MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)

zoeken in:
Mocht er nog iemand een teamgenoot zoeken voor de Leidse popquiz: ik had niks gepland maar ben wel in de buurt.

Lukas schreef:
Mocht er nog iemand een teamgenoot zoeken voor de Leidse popquiz: ik had niks gepland maar ben wel in de buurt.

Misschien wij.

edit: wij hebben nog ruimte.

herman schreef:
(quote)

Misschien wij.

edit: wij hebben nog ruimte.

Leuk!

Was een toffe quiz in een volle Burcht in Leiden, erg gevarieerd met veel leuke muziek en ook spannend bovenin met kleine verschillen tussen de topteams. Leukste ronde vond ik de Only Connect-puzzelronde, mooi bedacht.

Paar puntjes gemist bij titels die ik had moet weten (Bobby Gentry, Franz Ferdinand en Four Tops), maar ook fijn dat sommige antwoorden na diep graven toch naar boven komen. Uiteindelijk schoot onze hitkennis van de 70s en 80s sowieso net iets te kort om ons met de Joanna Awesomes en de Outsiders te mengen in de strijd om de eerste plek, maar dat mocht de pret niet drukken.

herman schreef:
Leukste ronde vond ik de Only Connect-puzzelronde, mooi bedacht.

Ben wel benieuwd wat die ronde inhield dan...

Die ronde was volgens het principe van de Engelse quiz Only connect. Drie songfragmenten worden gedraaid. Noteer natuurlijk titel en artiest, maar zoek ook naar een soort logische volgorde in de titel of artiest. Dit kan een chronologische volgorde zijn (bv lente, zomer herfst, winter) of anderszins. De grap is dat niet gevraagd wordt wat de overeenkomst is, maar dat je gevraagd wordt om zelf een vierde titel en artiest te bedenken die logisch past in de volgorde.

Was inderdaad een leuke, gevarieerde quiz met alle smaken en stijlen. Ik denk dat wij (Joanna Awesomes) niet zozeer door de seventies/eighties kennis gewonnen hebben (die hebben The Outsiders ook), maar eerder door de after 2000-kennis, met name van rap en hiphop... Of misschien ook wel door de combinatie van beide soorten kennis .

Outsiders zijn ook wel goed in rap en hiphop (in ieder geval vandaag, wij keken ze na). Bv. J-Kwon schreven ze volgens mij ook zo op. Ten opzichte van ons misten ze vooral wat alternatieve dingen volgens mij (Unknown Mortal Orchestra, Alt-J, Filter/Crystal Method).

Het niveau van de deelnemers lag weer hoog gisteren. Enorm goed gedaan allemaal: de top 2 had zelfs boven de 90% goed. En gelukkig de meerderheid ook boven de 60% dit keer.

Ben blij dat de Only Connect-ronde goed beviel. Het bleek wel verreweg de lastigste ronde van de middag. Ik zag wel wat glazige blikken bij die ronde . Er waren ook teams die in een blokje alle titels en artiesten goed hadden, maar volgens mij niet zo goed begrepen wat de bedoeling was.

Het verschil binnen de top 3 werd zo te zien gemaakt met de wat alternatievere muziek van alle tijden eigenlijk. Outsiders hadden bijvoorbeeld wel Bo Diddley goed in de "Love" ronde, maar niet Unknown Mortal Orchestra of Mother Love Bone. Maar ze hadden wel weer Kasabian - Clubfoot en Cracker - Low, en Joanna Awesomes niet. Het scheelde uiteindelijk ook maar een paar puntjes.

Hier kun je de volledige uitslag vinden: http://estafette.quizagenda.nl/Scores%20multimediale%20popquiz%203%20december%202017.pdf

Ja, Cracker - Low ken ik toch wel redelijk goed, ik kon er gisteren simpelweg niet opkomen. Kasabian had ik wel aan gedacht, maar wij zaten op een verkeerd spoor wat betreft de connectie waardoor ik Kasabian weer liet varen.

Ik vond de Only Connect-ronde ook erg leuk. Erg grappig dat er bij, ik geloof, de derde drie mogelijkheden bleken te zijn voor een volgorde. Wij dachten dus dat het de combinatie was van aflopend alfabet met telkens een letter overgeslagen en rijmende titels.

Arrie schreef:
Ik vond de Only Connect-ronde ook erg leuk. Erg grappig dat er bij, ik geloof, de derde drie mogelijkheden bleken te zijn voor een volgorde. Wij dachten dus dat het de combinatie was van aflopend alfabet met telkens een letter overgeslagen en rijmende titels.

Ja dat was leuk om te zien! Dat er toch nog twee andere mogelijkheden waren voor die connectie.

Arrie schreef:
Ja, Cracker - Low ken ik toch wel redelijk goed, ik kon er gisteren simpelweg niet opkomen. Kasabian had ik wel aan gedacht, maar wij zaten op een verkeerd spoor wat betreft de connectie waardoor ik Kasabian weer liet varen.

Wij hadden dan weer de Neil Diamond-titel gemist, waardoor we dachten dat het lichamelijke gebreken waren van onder naar boven in het lichaam: Club Foot, Heartbreak. Zelf hadden we er nog Frank Black - Headache bij bedacht, maar achteraf hadden we genoeg informatie om de juiste reeks te kunnen maken.

Bij de ronde met Pata Pata, Never Ever, Livin' Thing dachten we aan klankrijm en hadden we Hocus Pocus van Focus....

Die van Cracker heb ik helemaal grijsgedraaid, geweldig nummer.

herman schreef:

Bij de ronde met Pata Pata, Never Ever, Livin' Thing dachten we aan klankrijm en hadden we Hocus Pocus van Focus....

Die van Cracker heb ik helemaal grijsgedraaid, geweldig nummer.

Wij zagen inderdaad ook die rijm + dat de beginletters (P, N, L) evenredig afliepen, en dat het volgende rijmsel met een J moest beginnen(edit: dat heeft Arnout al gezegd ja). Eigenlijk was een rijmend ding beginnend met een J, en louter 'u' als klinker bevattend het beste antwoord gegeven. Oja en bestaande uit 11 letters. Bestaat dat?

DjFrankie (moderator)
Arrie schreef:

Zat je bij de Joanna Awesomes Arnout? Met mumeters?

DjFrankie schreef:
(quote)

Zat je bij de Joanna Awesomes Arnout? Met mumeters?

Ja, Joanna Awesomes is eigenlijk mijn vaste teamnaam. Bij die naam weet je dat ik er in ieder geval in zit.

Was samen met ranboy. Paap_Floyd, chevy93 en Gretz.

DjFrankie (moderator)
Gefeliciteerd dan heren

De nummers 1, 4 en 5 waren allemaal teams met mume-leden zelfs!

DjFrankie (moderator)
da_smiek schreef:
De nummers 1, 4 en 5 waren allemaal teams met mume-leden zelfs!

Wie nog meer dan?

Ik zat in het team dat 4de werd (blind vertrouwen)

Het was een erg leuke quiz. Goed gevarieerd, zowel qua muziek als uit welke tijd de fragmenten kwamen. Het was gek genoeg al de derde keer in korte tijd dat Low van Cracker in een quiz zat, waaraan ik meedeed. Wel erg fijn nummer. Verder was ik ook blij dat Witchita Lineman er in zat en Curtis Mayfield.

Soms heb je dat: ineens vaak hetzelfde nummer in de quiz. En dan bedoel ik niet Seven Nation Army . Arnout zei dat hij laatst ook The Primitives met Crash in een quiz had. Heb ik ook nooit meegemaakt.

Het andere team dat 5e werd zat Herman in.

Die punt achter ranboy is veelzeggend.

da_smiek schreef:
Maar ze hadden wel weer Kasabian - Clubfoot en Cracker - Low, en Joanna Awesomes niet.
Haha, vooral die van Kasabian. De overeenkomst was dus Heartbreaker, Clubfoot en Neil Diamond. Kortom: de kaartsoorten.

Wij echter, hadden dus Kasabian niet, maar wel... Mariah Carey en Neil Diamond. Wij zochten uiteraard wel veel te moeilijk. M(ariah) N(eil) en C(arey) D(iamond), oftewel zowel voor- als achternaam loopt één letter op. Zo hadden wij als eigen artiest L(imp) B(izkit). En wij maar zoeken naar een artiest uit 2004 die begint met een O(?) en een E(?).

Ter verduidelijking:
O(...) E(...) Paap_Floyd Ottoman Empire is dus echt een band: The Ottoman Empire
N(eil) D(iamond)
M(ariah) C(arey)
L(imp) B(izkit).

(en daarna Kathleen Aerts )

Vind die connectie wel heel mooi bedacht van jullie chevy93! Misschien volgend jaar in een connectieronde

chevy93 schreef:
(quote)
Die punt achter ranboy is veelzeggend.
Ja, die waren met z'n tweeën nog wel tweede geworden. Maar geen eerste, daarom mochten wij ook mee Chevy

De Katwijks-Leidse alliantie was blij met de 7e plek in al dit kennisgeweld Top quiz weer! Ben benieuwd naar de statistieken

Cannondale schreef:
Ben benieuwd naar de statistieken

Die komen ergens deze week. Zijn nu halverwege met de uitwerking. Grappig feitje: de top 4 had geen van allen Coal Chamber, terwijl 3/4 van de laatste 4 teams dit wel hadden. Conclusie? Meer metal in de quiz?

da_smiek schreef:
Conclusie? Meer metal in de quiz?

De Joanna Awesomes zijn echte metalheads, dus dat komt helemaal goed de volgende keer

motel matches schreef:
(quote)

De Joanna Awesomes zijn echte metalheads, dus dat komt helemaal goed de volgende keer

Ik denk dat we dat prima aan ranboy kunnen overlaten.

Je hoeft op zich geen metalhead te zijn om het in een quiz te stoppen toch? Alsof ik wel vrijwillig naar Nico Landers luister

da_smiek schreef:
Je hoeft op zich geen metalhead te zijn om het in een quiz te stoppen toch? Alsof ik wel vrijwillig naar Nico Landers luister
Niet dan?

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.