Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 02:23 uur
Calvin Harris // Rihanna - This Is What You Came For : 4
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 06:30 uur
# 2454 Calvin Harris // Rihanna - This Is What You Came For: 5,5
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 06:33 uur
Calvin Harris // Rihanna halen met This Is What You Came For een typische 2016 score: een 5,88
Op 9 in het jaaroverzicht van 2016 staat Closer. Met Closer vingen The Chainsmokers en Halsey in 2016 de millennial-tijdsgeest . Of zoals Billboard het noemde “een instant klassieker”. Vooral door de herkenbare details. Boulder als studentenstad met studentenhuizen en een gejat matras, Tucson als plek van een roadtrip en een Range Rover die je eigenlijk niet kunt betalen. En dan is er nog de tekst "Stay and play that Blink-182 song", een knipoog naar de emo-pop punk jeugd van de schrijvers. Muziek waar een hele generatie mee opgroeide en daarmee wisten ze dus die millennial-tijdsgeest (in de VS) te vangen.
Closer gaat volgens de schrijvers over twee exen die elkaar na vier jaar toevallig tegenkomen in een bar en opnieuw met elkaar naar bed gaan. Online wordt er veel gespeculeerd dat het eigenlijk over een dodelijk auto-ongeluk zou gaan (met regels als “broke down car” en “we ain’t ever getting older” als bewijs). Die lezing wordt nergens bevestigd door de schrijvers. Die schrijvers zijn Drew Taggart, Halsey, Shaun Frank en Freddy Kennett. Later werden ook Isaac Slade en Joe King van The Fray toegevoegd aan de credits na dat er wel erg veel overeenkomsten bleken te zijn met hun Over My Head (Cable Car).
De vrouwelijke vocalen waren in eerste instantie bedoeld voor Camila Cabello. Uiteindelijk werden deze door Halsey verzorgd, zij herschreef haar couplet zodat het verhaal tweezijdig werd in plaats van een eenzijdige terugblik. De zangeres, staat bij TIME Magazine inmiddels in de Top 100 van de meest invloedrijke personen op aarde, mede door al haar samenwerkingen met onder andere Yungblud, BTS en Trent Reznor. Later dit jaar staat ze op Werchter en volgens een corrupte chatbot ook op PinkPop
In de zomer van 2016 stond het nummer stond twaalf weken op nummer 1 in de Billboard Hot 100. Daarmee werd het in de VS automatisch gekoppeld aan die periode. Bij ons stond het 24 weken genoteerd waarvan 4 weken op nummer 1.
# 2455 The Chainsmokers Feat. Halsey - Closer
Op 9 in het jaaroverzicht van 2016 staat Closer. Met Closer vingen The Chainsmokers en Halsey in 2016 de millennial-tijdsgeest . Of zoals Billboard het noemde “een instant klassieker”. Vooral door de herkenbare details. Boulder als studentenstad met studentenhuizen en een gejat matras, Tucson als plek van een roadtrip en een Range Rover die je eigenlijk niet kunt betalen. En dan is er nog de tekst "Stay and play that Blink-182 song", een knipoog naar de emo-pop punk jeugd van de schrijvers. Muziek waar een hele generatie mee opgroeide en daarmee wisten ze dus die millennial-tijdsgeest (in de VS) te vangen.
Closer gaat volgens de schrijvers over twee exen die elkaar na vier jaar toevallig tegenkomen in een bar en opnieuw met elkaar naar bed gaan. Online wordt er veel gespeculeerd dat het eigenlijk over een dodelijk auto-ongeluk zou gaan (met regels als “broke down car” en “we ain’t ever getting older” als bewijs). Die lezing wordt nergens bevestigd door de schrijvers. Die schrijvers zijn Drew Taggart, Halsey, Shaun Frank en Freddy Kennett. Later werden ook Isaac Slade en Joe King van The Fray toegevoegd aan de credits na dat er wel erg veel overeenkomsten bleken te zijn met hun Over My Head (Cable Car).
De vrouwelijke vocalen waren in eerste instantie bedoeld voor Camila Cabello. Uiteindelijk werden deze door Halsey verzorgd, zij herschreef haar couplet zodat het verhaal tweezijdig werd in plaats van een eenzijdige terugblik. De zangeres, staat bij TIME Magazine inmiddels in de Top 100 van de meest invloedrijke personen op aarde, mede door al haar samenwerkingen met onder andere Yungblud, BTS en Trent Reznor. Later dit jaar staat ze op Werchter en volgens een corrupte chatbot ook op PinkPop
In de zomer van 2016 stond het nummer stond twaalf weken op nummer 1 in de Billboard Hot 100. Daarmee werd het in de VS automatisch gekoppeld aan die periode. Bij ons stond het 24 weken genoteerd waarvan 4 weken op nummer 1.
# 2455 The Chainsmokers Feat. Halsey - Closer
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 08:00 uur
Al een eeuwigheid niet gehoord deze, is nog verrassend goed gepreserveerd gebleken.
7,3
7,3
2
geplaatst: afgelopen dinsdag om 08:40 uur
Luister ik naar een ander nummer, ofzo?
Een extra punt voor het vingergeknip.
2
Een extra punt voor het vingergeknip.
2
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 09:15 uur
Ik heb zelden zo'n zoutloos en saai nummer gehoord, het uitluisteren was voor mij moeilijk. Dan zelfs nog liever André van Duin. Zoutloosheid, dat is de kenmerk van vele latere hits en blijkbaar een must om in de top-40 terecht te komen.
2
Lazarus van David Bowie vind ik verreweg het beste nummer dat in 2016 in de top-40 kwam.
2
Lazarus van David Bowie vind ik verreweg het beste nummer dat in 2016 in de top-40 kwam.
2
geplaatst: afgelopen dinsdag om 10:00 uur
In 2016 ook een 2. Nu echter:
9,8
Wat is de tand des tijds toch mild geweest voor deze hé, jongens?
9,8
2
geplaatst: afgelopen dinsdag om 10:31 uur
Johnny Marr schreef:
9,8
Je bedoelt de tand des lobotomiescalpel.In 2016 ook een 2. Nu echter:
9,8
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 12:14 uur
Johnny Marr schreef:
9,8
9,8
Je bent alleen ongeloofwaardiger hiermee. Wat je vroeger rotzooi vond vind je nu fantastisch.
Rotzooi is en blijft rotzooi of het in de jaren '70, '80 of nu is gemaakt en doorstaat nooit de tand des tijds.
3
geplaatst: afgelopen dinsdag om 12:34 uur
LucM schreef:
Je bent alleen ongeloofwaardiger hiermee. Wat je vroeger rotzooi vond vind je nu fantastisch.
Rotzooi is en blijft rotzooi of het in de jaren '70, '80 of nu is gemaakt en doorstaat nooit de tand des tijds.
(quote)
Ik ben ook weleens totaal van mening omgedraaid over een nummer. Niet iedereen zit zo vastgeroest.
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 12:46 uur
Er zijn albums of nummers die ik meer waardeer dan vroeger of juist minder, dat klopt (ik heb regelmatig mijn stem aangepast na herbeluisteren). Maar als je iets wat je bagger vond nu fantastisch of omgekeerd ligt dat eerder aan je wispelturigheid dan aan het nummer of album zelf. Closer vond ik toen al niets (werd destijds grijsgedraaid) en na tien jaar nog steeds (gelukkig horen wij dat niet meer).
Zoals je weet heb ik de top-40 en tipparade van 1965 tot 1992 besproken. En toen zat er behoorlijk ook rommel in waarmee wij nu - gelukkig! - niet lastig worden gevallen op een aantal uitzonderingen na. Zo vind ik die Whitney Houston-cover toen al vreselijk en nu nog steeds en helaas krijg je dit soms nog te horen.
Zoals je weet heb ik de top-40 en tipparade van 1965 tot 1992 besproken. En toen zat er behoorlijk ook rommel in waarmee wij nu - gelukkig! - niet lastig worden gevallen op een aantal uitzonderingen na. Zo vind ik die Whitney Houston-cover toen al vreselijk en nu nog steeds en helaas krijg je dit soms nog te horen.
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 13:38 uur
Oja, deze. Was ik totaal vergeten. Draaien ze die nog? Op de één of andere manier klinkt ie wel héél erg typisch 2016. Het toont vooral hoe snel muziek gedateerd kan aanvoelen, imo.
5
5
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 18:44 uur
Het liedje begint nergens lekker te lopen. Een hit hoor ik er dan ook niet in, maar goed schijnbaar heb ik ongelijk. Weet nu wel eindelijk wie of wat The Chainsmokers zijn: 4,8
* denotes required fields.