Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
1
geplaatst: 18 september 2025, 19:27 uur
Ook van mij excuses voor het on-topic gaan, maar mooi liedje inderdaad! Kende hem nog niet.
0
geplaatst: 18 september 2025, 21:54 uur
De vraag is of te allen tijde politiek wel kan worden vermeden.
Laat ik het oud en veilig houden: destijds was het een politieke beslissing om zee zenders als Radio Veronica te verbieden nog langer uit te zenden.
Radio Veronica zou, hadden we die toen al gehad, op de site een prominente rol hebben ingenomen.
Elk standpunt daarover zou verweven zijn rond de politieke besluitvorming van destijds, we praten over 1974.
Avrotros neemt meer dan 50 jaar later een belangrijk besluit rond het songfestival, Nederland stuurt geen deelnemer als Israel meedoet. Dat heeft natuurlijk nogal wat impact voor Nederland en ook zeker voor dit specifieke topic. Het gaat over besluitvorming inzake muziekaangelegenheden. Het is onvermijdelijk dat er standpunten over gaan worden ingenomen op een muzieksite.
En kunnen worden ingenomen. Is er door de Avrotros juist gehandeld, is de motivering correct? Wat zijn de gevolgen? Dat is ook waarom ik vind dat de moderators in deze niet al te snel hadden mogen ingrijpen.
Want er verandert niets aan de beslissing maar het topic dat gaat over het songfestival kent als reactie nu alleen maar lege pagina's.
Duidelijk moet ook zijn dat er geen politieke discussie vanuit deze site is gestart, er wordt alleen wel gereageerd op (politieke) beslissingen die deze site (of dit topic) aangaan. Dat vind ik nogal een verschil. Want wat is het alternatief? Niks schrijven, eens of oneens? Net doen of je neus bloedt?
Vandaag maakte de NOS bekend te stoppen met NOS Soul and Jazz. Een beslissing genomen op basis van de verwachting dat er verder gaat worden bezuinigd op de publieke omroep. Mogen daar op deze site standpunten over worden ingenomen, bij het topic dat gaat over soul en jazz? Zeg het maar.
Dat de discussie op kan lopen is één ding. Maar het moet natuurlijk niet persoonlijk gaan worden, geen scheldpartijen etc. Maar standpunten lijken mij onvermijdelijk.
Laat ik het oud en veilig houden: destijds was het een politieke beslissing om zee zenders als Radio Veronica te verbieden nog langer uit te zenden.
Radio Veronica zou, hadden we die toen al gehad, op de site een prominente rol hebben ingenomen.
Elk standpunt daarover zou verweven zijn rond de politieke besluitvorming van destijds, we praten over 1974.
Avrotros neemt meer dan 50 jaar later een belangrijk besluit rond het songfestival, Nederland stuurt geen deelnemer als Israel meedoet. Dat heeft natuurlijk nogal wat impact voor Nederland en ook zeker voor dit specifieke topic. Het gaat over besluitvorming inzake muziekaangelegenheden. Het is onvermijdelijk dat er standpunten over gaan worden ingenomen op een muzieksite.
En kunnen worden ingenomen. Is er door de Avrotros juist gehandeld, is de motivering correct? Wat zijn de gevolgen? Dat is ook waarom ik vind dat de moderators in deze niet al te snel hadden mogen ingrijpen.
Want er verandert niets aan de beslissing maar het topic dat gaat over het songfestival kent als reactie nu alleen maar lege pagina's.
Duidelijk moet ook zijn dat er geen politieke discussie vanuit deze site is gestart, er wordt alleen wel gereageerd op (politieke) beslissingen die deze site (of dit topic) aangaan. Dat vind ik nogal een verschil. Want wat is het alternatief? Niks schrijven, eens of oneens? Net doen of je neus bloedt?
Vandaag maakte de NOS bekend te stoppen met NOS Soul and Jazz. Een beslissing genomen op basis van de verwachting dat er verder gaat worden bezuinigd op de publieke omroep. Mogen daar op deze site standpunten over worden ingenomen, bij het topic dat gaat over soul en jazz? Zeg het maar.
Dat de discussie op kan lopen is één ding. Maar het moet natuurlijk niet persoonlijk gaan worden, geen scheldpartijen etc. Maar standpunten lijken mij onvermijdelijk.
0
geplaatst: 19 september 2025, 09:18 uur
Nou ja, toegegeven, ik heb hier ook iets te lange uiteenzettingen geplaatst over het Midden-Oostenconflict, en ik snap de ergernis van bijvoorbeeld aERodynamIC wel, maar politiek valt niet te vermijden bij het Songfestival, zeker als het gaat om de deelname van Israël. Zo'n beslissing van Avro-Tros, of de reactie van Israël daarop, moeten we het daar maar gewoon niet over hebben dan in dit topic? Of over de bewezen stemmersbeïnvloeding van vorig jaar? Hoe daar mee om te gaan, dat nieuws hier signaleren en verder er niets over te zeggen, of dat nieuws helemaal hier niet te delen? Ik zie echt niet hoe we dit topic kunnen depolitiseren zolang het Songfestival niet gedepolitiseerd wordt.
1
geplaatst: 19 september 2025, 11:04 uur
Zo moeilijk is dat niet: Gewoon elke post verbonden houden met het festival. Dus niet in het algemeen bespreken wat het woord genocide is bijvoorbeeld.
0
geplaatst: 19 september 2025, 11:31 uur
starbright boy schreef:
Zo moeilijk is dat niet: Gewoon elke post verbonden houden met het festival. Dus niet in het algemeen bespreken wat het woord genocide is bijvoorbeeld.
Goed punt. Ik zal me eraan proberen te houden.
4
geplaatst: 19 september 2025, 11:31 uur
Uiteindelijk is het toch aan degenen die het voor het zeggen hebben op deze site om dat te bepalen?
We kunnen er van alles van vinden maar uiteindelijk zijn we hier wel te gast. We betalen ook niets om op deze site actief te zijn.
Laten we het gewoon puur over het ESF zelf hebben zonder onze politieke agenda's te delen.
We kunnen er van alles van vinden maar uiteindelijk zijn we hier wel te gast. We betalen ook niets om op deze site actief te zijn.
Laten we het gewoon puur over het ESF zelf hebben zonder onze politieke agenda's te delen.
1
Onweerwolf
geplaatst: 20 september 2025, 00:20 uur
starbright boy schreef:
Toch vermoed ik dat nou juist die definitie de crux gaat vormen in de ontknoping van hoe dit ESC er gaat uitzien. Ik schat in dat de EBU momenteel met KAN in gesprek is om zich terug te trekken. De verwachting is dat KAN dat niet zal doen. Wellicht een tweede ronde waarbij bijvoorbeeld een voorstel is dat terugkeer direct vanaf 2027 mogelijk is indien er dan sprake is van een vredesakkoord. Doet KAN dit niet dat denk ik dat de EBU uiteindelijk toch overstag zal gaan en Israël zal uitsluiten, dit onder druk van de landen die nu al hebben laten weten niet mee te doen en de verwachte overige landen die zich hier in december bij gaan aansluiten als Israël niet wordt uitgesloten maar vooral ook de internationale rechtsorde citerend die nu door middel van de VN-commissie op weg is om wat er gebeurt aan te merken als vallend onder de definitie. Daar gaat dan een mooi dichtgetimmerd verhaal uit rollen waarbij de EBU een politieke beslissing neemt maar die verkoopt als een soort maatschappelijke noodzaak. En gebeurt dat inderdaad dus gedwongen in plaats van vrijwillig dan denk ik dat 2027 er ook meteen aan is voor KAN.
4
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 20 september 2025, 10:00 uur
Beste allen, we (de mods) snappen de complexiteit van dit punt en hebben hierover achter de schermen overleg. Ik heb daar nu geen tijd voor maar het is mijn bedoeling om dit weekend richting en duidelijkheid te geven. Nog even geduld; wij hebben nog een aantal i's die we van punten willen voorzien
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 20 september 2025, 14:39 uur
Berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Het grote taaltopic
14
Casartelli (moderator)
geplaatst: 20 september 2025, 14:40 uur
Beste allen,
Weer een aantal berichten verwijderd (ja, daaronder ook berichten die protesteerden tegen de vorige bezemactie en ook berichten die die juist ondersteunden). Ik citeer, ook namens de andere mods, met instemming:
Vooral met de recente ontwikkelingen is enige politieke inmenging allicht onvermijdelijk in een topic over het ESF. Waar ligt dan de grens? Ook hier kan met instemming geciteerd worden:
- Beslissing van de EBU om niet naar het ESF te gaan zolang Israël meedoet: mag allicht genoemd
- Motivatie daarvan en vergelijking met eerdere ESF-controverses: grijs gebied, maar moet kunnen als het netjes blijft
- Zelfstandige discussies over Israëls politiek, het cancellen van een Amerikaanse talkshowpresentator, etc.: uit den boze
Daar kan allicht enige willekeur optreden. Daar nemen we als moderators de verantwoordelijkheid voor, zo werkt MusicMeter. Heb je daar vragen over of feedback op, dan kun je die (mits normaal geformuleerd, maar dat spreekt toch voor zich?) gewoon per pm met ons delen.
We dachten zelf dat de gedragsregels duidelijk waren en dat de beschrijving van het grijze gebied hierboven ook geen toelichting behoefde. Wellicht was de opfrisser toch even nodig. Gaarne on-topic verder, dank voor de medewerking allen.
Weer een aantal berichten verwijderd (ja, daaronder ook berichten die protesteerden tegen de vorige bezemactie en ook berichten die die juist ondersteunden). Ik citeer, ook namens de andere mods, met instemming:
herman schreef:
De metersites zijn ooit opgericht omdat andere fora kapotgingen aan politieke discussies. Daarom bestaat die regel hier. Dat heeft niets te maken met wegzwijgen, en ja: tot op zekere hoogte kun je het Songfestival ook vanuit die kant bespreken. Maar eindeloos doordrammen en zelfs Kirk/Kimmel erbij halen helpt niemand vooruit.
Wellicht ten overvloede: de "geen politiek, tenzij direct aan de muziek gerelateerd"-regel komt van de vorige eigenaar. Hij wordt echter nog steeds door het huidige moderatorteam ondersteund (en af en toe ook geëvalueerd) en, zoals we (onder meer) hier kunnen zien, ook door een substantieel deel van de gebruikers.De metersites zijn ooit opgericht omdat andere fora kapotgingen aan politieke discussies. Daarom bestaat die regel hier. Dat heeft niets te maken met wegzwijgen, en ja: tot op zekere hoogte kun je het Songfestival ook vanuit die kant bespreken. Maar eindeloos doordrammen en zelfs Kirk/Kimmel erbij halen helpt niemand vooruit.
Vooral met de recente ontwikkelingen is enige politieke inmenging allicht onvermijdelijk in een topic over het ESF. Waar ligt dan de grens? Ook hier kan met instemming geciteerd worden:
starbright boy schreef:
Of in onze eigen woorden:Zo moeilijk is dat niet: Gewoon elke post verbonden houden met het festival. Dus niet in het algemeen bespreken wat het woord genocide is bijvoorbeeld.
- Beslissing van de EBU om niet naar het ESF te gaan zolang Israël meedoet: mag allicht genoemd
- Motivatie daarvan en vergelijking met eerdere ESF-controverses: grijs gebied, maar moet kunnen als het netjes blijft
- Zelfstandige discussies over Israëls politiek, het cancellen van een Amerikaanse talkshowpresentator, etc.: uit den boze
Daar kan allicht enige willekeur optreden. Daar nemen we als moderators de verantwoordelijkheid voor, zo werkt MusicMeter. Heb je daar vragen over of feedback op, dan kun je die (mits normaal geformuleerd, maar dat spreekt toch voor zich?) gewoon per pm met ons delen.
We dachten zelf dat de gedragsregels duidelijk waren en dat de beschrijving van het grijze gebied hierboven ook geen toelichting behoefde. Wellicht was de opfrisser toch even nodig. Gaarne on-topic verder, dank voor de medewerking allen.
1
geplaatst: 20 september 2025, 18:34 uur
GrafGantz schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
Gretz schreef:
Duncan Laurence wie???
Duncan Laurence is Nederlandse inzending voor Eurovisie Songfestival | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Duncan Laurence wie???

Duncan Laurence is Nederlandse inzending voor Eurovisie Songfestival | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
This did not age well

0
geplaatst: 21 september 2025, 01:00 uur
Poek schreef:
Nog iemand aan het kijken naar Intervision?
Nog iemand aan het kijken naar Intervision?
Nee, ik volg het Junior Songfestival ook niet, maar dit is blijkbaar de winnaar: Vietnam.
Past mooi bij winnaar Oostenrijk van het Eurovisie afgelopen jaar.
0
geplaatst: 21 september 2025, 09:01 uur
Ik heb ook mijn twijfels of de winnaar past bij wat een heterofeestje moest zijn. Geen slecht nummer overigens.
En politiek zou zogenaamd geen rol spelen, maar toch: DPG Media Privacy Gate - trouw.nl
En politiek zou zogenaamd geen rol spelen, maar toch: DPG Media Privacy Gate - trouw.nl
3
geplaatst: 21 september 2025, 12:02 uur
Poek schreef:
Ik heb ook mijn twijfels of de winnaar past bij wat een heterofeestje moest zijn.
Ik heb ook mijn twijfels of de winnaar past bij wat een heterofeestje moest zijn.
De hetero's hebben toch al Formule 1?
0
geplaatst: 21 september 2025, 21:39 uur
Het één sluit het ander niet uit, maar ik kijk liever F1. Maar voorlopig hebben 'we' het ESF vaker gewonnen dan het WK.
Of heeft het ESF ook succes supporters?
0
geplaatst: 22 september 2025, 20:23 uur
starbright boy schreef:
Dit filmpje van Gabe valt mijn mening wel vrij goed samen
Dit filmpje van Gabe valt mijn mening wel vrij goed samen
Het mag even 21 minuten duren maar: yep.
1
geplaatst: 22 september 2025, 21:06 uur
Nog een kritisch filmpje.
Laat je niet afschrikken door de hysterische thumbnail, het gaat gewoon ergens over.
Laat je niet afschrikken door de hysterische thumbnail, het gaat gewoon ergens over.
0
geplaatst: 25 september 2025, 17:47 uur
De volgende twee:
-In Polen heeft een minister gezegd dat Polen niet zou moeten deelnemen als Israel meedoet
-In Italië hebben 3 bestuursleden van de RAI (de publieke omroep daar) hetzelfde gezegd over Italie. Over de RAI ging het gerucht dat ze Israel juist wel erbij wilden houden. Dat is dus ook niet zo. Duitsland waarover hetzelfde verhaal ging heeft verklaard elke beslissing van EBU te volgen.
Who's next
-In Polen heeft een minister gezegd dat Polen niet zou moeten deelnemen als Israel meedoet
-In Italië hebben 3 bestuursleden van de RAI (de publieke omroep daar) hetzelfde gezegd over Italie. Over de RAI ging het gerucht dat ze Israel juist wel erbij wilden houden. Dat is dus ook niet zo. Duitsland waarover hetzelfde verhaal ging heeft verklaard elke beslissing van EBU te volgen.
Who's next
0
geplaatst: 25 september 2025, 20:28 uur
starbright boy schreef:
De volgende twee:
Who's next
De volgende twee:
Who's next
Ik:
Ik zeg dat Israël gewoon lekker moet meedoen.
Evenveel waard als 'een minister in Polen' en 3 bestuursleden van Rai, me dunkt.
2
geplaatst: 25 september 2025, 21:14 uur
Nee. Jij hebt niks te zeggen. Deze mensen wel.zeker die Rai bestuursleden beslissen uiteindelik gewoon of Italie meedoet. Als israel meedoet is dat het einde van 70 jaar songfestival. Niets minder dan dat. Dan loopt het festival leeg en wordt het onbetaalbaar voor de achterblijvers.
Inmiddels hebben 3 van de zes grootste betalers aan het Songfestival (wij komen pal na de big 5. Waar Spanje en Italië bijhoren) al laten doorschemeren af te haken. Dan wordt het voor de armere deelnemers duurder en die redden het al maar net. Die haken ook af. Gevolg : een songfestival zonder halve finales en met minder dan 15 landen. De waarde van het songfestival zit hem er deels on dat een omroep er drie dagen show voor krijgt. Met maar één dag wordt het ook voor de landen die er dan nog zijn veel te duur. Uiteindelijk geef ik het dan nog een jaar of drie hooguit.
Zelfs al heb je een ander oordeel over het gedrag van de staat Israël. Het festival kan ALLEEN overleven zonder dat land. Dat kan alleen maar de uitkomst zijn. Er is geen enkel land dat aan heeft gegeven te stoppen als israel eruit gast.
Inmiddels hebben 3 van de zes grootste betalers aan het Songfestival (wij komen pal na de big 5. Waar Spanje en Italië bijhoren) al laten doorschemeren af te haken. Dan wordt het voor de armere deelnemers duurder en die redden het al maar net. Die haken ook af. Gevolg : een songfestival zonder halve finales en met minder dan 15 landen. De waarde van het songfestival zit hem er deels on dat een omroep er drie dagen show voor krijgt. Met maar één dag wordt het ook voor de landen die er dan nog zijn veel te duur. Uiteindelijk geef ik het dan nog een jaar of drie hooguit.
Zelfs al heb je een ander oordeel over het gedrag van de staat Israël. Het festival kan ALLEEN overleven zonder dat land. Dat kan alleen maar de uitkomst zijn. Er is geen enkel land dat aan heeft gegeven te stoppen als israel eruit gast.
1
geplaatst: 25 september 2025, 21:26 uur
angelin schreef:
Des te meer reden om Israel mee te laten doen.
Des te meer reden om Israel mee te laten doen.
Oké als je songfestivalhater bent verzoek je vriendelijk op te rotten uit dit topic.
0
geplaatst: 25 september 2025, 21:30 uur
Voor de grote bezenwagen riep je ook al dat ik hier moest oprotten omdat ik het niet eens ben met het genocide verhaal.
Waarschijnlijk gaan de moderators je nu wel een vermaning geven..... Grapje.(doen ze wel bij mij)
Waarschijnlijk gaan de moderators je nu wel een vermaning geven..... Grapje.(doen ze wel bij mij)
0
geplaatst: 25 september 2025, 21:40 uur
Heb ik wel goed gelezen dat meerdere users in jou een goede van het Songfestival zouden zien? Daar sluit ik me wel bij aan. Lijkt me lachen.
0
geplaatst: 25 september 2025, 21:41 uur
Heel bericht getypt. Maar ik plaats het niet.
Ik laat het hier verder bij. Lok je me toch weer een discussie in die nergens over gaat over een onderwerp dat je haat. Ik negeer je voortaan wel. Voor iedereen beter.
Ik laat het hier verder bij. Lok je me toch weer een discussie in die nergens over gaat over een onderwerp dat je haat. Ik negeer je voortaan wel. Voor iedereen beter.
* denotes required fields.