MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / CSL (Cyber Stereo Listening)

zoeken in:
Barney Rubble schreef:
(afbeelding)

Alle gekheid op een stokje; lijkt me een goed plan.

Oh Luke, Ik ben een tijd niet erg actief geweest op Mume, en zag dat misterfool zich had uitgeschreven, vond het jammer maar van account gewisseld, neem ik aan?

korenbloem schreef:
van account gewisseld, neem ik aan?

Idd, al weer een goede twee jaar actief onder deze usernaam......tijd gaat snel.

korenbloem schreef:
(quote)

Zeker leuk. Maar nachtelijke sessies zitten er niet in, gezien de rest in huis wel gewoon doorgaat en er ook gewerkt moet worden.

Hier wordt de suggestie gewekt dat er flink gaat worden genachtbraakt, maar dat valt wel mee hoor. We moeten jazznite ook weer niet te letterlijk opvatten Het is in ieder mijn bedoeling om rond de klok van 20:30/21:00 te beginnen met zo'n sessie. Wanneer die eindigt hangt altijd af van de gezelligheid en het clubje wat overblijft.

Mooi in ieder geval dat er animo voor is. Ik stel de datum maar gelijk vast: zaterdag 16 januari a.s. vanaf 20.30 uur. Bij succes is dit natuurlijk voor herhaling vatbaar. Wellicht dan met een ander thema.

Het idee is om plaatjes beneden de 45 minuten te draaien, hoofdzakelijk uit de archieven (en dan wel de 60's). We proberen zoveel mogelijk klassiekertjes en onder de radar gebleven pareltjes af te wisselen. Afwisseling tussen subgenres is mogelijk ook wenselijk (zodat mensen niet ongewild 2 uur onafgebroken naar Anthony Braxton's piep- en knarswerk luisteren). Mocht iets nou echt goed in de avond passen, dan kan natuurlijk prima wat uit een ander decennium worden gedraaid. Platen langer dan 45 minuten zijn op de avond zelf best voor discussie vatbaar, maar vooraf graag een plaat selecteren die in het format past. Voor het tempo en de afwisseling wel zo fijn.

Ik denk zelf dat het een goed idee is dat deelnemers voor zichzelf alvast bedenken welk(e) plaatje(s) ze aanstaande zaterdag willen draaien (en check even of deze ook volledig op Youtube staat!). Dit zodat we niet vast zitten aan een statig lijstje terwijl sommigen uiteindelijk niet meedoen. Het bijkomstige (''oooh, die!'') verrassingseffect op de avond zelf is mooi meegenomen.

Of liever een intekenlijst met verzoekplaatjes vooraf? Wat jullie?

Klinkt goed Dave - ergens tussen flexibel en gepland in.

Masimo schreef:
(quote)
Daar kan niels94 je meer over vertellen!

Maar kun jij me vertellen of er een app is?

korenbloem schreef:
(quote)

Maar kun jij me vertellen of er een app is?

Ja die schijnt er wel te zijn, maar uit het gevloek en getier van Niels tijdens de vorige sessie, leidt ik af dat deze uiterst matig werkt.

Bij geen onvoorziene omstandigheden ben ik er wel bij, en ik heb ook al wel een plaatje in gedachten.

Goed plan! Ik wip denk ik ook nog wel even langs. Mijn ontdekkingsreis binnen jazz is nog niet zo lang geleden echt begonnen dus ik laat me vooral graag verrassen.

Ik zal ook wel even langskomen, denk ik, het zou zelfs kunnen dat ik blijf hangen, heb op zondag niet echt iets te doen en de maandag daarna vrijaf.

Altijd tof!

Ik ben er misschien ook zaterdag. Gaan we nog een lijstje opstellen, ter voorbereiding want luister liever live over de speakers IPV de laptop

Ik ben niet zo’n jazz-fanaat om de hele nacht door te halen, dus ik sla even over.

Vanavond rond een uurtje of 21:00 gaan we de Tip van de Week. Pagina niet gevonden CSL'en. Dus voor wie zin heeft, haak lekker aan. Ik ben iig alvast in Beatsense te vinden.

Ik ben wel van de partij hoor , al zijn de 60s niet mijn expertisegebied, maar ik zal eens kijken

korenbloem schreef:
Ik ben er misschien ook zaterdag. Gaan we nog een lijstje opstellen, ter voorbereiding want luister liever live over de speakers IPV de laptop

Nee, er komt geen lijstje vooraf. Wel zal ik vrijdag ergens het album aankondigen waarmee de avond wordt afgetrapt (heb al een leuke oude bekende in gedachten) en die heb je mogelijk al wel in huis

Het lijkt mij leuker als we pas op de avond zelf weten wat we allemaal gaan draaien. Dat maakt het geheel wat spontaner en minder statig en dat maakt de volgorde ook makkelijker (namelijk; in de volgorde dat je zelf je plaat in de wachtrij van Beatsense hebt gezet). Ik vind het overigens helemaal prima om als een plaat tegen zijn einde loopt alvast te verklappen welk album daarna komt; dan kunnen de liefhebbers die het album liever anders draaien een en ander klaarzetten.

Morgenavond gaat de eerste (doch hopelijk niet de laatste) Jazznite van start. Een CSL-sessie op Beatsense in de MuMe-room. Ik ga ongeveer vanaf 20.30 uur beginnen aan de openingsplaat van de avond, maar voel je niet verplicht om direct al zo vroeg (ja, voor sommigen is dit hèèèl vroeg) te moeten aansluiten. Niettemin valt dat wel aan te raden als je sowieso jouw plaat aan bod wilt laten komen. We draaien immers op volgorde van plaatjes die in de wachtrij worden gezet. Na mijn openingsplaat mag iedereen een plaat toevoegen.

Goed, dan nu die openingsplaat. Dat was een lastige. Als binnenkomer moet het wel een beetje de geestdrift van dat explorerende tijdperk weergeven. Ondertussen moet het dan ook wel enigszins een klassieker zijn die de meesten (op z'n minst van horen zeggen) kennen. Coltrane, Mingus, Coleman, Davis, de door mij zo geliefde Jackie McLean; ze kwamen allen direct in mij op, maar ze zijn het allemaal niet geworden. De openingsplaat van de eerste Jazznite-sessie wordt (tromroffel en zo)....:

https://www.musicmeter.nl/images/cover/66000/66059.jpg
Cecil Taylors Conquistador!

Opgenomen in de herfst van 1966 - 5 maanden na de andere Blue Note klassieker Unit Structures (grotendeels met dezelfde band). Twee van de meest vrije Blue Note plaatjes uit die tijd. Cecil Taylor was één van de grote voorlopers van de freejazz bewegingen in de 60's (ondanks dat hij in die tijd niet als zodanig werd [h]erkend) en direct één van de meest invloedrijke der vernieuwers met zijn atonaliteit en zijn wilde spontane pianoaanslagen. Een waar (dare I say it) sensationeel genot om naar te luisteren. Volgens sommigen is Conquistador! pure kakafonie - de manier waarop Taylor zijn piano-improvisaties afvuurt tegen de aanzwellende blazers (Bill Dixon!) en scherpe bassolo's (vaak met strijkstokken) doet daar inderdaad soms naar neigen. Volgens anderen is Cecil Taylor hierop de koele kikker met zijn ingecalculeerde kamermuziek. Kan kloppen; Taylor was volleerd conservatorium-pianist. Wat mij betreft is het dan ook een mix van beiden. Het mist wellicht het warme, emotionele en transcendentale gevoel dat Coltrane en discipelen met solo's trachtten te bereiken, maar Cecil weet toch een hoop gevoel los te maken met zijn berekende stijl in zijn lang uitgesponnen composities. Het helpt dat zijn sextet bestaat uit een aantal van de meer vooruitstrevende avant-garde jazzartiesten uit de tijd.

Unit Structures heeft zich altijd in mijn gedachten genesteld als beste van de twee platen, maar Conquistador! hoorde ik onlangs weer na een te lange stilte. En dat was een indrukwekkende hernieuwde kennismaking. Hopelijk denken jullie er dadelijk ook zo over.

Een mooie opener! Ik zal er zo vroeg helaas niet bij kunnen zijn, denk ik; heb nog een afspraak in mijn agenda staan (virtueel, jongens!). Misschien draai ik deze eerder op de dag wel 'ns. Ik sluit later op de avond wel aan!

Is er animo om vanavond te BeatSensen?

Don Cappuccino schreef:
Is er animo om vanavond te BeatSensen?

Ik dacht het, jij zei het.
Uurtje of 21:30 ben ik er

Mooi, ik ben er rond 22:00.

Aanwezig, en morgenavond ook.

ik ben er vanavond bij!

Ben er vanavond. Heb al een mooie jazzplaat uitgezocht.

Barney Rubble schreef:
Heb al een mooie jazzplaat uitgezocht.

Idem, wel van een gekende naam hoor, hopelijk is dat niet erg?

Cecil Taylor is ook niet de meest exotische jazznaam (mijn toevoeging is dat eveneens niet)
Ik denk dat je in de clear zit.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Idem, wel van een gekende naam hoor, hopelijk is dat niet erg?

A Love Supreme?

Geen zorgen bois, ik zorg wel voor de obscure inbreng vanavond.

20:30 gaat me helaas niet lukken wegens onvoorziene omstandigheden Ik probeer later vanavond nog wel even aan te sluiten, benieuwd wat jullie in petto hebben voor de wachtrij. Conquistador ken ik al wel een beetje, maar zal ik ook nog eens in de rotatie gooien de komende dagen.

Ik kan ook mensen. We trappen af met Taylor, wie komt er na?

Ik ben ook op tijd vanavond, al scheelde het met uitgebreid tafelen niet veel. Ik ga zo de room in -> alvast wat trackjes luisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:09 uur

geplaatst: vandaag om 10:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.