MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Zodra die toetsen beginnen, denk ik: al honderdduizend keer gehoord. Er zit een wat Afrikaans sausje overheen. Ik zeg Major Lazer, lazer maar op ermee. Ik ga maar weer voor het - ik vind het slecht, maar ik heb geen idee hoe ik dat in punten uit moet drukken-cijfer: 4

@ Titmeister
Geef eens een definitie van moderne muziek. Ik heb het liever over tijdloze muziek.
Anno 2016 is er genoeg prima muziek uitgebracht maar die haalde zelden de hitlijsten. Maar 2016 zal voor mij vooral herinnerd worden met de dood van David Bowie en Prince.

Calvin harris 6
Chainsmokers 4,5
Major Lazer 5

Stukken beter dan die vorige nummers

7,0

Major Lazer en de rest - Light it up - 4
Bloedeloos en bloed irritant 🩸 Vooral dat akelige trompetje , maar dat zal wel een synth riedeltje zijn. Mijn oproep aan 50tracks stop aub met dat k….jaar.

Major Lazer Feat. Nyla & Fuse ODG - Light it Up (Remix) : 3,5

# 2456 Major Lazer Feat. Nyla & Fuse ODG - Light It Up - Remix: 5,5

Major Lazer een 5.4

Weer een typische 2016 score. Nu een 5,51 voor Major Lazer Feat. Nyla & Fuse ODG met Light It Up - Remix.

Je gaat wel lekker 50tracks, lekker jaartje was dat 2016 of niet dan? of
Mijn oproep aan 50tracks stop aub met dat k….jaar of
Toch juist leuker om deze week een vervlogen jaargang te behandelen waar we allemaal nog actieve herinneringen aan hebben?
Je zou kunnen zeggen dat de meningen uiteen lopen. Goed voor sommigen een heerlijk weekje, voor anderen nog even doorbijten. In beide gevallen ben je er na vrijdag van af. Vandaag dan nog wel even een dubbele portie anders krijg ik die Top 10 niet af voor het weekend.

De verreweg grootste Top 40 hit van 2015 was Lean On van Major Lazer x DJ Snake Feat. Mø. Daar hadden wij een voor dat jaar heel behoorlijke 6,89 voor over. In 2016 haalde Major Lazer, dit keer met de Deense Mø en superster Justin Bieber, met Cold Water de eerste plaats in de Top 40 om daar 6 weken te blijven staan. Toen werd hij "wreed" van die eerste plaats verstoten door zijn "voormalige" partner DJ Snake die dan ook nog eens ook al samenwerkte met Justin Bieber. Samen bleven DJ Snake en Bieber vijf weken op de eerste plaats met Let Me Love You. Aan het begin van 2016 stond Justin Bieber ook al op de eerste plaats dit keer met zijn 2015 release Love Yourself.

Dat Love Yourself was mede geschreven door Ed Sheeran. Sheeran schreef ook Cold Water. Cold Water was eigenlijk een onafgemaakte demo die op de plank was blijven liggen. Toen Diplo (van Major Lazer) de track hoorde vroeg hij aan Sheeran om het te mogen gebruiken. Naast Sheeran en Benny Blanco werkten ook andere Jamie Scott mee aan de tekst. De track kwam direct binnen op de eerste plaats in het Verenigd Koninkrijk en behaalde de tweede plek in de Amerikaanse Billboard Hot 100.

Let Me Love You was oorspronkelijk geschreven voor anderen. En het zou gaan om Rihanna (hoe vaak heb ik dat inmiddels niet gelezen) of Selena Gomez. Er bestaat een demoversie ingezongen door Selena Gomez, maar uiteindelijk werd het dus Bieber. Die ook mede schrijver van het nummer is. Het nummer schijnt geïnspireerd te zijn door The Beatles. De schrijvers wilden een moderne variant maken van de gitaarstijl van Blackbird (ze zeggen het echt) wat dan uiteindelijk leidde tot de melodie van Let Me Love You. Het nummer is zeker sterk geïnspireerd door de melodie van Never Leave You (Uh Oooh, Uh Oooh) van Lumidee, die ook bij de schrijvers staan vermeld. Dat Never Leave You is een Top 40 nummer-1 hit uit 2003. De officiële videoclip, een "Bonnie & Clyde"-achtig verhaal met een twist, heeft meer dan 1 miljard weergaven op YouTube.

Cold Water staat op de zevende plaats in de Top 100 over 2016. Op zes vinden we Justin Timberlake met Can't Stop The Feeling! daar hadden we een 5,65 voor over, op vijf Alan Walker met Faded. Die kreeg een 5,53 van ons. Op vier vinden we Let Me Love You . Overigens stond Justin Bieber in 2016 met 6 verschillende hits in de Top 40 waarvan 5 de jaar Top 100 haalde en deze twee dus de Top 10 over 2016.

En 2026 het nieuwe 2016? Major Lazer is dit jaar voor het eerst sinds 2016 weer headliner op Lowlnds en Pukkelpop, Justin Bieber headlined Coachella. DJ Snake hield een groot concert in Stade de France in Parijs in 2025 voor 100.000 mensen en Tiesto als voorprogramma. Volgende maand gaat hij weer toeren met name in Australie / Azie maar in April staat ook hij op Coachella.

# 2457 Major Lazer Feat. Justin Bieber & Mø - Cold Water
# 2458 DJ Snake Feat. Justin Bieber - Let Me Love You

Let Me Love You - 7.0
Cold Water - 4.5

Light It Up - 8,5
Let Me Love You - 8,5
Cold Water - 7

Jammer dat mensen zo'n negatieve houding moeten hebben als er eens wat moderne tracks voorbij komen. Mijn oproep is om daar eens mee te stoppen of gewoon je eigen topic te starten waar je lekker kan vastroesten in het verleden.

Er wordt een hoop opgeroepen hier...

Major 6,25
Snake 5,5

50Tracks schreef:
Het nummer is zeker sterk geïnspireerd door de melodie van Never Leave You (Uh Oooh, Uh Oooh) van Lumidee, die ook bij de schrijvers staan vermeld.

Dit klopt niet. Geen songwriter van Never Leave You staat vermeld als schrijver van Let Me Love You. En de inspiratie zit ook net wat anders: in de dancehall maakt men gebruik van riddims, basistracks die door vele artiesten worden gebruikt om nummers op te maken. Never Leave You gebruikt het diwail riddim, evenals bijvoorbeeld Get Busy van Sean Paul en No Letting Go van Wayne Wonder.
Let Me Love You gebruikt 'm ook, subtiel, in de pre-chorus.

Edit: oh op Spotify staan alle schrijvers van Never Leave You als tekstschrijver genoemd, zie ik nu. Dat is erg vreemd.

Arrie Dit klopt niet. Geen songwriter van Never Leave You staat vermeld als schrijver van Let Me Love You.
In mijn bron der bronnen, uiteraard Top40.nl, staat Lumidee wel degelijk als componist vermeld.

50tracks schreef:
(quote)
In mijn bron der bronnen, uiteraard Top40.nl, staat Lumidee wel degelijk als componist vermeld.

Ja niet een bron waar ik persoonlijk veel vertrouwen in heb maargoed.

Volgens mij gaat het enkel om het korte gebruik van het diwali riddim, of mis ik iets?

Hopelijk valt het einde van de prachtige Olympische Spelen samen met de vreselijke tracks van afgelopen week. De computergestuurde meuk uit 2016.

Wil je liever terug naar de ergste coronawinter dan? Deze week is het 5 jaar geleden dat dit lockdownanthem uitkwam (kom stemmen x)

Ik geniet intens van Milano Cortina en ook van het terugblikken op 2016. Was een schitterend jaar, niet alleen op muzikaal gebied
(afbeelding)

Let Me Love You - 8,4
Cold Water - 7,1 (MØ godin, Lean On is uiteraard een pak beter nog

Een kleine correctie op mijn bericht van gisteren. Toen ik zei dat ik de andere hits van Major Lazer beter vond, doelde ik vooral op Get Free, Lean On en Watch Out For This, niet deze.

Let Me Love You - 5,5
Cold Water - 5

Titmeister schreef:
Een kleine correctie op mijn bericht van gisteren. Toen ik zei dat ik de andere hits van Major Lazer beter vond, doelde ik vooral op Get Free, Lean On en Watch Out For This, niet deze.

Let Me Love You - 5,5
Cold Water - 5

Ja Watch Out for This en Lean On zijn natuurlijk straight tens, wat een bangers

Justin: 7,5
Cold water: 5

Justin: 7.5
Cold water: 5.75

Let Me Love You: 3
Cold Water: 2.5
Verschikkelijk.

Let Me Love You: 5,5
Cold Water: 4,0

Let Me Love You: 4
Cold Water: 7,5

De beste Bieber-feature uit die jaren was natuurlijk I'm The One van DJ Khaled, of niet dan Johnny Marr

ArthurDZ schreef:

De beste Bieber-feature uit die jaren was natuurlijk I'm The One van DJ Khaled, of niet dan Johnny Marr

Correct, maar Let Me Love You vind ik toch wel het beste wat Biebz ooit heeft ingezongen

Gast
geplaatst: vandaag om 00:56 uur

geplaatst: vandaag om 00:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.