menu

Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)

zoeken in:
In Utrecht kom ik eigenlijk ook zelden tegen dat quizzen consequent of alfabetische volgorde staan. Wel eens dat een thema (of alfabetische volgorde) je helpt om moeilijkere fragmenten te raden. Zo raadde ik laatst Valensia - Gaia alleen omdat ik wist dat het thema Griekse godinnen was.

avatar van Ploppesteksel
Alle quizzen die wij organiseren hebben een soort van thema. Alfabetische volgorde heb ik in België nog nooit meegemaakt (of dat moet net het thema van de ronde zijn). Wat wij de laatste keer ook deden is het jaartal bij elk fragment vermelden; geen idee of dat altijd gebeurt in Nederland. Ikzelf vind een thema tig keer aangenamer dan een ronde met willekeurige fragmenten.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik wist ook niet beter dan dat alfabetisch de norm was. Een vrij onverwacht voorbeeld van de hoofdstedelijke bubbel.
Poek schreef:
Maar als een nummer (of artiest) je wel bekend voorkomt, is het fijn als je een hint hebt. Het is volgens mij ook leuker om een punt te scoren via een educated guess dan het antwoord na twee seconden al opgeschreven te hebben. En het is ook leuker om als je een fragment niet herkent, in ieder geval nog de illusie te hebben dat je het nog zou kunnen gaan raden.

En daar gaat het volgens mij om, het zo leuk mogelijk maken voor de oplossers.
Hier vind ik toch wel veel voor te zeggen.

avatar van StopMakingSenseo
Ik ken alfabetisch eigenlijk alleen van Berry's quiz.
Vroegere Amsterdamse quizzen als Mono, De Koe of De Schutter waren ook niet op alfabet.

avatar van Poek
herman schreef:
Maar zo zijn er ook zat andere hulpmiddelen mogelijk.


Dat lijkt me op zich geen reden om het niet alfabetisch te doen.

En soms wil je ook juist geen hulpmiddel omdat het anders te makkelijk wordt.


Dat zou een reden kunnen zijn, maar zoals Swie Tio zei: een quiz is eerder te moeilijk dan te makkelijk.

Of impliceert het thema van de vraag een andere volgorde van de fragmenten (in Leiden was bv. een tijdje geleden een ronde waarbij er steeds drie fragmenten waren in een logische volgorde die je zelf moest ontdekken en aan moest vullen met een vierde artiest/titel).


In zo'n geval doen ze het in Amsterdam ook niet alfabetisch Maar dat is de uitzondering, niet de regel.

Ik heb toch het vermoeden dat onwetendheid de meest voorkomende reden is. Dat quizmakers niet beseffen dat het soms toch erg fijn is voor spelers als ze dankzij het alfabet een educated guess kunnen doen. Je wil m.i. zou veel mogelijk vermijden dat mensen lege vakjes hebben.

avatar van Arrie
StopMakingSenseo schreef:
Ik ken alfabetisch eigenlijk alleen van Berry's quiz.

Posthoornkerk (voorheen Compagnietheater en Rozentheater) is ook op alfabet, evenals de Frieda quiz.

avatar van Poek
Evenals de Ziltquiz (derde donderdag), de FAQ-quiz (tweede woensdag) en afhankelijk van de makers de Cantinequiz (laatste zaterdag). Maar Berry zou zomaar de trendsetter kunnen zijn.

avatar van motel matches
De komende quiz in de Burcht in Leiden (3 juni) is ook (grotendeels) op alfabet.

avatar van StopMakingSenseo
Ik denk dat het iets van de laatste 10 jaar is, idd de tijd dat Berry begon

avatar van KeesKwist
Ik denk dat het iets computers te maken heeft...
De quizronde staat meteen alfabetisch gerangschikt.
Die 'educated guess' is wel ideaal bij moeilijke rondes.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Poek schreef:
Klopt het dat "Artiesten zijn niet op alfabet" typisch iets voor quizzen buiten Amsterdam is?

Zijn er hier eigenlijk mensen die quizzen maken en ervoor kiezen om de quiz niet alfabetisch op artiest te doen? En zo ja, kun je het me uitleggen? Ik snap het namelijk niet (uitzonderingen daargelaten waarin het niet goed kan).


Wij maken dit jaar de 26 ste kwis in Venray sinds 1992 1 jaar verlof gehad. Altijd met een thema, nooit alfabetisch.
Wij zetten de nummers wel in een bepaalde volgorde niet allen gemakkelijkere en moeilijke bij elkaar, is voor de zogenaamde fun teams namelijk niet leuk. Wij beginnen de kwis tegenwoordig met een (bekende) muzikant die een vraag steld over een project waar hij of zij in heeft gezeten. En dat is tof !!

ps We hebben nog plek zondag 9 december

avatar van Poek
Maar ben je het wel eens met de stelling "Liever (bij een lastig fragment) dat mensen iets kunnen gokken dan dat ze een vakje leeg laten" DjFrankie?

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Poek schreef:
Maar ben je het wel eens met de stelling "Liever (bij een lastig fragment) dat mensen iets kunnen gokken dan dat ze een vakje leeg laten" DjFrankie?


Daar hebben we het thema voor. Zo zelf ooit Architecture in Helsini goed gegokt ondanks dat ik nog nooit een nummer daarvan had gehoord, maar wel de bandnaam kende (hoofdsteden)

avatar van Poek
Maar daar heb je toch niets aan als het thema in de titel zit?

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Artiest of titel. Zeker wel.
Daar gebruiken we bekendere bands voor bv Van Halen - Panama.

Van Halen moet herkenbaar zijn lijkt me al ken je het nummer niet. Of Coldplay - Amsterdam.

avatar van herman
Gisteren in de Amsterdamse kerk deel 2 gedaan van een niet-alfabetische roadtrip door Amerika.
Deel 1 had ik gemist, maar deze was erg leuk. Allemaal titels en artiesten met een plaatsnaam in de VS daarin. Blijkbaar hebben ze daar ook een Stockholm (Lee Hazlewood) en gelukkig ontbrak ook deze keer The Gun Club niet. Verder gewoon veel toffe muziek (Elysian Fields is de tip van de keer en ik was ook blij met Funky Kingston van Toots & The Maytals). Dat het aantal nieuwere plaatjes (ondanks Kendrick) laag uitviel vond ik ook niet erg deze keer.

Verder even onthouden dat als iets klinkt als Bruce Springsteen, maar het niet de boss zelf is, je gewoon The Gaslight Anthem kunt invullen... Nu hadden we The Killers staan.

Weet iemand nog wat het Paul McCartney nummer was?
Ik weet nog dat ik dacht 'het is in ieder geval geen Paul McCartney', maar toch was het hem toch.

avatar van Gretz
herman schreef:

Verder even onthouden dat als iets klinkt als Bruce Springsteen, maar het niet de boss zelf is, je gewoon The Gaslight Anthem kunt invullen... Nu hadden we The Killers staan.

Laat me raden, had Rob gekozen voor Biloxi Parish?

avatar van Arrie
Die van Gaslight Anthem was Old Lincoln en die van Macca was Rock Island Line.

avatar van Arrie
Zijn er nog mensen die zin hebben om ranboy, chevy93 en mij te vergezellen bij de Leidse popquiz komende zondag?

avatar van herman
Misschien de restanten van ons team? Maar twee kunnen er.

avatar van motel matches
Er is nog plek voor een aantal teams komende zondag bij de Leidse popquiz in de Burcht. Wie durft zich nog te mengen in de ongetwijfeld hevige strijd? Wat je kunt verwachten: ruim 140 muziekfragmenten en ook nog 2 tussenronden op papier, allemaal rondom 1 thema. De muziek bestrijkt alle decennia en vrijwel alle genres.

avatar van herman
Arrie schreef:
Zijn er nog mensen die zin hebben om ranboy, chevy93 en mij te vergezellen bij de Leidse popquiz komende zondag?

Ranboy moet even zijn berichten op Facebook lezen. Maar er sluiten er dus twee graag aan.

avatar van KeesKwist
Komende donderdag de 'officieuze' 200e editie van de Alkmaarse Atlantis/Victorie popquiz (seizoen 20, editie 10, er waren seizoenen met 9, 10 of 11 quizzen).

Komt allen!!


avatar van KeesKwist
Presentatie is trouwens in handen van team 'de conXeurs'.

Vraagje; waar kan ik info oppikken mbt de Posthoornpopquiz.

avatar van Poek
Mail sturen naar r.w.j.vanzandvoort at gmail.com en dan zet Rob je op de mailinglist.

Poek schreef:
Mail sturen naar r.w.j.vanzandvoort at gmail.com en dan zet Rob je op de mailinglist.


Thnx Poek.

avatar van Poek
Voor de quizliefhebbers uit Gelderland en omgeving die morgenavond niets te doen hebben: dan presenteer ik een popquiz in Theotorne, Dieren. Het is een nevenactiviteit van het schaaktoernooi dat daar gehouden wordt, maar ook open voor niet-schakers. Het is van acht uur tot ongeveer half elf.

Popquiz met Dimitri Reinderman | Schaken

avatar van motel matches
Leuk, een hele avond Pat Boone en Matt Bianco

avatar van luigifort
Is er deze maand een kwis in de Posthoornkerk? Ik lees er hier al maanden niets meer over...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:05 uur

geplaatst: vandaag om 19:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.