MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 5 per jaar (Metal)

zoeken in:
4. Savatage - Edge of Thorns

(afbeelding)
wizard schreef:
Alleen al om het titelnummer is deze cd de aanschaf beslist waard. Ik weet niet in hoeverre dit album mijn favoriete Savatage-album is, omdat ik het lastig vind Savatageplaten onderling te vergelijken, maar het is zeker een album dat er mag zijn.
Behalve de titeltrack mogen ook He Carves His Stone, Skraggy's Tomb, Miles Away en Damien er zijn. Dat wil niet zeggen dat de andere nummers slecht zijn overigens. Het enige nummer dat ik wat minder vind is Sleep, maar dat komt omdat ik die te vaak gehoord heb als bonustracks op een paar andere Savatage-cd's.

Ga ik nu de cd meteen maar weer eens aanzetten.

3. Paradise Lost - Icon

(afbeelding)
Edwynn schreef:
Bij de eerste tonen van het album dat pretendeert een icoon te zijn, beginnen de gloeiende sintels al te ontbranden tot een enorm vuur. Voor het herdenken van de oude death metalperiode van Paradise Lost is geen tijd. Al heel snel smeedt men je sympathie voor Icon met de eerste drie overdonderende tracks.

De vreugde die je kan ervaren uit de sombere leegheid van het leven is iets wat Paradise Lost je als geen ander kan laten zien. Ook al is de vrijheid om je heen stervende, ook al ben je weduwe of weduwnaar. Met een reusachtige regenval van bittere somberheid maakt Paradise Lost je leven weer een beetje draaglijk.

Ondanks het feit dat vocalist Nick Holmes milder dan voorheen klinkt, zijn de jankende leadpartijen van Greg Mackintosh die als wenende woorden door de ziel snijden uit duizenden herkenbaar. Ze vormen opnieuw een rode draad door een Paradise Lost album.

Door oude fans kan de nieuwe vlottere koers als verraderlijk vergif bestempeld worden. Maar eigenlijk moet je constateren dat de band middels Icon het Ware Geloof heeft gevonden.

Voor Paradise Lost is een gematigde koers het nieuwe Christendom gebleken. Met verve onderwerpt de band zich hieraan.

Moge god medelijden hebben met diegenen die Icon nog niet aan een luisterbeurt hebben onderworpen.

2. My Dying Bride - Turn Loose the Swans

(afbeelding)
wizard schreef:
Fantastische cd! Hier kan zelfs geen The Angel and the Dark River of Dreadful Hours aan tippen.
De plaat begint ingetogen met Sear Me MCMXCIII, maar daarna begint het echte vuurwerk pas. Your River, The Songless Bird, en The Snow on my Hand hebben allemaal iets eigens, maar ik kan ze onmogelijk los luisteren. Als ik ze achter elkaar draai, raak ik helemaal in de sfeer van dit album, waaruit ik pas weer bij the Crown of Sympathy wakker wordt, me verbazend dat ik alweer 4 nummers geluisterd heb. The Crown of Sympathy is iets rustiger, maar zeker niet minder intens. Maar het allerbeste nummer van deze plaat blijft voor mij toch het titelnummer. Ik heb geen idee waarom, maar in al zijn lompheid kan het me zeker bekoren. Typisch weer zo'n nummer dat je meevoert naar een andere wereld. Een bijzonder duistere wereld. Met Black God word je tenslotte weer teruggevoerd naar de echte wereld.

1. Death - Individual Thought Patterns

(afbeelding)
Pff deze band is wel erg populair hier zeg. Misschien moet ik het dan maar eens gaan luisteren.
Bobiej schreef:
(quote)

En hij bevat wat moois! Het technisch geweld van 'Human' is er weer, 'Individual Thought Patterns' kan gezien worden als het meest logische reactie op 'Human'. Op 'Symbolic' worden de nummers iets frisser, hier is het - net als de voorgaande 2 albums - met een heel erg fijne productie, lekker lompig, van de legendarische (death) metal producer; Scott Burns.

Met lompig bedoel ik zeker niet het technische niveau; het hele album klinkt gewoon wat zwaar.

Het absolute hoogtepunt van de hele cd vind ik Chuck Schuldiner's gitaarpartijen. Zoals het begin van 'Overactive Imagination' straalt de instrumentbeheersing er van af, en het tapping gedeelte aan het begin van 'The Phillosopher' ( Do you feel what I feel..!) met Hoglan's (wat een drummer!) fills erdoor heen, en Chuck's brute (zoals paulisdik al zei, wat een geluid uit zo'n klein manneke ) grunt, en die solo's...

De solo's van Death zijn telkens weer prachtig, melodisch van hier tot gunder, geweldig.

Ik heb hier weinig op aan te merken; ik vind hem alleen minder dan Human. Verschil moet er zijn; ik geef hem 4*. Neemt niet weg dat dit een Death metal pareltje is, en 1 van de vele bewijsstukken dat Death gewoon mijn favoriete Death metal band is .

Uiteindelijk heb ik aan Human en Individual Thought Patterns geen punten gegeven. In vergelijking met de albums die de punten wel kregen, liggen ze minder vaak op de draaitafel. Het meest perfecte Deathalbum vind ik toch wel The Sound Of Perserverance. Fijnmazig, emotioneel en ook gewoon bruut. De Death albums die ik het vaakst luister zijn toch de eerste drie. Lekker onstuimig.

1994:

5 Immense Intense Suspense
4 Promised Land
3 Tales From The Thousand Lakes
2 Tears Laid In Earth
1 Wildhoney

Deadline: Zaterdag 20:00.

1994:

7 Tales From The Thousand Lakes +4
5 The Downward Spiral +5
5 Promised Land +1
3 Wildhoney +2
3 Non Serviam +3
2 Tears Laid In Earth

Ik zie van Von Helsing, net als ik, Wildhoney van Tiamat heeft genoemd, maar deze staat nog als rock op de site. De correctie heb ik inmiddels ingediend, dus tot die tijd laat ik de punten staan. Verder is die de laatste plaat van Queensrÿche die nog punten verdient, vanaf nu zal het hard bergafwaarts gaan. De volle mep naar The Downwar Spiral, wat mij betreft het hardste werk van NiN. Dan nog punten voor het tweede werk van zowel Amorphis en Rotting Christ!

1994:

7 Tales From The Thousand Lakes
5 Divine Intervention +5
5 The Downward Spiral
5 Promised Land
4 Burn My Eyes +4
4 Wildhoney +1
3 Handful of Rain +3
3 Non Serviam
2 Inside Out +2
2 Tears Laid In Earth

1994:

7 Tales From The Thousand Lakes
5 Frost +5
5 Divine Intervention
5 The Downward Spiral
5 Promised Land
4 Vikingligr Veldi +4
4 Burn My Eyes
4 Wildhoney
3 In The Nightside Eclipse +3
3 Handful of Rain
3 Non Serviam
2 Hvis Lyset Tar Oss +2
2 Inside Out
2 Tears Laid In Earth
1 Awake +1

That's right. Twee albums van dezelfde band. In één jaar. Allebei even waanzinnig. Dat kon alleen in de jaren 70 en daarvoor.

1994:

8 Tales From The Thousand Lakes +1
8 Burn My Eyes +4
8 Divine Intervention +3
5 In The Nightside Eclipse+2
5 The Principle of Evil Made Flesh +5
5 Frost
5 The Downward Spiral
5 Promised Land
4 Vikingligr Veldi
4 Wildhoney
3 Handful of Rain
3 Non Serviam
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Inside Out
2 Tears Laid In Earth
1 Awake

Wat gaaf dat iemand Immense intense suspense 5 punten heeft gegeven. Dat is zo'n plaat die ik lang vergeten was, maar in die tijd ook grijs gedraaid heb samen met zo'n beetje het complete lijstje hierboven. 1994 was een mooi jaar.

1994:

12 Tales From The Thousand Lakes +4
8 Burn My Eyes
8 Divine Intervention
5 Bergtatt +5
5 In The Nightside Eclipse
5 The Principle of Evil Made Flesh
5 Frost
5 The Downward Spiral
5 Promised Land
4 Vikingligr Veldi
4 Wildhoney
3 When the Kite String Pops +3
3 Handful of Rain
3 Non Serviam
2 De Mysteriis dom Sathanas +2
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Inside Out
2 Tears Laid In Earth
1 Dark Metal +1
1 Awake

Het aantal albums dat ik ken uit dit jaar is niet overweldigend, en de albums die ik ken zijn ook niet allemaal geweldig. Toch nog een top-5 kunnen maken met allemaal albums die regelmatig voorbijkomen. Bergtatt is voor mij veruit het beste album uit 1994. Ik moet nog stemmen op dat album, maar er zit iets rond de 4.5* aan te komen. Amorphis leverde ook een erg sterk album af, dat voor mij echter meer jeugdsentiment is dan iets dat ik nog vaak hoor.

1994:

13 Burn My Eyes +5
12 Tales From The Thousand Lakes
8 Divine Intervention
7 Wildhoney +3
5 Bergtatt
5 Frost
5 The Downward Spiral
5 Promised Land
4 Youthanasia +4
4 Vikingligr Veldi
3 When the Kite String Pops
3 Handful of Rain
3 Non Serviam
3 Awake +2
2 De Mysteriis dom Sathanas
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Inside Out
2 Tears Laid In Earth
1 Dark Metal
1 Korn +1

Alweer een leuk jaartje, Machine Head geeft trash metal een serieuze injectie. De heren van Megadeth zijn het nog niet verleerd (hoewel het laatste sublieme album zou zijn). Bij Tiamat nemen de psychedelische geluidjes eindelijk de overhand. Dream Theater maakt alweer een mooie plaat en het zal me waarschijnlijk niet in dank afgenomen worden wegens niet echt hip, maar die eersteling van Korn is en blijft top.
Verder kan ik nog melden dat ik de zelfgetitelde Mötley Crüe geweldig vind, maar hij staat hier onder rock, dus laten we dat maar zo...

[quote=4503209..... en het zal me waarschijnlijk niet in dank afgenomen worden wegens niet echt hip, maar die eersteling van Korn is en blijft top. [/quote]

Hip of niet hip, het is inderdaad een lekker plaat, hoewel ik de plaat pas jaaaren later ben gaan waarderen. Toen vond ik het inderdaad verschrikkelijk uncool om Korn goed te vinden

Casartelli (moderator)
1994:

14 Tales From The Thousand Lakes +2
13 Burn My Eyes
9 Promised Land +4
8 Awake +5
8 Divine Intervention
7 Wildhoney
5 Inside Out +3
5 Bergtatt
5 Frost
5 The Downward Spiral
4 Youthanasia
4 Vikingligr Veldi
3 Handful of Rain
3 Non Serviam
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Tears Laid In Earth
1 Giant Robot +1
1 Dark Metal
1 Korn

1994 is weer een erg goed jaar. Dream Theater en Queensryche maken CD's die er echt toe doen. Wicked Maraya maakt een heerlijk album. Fates Warning en Nine Inch Nails scoren ook. En dan hou ik niet de minsten over: Psychotic Waltz, Machine Head, Prong, Red Harvest en Savatage. Het wordt ook weer spannend:

1994:

14 Tales From The Thousand Lakes
13 Awake +5
13 Burn My Eyes
13 Promised Land +4
8 Divine Intervention
7 Wildhoney
7 Inside Out +2
6 The Downward Spiral +1
5 Bergtatt
5 Frost
4 Youthanasia
4 Vikingligr Veldi
3 Cycles +3
3 Handful of Rain
3 Non Serviam
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Tears Laid In Earth
1 Giant Robot
1 Dark Metal
1 Korn

The_CrY schreef:
Ik wil het vanavond wel doen dan, om voor jou in te vallen. Doe jij het vanaf morgen dan?

Ik zal de presentatie vanaf 1994 op mij nemen.

1994: Toch een errug sterk jaar. Zo sterk dat (thrash)favorietjes als Testament, Annihilator, Prong en Overkill naast de punten grijpen. Enslaved (nog wel iets te ruw voor mijn smaak) scoort wel punten, net als Amorphis en wederom Rotting Christ. Het debuut van Machine Head is heerlijk, maar de 1e van de mannen van In Flames heeft een speciaal plekje in mijn hart.

17 Burn My Eyes +4
16 Tales From The Thousand Lakes +2
13 Awake
13 Promised Land
8 Divine Intervention
7 Wildhoney
7 Inside Out
6 Non Serviam +3
6 Frost +1
6 The Downward Spiral
5 Lunar Strain +5
5 Bergtatt
4 Youthanasia
4 Vikingligr Veldi
3 Cycles
3 Handful of Rain
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Tears Laid In Earth
1 Giant Robot
1 Dark Metal
1 Korn

Deadline: zaterdag 20.00 uur

odi
21 Burn My Eyes +4
16 Tales From The Thousand Lakes
13 Awake
13 Promised Land
12 Wildhoney +5
8 Divine Intervention
7 Inside Out
6 Non Serviam
6 Frost
6 The Downward Spiral
5 Lunar Strain
5 Bergtatt
4 Korn +3
4 Youthanasia
4 Vikingligr Veldi
3 Cycles
3 Handful of Rain
2 State of the World Address +2
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Tears Laid In Earth
1 Giant Robot
1 Dark Metal
1 .... For Victory +1

AOVV schreef:
(quote)

Ik zal de presentatie vanaf 1994 op mij nemen.

Zie ik net dat de deadline morgenavond is..
Dan ben ik niet thuis. Ik kan de presentatie zondagvoormiddag wel doen, maar als iemand anders tijd / zin heeft, mag die het altijd doen morgenavond.

1994 is voor mij toch het jaar van de glorieuze wederopstanding van Virgin Steele. Verbazingwekkend hoe deze band na hun eerdere toch wat matige albums opeens halverwege de jaren 90 begonnen aan een reeks sterke tot briljante heavy/power epossen welke nog steeds voortduurt. The Marriage of Heaven and Hell I is de eerste van deze reeks en gelijk een van de beste. Verder de punten voor Bolt Thrower, Dream Theater, Psychotic Waltz en Savatage.

1994:

21 Burn My Eyes
16 Awake +3
13 Promised Land
12 Wildhoney
8 Divine Intervention
7 Inside Out
6 Non Serviam
6 Frost
6 The Downward Spiral
5 The Marriage of Heaven and Hell I +5
5 .... For Victory +4
5 Lunar Strain
5 Bergtatt
4 Handful of Rain +1
4 Korn
4 Youthanasia
4 Vikingligr Veldi
3 Cycles
2 Mosquito +2
2 State of the World Address
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Tears Laid In Earth
1 Giant Robot
1 Dark Metal

AOVV schreef:
(quote)

Zie ik net dat de deadline morgenavond is..
Dan ben ik niet thuis. Ik kan de presentatie zondagvoormiddag wel doen, maar als iemand anders tijd / zin heeft, mag die het altijd doen morgenavond.

Dan ben ik wel thuis, dus ik kan best morgenavond de presentatie van je overnemen.

Ik zit hier op een tablet (niet letterlijk) kan iemnd mijn punten verwerken? Alvast bedankt.

youthanasia +5
Burn my eyes +4
Promised land +3
Awake +2
KoRn +1

ben bezig je punten erbij te zetten, gigage

Met gigages punten:

1994:

25 Burn My Eyes +4
18 Awake +2
16 Promised Land +3
12 Wildhoney
9 Youthanasia +5
8 Divine Intervention
7 Inside Out
6 Non Serviam
6 Frost
6 The Downward Spiral
5 Korn +1
5 The Marriage of Heaven and Hell I
5 .... For Victory
5 Lunar Strain
5 Bergtatt
4 Handful of Rain
4 Vikingligr Veldi
3 Cycles
2 Mosquito
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Tears Laid In Earth
1 Giant Robot
1 Dark Metal

1994:

26 Burn My Eyes +1
18 Awake
16 Promised Land
12 Wildhoney
9 Youthanasia
8 When the Kite String Pops +5
8 Divine Intervention
7 Inside Out
6 Non Serviam
6 Frost
6 The Downward Spiral
5 Korn
5 .... For Victory
5 Lunar Strain
5 Bergtatt
4 Handful of Rain
4 Vikingligr Veldi
4 Life. Love. Regret +4
3 Cycles
3 Transilvanian Hunger +3
2 Mosquito
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Tears Laid In Earth
2 Far Beyond Driven +2
1 Giant Robot
1 Dark Metal

Hoe kan ik de eerste zijn die op Pantera's Far Beyond Driven stemt, laat staan Darkthrone's Transilvanian Hunger? Twee dikke klassiekers. Burn My Eyes krijgt ook nog een puntje, maar de grote scores gaan naar de beestig sterke platen van Unbroken (Life. Love. Regret) en Acid Bath (When the Kite String Pops).

Zeer sterk jaar.

1994: Wederom een sterk jaar, dat gaat voor de volgende jaren ook blijven gelden in mijn geval.. De volle buit voor de - in mijn ogen - beste plaat van Marduk. Een paar treetje lager komen dan het debuut van Enslaved en Mayhem's klassieker 'De Mysteriis Dom Sathanas'. Emperor en Ulver mogen tot slot ook nog in de punten delen.

Eervolle vermeldingen zijn er voorts ook dit jaar, die gaan naar Enslaved (jawel, ze brachten er in 1994 nog eentje uit), Burzum, Darkthrone en Machine Head.

26 Burn My Eyes
18 Awake
16 Promised Land
12 Wildhoney
9 Youthanasia
8 When the Kite String Pops
8 Divine Intervention
8 Vikingligr Veldi +4
7 Inside Out
7 In The Nightside Eclipse +2
6 Non Serviam
6 Frost
6 The Downward Spiral
6 Bergtatt +1
5 Korn
5 .... For Victory
5 Lunar Strain
5 Opus Nocturne +5
5 De Mysteriis dom Sathanas +3
4 Handful of Rain
4 Life. Love. Regret
3 Cycles
3 Transilvanian Hunger
2 Mosquito
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Tears Laid In Earth
2 Far Beyond Driven
1 Giant Robot
1 Dark Metal

Toch nog een puntje extra voor Ulver (en Mayhem)...

28 Burn My Eyes +2
22 Awake +4
16 Promised Land
15 Wildhoney +3
10 The Marriage of Heaven and Hell I +5
9 Youthanasia
8 When the Kite String Pops
8 Divine Intervention
8 Vikingligr Veldi
7 Inside Out
7 In The Nightside Eclipse
7 Bergtatt +1
6 Non Serviam
6 Frost
6 The Downward Spiral
5 Korn
5 .... For Victory
5 Lunar Strain
5 Opus Nocturne
5 De Mysteriis dom Sathanas
4 Handful of Rain
4 Life. Love. Regret
3 Cycles
3 Transilvanian Hunger
2 Mosquito
2 Hvis Lyset Tar Oss
2 Tears Laid In Earth
2 Far Beyond Driven
1 Giant Robot
1 Dark Metal

Gast
geplaatst: vandaag om 05:21 uur

geplaatst: vandaag om 05:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.