Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)
zoeken in:
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 11 februari 2017, 20:55 uur
The Band al klopte dat niet omdat wij levon helms als dode namen en Grateful Dead
1
geplaatst: 24 februari 2017, 14:54 uur
Gister ook weer een leuke quiz in afgeladen Tivoli. Lekker gevarieerd, veel leuke muziek. Erg tof om eens Cut Copy in een quiz te horen (al hadden we de vraag over de video dan weer fout). En goed dat Arrie nu niet meer bij Outsiders meespeelt, anders zijn die in Tivoli helemaal niet meer te verslaan
Vanavond in de Posthoornkerk nieuwe kansen.
Vanavond in de Posthoornkerk nieuwe kansen.

0
geplaatst: 24 februari 2017, 16:18 uur
Ik ben wel gevraagd door de Outsiders om volgende keer weer bij hun mee te doen.
Dus wie weet...
Dus wie weet...
1
geplaatst: 24 februari 2017, 16:24 uur
0
geplaatst: 25 februari 2017, 09:44 uur
Was een gevarieerde quiz in Tivoli deze keer, relatief veel nieuw werk. Hoogtepunt was toch wel Lee Hazelwood met Nancy Sinatra. De terugkomende regen in de Cut Copy clip vonden we te makkelijk/obvious. Wij lieten de pechvogel in de taart vallen.....
2
geplaatst: 25 februari 2017, 10:14 uur
In de Posthoornkerk werden de vier teams met Mumeleden keurig vijfde, vierde, derde en tweede. Leiden/Amsterdam Calling (met drie Leidenaren en een Amersfoorter...) stortte de laatste ronde in (ondanks Rubberen Robbie) maar bleef Psychedelic Fours toch nog een halfje voor. Mijn team had juist een heel goede laatste ronde, maar niet genoeg om Dark Horse in te halen.
Behoorlijk wat nummers (en soms zelfs artiesten) die ik nooit eerder gehoord had trouwens. Nadeel is dat een quiz dan een wedstrijdje titels verstaan wordt...
Behoorlijk wat nummers (en soms zelfs artiesten) die ik nooit eerder gehoord had trouwens. Nadeel is dat een quiz dan een wedstrijdje titels verstaan wordt...
4
geplaatst: 25 februari 2017, 10:18 uur
Gisteravond eenmalig de Posthoornquiz op een vrijdagavond. Vijf ronden met in totaal 115 fragmenten rond het thema ´materiaal´. Denk dus aan titels of artiestennamen met Paper, Gold, Diamond, Wood etc erin. Het was een lekker gevarieerde quiz met lange fragmenten (waarin de titel vaak voorbij kwam).
Ik vind een quiz geslaagd als:
• er fragmenten in zitten waarvan je denk dat je het zou moeten weten, er toch niet op kunt komen en daarna verrast bent over de oplossing. Die zaten er volop in; Brian Eno, Iggy Pop, Thijs van fucking Leer, Urban Dance Squad, Marvin Gaye
• Je artiesten ontdekt die je nog niet kende en wel eens meer van wil horen; Kowalski, Hans-A-Plast, Lee Dorsey
• Er artiesten in zitten die je al weer helemaal was vergeten (vaak terecht) en niet vaak voorbij hoort komen in een quiz; Yonderboy, Nylons, Propellerheads
• En, heel belangrijk, er gewoon goede muziek in zit,; Felt, The Smiths, Lee Hazlewood, Mercury Rev, Traffic, Tori Amos, Echo & The Bunnymen, Gram Parson, teveel om op te nomen
Kortom, het was een geslaagde quiz. Het enige wat je zou kunnen opmerken is dat er weinig recente muziek inzat (maar 4 fragmenten uit de laatste 5 jaar) en een beetje veel Duitse nummers (6 in totaal), maar dat is spijkers op laag water zoeken (kan ik die uitdrukking ook eens gebruiken).
Uiteindelijk werden we als Psychedelic Fours 4de op een half puntje van de nummer 3 (Leiden Calling) en ging Dark Horse er met de welverdiende zege vandoor.
Ik vind een quiz geslaagd als:
• er fragmenten in zitten waarvan je denk dat je het zou moeten weten, er toch niet op kunt komen en daarna verrast bent over de oplossing. Die zaten er volop in; Brian Eno, Iggy Pop, Thijs van fucking Leer, Urban Dance Squad, Marvin Gaye
• Je artiesten ontdekt die je nog niet kende en wel eens meer van wil horen; Kowalski, Hans-A-Plast, Lee Dorsey
• Er artiesten in zitten die je al weer helemaal was vergeten (vaak terecht) en niet vaak voorbij hoort komen in een quiz; Yonderboy, Nylons, Propellerheads
• En, heel belangrijk, er gewoon goede muziek in zit,; Felt, The Smiths, Lee Hazlewood, Mercury Rev, Traffic, Tori Amos, Echo & The Bunnymen, Gram Parson, teveel om op te nomen
Kortom, het was een geslaagde quiz. Het enige wat je zou kunnen opmerken is dat er weinig recente muziek inzat (maar 4 fragmenten uit de laatste 5 jaar) en een beetje veel Duitse nummers (6 in totaal), maar dat is spijkers op laag water zoeken (kan ik die uitdrukking ook eens gebruiken).
Uiteindelijk werden we als Psychedelic Fours 4de op een half puntje van de nummer 3 (Leiden Calling) en ging Dark Horse er met de welverdiende zege vandoor.
3
geplaatst: 25 februari 2017, 10:29 uur
Het was inderdaad weer een geslaagde quiz, met veel leuke fragmenten.
Misschien een paar dingen laten liggen inderdaad maar Dark Horse was duidelijk de beste van de avond.
Misschien een paar dingen laten liggen inderdaad maar Dark Horse was duidelijk de beste van de avond.
4
geplaatst: 25 februari 2017, 10:40 uur
We speelden met een leuk samengesteld team gisteren. Een paar leuke vergeten plaatjes gehoord. Het duurde ons wel een ronde te lang. In de laatste ronde echt volledig de concentratie kwijt. Dat krijg ik al snel als er a) weinig muziek in zit van de afgelopen 20 jaar en b) als, zoals Poek ook zegt het veel albumtracks of b-sides zijn. Dan is het veel stemmen herkennen en naar titels gokken. Maar dan wel het eeuwige Plush van Stone Temple Pilots erin stoppen
. Als Rob dus iets minder vage nrs erin stopt van zijn lijstje favorieten en iets meer singles van de laatste paar decennia, dan ben ik blij.
In de laatste ronde onnodig punten laten liggen, maar zeker niet genoeg om in de buurt van Dark Horse te komen. Die waren extreem goed bezig!
. Als Rob dus iets minder vage nrs erin stopt van zijn lijstje favorieten en iets meer singles van de laatste paar decennia, dan ben ik blij. In de laatste ronde onnodig punten laten liggen, maar zeker niet genoeg om in de buurt van Dark Horse te komen. Die waren extreem goed bezig!
1
geplaatst: 25 februari 2017, 11:24 uur
motel matches schreef:
Weet iemand nog welke Brian Eno nummer in de quiz zat?
Weet iemand nog welke Brian Eno nummer in de quiz zat?
King's Lead Hat
0
geplaatst: 25 februari 2017, 11:35 uur
Het Rubberen Robbie nr is overigens uit 1981. Bij de YouTube video stond 1992, waarschijnlijk is het daar misgegaan.
3
geplaatst: 25 februari 2017, 11:39 uur
Tip voor quizmasters: niet discussieren over Rubberen Robbie met Leiden Calling 

1
geplaatst: 25 februari 2017, 11:47 uur
Wij werden door het jaartal van Rubberen Robbie op het verkeerde been gezet en vulden De Raggende Manne in, erg dom! Nog dommer trouwens dat we Paperback Writer invulden in plaats van Day Tripper, terwijl die titel meer lettergrepen heeft dan Steuntrekker. Tja, zo win je natuurlijk niet..
2
geplaatst: 25 februari 2017, 11:50 uur
motel matches schreef:
Wij werden door het jaartal van Rubberen Robbie op het verkeerde been gezet en vulden De Raggende Manne in.
Zo dom is dat niet hoor Wij werden door het jaartal van Rubberen Robbie op het verkeerde been gezet en vulden De Raggende Manne in.
Dat is dus wel het gevaar van het verkeerde jaartal gebruiken. Herman zei ook al dat hij daardoor ging twijfelen.
3
geplaatst: 25 februari 2017, 12:49 uur
Was een mooie avond, al sloeg aan het einde bij mij de vermoeidheid ook wel een beetje toe. Wel een hoop leuke muziek gehoord, al was het soms wel heel erg pittig.
Kowalski had ik eerst wel opgeschreven, maar daarna toch verkeerd verbeterd naar die Krupps omdat ik zeker wist dat zij een nummer hadden dat Stahlwerksynfonie heet (Die Krupps - Stahlwerksinfonie (1981)). Dat is ook Duits en tamelijk industrieel.
Toevallig had ik vorige week voor een verjaardagsfeestje nog even het album van Yonderboi doorgeluisterd, maar de titel van het nummer was bij mij niet blijven hangen... Net als bij Propellorheads wel lastig om daar een albumtrack van te nemen.
Verder leuk dat er altijd weer wat 60s en 70s soulplaatjes in zitten en dan niet de voor de hand liggende nummers en/of artiesten. Ik ken geen andere popquiz waar dat zo het geval is. Al had ik dit nummer van Lee Dorsey ook even gemist.
Kowalski had ik eerst wel opgeschreven, maar daarna toch verkeerd verbeterd naar die Krupps omdat ik zeker wist dat zij een nummer hadden dat Stahlwerksynfonie heet (Die Krupps - Stahlwerksinfonie (1981)). Dat is ook Duits en tamelijk industrieel.
Toevallig had ik vorige week voor een verjaardagsfeestje nog even het album van Yonderboi doorgeluisterd, maar de titel van het nummer was bij mij niet blijven hangen... Net als bij Propellorheads wel lastig om daar een albumtrack van te nemen.
Verder leuk dat er altijd weer wat 60s en 70s soulplaatjes in zitten en dan niet de voor de hand liggende nummers en/of artiesten. Ik ken geen andere popquiz waar dat zo het geval is. Al had ik dit nummer van Lee Dorsey ook even gemist.
4
geplaatst: 25 februari 2017, 13:41 uur
Dat van Rubberen Robbie was idd wel jammer.
Met het juiste jaartal had het wat voor de hand liggender geweest.
Jammer dat ikzelf als XTC liefhebber niet op de titel kwam, wat Paper And Iron was.
Neem ik mijzelf wel kwalijk eigenlijk.
Verder leuke maar pittige quiz.
Team Dark Horse de verdiende winnaar.
Jammer dat ikzelf als XTC liefhebber niet op de titel kwam, wat Paper And Iron was.

0
geplaatst: 25 februari 2017, 17:45 uur
bikkel2 schreef:

Ha, was jij er ook? Ik had geen idee. Jammer, had je wel even de hand willen schudden.

0
geplaatst: 25 februari 2017, 17:46 uur
Lee Dorsey zat er trouwens niet in. Dat was Get Out of My Life, Woman van Iron Butterfly, een nummer dat vooral bekend is in de versie van Lee Dorsey.
1
geplaatst: 25 februari 2017, 17:53 uur
Ik jou ook Arrie. 
Ik hoorde van mijn team dat je er ook was.
Ik was na afloop snel weg vanwege een trein die ik moest halen.
Doen we de volgende keer even.
Gaat zeker goed komen.

Ik hoorde van mijn team dat je er ook was.
Ik was na afloop snel weg vanwege een trein die ik moest halen.
Doen we de volgende keer even.
Gaat zeker goed komen.
0
geplaatst: 25 februari 2017, 18:05 uur
Arrie schreef:
Lee Dorsey zat er trouwens niet in. Dat was Get Out of My Life, Woman van Iron Butterfly, een nummer dat vooral bekend is in de versie van Lee Dorsey.
je hebt gelijk, er kwam ook zoveel muziek voorbij, dat ik het spoor wat bijster ben

0
geplaatst: 27 februari 2017, 06:52 uur
Wanneer is de volgende Posthoornquiz weer? Lijkt me leuk om daar eens aan mee te doen.
Donderdag in Tivoli was ook weer een leuke quiz, maar het ontbreken van een vast teamlid en het compleet vernaggelen van de videoronde (al is dat sowieso altijd onze matigste ronde) leidden tot slechts een 16e plek.
Donderdag in Tivoli was ook weer een leuke quiz, maar het ontbreken van een vast teamlid en het compleet vernaggelen van de videoronde (al is dat sowieso altijd onze matigste ronde) leidden tot slechts een 16e plek.
0
geplaatst: 27 februari 2017, 09:13 uur
Normaal gesproken is dat de derde maandag van de maand, dus waarschijnlijk 20 maart.
Wij hadden hetzelfde bij de videoronde. Stom dat ik Boys Noize niet had, kostte ons gelijk 3/4 punten.
Wij hadden hetzelfde bij de videoronde. Stom dat ik Boys Noize niet had, kostte ons gelijk 3/4 punten.
0
geplaatst: 27 februari 2017, 09:48 uur
In de Friedaquiz een leuke rebusronde, waarbij foto's van twaalf lijstrekkers werden gebruikt samen met foto's van diverse artiesten om twaalf keer een artiest+titel te vormen (b.v. Hero Brinkman werd gebruikt bij de oplossing David Bowie - Heroes). Ze waren goed te doen, het lastige was wel dat ondertussen ook nog muziekfragmenten geraden moesten worden. Daarbij zat veel moderne muziek, dit tot chagrijn van sommige oudere deelnemers (citaat op Facebook: "voornamelijk onbenullige klungelmuziek") en de fragmenten werden soms wat vroeg afgekapt, verder een leuke quiz.
0
geplaatst: 27 februari 2017, 10:19 uur
Klinkt als een leuke quiz in Frieda. Jammer dat het ons de laatste tijd niet zo uitkomt
En onbenullige klungelmuziek? Sjonge jonge, wat een zuurpruimen.
En onbenullige klungelmuziek? Sjonge jonge, wat een zuurpruimen.
5
geplaatst: 5 maart 2017, 22:37 uur
Vanmiddag de popquiz in Patronaat gespeeld. Mooie locatie, goed geluid, maar de quiz zelf vond ik niet zo heel sterk. De opzet is wel leuk bedacht: er zijn zo'n 30 rondes van 6 fragmenten (allemaal met een specifiek thema) en aan de hand van een bingomolen wordt bepaald welke van de rondes er daadwerkelijk gespeeld worden. Uiteindelijk kwamen er 16 rondes langs met als thema's fout in de 90s, wachten carnaval, hallelujah covers, gitaarsolo's, echo echo (dubbele artiestennamen), etc.
Voor mijn gevoel ging er veel tijd verloren op deze manier. 96 fragmenten (die vaak ook nog wat kort waren) is niet heel veel voor een middag quizzen. Muzikaal bleef het ook wat aan de oppervlakte met veel voor de hand liggende fragmenten en vaak weinig verschil in de moeilijkheidsgraad van de nummers. Af en toe kwam er dan eens een 70s of 80s nummer voorbij dat dan gelijk heel moeilijk was. Verder miste ik een beetje de indie/alternatieve muziek, hiphop, dance, soul, etc (in een poppodium als Patronaat mag je dit toch wel verwachten).
Het was eigenlijk wel opvallend dat de pauzemuziek steeds leuker was dan de muziek in de rondes zelf. Heb me verder prima vermaakt, maar een vergelijkbare quiz als bij Tivoli is toch een stuk gevarieerder in zowel genres als moeilijkheidsgraad van de nummers.
Voor mijn gevoel ging er veel tijd verloren op deze manier. 96 fragmenten (die vaak ook nog wat kort waren) is niet heel veel voor een middag quizzen. Muzikaal bleef het ook wat aan de oppervlakte met veel voor de hand liggende fragmenten en vaak weinig verschil in de moeilijkheidsgraad van de nummers. Af en toe kwam er dan eens een 70s of 80s nummer voorbij dat dan gelijk heel moeilijk was. Verder miste ik een beetje de indie/alternatieve muziek, hiphop, dance, soul, etc (in een poppodium als Patronaat mag je dit toch wel verwachten).
Het was eigenlijk wel opvallend dat de pauzemuziek steeds leuker was dan de muziek in de rondes zelf. Heb me verder prima vermaakt, maar een vergelijkbare quiz als bij Tivoli is toch een stuk gevarieerder in zowel genres als moeilijkheidsgraad van de nummers.
* denotes required fields.