MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Voor zijn oeuvre heb ik de afgelopen jaren (na hem als zanger "ontdekt" te hebben) veel respect gekregen. Prachtige nummers heeft hij gemaakt.

9,5

Ja, veel briljante songs heeft deze man op zijn naam staan. Voor iedere platenkast zou een (compilatie)album verplicht moeten zijn.

9,3

EvilDrSmith schreef:
In juli 2022 deden er 30 mensen mee aan de Greatest Hits of Talk Talk.

Nav het overlijden van Hollis heb ik dedtijds een spin off editie georganiseerd en daar kwamen 38 mensen/lijstjes op af.

Talk Talk's ultieme Top 25 - MusicMeter.nl

Nou, we starten morgenvroeg vast weer met een treurige aanleiding

Jim Croce. Ik ken eigenlijk alleen zijn hits. Eén van die artiesten waar ik ooit nog eens in moet duiken. Maar die hits zijn prima: 7,9

Wat hebben heavy metal en Jim Croce met elkaar te maken?
Je zou denken: geen ene mallemoer.
En eigenlijk heb je dan ook gelijk.
Maar toch is er een link, want het fameuze en van origine Nederlandse metallabel Roadrunner is destijds in 1980 opgericht (noem een bekende 80s/90s metalband en de kans is groot dat het werd uitgebracht op Roadrunner) en hun allereerste release - met labelnummer RR9999 - was Jim Croce met 'Zijn Grootste Successen'. Sterker: de eerste vier releases op Roadrunner waren albums van Jim. Pas in de loop van 1982 ontdekte het label de metal.

Maar dit was wel de reden dat ik lang geleden in aanraking kwam met Jim Croce, want ik vond het buitengewoon curieus om te zien dat werk van deze singersongwriter verscheen op een beroemd metallabel (dat het toen dus nog niet was). Een prettige bijvangst was dat hij ook fijne liedjes maakte.
Was hij trouwens niet 15 jaar eerder geboren? Zijn snor lijkt hier geen 30, maar wel 45 jaar.
7,6

Jim Croce - I Got A Name : 7,5

# 2391 Jim Croce - I Got A Name: 8,0

Prachtige nummers heeft Jim Croce gemaakt nota bene op een hard rock label. Een 7,52 is dan een nog enigszins bescheiden waardering voor I Got A Name.

De treurige aanleiding dus, gisteren werd bekend dat Chris Rea is overleden. De Britse zanger en gitarist stierf op 74-jarige leeftijd in het ziekenhuis na een kort ziekbed.

Chris Rea werd geboren op 4 maart 1951 in Middlesbrough. Hij had een Italiaanse vader en een Ierse moeder. Rea kocht pas in zijn vroege twintigerjaren zijn eerste gitaar. Hij scoorde in 1978 een hit met Fool (If You Think It's Over). Het nummer stond in Amerika op de twaalfde plaats.

In de jaren tachtig bouwde Rea een trouwe schare fans op in Europa, vooral in Duitsland, Frankrijk en Nederland. In 1989 bereikte hij eindelijk ook in Engeland de top met The Road to Hell. Het album werd zes keer platina. In 1991 volgde Auberge. Beide albums stonden op nummer één in Engeland. Rea verkocht meer dan veertig miljoen platen wereldwijd.

Nu leek het een gepast moment voor Driving Home For Christmas maar die haalde de Top 40 niet, zeven ander nummers wel. Josephine is verreweg zijn grootste Nederlandse hit. De single stond dertien weken in de Top 40 en bereikte de derde plaats.

Rea schreef Josephine voor zijn dochter Josephine die was geboren op 16 september 1983. Rea beschouwde het nummer als een bluesnummer. Later schreef hij ook een nummer voor zijn jongste dochter Julia. Dat nummer stond op het album Espresso Logic uit 1993.

Zoals vigil ook al aangaf bij R.I.P. #2 zong Rea Josephine in AVRO's TopPop op 27 mei 1985 Het was de afscheidsaflevering van presentator Ad Visser. Visser kreeg cadeaus aangeboden en werd bedolven onder confetti. Rea wist van niets en moest midden in de festiviteiten zijn nummer zingen. Hij was zichtbaar geërgerd.

Chris Rea kampte zijn hele leven met gezondheidsklachten. Zo werd in 2001 alvleesklierkanker bij hem vastgesteld en ontwikkelde hij daarna diabetes. In 2016 kreeg hij een beroerte en in 2017 zakte hij tijdens een concert in Oxford in elkaar. Rea bleef toch muziek maken tot het einde. Hij laat zijn vrouw Joan Lesley, waar hij sinds 6 april 1968 mee was, en twee dochters na.

# 2392 Chris Rea - Josephine

7,3

Een meer dan prima artiest, deze softballad is aardig maar niet veel meer dan dat.

R.I.P. Chris Rea. Net niet gehaald om thuis te zijn voor kerst.

6,5

Kan ik Jim Croce nog verhogen van een 7,4 naar een 8,4 50tracks?

Voor Josephine een 7,5.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:39 uur

geplaatst: vandaag om 04:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.