MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Ik kan gewoon niet over mijn blijdschap heen Twee weken lang, sinds de rehearsals, heb ik het gehoopt. En het is gewoon gebeurd:

LISSABON 2018!!!

(of een andere stad)

Ook mooi: Een podium met landen die tot nu toe nooit hoger waren gekomen dan 6e (Portugal en Moldavie) en 4e (Bulgarije).

aERodynamIC schreef:
Een voorspelling:

En tussen haakjes wat het eindelijk werd.

1. Portugal (1)
2. Bulgarije (2)
3. Italië (6)

4. Zweden (5)
5. België (4)
6. Roemenië (7)
7. Armenië (18)
8. Kroatië (13)
9. Moldavië (3)
10. Israël (23)

11. Frankrijk (12)
12. Hongarije (8)
13. Azerbeidzjan (14)
14. Australië (9)
15. Verenigd Koninkrijk (15)
16. Nederland (11)
17. Cyprus (21)
18. Denemarken (20)
19. Wit-Rusland (17)
20. Griekenland (19)

21. Noorwegen (10)
22. Polen (22)
23. Oostenrijk
24. Oekraïne (24)
25. Duitsland (25)
26. Spanje (26)

Dat heb ik niet heel slecht gedaan

Prachtig ook voor Moldavië inderdaad! Ik vond dat nummer al zo ondergewaardeerd worden. Het is verreweg het beste partynummer van het jaar. Kwalitatief ook helemaal niet slecht, en een van de beste acts van het jaar.
Wel jammer dat het record van Zdob si Zdub nu verbroken is. Ach ja, dan komen die maar terug volgend jaar.

Bulgarije ook hartstikke verdiend

Over Portugal heb ik al genoeg gezegd. Daar kan ik ook niet uitgepraat over raken. Gaat ongetwijfeld mijn alltime top 5 in komen.

Dit ook echt: Twitter

Onweerwolf
Nou ja ter ere van dan maar mijn Portugese ESC Top 48.

01. [2009] Flor-De-Lis - Todas As Ruas Do Amor
02. [1971] Tonicha - Menina
03. [2007] Sabrina - Dança Comigo
04. [2008] Vânia Fernandes - Senhora Do Mar (Negras Águas)
05. [2014] Suzy - Quero Ser Tua
06. [1982] Doce - Bem Bom
07. [1989] Da Vinci - Conquistador
08. [1992] Dina - Amor D'água Fresca
09. [2015] Leonor Andrade - Há Um Mar Que Nos Separa
10. [1987] Nevada - Neste Barco À Vela
11. [1998] Alma Lusa - Se Eu Te Pudesse Abraçar
12. [1974] Paulo De Carvalho - E Depois Do Adeus
13. [1984] Maria Guinot - Silêncio E Tanta Gente
14. [1980] José Cid - Um Grande, Grande Amor
15. [1983] Armando Gama - Esta Balada Que Te Dou
16. [1969] Simone De Oliveira - Desfolhada Portuguesa
17. [2001] MTM - Só Sei Ser Feliz Assim
18. [1999] Rui Bandeira - Como Tudo Começou
19. [1985] Adelaide - Penso Em Ti, Eu Sei
20. [1994] Sara Tavares - Chamar A Música
21. [1966] Madalena Iglésias - Ele E Ela
22. [2010] Filipa Azevedo - Há Dias Assim
23. [1973] Fernando Tordo - Tourada
24. [1991] Dulce Pontes - Lusitana Paixão
25. [1976] Carlos Do Carmo - Uma Flor De Verde Pinho
26. [1975] Duarte Mendes - Madrugada
27. [1990] Nucha - Há Sempre Alguém
28. [2006] Nonstop - Coisas De Nada
29. [1979] Manuela Bravo - Sobe, Sobe, Balão Sobe
30. [1993] Anabela - A Cidade (Até Ser Dia)
31. [1968] Carlos Mendes - Verão
32. [1967] Eduardo Nascimento - O Vento Mudou
33. [2003] Rita Guerra - Deixa-Me Sonhar
34. [1981] Carlos Paião - Playback
35. [1965] Simone De Oliveira - Sol De Inverno
36. [1978] Gemini - Dai-Li-Dou
37. [1988] Dora - Voltarei
38. [1964] António Calvário - Oração
39. [1997] Célia Lawson - Antes Do Adeus
40. [2005] 2B - Amar
41. [1972] Carlos Mendes - A Festa Da Vida
42. [1995] Tó Cruz - Baunilha E Chocolate
43. [2004] Sofia Vitória - Foi Magia
44. [2012] Filipa Sousa - Vida Minha
45. [1977] Os Amigos - Portugal No Coração
46. [2011] Homens Da Luta - A Luta É Alegria
47. [1996] Lúcia Moniz - O Meu Coração Não Tem Cor
48. [1986] Dora - Não Sejas Mau P'ra Mim

Salvador zal vermoedelijk volgend jaar op #2 binnenkomen.

Mijn voorspelling vs. de werkelijkheid:
1. Portugal (1)
2. Bulgarije (2)
3. Armenië (18)
4. Italië (6)
5. België (4)
6. Roemenië (7)
7. Zweden (5)
8. Frankrijk (12)
9. Hongarije (8)
10. Moldavië (3)
11. Kroatië (13)
12. Australië (9)
13. Azerbeidzjan (14)
14. Verenigd Koninkrijk (15)
15. Wit-Rusland (17)
16. Nederland (11)
17. Israel (23)
18. Cyprus (21)
19. Noorwegen (10)
20. Griekenland (19)
21. Oekraïne (24)
22. Oostenrijk (16)
23. Polen (22)
24. Duitsland (25)
25. Denemarken (20)
26. Spanje (26)

Een serieuze uitglijer met het door mij zwaar overschatte Armenië. Verder onderschatte ik Denemarken, Noorwegen, Nederland en Moldavië en overschatte ik Frankrijk en Israel. Maar ik geloof dat ik nog nooit zo dicht bij de uitslag zat als nu.

Eerder zei ik dat ik mijn persoonlijke top 26 aan het begin van de avond bekend zou maken, maar ik heb uiteindelijk de finale meegenomen in mijn beoordeling. Dit heeft wel voor enige veranderingen gezorgd in mijn toplijst:

1. Frankrijk (dit is en blijft mijn persoonlijke nummer 1, hoewel Alma in de finale niet meer dan redelijk zong. Het liedje blijf ik ijzersterk vinden)
2. Portugal (de terechte winnaar van het Eurovisie Songfestival en stiekem samen met Frankrijk mijn nummer 1. Ik had tijdens de halve finale kippenvel bij het liedje en tijdens de finale weer)
3. Armenië (van plaats 34 naar 21 en vervolgens bleef het liedje maar stijgen. Voor de finale was dit mijn nummer 6, maar tijdens de finale is dit liedje Azerbeidzjan, Wit-Rusland en Cyprus gepasseerd. Ik vind dit een bijzonder sfeervol nummer dat tijdens de finale ook nog eens heel goed werd gebracht. Vorig jaar zakte de Armeense inzending flink door een matige uitvoering tijdens de finale, maar nu bleef het liedje maar stijgen)
4. Azerbeidzjan (net voorbijgestoken door Armenië, maar ik blijf dit een ijzersterk liedje vinden. Tijdens de finale heel behoorlijk gebracht)
5. Wit-Rusland (ik had gehoopt dat dit liedje bij mij in de top 3 zou eindigen, want de muziekstijl spreekt mij zeer aan, maar de uitvoering in de finale vond ik helaas niet meer dan redelijk)
6. België (was bij mij behoorlijk weggezakt, van plaats 3 naar plaats 9, maar Blanche heeft het prima gedaan tijdens de finale. Als beloning een stijging van drie plaatsen)
7. Nederland (op voorhand een echte middenmoter, maar ik kreeg een beetje kippenvel tijdens de finale. De emoties van de meiden waren oprecht en ik vond de zang weer prima. Een keurige zevende plaats! Tijdens het echte Eurovisie Songfestival slechts elfde...)
8. Cyprus (bleef overeind tijdens de finale. Prima. Een degelijk liedje dat een mooie notering verdient in de top 10)
9. Verenigd Koninkrijk (Lucie is leuk en ze kan geweldig zingen. Houd dit niveau vol, vrienden uit het Verenigd Koninkrijk!)
10. Italië (Italië viel mij toch wat tegen. Op voorhand de gedoodverfde winnaar. Eerder deze week klonk het liedje live bijzonder matig, maar tijdens de finale was de zanger, gelukkig, beter bij stem. Meer dan een tiende plaats zit er bij mij niet in voor Italië dit jaar. Stuur volgend jaar maar weer een leuk hippiemeisje of jongens die prachtige operapop ten gehore brengen)
11. Kroatië (niet weggezakt, vanwege een prima performance tijdens de finale. Ik houd van dit soort kitsch)
12. Polen (stijgt weer een plaatsje. Ik voel mij niet helemaal op mijn gemak bij dit liedje, vandaar geen top 10-plaats, maar de zangeres kan mooi zingen en haar optreden tijdens de finale viel bij mij zeer in de smaak)
13. Bulgarije (deze jongeman kan zingen, maar ik vond hem tijdens de halve finale beter zingen. Het liedje vind ik wel aardig. Dat dit liedje goed zou scoren tijdens het echte Eurovisie Songfestival had ik wel verwacht)
14. Denemarken (voor mij één van de verrassingen van de finale. Deze zangeres kan mooi zingen en het liedje kwam goed uit de verf. Schiet omhoog in mijn lijst. Gelukkig kan ik de inzending van Denemarken, dat van oudsher samen met Noorwegen mijn favoriete Songfestivalland is, waarderen. Dat leek eerst niet het geval)
15. Hongarije (klimt ook in mijn lijstje. Was, na het beluisteren van de studioversies, mijn nummer 38! Tijdens de finale was ik ook van dit optreden onder de indruk)
16. Israël (een echte middenmoter dit jaar. Hovi Star vond ik vorig jaar geweldig. Dit liedje vond ik degelijk, maar het Oosterse sausje, dat wel over "Golden Boy", de Israëlische inzending van 2015 zat, had wel wat dikker gemogen. En onze Israëlische vrienden moeten gewoon mee blijven doen aan het Songfestival. Desnoods met ondersteuning van andere EBU-landen)
17. Griekenland (was tijdens de finale niet geweldig. Echte Songfestival-dance. Redelijk is een passend oordeel. Een zeventiende plaats, hoger lukt echt niet)
18. Moldavië (ondanks dat ik een bloedhekel heb aan de saxofoon, vond ik dit liedje heel behoorlijk. Is flink gestegen in mijn lijstje, omdat andere inzendingen duidelijk minder waren)
19. Australië (ook tijdens de finale was dit niet helemaal zuiver. Daarnaast word ik warm noch koud van dit soort muziek. Het is een beetje als lauwwarm water: prima, maar echt spannend is het niet)
20. Noorwegen (dat masker zag er interessant uit, het liedje was wel aardig. Ik heb het idee dat er vrij weinig misging tijdens de finale, maar het optreden is niet echt blijven hangen. Noorwegen kan zoveel beter!)
21. Oostenrijk (iets beter gezongen dan de nummers 16 tot en met 20, maar ik vond het liedje ook net iets minder. Een relaxed liedje is prima, maar dit vond ik op de één of andere manier net iets té relaxed. Het ging een beetje langs me heen)
22. Roemenië (dat meisje is leuk en ze kan prima jodelen. Met die meneer heb ik dan weer minder. Ik vond deze inzending overigens wel bijzonder. Geen hoge notering in mijn toplijst, maar door de finale scoort dit liedje wel een voldoende bij mij)
23. Zweden (de act was goed, de zang en het liedje bijzonder matig. Ik blijf erbij dat dit de slechtste Zweedse inzending in jaren is. Een goed Songfestivalliedje is wat mij betreft meer dan een gelikte act. Doe mij maar "Euphoria" of "Undo". Volgend jaar beter Zweden!)
24. Oekraïne (een rake omschrijving die ik gehoord heb is: een band die speelt dat ze een rockband is. Dit liedje kwam op mij een beetje nep over. In principe zou ik dit type muziek moeten kunnen waarderen. Ik miste echter gevoel. Muziek moet mij raken en dat deed de Oekraïense inzending helemaal niet)
25. Duitsland (dit had dus niet gehoeven. Als de zangeres gewoon goed had gezongen, was Duitsland makkelijk in mijn persoonlijke top 20 gekomen. Helaas zong de Duitse zangeres bijzonder matig. Het liedje kabbelde rustig voort en was in principe niet slecht. De uitvoering daarentegen wel. Vandaar plaats 25)
26. Spanje (een land dat bij mij steevast hoog eindigt. Dit jaar staat Spanje stijf onderaan. De zanger zong niet bepaald denderend en het liedje vond ik slecht. Ik hoop van harte dat Spanje volgend jaar weer met een sfeervolle, en hopelijk compleet Spaanstalige, inzending komt)

En ik miste Finland in de finale.

Tot zover mijn mening wat betreft het Eurovisie Songfestival van 2017.

Ik viel van mijn stoel toen ik las dat Moldavie 3e is geworden Totaal niet terecht vind ik, enfin.. Italie zag ik wel aankomen dat ze niet zouden winnen, wat een matig optreden was dat. Voor de rest heb ik de optredens nog niet gezien, morgen maar even inhalen (moest helaas werken, dus gemist!). Leuk, die halve finalelijstjes, wat een verschillen zeg. Die schreeuwdame uit Denemarken terecht bij publiek ergens onderin, ik had haar 26e. Toch leuk om te zien hoe verschillend de smaken van de jury en televoters zijn. Volgend jaar wil ik zeker weer meedoen in dit topic, erg informatief en leuk om andere meningen te lezen. Hier zitten rasechte songfestivalliefhebbers! Dank allen voor de input

01. Portugal:: Salvador – Amar pelos dois (5)
02. Bulgarije:Kristian Kostov – Beautiful Mess (8)
03. Moldavië: SunStroke Project – Hey Mamma (24)
04. België: Blanche – City Lights (11)
05. Zweden: Robin Bengtsson – I Can’t Go On (18)
06. Italië: Francesco Gabbani – Occidentali’s Karma (1)
07. Roemenië: Ilinca feat. Alex Florea – Yodel It! (4)
08. Hongarije: Joci Pápai – Origo (7)
09. Australië:: Isaiah Firebrace – Don’t come easy (14)
10. Noorwegen: Jowst feat. Aleksander Walmann – Grab the Moment (20)
11. Nederland: OG3NE – Lights & Shadows (12)
12. Frankrijk: Alma – Requiem (10)
13. Kroatië: Jacques Houdek – My friend (25)
14. Azerbeidzjan: Diana Hacıyeva – Skeletons (9)
15. Verenigd Koninkrijk: Lucie Jones – Never Give Up On You (6)
16. Oostenrijk: Nathan Trent – Running On Air (13)
17. Wit-Rusland: NAVI band – Historyja majho žyccia (Story of my life) (3)
18. Armenië: Artsvik – Fly with me (2)
19. Griekenland:: Demy – This is love (21)
20. Denemarken: Anja Nissen – Where I Am (26)
21. Cyprus: Hovig – Gravity (22)
22. Polen: Kasia Moś – Flashlight (19)
23. Israël: Imri Ziv – I Feel Alive (15)
24. Oekraïne: O. Torvald – Time (17)
25. Duitsland: Levina – Perfect Life (16)
26. Spanje: Manel Navarro – Do It For Your Lover (23)

Tussen haakjes de positie in mijn persoonlijke lijst. Heb geen voorspelling van de finale gedaan helaas, ach, volgend jaar weer nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Martial
Gretz schreef:

Maar die vakjury's kunnen ze gewoon afschaffen, hebben er echt geen betere kijk op dan de massa.

Bij de massa was Portugal overigens ook de nummer 1

We kunnen ons weer "druk" gaan maken wie we volgend jaar gaan sturen

Overigens wel leuk dat Noorwegen het misschien tegen alle verwachtingen zo goed deed.......

Mijn persoonlijke Top 3 zag er zo uit:

1. Portugal
2. Noorwegen
3. Frankrijk (wat een jurkje al niet teweeg kan brengen )

Hendrik68
Nederland verrassend hoog bij de vakjury. Wel terecht overigens. 5e wellicht wat hoog, maar Nederland was absoluut goed genoeg voor de top 10. Niet terecht dat ze daar net buiten vielen. Ook het bewijs dat televoting zo snel mogelijk afgeschaft moet worden. Daar waren we bijna laatste mee. Het bewijs dat randzaken belangrijker blijven dan het liedje. Beetje verschil OK, maar dit gaat nergens over. Nou ja. In ieder geval een mooie winnaar. Daar geen discussie over.

Het publiek heeft een betere muzieksmaak dan de 'vak'jury. Al waren beiden het terecht over eens dat Portugal het beste nummer bracht en Bulgarije ook terecht tweede.
Het nummer van Zweden vind ik overroepen (een doorsnee top-40-nummer), Armenië is verrassend laag geëindigd (toch één van de betere songs), Frankrijk verdiende ook meer.
België is tenslotte hoger geëindigd dan verwacht alsook Nederland (dankzij de vakjury). De laatste plaats voor Spanje is ook terecht, wat een bagger.

Martial
Hendrik68 schreef:
Nederland verrassend hoog bij de vakjury. Wel terecht overigens. 5e wellicht wat hoog, maar Nederland was absoluut goed genoeg voor de top 10. Niet terecht dat ze daar net buiten vielen.

Dat de dames kunnen zingen is wel algemeen bekend, maar het nummer zelf vond ik te oubollig.

Martial
LucM schreef:

België is tenslotte hoger geëindigd dan verwacht alsook Nederland (dankzij de vakjury).

België overigens wel keihard afgerekend door de vakjury's en echt bijzonder vind ik het nummer nog steeds niet + een hele saaie performance al snap ik wel dat het door vele wél wordt gewaardeerd.

Hendrik68 schreef:
Nederland verrassend hoog bij de vakjury. Wel terecht overigens. 5e wellicht wat hoog, maar Nederland was absoluut goed genoeg voor de top 10. Niet terecht dat ze daar net buiten vielen. Ook het bewijs dat televoting zo snel mogelijk afgeschaft moet worden. Daar waren we bijna laatste mee. Het bewijs dat randzaken belangrijker blijven dan het liedje. Beetje verschil OK, maar dit gaat nergens over. Nou ja. In ieder geval een mooie winnaar. Daar geen discussie over.

Als ik de punten zo bekijk, heb ik eigenlijk de indruk dat de punten van de vakjury veel meer politiek gekleurd zijn dan van de televoting. Wat mij betreft mogen ze de vakjury terug afschaffen.

Mijn voorspelling (vergeleken met de totale eindstand):

1. Bulgarije (2)
2. Portugal (1)
3. België (4)
4. Italië (6)
5. Armenië (18)
6. Roemenië (7)
7. Frankrijk (12)
8. Hongarije (8)
9. Moldavië (3)
10. Azerbeidzjan (14)

Gemist in de top-10 dus Zweden (5), Australië (9) en Noorwegen (10).

Vergeleken met de televoting:

1. Bulgarije (2)
2. Portugal (1)
3. België (4)
4. Italië (6)
5. Armenië (18)
6. Roemenië (5)
7. Frankrijk (10)
8. Hongarije (7)
9. Moldavië (3)
10. Azerbeidzjan (11)

Niet in mijn lijst: Zweden (8) en Kroatië (10).

Vergeleken met de jurypunten:

1. Bulgarije (2)
2. Portugal (1)
3. België (9)
4. Italië (7)
5. Armenië (15)
6. Roemenië (14)
7. Frankrijk (19)
8. Hongarije (17)
9. Moldavië (8)
10. Azerbeidzjan (12)

Niet in mijn lijst: Zweden (3), Australië (4), Nederland (5), Noorwegen (6), UK (10).
---

Televotes veel beter dus. Lijkt me dat de jury vooral voor heel typische, conservatieve ESC liedjes gaat (Zweden, Australië, Nederland en UK). De uitzondering is Noorwegen.

Geef mij dan maar de unieke entries van de televoting: Roemenië, Hongarije (zeer vreemd dat dit totaal niet aansloeg bij de jury. Wat mij betreft het beste nummer van de hoop...) en Kroatië.

De totaal verkeerde inschatting was Armenië, die zowel bij publiek als jury niet aansloeg. Misschien zit de slechte startpositie er voor iets tussen, maar ik vond het top-3 materiaal.

Graag een wat avontuurlijkere en modernere jury volgend jaar.

Het is zonder meer het beste voor het festival om beide te behouden, dat geeft echt het meeste evenwicht in de stand. Maar het valt dit jaar wel op hoe suffer de jury stemde dit jaar.

starbright boy schreef:
Het is zonder meer het beste voor het festival om beide te behouden, dat geeft echt het meeste evenwicht in de stand. Maar het valt dit jaar wel op hoe suffer de jury stemde dit jaar.

Eens ja. Ik vond het ook steeds een goede zaak, maar gisteren vielen me de jury punten echt op in negatieve zin.

Kunnen ze trouwens niets doen aan de burenstemmen van de jury's? Beste voorbeeld de 12 punten voor Griekenland van Cyprus en omgekeerd (Scandinavië ook geregeld). Compleet belachelijk.

En West-Europa maar braaf het spelletje juist spelen: 0 punten van Frankrijk en Duitsland voor België. 2 punten van Nederland.

Gewoon een schorsing opleggen: volgend jaar geen jurypunten van beide landen. De jury is er net om dit soort zaken te vermijden.

De jury koos meer voor oubollige of meer traditionele songfestivalnummers (Nederland, Zweden, Engeland ...). Meer eigenzinnige nummers (België, Hongarije, Roemenië ...) vielen meer in de smaak van de televoters.

En nu had Nederland nog het geluk dat oosteuropese landen niet op Rusland konden stemmen.

Het is heel apart, hoe de keuzes door de jury worden bepaald en hoe verschillend er blijkbaar wordt gedacht door mensen "die er verstand van hebben" en "het volk".

Eens met schrappen jury punten. Gewoon "het volk" laten stemmen en dan maar afwachten. Overigens kan de uitslag dan binnen een kwartier na het laatste nummer bekend zijn, dan kan alle ongein die er nu wordt uitgezonden weggelaten worden.

Heb zelf gestemd voor die rockband uit Oekraïne. Niet dat dat dan weer veel zoden aan de dijk zette....

Goed voorspelt dat Letland laatste is geworden.

Het zit erop! Met de uiteindelijk uitslag ben ik niet echt tevreden, want van mijn persoonlijke top 10 hebben er maar twee de uiteindelijke top 10 gehaald: Hongarije en Italië.

Lange tijd dacht ik dat Bulgarije het gat met Portugal nog voor een groot deel zou kunnen dichten met de televotestemmen, maar daar stond Portugal gewoon óók bovenaan. Dan kan ik alleen maar concluderen dat Portugal een verdiende winnaar is. En stiekem toch ook nog best een mooie.

Ik voorspel dat 99% van de mensen die op Portugal hebben gestemd morgen alweer vergeten is hoe het liedje ook alweer ging. Ik heb het festival zelf op de voet gevolgd en zelfs ik moet diep graven om me de melodie voor de geest te halen. Toch wel een beetje apart.

De grootste verassing in de uitslag vind ik Noorwegen. Ik had echt niet gedacht dat dit nummer aansprekend genoeg was. Top 10 is echt een razend knappe prestatie! Ik ben het nummer zelf ook steeds meer gaan waarderen, dus ik ben er blij mee.

Edit: Nee, de grootste verrassing is natuurlijk Moldavië! Toen ik zag dat ze bij de jury's al in de top 10 eindigden was ik al verbaasd, maar die derde plaats bij de televoters was ook nog eens onverwacht goed. Het is ze gegund. Het liedje is niet alleen erg aanstekelijk en slim, de performance en act waren ook zeer sterk.

Grootste tegenvaller in de uitslag vond ik Armenië. Ik vond het een dijk van een nummer en ijzersterke performance en snap niet goed waarom dit maar op 18 is geëindigd. Zonde dat Europa dit liedje niet op waarde heeft weten te schatten.

Klopt. Noorwegen vond ik zelf leuk (net buiten mijn eigen top-10) maar had het niet zo hoog verwacht.

Tegenvallers in de uitslag waren Armenië (bij jury én publiek) en Hongarije (enkel bij jury).

Voor ik het vergeet: Felicitaties aan OG3NE! Vijfde bij de jury's is echt waanzinnig knap en wat mij betreft volkomen terecht.

Dat ze van het publiek thuis minder punten zouden krijgen had ik wel verwacht, maar die schamele 15 puntjes vielen me toch wel tegen. Achteraf hebben ze nog meer last gehad van oorwurm Moldavië dan ik van tevoren had verwacht.

Felicitaties ook aan Blanche met een knappe vierde plaats. Ik vind dit liedje (en vooral de performance) nog steeds vele malen zwakker die van Loic Nottet en Laura Tesoro, maar soit. Vierde, chapeau!

Chapeau trouwens voor Onweerwolf en Cerclezot met hun all time lijstjes! Heb ze met plezier gevolgd.

Misschien zelf ook eens proberen, maar moet eerlijk bekennen dat ik het ESC pas volg van midden jaren 2000 (en pas een jaar of 5 echt intensief). Om me dan door heel de geschiedenis te worstelen... Een lijst vanaf 2000 misschien, al klopt dat ook niet echt natuurlijk.

dix
Ik heb het festival gisteren vanuit m'n werkhoek met een half oog gevolgd, onderwijl de familie een beetje getrolld. Portugal was me in het geheel niet opgevallen, Hongarije en Bulgarije wél.

Nu ik de winnaar een paar keer heb gehoord vind ik het eigenlijk nogal een extreme inzending die zich laat vergelijken met Lordi: een totaal afwijkende bijdrage van een land waar dat niet van werd verwacht. Dat maakt dat je zo'n artiest wat gunt. Nu werd het gebrek aan show gehonoreerd in plaats van de overmaat. Het liedje zélf rechtvaardigt de overwinning nauwelijks.

Nog maar een vergezochte parallel: eerder won er een transgender m/v met baard, nu een sexloos type met knot. Anything goed around there.

FinisTerra schreef:

Misschien zelf ook eens proberen

Ik zit het ook te overwegen, maar kan ook zijn dat ik gewoon elk jaar een paar lijstjes per land maak. Zoals dit jaar een NL en België-lijst. Misschien volgend jaar pakweg Zweden en Frankrijk.

Het is moederdag dus spreek je je moeder die natuurlijk wil weten wat ik er van vond.

Zij vond Portugal verreweg het mooist maar ook België was een favoriet. Ze vond het goed dat de betere nummers steeds meer de boventoon zijn gaan voeren. Het feit dat een 71-jarige ook liefhebber was van o.a. België zegt genoeg en dat bedoel ik positief: Songfestival kijkers nemen het weer serieus en erkennen kwaliteit en zelfs modernere nummers als die van Blanche doen het terecht goed.

Die weg was al ingegaan en ik hoop dat het zich voort blijft zetten. Het is en blijft jammer dat veel artiesten de druk niet goed aankunnen en vals zingen, maar misschien verbetert dat ook nog wel.

Nederland vond ze goed zingen maar het nummer was niet geweldig en pakte of ontroerde niet.

Zo zie je maar weer. Dit jaar een zeer terechte uitslag denk ik. Ik vind Moldavië veel te hoog, maar daar was mijn moeder het niet met mij mee eens, dus dat zal dan ook wel kloppen

Ik hoop volgend jaar dat nog meer mensen vooraf al mee willen doen. Dat wordt elk jaar namelijk ook steeds leuker hier

Hoe dan ook: ik ben dan zeker weer van de partij. Zodra de eerste deelnemer bekend is (meestal in december of januari al) zal ik er zijn

Mooie eindevaluatie aERodynamIC! Het is inderdaad erg leuk hier altijd. Ik post pas sinds vorig jaar mee, maar vind dit topic nu al onlosmakelijk verbonden met de jaarlijkse voorpret. Volgend jaar ben ik er ook zeker weer bij!

Ik zit nog steeds helemaal in de euforische stemming dat Portugal heeft gewonnen. Weken heb ik het gehoopt en telkens groeide het gevoel dat het ook gewoon echt zou kunnen winnen. Toen hij in Kiev aankwam ging ik het pas echt voelen: er hing een winnaarsmagie om hem heen, wat ik ook al had bij Alexander Rybak, Loreen, Conchita Wurst en zelfs Emmelie de Forest (die ik zelf vreselijk vind, dus kun je nagaan). Zo'n gevoel dat je alle artiesten daar samen ziet en een stemmetje ineens zegt: 'dit gaat winnen'. Niemand kon er gewoon meer omheen. Het was zo echt en puur en pretentieloos dat het veel mensen wel aan móest spreken.

Dit gaat echt een torenhoge favoriet van me worden. Niet alleen maar om het prachtige lied zelf, maar ook de uitvoering met oprechte emotie, Salvador zelf (wat een geweldig figuur is het, zowel qua persoon als performer) en gewoon het hele sfeertje wat het Songfestival dit jaar heeft gekregen puur door hem en zijn aanwezigheid. Ik vond het dit jaar eigenlijk best magertjes, maar alleen al hierom vind ik het een van de meest boeiende edities sinds ik het ben gaan kijken. Het moment op het einde, toen hij het lied nog een keer zong met zijn zus, toen kon ik het echt bijna niet droog houden zelfs: deels door de enorme euforie van het prachtige moment en deels door het lachen dat Salvador er alsnog lekker een potje van ging maken.

En nu uitkijken alweer naar 2018, waar we voor het eerst in de Songfestival geschiedenis naar Portugal gaan. Ik ben zo benieuwd wat ze ervan gaan maken, en of we nu meer van dit soort mooie kleine liedjes en echte muzikale bijdragen gaan zien (hoewel bij deze inzending de kracht ook grotendeels door Salvador's optreden komt). Ik ben ook gewoon zo blij voor dat land dat het ze eindelijk na meer dan 50 jaar is gelukt. Wat moet dat nu een overweldigend gevoel zijn: zo lang meedoen, nooit gewonnen, nooit zelfs top 5, en dan nu winnen met misschien wel een van de mooiste liedjes ooit. Salvador en zus zullen vandaag wel echt als helden worden ontvangen daar, en terecht.

Het was echt een prachtig ESF jaar, met heel gezellige voorpret, en eindelijk weer eens een winnaar waar ik enorm achter stond en die vlak van tevoren toch ineens enigszins onverwacht favoriet werd. Wat was het mooi om de afgelopen dagen telkens het gevoel versterkt te krijgen dat het ook gewoon echt kon gaan winnen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.