liefst 10 US Billboard Top 100 hits, maar het was pas met Before This Day Ends dat hij eindelijk een notering op de Country chart te pakken had. Zijn imago als tieneridool kon hij van zich afschudden en hij kon zich gaan richten op zijn echte liefde: countrymuziek. Deze song bereikte een 4e plek in die Country Chart, de rest is geschiedenis en zijn country stardom was born.
Dit nummer werd voor hem geschreven door niemand minder dan John D. Loudermilk die tientallen (country)klassiekers op zijn naam heeft staan.
0
geplaatst: 30 maart 2024, 18:26 uur
Aardig Country nr, wel beetje te oud
Maar voor die tijd een..7.7
Maar voor die tijd een..7.7
0
geplaatst: 30 maart 2024, 20:31 uur
Lloyd Price: 7
Al Hopkins and His Buckle Busters: 7
Mary Wells: 8
George Hamilton IV: 7,5
Al Hopkins and His Buckle Busters: 7
Mary Wells: 8
George Hamilton IV: 7,5
0
geplaatst: 30 maart 2024, 21:52 uur
George Hamilton IV deed bij mij geen belletje rinkelen, songwriter John D. Loudermilk dan weer wel.
Die schreef de ene hit na de andere, en niet alleen country.
George ziet er uit als de ideale schoonzoon en zo klinkt hij ook.
Heb het nummer nu echter drie keer achter elkaar geluisterd en begin het zowaar mooi te vinden.
7,6
Die schreef de ene hit na de andere, en niet alleen country.
George ziet er uit als de ideale schoonzoon en zo klinkt hij ook.
Heb het nummer nu echter drie keer achter elkaar geluisterd en begin het zowaar mooi te vinden.
7,6
0
geplaatst: 30 maart 2024, 23:13 uur
Ik ken John D. Loudermilk vooral van het nummer 'Tobacco Road' in verschillende uitvoeringen van diverse psychedelische rockbands, maar ik kom er nu achter dat hij ook de componist is van 'Sunglasses' en die ik ken van de versie van Tracey Ullman: na Kim Wilde mijn grote heldin in mijn (pre)pubertijd). Beide nummers vind ik leuker, veel leuker, maar dan ook héél erg veel leuker dan dit deuntje. Dit is de country waar ik niks mee heb. Die kleffe koortjes en gezapig klinkende countrytwang maken het heel landerig en lamlendig. Het is dat George gezegend is met een fijne luisterstem (al zijn de coupletjes ook een beetje zeurderig), anders schoot het nummer diep in de rode cijfers. Nu blijft de schade beperkt.
5
5
* denotes required fields.