Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)
zoeken in:
4
geplaatst: 20 september 2016, 10:42 uur
Zeer pittige quiz idd en nogal wat materiaal die niet echt aan ons besteed was.
Toch best wel wat kunnen beantwoorden, wat dat aangaat niet eens zo slecht gedaan.
Positief: Gezellige avond en een leuk gezeldschap.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.
Kan alleen maar beter worden.
Toch best wel wat kunnen beantwoorden, wat dat aangaat niet eens zo slecht gedaan.
Positief: Gezellige avond en een leuk gezeldschap.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.
Kan alleen maar beter worden.

3
geplaatst: 20 september 2016, 11:53 uur
Maandag 19-09-2016: Posthoornquiz Amsterdam / 2*
Op voorhand kende ik de makers niet van naam, dus ik had geen idee wat te verwachten. Maar dit moet wel de moeilijkste quiz zijn die ik in tijden heb gespeeld. De quiz in de Posthoornkerk is sowieso al niet op instapniveau, maar nu was het wel heel dramatisch. Het is bij een quiz leuk om hoog te eindigen, maar eigenlijk nog leuker fijne muziek te horen. En dat was hier wat mij betreft nauwelijks: veel ouwe meuk, nauwelijks goede pop, dance, hiphop, soul, zeikindie, etc. etc. En ook wel erg weinig recente muziek, in 1 ronde waren er maar 2 nummers van na 1980...
De allerlaatste ronde werd aangekondigd als allermoeilijkste, waardoor we als tegemoetkoming niet per se artiest en titel goed hoefde te hebben om toch punten te scoren (trefwoorden leverden ook punten op). Een enorm zwaktebod eigenlijk. Had zelf niet eens zin meer om nog na te denken over de titel van het Stone Temple Pilots waar ik niet meteen op kon komen, maar gelukkig leverde "hart" opschrijven net zoveel punten op als "Trippin' on a Hole in a Paper Heart". Uiteindelijk toch nog tweede geworden met Lukas, ranboy en El Ninjo en leuk om de hand te schudden van Johan de Witt, luigifort en bikkel2, maar een volgende quiz van deze makers sla ik vermoedelijk over. Gelukkig wordt de volgende quiz weer leuker, want die maakt Rob zelf weer volgens mij.
Op voorhand kende ik de makers niet van naam, dus ik had geen idee wat te verwachten. Maar dit moet wel de moeilijkste quiz zijn die ik in tijden heb gespeeld. De quiz in de Posthoornkerk is sowieso al niet op instapniveau, maar nu was het wel heel dramatisch. Het is bij een quiz leuk om hoog te eindigen, maar eigenlijk nog leuker fijne muziek te horen. En dat was hier wat mij betreft nauwelijks: veel ouwe meuk, nauwelijks goede pop, dance, hiphop, soul, zeikindie, etc. etc. En ook wel erg weinig recente muziek, in 1 ronde waren er maar 2 nummers van na 1980...
De allerlaatste ronde werd aangekondigd als allermoeilijkste, waardoor we als tegemoetkoming niet per se artiest en titel goed hoefde te hebben om toch punten te scoren (trefwoorden leverden ook punten op). Een enorm zwaktebod eigenlijk. Had zelf niet eens zin meer om nog na te denken over de titel van het Stone Temple Pilots waar ik niet meteen op kon komen, maar gelukkig leverde "hart" opschrijven net zoveel punten op als "Trippin' on a Hole in a Paper Heart". Uiteindelijk toch nog tweede geworden met Lukas, ranboy en El Ninjo en leuk om de hand te schudden van Johan de Witt, luigifort en bikkel2, maar een volgende quiz van deze makers sla ik vermoedelijk over. Gelukkig wordt de volgende quiz weer leuker, want die maakt Rob zelf weer volgens mij.
1
geplaatst: 20 september 2016, 12:38 uur
Persoonlijk vond ik de quiz niet zo dramatisch als mijn medequizzers hierboven. Inderdaad wel veel onbekende fragmenten en gemiddeld ook wel aan de oude kant (al zat er ook een single tussen die momenteel uit is: Catherine the Great van The Divine Comedy), maar originele invalshoeken voor de rondes en als het Limburgs Klaaglied van Martine Bijl langskomt, dan is er eigenlijk niets meer te klagen
.
.
2
geplaatst: 20 september 2016, 12:41 uur
Ik vond de thema's ook leuk gevonden (beter dan Rob zelf, die op dat gebied vaak weinig creatief is). Wat meer hits en moderne muziek, dan was het een goede quiz geweest.
0
geplaatst: 20 september 2016, 12:43 uur
Barry/Berry was wel leuk bedacht inderdaad, maar was wel opvallend dat Kendrick Lamar daar niet in zat. 

2
geplaatst: 20 september 2016, 12:47 uur
Ik vond de thema's ook prima. En de Ron/Eric ronde was ook best te doen. Ben het dus met Poek eens. "Can't stop the feeling" als nieuwer nummer maakt het niet echt goed
0
geplaatst: 20 september 2016, 16:58 uur
El Ninjo schreef:
Ik denk dat het weer eens tijd wordt dat wij een quiz gaan samenstellen @herman , ranboy , Lukas , Dwejkk_
jaaaa doen!Ik denk dat het weer eens tijd wordt dat wij een quiz gaan samenstellen @herman , ranboy , Lukas , Dwejkk_
0
geplaatst: 20 september 2016, 17:26 uur
Ja ben ik zeker voor in
.
Jammer genoeg de quiz van gister gemist (voor een concert van The Jayhawks), ben erg benieuwd wat er allemaal tussen zat, luister nu het genoemde nummer van The Divine Comedy, klinkt mooi (maar had het zeker niet geweten), wel een verrassende keus voor een nieuw nummer.
. Jammer genoeg de quiz van gister gemist (voor een concert van The Jayhawks), ben erg benieuwd wat er allemaal tussen zat, luister nu het genoemde nummer van The Divine Comedy, klinkt mooi (maar had het zeker niet geweten), wel een verrassende keus voor een nieuw nummer.
1
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 22 september 2016, 23:33 uur
Jammer dat Venray wat te ver is voor jullie. Die is zeker toegankelijker en de Outsiders kunnen daar nog wel concurrentie gebruiken.
https://www.facebook.com/events/1542278706078865/
https://www.facebook.com/events/1542278706078865/
1
geplaatst: 26 september 2016, 12:00 uur
Zondag 25-09-2016: Frieda popquiz Amsterdam / 4,25*
Frieda is een café in Amsterdam in de buurt van de Overtoom, waar elke laatste zondagavond van de maand een popquiz is, afwisselend gemaakt door host Erwin of één van de vaste teams. Gisteren was het de beurt aan twee dames waarvan de naam me even ontschoten is, maar waarvan we wel weten dat hun quizzen ons altijd goed liggen.
Relatief veel 80s, 00s en 10s (de verhoudingen waren vooraf aangegeven) en wat minder 90s, maar dat laatste heb ik eigenlijk niet eens gemist. Goeie mix in moeilijkheidsgraad en genres wat betreft de nummers en ook zeker wat nummers die je niet zo vaak in een popquiz hoort, terwijl het toch grote hits zijn geweest (o.a. We Are Growing van Shaka Zulu ft. Margaret Singana). Ook duidelijk te merken dat de makers wel affiniteit hebben met nieuwe muziek en dat het er niet bij is gestopt omdat het 'moet'. En de ronde met dubbele letters (achtereenvolgens artiesten met een dubbele a, b, c, etc. in de artiestennaam) was een mooie creatieve vondst. Al met al een leuke quiz!
Frieda is een café in Amsterdam in de buurt van de Overtoom, waar elke laatste zondagavond van de maand een popquiz is, afwisselend gemaakt door host Erwin of één van de vaste teams. Gisteren was het de beurt aan twee dames waarvan de naam me even ontschoten is, maar waarvan we wel weten dat hun quizzen ons altijd goed liggen.
Relatief veel 80s, 00s en 10s (de verhoudingen waren vooraf aangegeven) en wat minder 90s, maar dat laatste heb ik eigenlijk niet eens gemist. Goeie mix in moeilijkheidsgraad en genres wat betreft de nummers en ook zeker wat nummers die je niet zo vaak in een popquiz hoort, terwijl het toch grote hits zijn geweest (o.a. We Are Growing van Shaka Zulu ft. Margaret Singana). Ook duidelijk te merken dat de makers wel affiniteit hebben met nieuwe muziek en dat het er niet bij is gestopt omdat het 'moet'. En de ronde met dubbele letters (achtereenvolgens artiesten met een dubbele a, b, c, etc. in de artiestennaam) was een mooie creatieve vondst. Al met al een leuke quiz!
0
geplaatst: 26 september 2016, 12:23 uur
Als we toch in het popquiz-topic zitten, moeten natuurlijk wel de puntjes op de i. We Are Growing is niet van Shaka Zulu, maar gewoon van Margaret Singana. Shaka Zulu is de subtitel, die er vaak tussen haakjes achterstaat, en die verwijst naar de bijbehorende tv-serie. Over Shaka Zulu, een oude koning van het zulu-volk. 

0
geplaatst: 26 september 2016, 12:46 uur
Klopt arrie, wisten we ook wel. Alleen werd er gevraagd om een artiest plus zangeres (waar je twee punten voor kreeg), dus toen hebben we maar gegokt dat de shaka zulu als artiest bedoelde, plus paste alfabetisch. Verder een leuke quiz inderdaad met eindelijk wat hiphop 

0
geplaatst: 27 september 2016, 00:35 uur
Vreemd, ik kan me helemaal geen hiphop herinneren. Nou ja, daarom zijn wij natuurlijk ook niet verder gekomen dan de derde plaats.
Het zijn trouwens Karin en Marjolein.
Het zijn trouwens Karin en Marjolein.
0
geplaatst: 27 september 2016, 09:30 uur
Sowieso Desiigner, maar er zat nog meer in. Ben het alleen vergeten 

0
geplaatst: 27 september 2016, 13:31 uur
1
geplaatst: 16 oktober 2016, 21:58 uur
Zaterdag 15-10-2016: Popquiz So What, Gouda / 3,75*
So What is het lokale poppodium van Gouda. Ik was er nooit eerder geweest, maar ik vond het wel een leuk alternatief hol. Kan me voorstellen dat als ik in Gouda was opgegroeid, ik er veel plezier zou hebben kunnen beleefd. De popquiz bestond uit 6 rondes en was wel goed opgebouwd met een makkelijke openingsronde, dan een aantal pittiger rondes en als afsluiter een ronde met veel meezingers, die er wel in ging bij het gros van het publiek. De creatiefste ronde vond ik de 'silent disco'-ronde, waarbij 5 mensen onvoorbereid muziek kregen te horen op een koptelefoon en het publiek aan de hand van hun dansjes en kreten (ze zongen niet letterlijk mee) moest raden om welke nummers het ging. Wij misten hier de surfplank (en dus de Beach Boys' Surfin' USA) en in een andere ronde nog de connectie tussen Adele's Rumour Has It, OneRepublic's Counting Stars en Ellie Goulding's Burn (ben benieuwd of iemand behalve Arrie hier die weet
), wat uiteindelijk het verschil maakte tussen de Outsiders en ons team. Wat dat betreft hadden er wel iets meer moeilijke fragmenten in mogen zitten, zodat er op meer plekken het verschil gemaakt kon worden. Maar uiteindelijk zeker een leuke quiz met genoeg leuke muziek.
So What is het lokale poppodium van Gouda. Ik was er nooit eerder geweest, maar ik vond het wel een leuk alternatief hol. Kan me voorstellen dat als ik in Gouda was opgegroeid, ik er veel plezier zou hebben kunnen beleefd. De popquiz bestond uit 6 rondes en was wel goed opgebouwd met een makkelijke openingsronde, dan een aantal pittiger rondes en als afsluiter een ronde met veel meezingers, die er wel in ging bij het gros van het publiek. De creatiefste ronde vond ik de 'silent disco'-ronde, waarbij 5 mensen onvoorbereid muziek kregen te horen op een koptelefoon en het publiek aan de hand van hun dansjes en kreten (ze zongen niet letterlijk mee) moest raden om welke nummers het ging. Wij misten hier de surfplank (en dus de Beach Boys' Surfin' USA) en in een andere ronde nog de connectie tussen Adele's Rumour Has It, OneRepublic's Counting Stars en Ellie Goulding's Burn (ben benieuwd of iemand behalve Arrie hier die weet
), wat uiteindelijk het verschil maakte tussen de Outsiders en ons team. Wat dat betreft hadden er wel iets meer moeilijke fragmenten in mogen zitten, zodat er op meer plekken het verschil gemaakt kon worden. Maar uiteindelijk zeker een leuke quiz met genoeg leuke muziek.
1
geplaatst: 16 oktober 2016, 22:08 uur
Morgenavond weer de Posthoornquiz in Amsterdam. Aanvang 20.00 uur.
Ikzelf, da_smiek, luigifort en Johan de Witt, vormen wederom een team.
De vorige was heel pittig. Eens kijken wat het morgen brengt.
Nog meer teams van hieruit aanwezig?
0
geplaatst: 16 oktober 2016, 22:14 uur
Ja, Wir sind Armand van Helden is ook weer present (El Ninjo, herman, Dwejkk_ en ik, als ik me niet vergis).
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 17 oktober 2016, 08:06 uur
Gisteren weer een toffe dag gehad in Beugen, met weer een originele kwis.
Ook met rkdev Outsiders hebben hier zeer verdiend en dik gewonnen.
Ook met rkdev Outsiders hebben hier zeer verdiend en dik gewonnen.
1
geplaatst: 17 oktober 2016, 14:21 uur
bikkel2 schreef:
Gezellig, tot vanavond ...en maandag 16 januari mag je ook alvast vrijhouden voor de Posthoornquiz...die wordt namelijk door ons (herman, Dwejkk_ , ranboy, lukas en ondergetekende) georganiseerd !!!
2
geplaatst: 18 oktober 2016, 10:21 uur
Gisteren met bikkel2, johan de witt en luigifort de Posthoornquiz gespeeld en tot grote verbazing gewonnen
. Het bleef spannend tot het einde met slechts een puntje verschil tussen ons en Wir Sind Armand van Helden.
Inhoudelijk een erg leuke en gevarieerde quiz. Voldoende oude en nieuwe fragmenten en wisselend qua moeilijkheidsgraad.
. Het bleef spannend tot het einde met slechts een puntje verschil tussen ons en Wir Sind Armand van Helden. Inhoudelijk een erg leuke en gevarieerde quiz. Voldoende oude en nieuwe fragmenten en wisselend qua moeilijkheidsgraad.
3
geplaatst: 18 oktober 2016, 10:43 uur
Maandag 17-10-2016: Posthoornquiz Amsterdam / 4,25*
Weinig toe te voegen aan wat hierboven staat. Erg toffe quiz van de vaste samensteller Rob van Zandvoort. Veel leuke muziek gehoord ook, bekende al dan niet vergeten hitjes en ook genoeg alternatief spul (hoewel ik ze zelf niet meteen herkende, vond ik het wel leuk Wipers en Tuxedomoon te horen). Dan is het helemaal niet erg om op 1 puntje te verliezen.
Gefeliciteerd, Psychedelic Fours!
Weinig toe te voegen aan wat hierboven staat. Erg toffe quiz van de vaste samensteller Rob van Zandvoort. Veel leuke muziek gehoord ook, bekende al dan niet vergeten hitjes en ook genoeg alternatief spul (hoewel ik ze zelf niet meteen herkende, vond ik het wel leuk Wipers en Tuxedomoon te horen). Dan is het helemaal niet erg om op 1 puntje te verliezen.
Gefeliciteerd, Psychedelic Fours!
2
geplaatst: 18 oktober 2016, 13:33 uur
Ja, mooie gevarieerde quiz, van de 50s tot aan 2015. Deze lag ons duidelijk een stuk beter fan de vorige, toen we voor het eerst in deze samenstelling speelden.
En dan lieten we ook nog aardig wat vrij obviouse dingen liggen... Maar anderen kwamen dan weer uit de tenen, of waren puur geluk. Iets met de A uit 1979? Doe maar Adam Ant! Dat maakt uiteindelijk net het verschil dan
The main thing uiteraard!
En dan lieten we ook nog aardig wat vrij obviouse dingen liggen... Maar anderen kwamen dan weer uit de tenen, of waren puur geluk. Iets met de A uit 1979? Doe maar Adam Ant! Dat maakt uiteindelijk net het verschil dan

The main thing uiteraard!
2
geplaatst: 18 oktober 2016, 13:52 uur
Ik sluit mij helemaal aan bij bovenstaande berichten.
Leuke afwisselende quiz , met uiteraard wat hersenbrekers en wat toegankelijkere vragen.
Tot op het eind toe spannend.
Leuke sfeer en gezellig. Topavond!
Leuke afwisselende quiz , met uiteraard wat hersenbrekers en wat toegankelijkere vragen.
Tot op het eind toe spannend.
Leuke sfeer en gezellig. Topavond!

* denotes required fields.