MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)

zoeken in:
Het nummer van The Meters zit ook wel eens in de Berryquiz. Gisteravond was geloof ik de eerste keer dat remcodulac en ik hem goed hadden...

Voor de liefhebbers van het nummer van DJ Shadow, het is gebaseerd op dit nummer, best wel mooi:

Misschien dat ik 'm nomineer voor de MuMeladder volgend jaar.

Poek schreef:
Het nummer van The Meters zit ook wel eens in de Berryquiz. Gisteravond was geloof ik de eerste keer dat remcodulac en ik hem goed hadden...

Voor de liefhebbers van het nummer van DJ Shadow, het is gebaseerd op dit nummer, best wel mooi:

(embed)

Misschien dat ik 'm nomineer voor de MuMeladder volgend jaar.

Berry draait meestal Look-Ka Py Py en die hebben we maar de helft van de tijd goed.
Meestal gokken we dan inderdaad Cissy Strut.

DjFrankie (moderator)
Lees zo de antwoorden, en inderdaad veel kwaliteitsmuziek

Hele fijne quiz. Hersenbrekend t/m maar origineel en goed bedacht.
Gelukkig ook een paar goede cijferaars in het team
Rekenen is niet mijn sterkste punt.

Wir Sind Armand...top gedaan! Gefeliciteerd.
En het Leiden Calling team complimenten voor de organisatie. Was weer een topavond.

Ik denk trouwens dat de quiz voor een topteams een stuk leuker was dan voor de teams onderin. Ik vind zelf dat als vaste quizdeelnemers minder dan 50% halen, de quiz te moeilijk is. Als je op een gegeven moment vier, vijf nummers achter elkaar niet weet, is dat niet goed voor de motivatie.

Even gevraagd of een van die deelnemers het daarmee eens is: "En ik had in het begin inderdaad last van een soort defaitisme, waardoor we vakjes wit lieten waarbij we best wel iets (goed) hadden kunnen gokken. Ik denk dat ik niet de enige was."

De positieve reacties van mensen hier zijn dus niet helemaal representatief, denk ik.

Ik heb ook zo vaak bij Posthoorn dat ik hem te moeilijk vind. Denk dat het gemiddelde publiek daar toch beter is in oudere muziek. Vandaar dat de meest gevarieerde teams, zoals hier bij mume, het het beste hebben gedaan. De enige vaste deelnemers die <50% hebben gehaald zijn Rob's team zelf (volgens mij een gelegenheidsteam) en Never Gonna Give You Hoff, die normaal gesproken ook niet echt in de top zitten. Dus was hij te moeilijk voor veel teams? Vast wel. Maar als je Ed Sheeran al niet herkent, dan weet ik het ook niet meer. En dingen als BowWowWow (een nr die op 3 heeft gestaan) had Rob ook niet. Dat mensen wel alle albumtracks van de Pixies kennen en geen top40 hit. Dan vind ik het lastig inschatten wat mensen wel en niet gaan weten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de quizzen van Rob zelf stukken moeilijker vind. Dus het is inderdaad maar net aan wie je het vraagt... Daarbij vind ik dat de uitdaging die er bij deze quiz in zat door de titels niet te laten horen erg leuk was, daardoor moest ik soms diep graven wat ook weer tot voldoening zorgde. Dat vond ik veel leuker dan het teksten luisteren wat het bij Rob is, in de hoop er een titel uit te kunnen halen. Dan worden er uiteindelijk wellicht hogere gemiddelde gehaald, omdat er meer titels goed worden geraden, maar dat is dan alleen omdat je opschrijft wat je hoort (en in het thema past). Ik denk echt niet dat hij zoveel moeilijker dan normaal was. Misschien geldt dat voor teams die vooral goed zijn in alternatieve jaren '70 en '80?

Hopelijk steekt Rob hier wat van op

Leuke quiz gister...voor ieder wat wils
De ene keer ligt het accent net ff wat anders dan een andere keer denk ik.
Gezellige avond gehad en hulde aan Wir Sind Armand van Helden

Wat Arnout zegt: de cijfers zijn wel iets vertekend. Je kunt er bij de teams onderin zo 10% - 20% bij optellen als ze titels zouden horen. Dit was nou eenmaal waar we voor hebben gekozen. Volgende keer mag Rob weer teams motiveren door titels te laten horen

Titels laten horen is id minder leuk...

DjFrankie (moderator)
luigifort schreef:
Titels laten horen is id minder leuk...

Ligt eraan, soms hoor je de titel zonder te weten dat het de titel is, goed voorbeeld altijd The Proclaimers - I'm Gonna Be (500 Miles)

Ik zit er zelf wat tussenin met wel of niet titels laten horen...bij nummers die bij iedereen bekend zouden moeten zijn niet, bij de overige nummers grotendeels wel.

Gisteren nog even gepubquizt waar ook enkele deelnemers van de popquiz zaten...zij waren van mening - en daar hebben ze wel een punt vind ik - dat je er naar moet streven dat de meerderheid van de teams in ieder geval toch wel 60% moet kunnen invullen (of de antwoorden dan goed zijn of niet is een 2e) en dat bereik je volgens hen niet als je bij de onbekendere nummers ook geen titel laat horen...het gevaar is dan dat mensen na een aantal van dat soort nummers op rij gewoon helemaal afhaken en niet meer luisteren...en dat ze na 2 of 3 van dat soort quizzen op rij gewoon niet meer komen.
Mensen komen toch ook om een leuke gezellige ontspannende avond te hebben (het zijn niet allemaal van die muziekfreaks als jullie werd er gezegd ) en die hebben ze niet meer als ze het antwoordformulier voor de helft leeg moeten laten, dan krijgen ze meer het idee "wat zit ik hier te doen" werd er gezegd.

Ik kan me ook wel goed voorstellen dat het een stuk minder leuk wordt als je een antwoordformulier inlevert met de helft of meer niet ingevuld omdat je werkelijk waar geen idee hebt (als je dan de titel draait blijven mensen denk ik wel doorluisteren om die er in ieder geval nog uit te pikken en houd je mensen nog wel bij de les).

Dus ja, het blijft altijd lastig een quiz samenstellen en je maakt het toch nooit iedereen naar de zin (als wij 'm organiseren komt bijv. een Tom Blomberg bij voorbaat al niet meer opdagen omdat we er teveel moderne rotzooi en rap etc in zouden stoppen).

Ik vond dit persoonlijk wel een leuke quiz met heel veel leuke muziek maar goed, ik kan me ook wel goed voorstellen dat buiten de MusicMeter teams daar heel anders over gedacht werd.
(en ik vind het zelf ook wel goed dat af en toe de "grenzen" vd quiz eens worden opgezocht en wellicht wat worden verlegd ).

Je hebt ook zeker wel een punt Erminio. In Leiden kennen we ons publiek wat beter en dan lukt het wel om de meerderheid 60% en hoger te laten scoren. Hier laten we ook nooit titels horen en dat wordt normaal gevonden. Als ik kijk naar de tien vaste namen die meestal bij de posthoornkerk zijn is dat percentage eigenlijk ook al bijna gelukt.

Het probleem zit hem er wel in: wat is onbekend en wat niet? Van sommige nummers kan ik dit wel bedenken. Maar zelf heb ik zo vaak dat van nummers die me niets zeggen geen titel voorbij komt. En van nummers waarmee ik het verschil kan maken juist wel de titel te horen is. Dan hoor ik zelf liever niets. En daar gaan wij als team Leiden Calling ook niets aan veranderen.

En, heel eerlijk, dan komen de teams die het te moeilijk vonden volgende keer toch niet? Ik ga zelf ook niet naar de quizzen van Berry omdat ik er geen zak aan vind. Prima toch?

Wellicht maken we de quiz gewoon niet meer in Amsterdam. En als mensen echt een die-hard quiz willen spelen, dan komen ze maar naar Leiden

Het is wellicht zo dat je mensen langer bij de les houdt als ze weten dat er nog wel een titel voorbij komt, aan de andere kant waren er bij sommige rondes ook wel hulpmiddelen om op de titel te komen (bv. de foto's van de historische personen). Daarnaast is het ook wel lastig te bepalen welke nummers nou echt bekend zijn als sommige teams compleet doodgedraaide top40-hits niet (her)kennen, maar wel de onbekendere indieplaatjes.

Ik vraag me af hoe de teams die onder de 50% hebben gescoord scoren bij de jaarlijkse Korsakoff-quiz, die vind ik persoonlijk echt veel moeilijker dan de quiz van afgelopen maandag. En daar hoor ik eigenlijk nooit een negatief geluid over.

TB heeft overigens een keer enorm lopen klagen bij een van onze quizzen, omdat hij het niet eens was met het antwoord op een bonusvraag (ging volgens mij over meeste hits van een vrouw oid waar net die dag een nieuwsbericht over was geweest dat niet accuraat was). Toen hij eindelijk doorhad dat ie het toch echt mis had, heeft ie wel zijn excuses aangeboden, maar daarna heb ik hem niet meer op onze quizzen gezien. Het zij zo.

Bij popmuziek hoort nu eenmaal ook moderne muziek en er zijn ook edities geweest dat die er niet of nauwelijks inzat. Ben blij dat het nu lekker gevarieerd was.

Mijn probleem het laten horen van titels is dat je je niet meer onderscheiden door punten te scoren met parate kennis, omdat anderen die punten dan ook kunnen scoren door gewoon naar de tekst te luisteren. Natuurlijk zijn er dan uitzonderingen, zoals I'm Gonna Be, waar je dan het verkeerde opschrijft, maar zeker bij een thema zijn teksten vaak redelijk goed uit een tekst te halen. Ik heb zo vaak bij popquizzend at ik de titel weet en bij mezelf denk: oké, nu het fragment stoppen. Mawr dan gaat ie door en kan iedereen het opschrijven en is mijn punt voor de titel eigenlijk niks meer waard.

Ik heb dan liever dat hij makkelijker wordt gemaakt door wat meer makkelijke nummers in te stoppen. Want ik had wel het gevoel dat deze quiz dat wel had kunnen gebruiken. Er kwam af en toe een inkopper langs, maar toch wel erg weinig, en voor de meeste mensen is het toch wel fijn als er wat meer momenten van houvast zijn, dat je denkt: oh deze weet ik!

Daar heb je gelijk in Arnout! We hadden hem zeker qua fragmenten wat makkelijker kunnen maken. Sommige rondes leenden zich daar niet echt voor, maar bv in de bergen had het gekund. We vinden de posthoornkerkquiz zelf altijd moeilijk, dus dan Is er al snel het gevaar dat je hem zelf ook niet te makkelijk wilt maken.

da_smiek schreef:

Wellicht maken we de quiz gewoon niet meer in Amsterdam.

Dat hoop ik niet want ik vond 'm zelf wel heel leuk ... wat ik al als laatste schreef...het is goed om af en toe eens de grenzen op te zoeken en die wat proberen te verleggen.

Komt goed Erminio. Het Is altijd even aftasten als je voor het eerst ergens een quiz maakt! Een volgende keer zullen we er wat meer voor iedereen herkenbare muziek instoppen. De echte cracks maken dan toch wel het verschil met de lastigere nummers

De kritiek van de pubquizzers van Erminio komt overigens van een team dat zelf regelmatig in de prijzen valt, dus echt wel wat weet. Geen titels laten horen is overigens prima, maar de combinatie van dat met heel veel obscure fragmenten maakt het lastig.

Justin begon m.i. ook al met een onhandige opmerking bij het eerste nummer (Halo of Flies), iets als "Deze weet iedereen". In het team waarbij ik ook wel eens meespeel (Never Gonna Give You Hoff) kende een van de vier leden het nummer, op zich genoeg, maar voor de andere drie leden is zo'n opmerking niet zo aanmoedigend.

Ik kan sowieso aanraden om ook af en toe met rechterrijtjeteams te spelen om af te komen van het "deze weet iedereen" idee. Ik ga er ook nog wel eens te makkelijk vanuit dat ze bepaalde dingen wel kennen...

Los van de moeilijkheid denk ik wel dat iedereen vond dat de quiz goed in elkaar stak!

Beetje omgekeerde wereld wel als je voor de mindere teams moet gaan cateren.
Mensen die in de Posthoornkerk komen weten neem ik aan wel dat ze in een quiz van het uitdagendere soort komen.
Ik vond deze quiz zeker niet moeilijker dan de gemiddelde quiz daar. Sterker nog, de eerste quiz waaraan we met ons team daar deelnamen was echt veel lastiger.
Dat was ook een gast-organisator.

Verder eens met Arrie dat het niet fijn is als je een nummer gelijk weet en ze dan wachten tot de titel komt en het zo aan iedereen cadeau doen.

Ja, die quiz was echt volstrekt onmogelijk. Maar dat was ook wel veruit de moeilijkste quiz die ik de laatste jaren heb gespeeld, daar scoorde volgens mij geen enkel team boven de 60%.

Ik denk dat we hem overall gewoon vrij moeilijk hebben gemaakt. Dus zowel lastige nieuwe nrs als oude nrs. Lastig zeker, maar obscuur valt volgens mij best mee. Iig niet obscuurder dan normaal. Het kan toch best dat het dat ene team gewoon niet lag? We hadden er zeker wat meer evergreens in kunnen stoppen, ben ik met je eens. Leerpuntje.

Ik heb dus ook liever niet dat ze de titels laten horen om hier eerder door anderen genoemde argumenten. Verder ben ik het er ook mee eens dat deze quiz qua moeilijkheid hetzelfde was als andere quizzen.
Wat wij betreft mag Leiden Calling nog ns een quiz doen..laat je niet kisten.
Niks mis verder met die opmerking van Justin mijns inziens. Ik kende de song ook wel, maar op de titel was ik ms niet opgekomen, maar dan ken je de song verder nog wel
Als jullie volgende keer weer n quiz doen ligt t accent toch weer anders
Laat ze maar zeuren

johan de witt schreef:
Beetje omgekeerde wereld wel als je voor de mindere teams moet gaan cateren.
Mensen die in de Posthoornkerk komen weten neem ik aan wel dat ze in een quiz van het uitdagendere soort komen.

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Ja, iedereen weet dat best wel en de "mindere" teams weten ook best wel van zichzelf dat ze niet in de top 3 of top 5 zullen eindigen, maar die willen op hun manier nog leuk meespelen en een gezellige avond hebben door in ieder geval een substantieel deel vd nummers te herkenben (los vh feit of je dan ook de artiest/titel exact kan ophoesten). Ondanks dat je van te voren altijd wel kan inschatten welke teams de top 5 zullen vormen moet het niet zo zijn dat je straks met alleen die 5 teams overblijft omdat de mindere teams afhaken (even zwart/wit gesteld).

Dat is ook niet altijd waar Erminio. Volgens mij zijn we bij jullie quiz niet eens top 5 geeindigd, terwijl Herman van tevoren dacht dat het voor ons een makkie zou zijn. Van tevoren inschatten of een quiz goed gemaakt wordt door iedereen (of zelfs de top teams) is dus niet zo eenvoudig. Ik vond onze quiz echt een stuk makkelijker dan die van jullie zelfs. Zo zie je maar net.

Klopt...dat blijft altijd lastig inschatten maar je moet je inschatting niet op 1 team projecteren maar op alle teams. En bij onze vorige quiz hebben we ook heel wat discussie gehad en op het eind nog moeilijke voor maakelijke nummers ingeruildz en ik kan me herinneren dat we toen net voor de quiz (maar toen was het al te laat) toch nog het gevoel hadden dat we 2 rondes veel te lastig hadden gemaakt.

Maar je maakt het toch nooit iedereen naar de zin en iedereen heeft weer z'n eigen idee over hoe een quiz moet zijn..en ik vind de afwisseling van samenstellers altijd wel leuk..en de ene keer zal dat voor team A goed uitpakken en de andere keer voor team B, prima toch ?

Komt meer bij kijken dan je denkt bij een quiz maken zo te lezen
Ik vond de (vrijwel) alleen singles en x-aantal top 40 hits per ronde juist wel een goeie insteek. Dat lijkt me de enige maatstaf om te 'weten' of iets makkelijk is of niet.

Als wij m ns maken komt er alleen indie in
Mag je dromen van die 60 %

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je hiermee bedoelt Erminio. Je doet het nu lijken alsof we hem expres te moeilijk hebben gemaakt en alleen leuk voor de topteams. Nee dus. We hebben juist rekening proberen te houden door genoeg oude fragmenten in de quiz te stoppen etc. Met het idee het voor iedereen leuk te maken. Bleek toch te moeilijk, volgende keer beter. Ik neem aan dat alle quizmakers dat doel hebben? Jullie ook met de quiz in januari. Wij hebben ook een teamlid dat niet meer met jullie quizzen wil meedoen. Is dat terecht? Denk het niet, want elke quiz is weer anders. Zullen we deze discussie met potten en ketels nu voor gezien houden? Want volgens mij is iedereen het erover eens dat, ondanks goede intenties, het lastig blijft om iedereen tevreden te houden. En dat quizzen best makkelijker gemaakt mogen worden dan je van tevoren denkt

Een kwis waarin de MuMe teams bijna 100 procent halen en de rest 80 lijkt me ook niet leuk..valt er ook minder te ontdekken...

Gast
geplaatst: vandaag om 03:57 uur

geplaatst: vandaag om 03:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.