MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
R.I.P. Keith Emerson

Legendarisch toets-icoon van de jaren '70.

Gretz schreef:
Bij legendarisch denk ik eerder aan artiesten die extreem beroemd, (....)
Doe gerust een poging om dit te weerleggen, kan best dat ie andere legendarische dingen had.

Ik ben bang dat voor veel artiesten ook gaat gelden dat je zelf van een bepaalde leeftijd moet zijn om je nog te herinneren hoe het was, zonder dat je dat allemaal als informatie ergens vandaan haalt. Het "legendarische" bij Keith Emerson was vooral in de seventies en de albums van EL&P en hun live optredens.
Stadion rock met immense aantallen toeschouwers en indrukwekkende symfo.

Peter gunn

Gretz schreef:

Ik vrees het ook ja. Vanaf de jaren 60 nam het aantal iconen in rap tempo toe en een aanzienlijk deel daarvan zat ook stevig aan de drank en drugs. Logisch wel dat ze niet allemaal de 80 halen.

Een heleboel zijn al 80 of zijn dat binnen een jaar of 5. Bill Wyman is inmiddels al 80, Ringo Starr bijna 76, ook de iconen van toen als Simon&Garfunkel, Ginger Baker, Clapton, McCartney, Jagger, etc. ze zijn allemaal al een paar jaar over de 70, dus gaan richting de 80. Over een paar jaar bestaan ze niet meer. Een vreemd idee, maar van leven ga je blijkbaar dood.

Gretz schreef:
Niet om denigrerend te willen doen hoor, maar ik lees in het nieuwsbericht van de NOS over het 'legendarische' Emerson, Lake & Palmer. Dat begrip lijkt de laatste tijd wel aan inflatie onderhevig te zijn. Staan niet in de MuMeLadder en ook niet in de Prog Ladder. In de top 2000 2 noteringen, beiden niet bijzonder hoog. .
Doe gerust een poging om dit te weerleggen, kan best dat ie andere legendarische dingen had.

El&P was natuurlijk alles behalve een singles band, desondanks hebben ze toch een klein aantal hits weten te scoren. In de jaren 70 (vooral de 1ste helft) waren ze een van de meest succesvolle live acts ter wereld. Ze deden enkel maar stadionoptredens en dat was toen echt nog niet zo gewoon. Zo stonden ze wel eens voor 350.000 man hun ding te doen. Hun optredens waren extreem populair en (voor die tijd) baanbrekend met vliegende piano's, Emerson die zijn mellotron met messen bewerkte, echte schietende kanonnen op het podium en dat soort zaken. Nu wil ik niet zeggen dat hij de meest iconische figuur ooit was en op de zelfde hoogte als Bowie staat maar dat hij (de band) top of the bill was een bepaalde periode toen ook symfonische rock extreem groot was staat toch wel vast. Ze hadden bv. tussen 1970 en 1974 zes albums(!) die in de Engelse album top 5 terecht kwamen. Ook in Amerika kwamen ze in dezelfde periode 4 x in de Album Top 10 (plus nog een 11de en een 12de plek)

hier misschien een goed stuk om wat wegwijs te worden: Perfect Sound Forever: Emerson, Lake and Palmer- why are they hated? - furious.com

Als dat te veel is hier een klein stukje:
From 1972 to 1974, ELP were one of the most popular bands in the world. With the exception maybe of other great showmen like Alice Cooper and Kiss, their shows were the most extravagant seen. Emerson was breaking keyboards like Pete Townsend use to break guitars while he also used a special remote which allowed him to play without even touching the instrument. Carl Palmer modified his drum battery by adding all kinds of bells, tubes and percussions. Capitalizing on their success, the band started its own label in 1973 to manage their music and to help new prog bands to achieve exposure

1974 was the best year in ELP's history. The road shows were unprecedentedly grandiose, featuring twenty tons of musical gear. Lake played while standing on a 5000 pound rug because he was afraid two get electrified (he nearly did during an earlier show). Emerson's piano flew and spun in the air while he was playing. In April 6, 1974 the band played at the California Jam rock festival after Deep Purple. 350,000 viewers watch their best performance and the show was broadcasted nationwide. Later on, they released a triple album to commemorate the tour with a title taken from "Karn Evil 9" (Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends-- Ladies and Gentlemen. Emerson, Lake and Palmer). ELP's albums hit top of Billboard again and Melody Maker Magazine voted them as "Best Band" along with "Best Keyboard Player" and "Best Drummer"

Aardig stuk van furious.com. Ik ben zelf wel een liefhebber van ELP, maar geen kenner, en het verhaal van HELP was dan ook nieuw voor me -- wat een mogelijkheden! Maar welke levensduur dat kwartet beschoren zou zijn...?

Stijn_Slayer
bikkel2 schreef:

Wel schijnt de toetsenist medische problemen te hebben gehad, wat het spelen van de toetsen moeilijk maakte.

Dat klopt, al vanaf de jaren 90. Toen kon hij daar nog overheen komen en weer op een redelijk hoog niveau verder spelen, maar minstens vanaf 2010 was zijn spel toch wel belabberd. Het ultieme dieptepunt is wel die laatste ELP-reünie geweest. Rond die tijd onderging hij ook een hele ingrijpende operatie i.v.m. een poliep in zijn endeldarm of darmen.

Desalniettemin een van mijn helden en binnen de rockmuziek zeker mijn all-time fave op toetsen. Bovendien een van de spaarzame rockmuzikanten die het stempel componist met recht mogen dragen! R.I.P.

R.I.P. Keith Emerson

BoyOnHeavenHill schreef:
en het verhaal van HELP was dan ook nieuw voor me
Voor mij ook, jammer dat het nooit zover heeft mogen komen.

Al met al bijzonder triest, zeker gezien het een zelfverkozen einde lijkt.

R.I.P. Keith Emerson.

Rust in vrede Keith Emerson.

Rust in vrede, George Martin, na 90 jaar en een rijk leven. Bedankt voor de vele muzikale arrangementen en vondsten en kortweg, om de 'mediator' te zijn tussen The Beatles en de platen als eindproduct. In het bijzonder bedanken we hem ook voor de discipline die hij van de Fab Four eiste tijdens het maken van dat allerlaatste meesterwerk.

Rust in vrede, Keith Emerson. Triestig van het zelfgekozen einde. Laten we maar weer eens een paar progplaten draaien.

R.I.P. Keith.

vigil schreef:
(quote)

El&P was natuurlijk alles behalve een singles band, desondanks hebben ze toch een klein aantal hits weten te scoren. In de jaren 70 (vooral de 1ste helft) waren ze een van de meest succesvolle live acts ter wereld. Ze deden enkel maar stadionoptredens en dat was toen echt nog niet zo gewoon. Zo stonden ze wel eens voor 350.000 man hun ding te doen. Hun optredens waren extreem populair en (voor die tijd) baanbrekend met vliegende piano's, Emerson die zijn mellotron met messen bewerkte, echte schietende kanonnen op het podium en dat soort zaken. Nu wil ik niet zeggen dat hij de meest iconische figuur ooit was en op de zelfde hoogte als Bowie staat maar dat hij (de band) top of the bill was een bepaalde periode toen ook symfonische rock extreem groot was staat toch wel vast. Ze hadden bv. tussen 1970 en 1974 zes albums(!) die in de Engelse album top 5 terecht kwamen. Ook in Amerika kwamen ze in dezelfde periode 4 x in de Album Top 10 (plus nog een 11de en een 12de plek)

hier misschien een goed stuk om wat wegwijs te worden: Perfect Sound Forever: Emerson, Lake and Palmer- why are they hated? - furious.com

Thanks, dit biedt zeker meer duiding. Ik denk dat de band begin jaren 70 een van de populairste bands ter wereld kon worden omdat de progressive rock toen een van de grootste genres was. In de huidige tijd was ze dat waarschijnlijk niet meer gelukt, net zoals dat iemand als Kanye West zo'n 40 jaar geleden waarschijnlijk geen grootheid was geworden. In de tweede helft van de jaren 70 kwamen weer andere (nieuwe) genres op die ervoor zorgde dat ELP geleidelijk aan z'n bekendheid verloor bij de massa. Tegelijkertijd zullen ze in de prog niche altijd wel een grote, invloedrijke naam zijn geweest, niet? Legendarisch binnen een genre, maar niet per se iconisch of legendarisch als je uitgaat van de gehele muziekindustrie over een langere periode.

Assurancetourix

RIP Keith Emerson

Owww... gossie... weer een groot muziekheld overleden! Mijn neef Ronald uit LA heeft hem meerdere malen mogen ontmoeten en is een enorme fan. Ik heb nog steeds al mijn mijn oude ELP lp's staan. Vooral Pictures at an Exhibition en Trilogy waren favoriet in de periode dat ik veel van dit soort muziek draaide. Keith Emerson is voor mij legendarisch en een van de beste toetsenisten in dit genre! Naast grumpy old man Rick...

Dat ik dit bericht nu pas zie... verschrikkelijk!

Vaarwel Keith! Rust zacht! Je bent een kei en hoewel je zo af en toe een echte uitslover was tussen al die apparaten om je heen, speelde je doorgaans prachtig en kon je improviseren als de beste!

E.L.P werd natuurlijk ook verguisd.
Te pompeus, te weinig emotie ook vonden de critici.
De tour in 1977 met orkest werd een flop, omdat het allemaal niet zo goed pastte en financieel helemaal over de top ging.
De populariteit was tanende en de drie hadden geen passend antwoord op de veranderingen die de popmuziek met zich mee bracht.
Lake en Palmer gingen afzonderlijk de melodieuze rock kant op, maar Emerson bleef dapper trouw aan zijn symfonische roots.
Schreef wat filmmuziek teneinde brood op de plank, maar hij heeft zich zelden overgegeven aan commercieele muziek.
Natuurlijk was er weer plaats en tijd voor E.L.P.
Maar de echte magie kwam nooit meer boven drijven.
Keith kreeg fysieke klachten na het Black Moon gebeuren ( 1992) waardoor zijn soepelheid en souplesse danig was aangetast.
Greg Lake was een beperktere zanger geworden, maar Palmer bleef nog fier overeind als drummer.

Of wij E.L.P als legendarisch mogen zien is een lastige vraag.
Eigenlijk was het net even te kort allemaal.
Een paar sterke albums in een tijdsbestek van een jaar of 5, maar daarna werd het artistiek beduidend minder en was het ook met de groep snel over.

Betreft Keith Emerson, hij was een hele grote.
Rick Wakeman zie ik als enigzins gelijkwaardig, maar Keith was wellicht net nog even all-rounder.
En hij was de ster van het trio.
Lake is een uitstekend bassist/ gitarist had een mooie stem, maar die had volgens mij liever een soort singer/ songwriter geweest. Qua uitstraling saai.
Emerson ging er helemaal voor en bracht spektakel met vechten met zijn hammond en wat al niet meer.

Hij was al enige tijd depressief leert mij de berichtgeving.
Een triest einde van een superieur muzikant.

Zeker een triest einde van deze zeer begaafde man. Voor mij was ELP en dus ook Keith Emerson best wel belangrijk. Ik, toen nog erg piep, las in die tijd niet veel over muziek. We hadden toen geen rooie cent over voor al die schrijvende critici. Gelukkig maar. Mijn liefde voor de klassieke muziek en dus ook voor de symfonische rock bloeide met deze band op. Ik vond destijds de combinatie/mix van klassieke invloeden geweldig en daarin was Keith destijds wel degelijk een van de grote innovators. Misschien wel de allergrootste. Nou, ik vond Lake altijd wel een snoepie, hoor... toen! Maar jullie mogen deze discussie verhuizen, hoor! R.I.P.

Gretz schreef:
Thanks, dit biedt zeker meer duiding. Ik denk dat de band begin jaren 70 een van de populairste bands ter wereld kon worden omdat de progressive rock toen een van de grootste genres was. In de huidige tijd was ze dat waarschijnlijk niet meer gelukt, net zoals dat iemand als Kanye West zo'n 40 jaar geleden waarschijnlijk geen grootheid was geworden. In de tweede helft van de jaren 70 kwamen weer andere (nieuwe) genres op die ervoor zorgde dat ELP geleidelijk aan z'n bekendheid verloor bij de massa. Tegelijkertijd zullen ze in de prog niche altijd wel een grote, invloedrijke naam zijn geweest, niet? Legendarisch binnen een genre, maar niet per se iconisch of legendarisch als je uitgaat van de gehele muziekindustrie over een langere periode.

Ja, wat betekent 9 gouden albums in de VS alleen en concerten met meer 100.000 toeschouwers? Het feit is dat het zich rond begin jaren '70 heeft ontwikkeld en 10 jaar een groot succes is geweest.

Met zeer getalenteerde en vooral ook gedreven musici. Het heeft niets te maken met het genre waarin succes werd geboekt, het is voldoende te constateren dat het een succes was. En of dat nu weer zou lukken of dat Kanye West 40 jaar geleden wel of geen succes zou hebben heeft met de feiten verder niets te maken.

Ze zijn, met wat anderen, grondleggers van het prog-genre geweest, pioniers en dat heeft heel veel succes opgeleverd. Dat het lang geleden was en voor vele jongeren dus ver van het bed, doet niets af aan hun legendarische status.

Eens met musician tja anders kun je het belang van pak 'm beet Neil Young en Lou Reed ook wel wegstrepen, nog maar te zwijgen over Miles Davis, Mozart en Jacques Brel.
Dat de huidige jeugd niet meer weet wanneer de 1e wereldoorlog heeft plaatsgevonden maakt het niet minder belangrijk.
Overigens kennen ook jonge toetsenisten Keith echt wel, want pionierswerk was het.

Stijn_Slayer
Historisch gezien is de invloed van The Nice eigenlijk veel groter dan die van ELP. The Nice was in die tijd toch wel redelijk vernieuwend, doch van wisselend niveau.

ELP heeft die vroege pogingen geperfectioneerd en een groot podium gegeven. Beide bands hadden zonder Keith niet kunnen bestaan, die steeds de aanjager en voornaamste aandrager van ideeën was. Een icoon.

Onze eigen Ekseption met name Rick v d Linden
was in hun begincarriere ook sterk beïnvloed door the Nice oftewel het spel van Emerson
Beiden zijn er niet meer, maar waren wel toetsgrootheden uit de MusicHistory

Met Stijn eens.

Met E.L.P kon Emerson meer de diepte in en met een Lake en Palmer kon dat verder worden uitgebouwd.
Lake had een bepaalde melanchonie in zijn vocals en kon ook kleine liedjes schrijven.
Palmer speelde jazzy, maar ook stevig en zodoende kreeg de sound een palet aan stijlen dat uitstekend werkte.

zaaf
Is het niet een beetje flauw (en ik hoop dus geen precedent) om bij een sterfgeval, in dit topic de historische waarde van een muzikant te betwisten?

Helemaal mee eens.

Ook helemaal mee eens... mag er alsjeblieft 1 topic zijn op deze site waar niet over van alles en nog wat wordt gediscuseerd ?

Robertus
zaaf schreef:
Is het niet een beetje flauw (en ik hoop dus geen precedent) om bij een sterfgeval, in dit topic de historische waarde van een muzikant te betwisten?

Ja, deels. Het is ergens wel begrijpelijk, maar vaak niet goed getimed. Meteen als het nieuws nog vers is....En dan wordt er emotioneel gereageerd en gaat zo'n topic (mogelijkerwijs) de mist in. Maar dat vergelijken an sich zit wel een beetje in de mens gebakken.

Maar ik zou zeggen, wacht er even mee.

Stijn_Slayer
Emersons vriendin heeft inmiddels verklaard dat hij depressief was, omdat hij bang was niet meer op niveau te kunnen spelen tijdens de aankomende tour in Japan. Er was bijv. ook een back-up toetsenist geregeld om Emerson te ondersteunen. Dit zou de reden van zijn zelfverkozen dood zijn. Tragisch, had de tour gewoon geannuleerd. Daarna wilde hij met pensioen gaan.

Robertus
Bij een zelfgekozen dood speelt er vaak meer dan alleen de directe aanleiding. Ook het vooruitzicht op zijn noodgedwongen pensioen an sich zou ook meegespeeld kunnen hebben.

In ieder geval triest genoeg.

R.I.P. Keith Emerson

Stijn_Slayer
Ja, volgens Lake was Emerson al sinds Works 1 niet meer dezelfde. Nooit geweten dat hij zo diep zat.

Casartelli (moderator)
zaaf schreef:

Niet flauw om het te doen... wel een beetje om het hier te doen.

Misschien kan een moderator vanaf het eerste bericht dat meer discussie dan eigen bespiegeling was de boel naar de artiestenpagina verplaatsen... waarna we de volgende keer daar zelf ook iets meer discipline in betrachten?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:13 uur

geplaatst: vandaag om 15:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.