MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
10. Metal Fingers - Special Herbs: The Box Set Vol. 0 - 9
Vaak vind ik een dubbel album al teveel, maar bij deze boxset heb ik er geen moeite mee om op Play te drukken en de hele rit uit te zitten. Heerlijke beats!

9. Kanye West - Late Orchestration
Destijds op DVD aangeschaft en enorm genoten van dit fijne live optreden van Kanye en consorten. 

8. J Dilla - The Shining
Bijzondere plaat met prachtige nummers.

7. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell
Mijn favoriete JMT-album. Lekkere beukende beats, toffe samples en Vinnie op zijn hoogtepunt.

6. Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough
Een heel fijn instrumentaal album met een perfect uitgewerkt concept. De producties waren al tof als beat voor Sadistik, maar op zichzelf staand zijn ze nog beter.

5. J Dilla - Donuts
Ik ben een tijdje he-le-maal gek geweest van dit album. Dat gevoel is inmiddels wat afgezwakt, maar het neemt niet weg dat het nog steeds fantastisch album is. Het hele verhaal rondom dit album en de muzikale hints naar zijn naderende dood maken dit album extra speciaal. Eén van de beste instrumentale hip-hop albums ooit.

4. T.I. - King
Weinig liefde voor dit album hier (?). Voor mij één van de beste Southern hip-hop platen! In de tijd van de release enorm veel gedraaid en hedendaags nog steeds.

3. Lupe Fiasco - Food & Liquor
Een moderne klassieker in mijn ogen. Dit album voelde letterlijk als een frisse wind binnen hip-hop. Fijne, toegankelijke muziek met toch sterke teksten en een heerlijke flowende Lupe Fiasco.

2. Opgezwolle - Eigen Wereld
Zowel nationaal als internationaal een uniek album dat eigenlijk nergens naast gelegd kan worden (alleen naast hun eigen albums). Ik laat/liet vaak Nederlandstalige hip-hop aan mij voorbij gaan, omdat het qua taal te dichtbij komt (kromme rhymes die in het Engels minder opvallen etc.). Dit album is juist zo goed omdat het zo dichtbij komt. De chemie tussen de soepel flowende Rico en de wat rauwere Sticks is heerlijk om naar te luisteren. Daarbij zijn de beats natuurlijk ook van een andere planeet.

1. CunninLynguists - A Piece of Strange
Een album met een mysterieuze en bijna tastbare sfeer. Enorm goed uitgewerkt, van de prachtige hoes tot sterke raps en bij vlagen briljante beats. Vooral als je kijkt waar de samples vandaan komen (in zoverre Kno dat toelaat). Het feit dat mijn favoriete tracks steeds wisselen is een goed teken, al blijft The Gates toch wel één van de beste hip-hop nummers ooit gemaakt.

Silky & Smooth schreef:
(quote)

Waarom eigenlijk niet? Ik vind Eigen Wereld bijvoorbeeld veel beter dan veel andere hip-hop albums, nationaal en internationaal. Zo’n plaat kan dan toch prima in de top-10?
Dit is ook voor jou MJ_DA_MAN, ik begon met de Nederlandstalige releases omdat ik toch anders luister naar NL-talige ish. Erg dope, maar als je de teksten nog een stukje beter begrijpt dan zie je er soms de dopeness en soms de domheid van in... Het is makkelijker te beoordelen, maar daardoor ook gelijk moeilijker te rangschikken. Veel van die dingen zijn superhard... Maar het is een raar gebruik dat ik al jaren in stand houd om heel eerlijk te zijn.

aerobag schreef:
Pete kent die keiharde streetlife van de Holtenbronx niet

Ik leef in de straten van Uden, jwz!

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)
Dit is ook voor jou MJ_DA_MAN, ik begon met de Nederlandstalige releases omdat ik toch anders luister naar NL-talige ish. Erg dope, maar als je de teksten nog een stukje beter begrijpt dan zie je er soms de dopeness en soms de domheid van in... Het is makkelijker te beoordelen, maar daardoor ook gelijk moeilijker te rangschikken. Veel van die dingen zijn superhard... Maar het is een raar gebruik dat ik al jaren in stand houd om heel eerlijk te zijn.

Begrijpelijk, ik haal dit argument zelf ook naar voren in mijn top-10. Soms vind ik NL-talige hip-hop echt op Sinterklaasgedichtjes lijken. Rijmpjes waar ik zelf ook zonder na te denken opgekomen was. Alleen bij o.a. Eigen Wereld vind ik dit juist niet. Het feit dat dit album uit Nederland komt maakt het juist extra speciaal en goed.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)
Het subjectieve staat natuurlijk niet ter discussie, maar je lijkt nu aan te geven dat je een plaat uit je top 10 laat puur omdat het Nederlands is. Zo van eigenlijk staat ie er in, maar toch niet omdat Nederlands.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Het subjectieve staat natuurlijk niet ter discussie, maar je lijkt nu aan te geven dat je een plaat uit je top 10 laat puur omdat het Nederlands is. Zo van eigenlijk staat ie er in, maar toch niet omdat Nederlands.

Denk eigenlijk niet dat er veel NL'se ish in mn top 10's was beland. Misschien wel niets. Misschien dat in 1989, D.A.M.N. erin komt. Of dat ik Black Orpheus of Dope Posse/Family Jewels een plekje geef... Als inwoner van Uden maak ik voor die laatste wel een uitzondering natuurlijk.

Edit: Er was sowieso nog niets in belandt. Ik vind veel dan die releases dope, en sommige dingen vind ik ook tekstueel best hard en kan best wedijveren... Ik vind het echter nog steeds een beetje appels en peren. Engelstalig is al anders, maar zelfs dat wordt moeilijk. Had Most Official Mixtape anders sowieso bij mn HM's gezet!

Zal ook eens starten met 2006!

10. Dilated Peoples - 20/20
Nooit iets wacks uitgebracht en ook deze is weer raak wat mij betreft. Back again, You can't hide, Kindness for weakness, erg toffe tracks van een van mijn favoriete crews.

9. Jiggy Dje - Noah's Ark
Heb Jiggy Dje live altijd wel vermakelijk gevonden, maar op plaat kon het me slechts zo nu en dan boeien, zoals met Great Minds, Kohfie Konnect en op deze soloplaat. Die vind ik echt keihard met knallers als Blauw Bloed en De kleren van de Keyser. Flink op los gegaan voor het podium destijds. Begin dit jaar toevallig weer vaker gedraaid dit album, erg vermakelijk.

Nr.4 schreef:

9. Jiggy Dje - Noah's Ark
Heb Jiggy Dje live altijd wel vermakelijk gevonden, maar op plaat kon het me slechts zo nu en dan boeien, zoals met Great Minds, Kohfie Konnect en op deze soloplaat. Die vind ik echt keihard met knallers als Blauw Bloed en De kleren van de Keyser. Flink op los gegaan voor het podium destijds. Begin dit jaar toevallig weer vaker gedraaid dit album, erg vermakelijk.

Tof album indeed, heb hem vorig jaar gesigned door Jiggy gevonden in kringer...maar verkocht. Want ik had hem al en met handtekening bracht hij best wat op!

zaaf
8. Project Polaroid - Project Polaroid
Tja Pete, hij stond er al hoor. Kwestie van voorbereiding en een goede smaak Heel fijn om Keith weer in vorm te horen op goeie, soms wat maffe beats.

7. Common Market - Common Market
Moderne oldschool uit Seattle. Eigenlijk is gewoon alles goed aan deze plaat. Niet topnotch maar gewoon goed. Echt goed. Heb ik al gezegd dat ik dit goed vind?

zaaf schreef:
Moderne oldschool uit Seattle. Eigenlijk is gewoon alles goed aan deze plaat. Niet topnotch maar gewoon goed. Echt goed. Heb ik al gezegd dat ik dit goed vind?

Vind je het eigenlijk wel goed?

MAS
zaaf schreef:
Tja Pete, hij stond er al hoor. Kwestie van voorbereiding en een goede smaak Heel fijn om Keith weer in vorm te horen op goeie, soms wat maffe beats.

Is moderne oldschool boombap? Of wat bedoel je ermee?

zaaf
Oeps... ik bedoel dat de stijl me aan de golden era doet denken, maar dan met een eigentijdse klankkleur. Dat is vaag, maar zo beleef ik het...

8. J Dilla - The Shining
Terecht gaat veel aandacht in dit jaar naar Donuts (kom ik ook nog tegen in m'n lijstje), maar onterecht vergeet ik deze plaat dan vaak, terwijl hier echt heerlijke tracks op staan. Wat een genot om toprappers te horen op een Dilla in topvorm beat. E=MC2, So far to go

7. Lupe Fiasco - Food & Liquor
Deze plaat vond ik destijds beter dan bij hedendaagse luisterbeurten, maar nog altijd een steengoed album. Klonk heel fresh allemaal en eigenlijk anno 2021 ook nog wel. Hurt me soul vind ik een prachtige track. Na de opvolger van deze (The Cool) heb ik overigens nooit meer iets fatsoenlijks van de beste man gehoord, maar dat kan aan mij liggen.

zaaf
6. J Dilla - The Shining
Sorry Donutliefhebbers, ik val veel meer voor deze, waar de goeie beats worden vergezeld door sterke features. Volg Harderwiek hier.

5. Opgezwolle - Eigen Wereld
Tja deze is niet te missen. Ik vind met name Delic zich hier enorm onderscheiden, maar ook Sticks en Rico zijn tekstueel en flowend op hun best.

Nr.4 schreef:
Na de opvolger van deze (The Cool) heb ik overigens nooit meer iets fatsoenlijks van de beste man gehoord, maar dat kan aan mij liggen.

zaaf
4. Jedi Mind Tricks - Servants In Heaven, Kings In Hell
Sterke combinatie van speels en hard in de beats en een zeer originele en soms erg persoonlijke inbreng van Vinnie. Met hulp van enkele gastartiesten maakt dat een heel tof album.

3. Clipse - Hell Hath No Fury
Zeer originele en vondstige beats. Weliswaar een typisch Neptunesproduct maar wel zeer hiphop (en niet te poppy) en met de broeders Thornton in grote vorm.

6. The Roots - Game Theory
Fantastische plaat wederom van een van de meest consistente crews in het genre.

5. The Game - Doctor's Advocate
The Game in z'n prime zorgt voor banger na banger; geregeld lekker lomp en vaak pretentieloze westcoast hiphop. Dat mag ik wel.

Rene1979
We naderen een van mijn favoriete jaren, maar nu eerst 2006

1. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
2. J Dilla - The Shining (2006)
3. Surreal & Sound Providers - True Indeed (2006)
4. ShinSight Trio - Shallow Nights Blurry Moon (2006)
5. Unknown Prophets - The Road Less Traveled (2006)
6. Vakill - Worst Fears Confirmed (2006)
7. Jiggy Djé - Noah's Ark (2006)
8. The Roots - Game Theory (2006)
9. Tanya Morgan - Moonlighting (2006)
10. Panacea - Ink Is My Drink (2006)

Johnny Marr schreef:
(quote)

(embed)

Wel nice ja deze, maar qua albums heeft het me nooit meer weten te boeien.

4. Oh No - Exodus into Unheard Rhythms
Superdik geproduceerde plaat van Oh No die Galt McDermot originals omtovert tot hiphop-knallers. Lange tijd mijn Amerikaanse favoriet uit 2006 geweest, inmiddels niet meer, maar dat doet niets af aan deze in mijn ogen wat onderschatte release.

3. J Dilla - Donuts
Niks meer toe te voegen aan wat hier al over is gezegd, een buitengewoon prachtige plaat.

Afgaand op mijn stemmen is 2006 verreweg mijn sterkste top 10 tot nu toe met twee 5* en acht 4.5* albums.

10. The Roots - Game Theory
Een ouderwets lekker Roots album en hun beste in de jaren '00. Black Thought is hier echt op dreef.

9. Army of the Pharoahs - The Torture Papers
Het beste om AOTP te omschrijven is een rapfeest.

8. J Dilla - The Shining
Alleen So Far To Go is al een reden om dit album in de top 10 te zetten - blijft voor altijd mijn favoriete Dilla beat en de combo van D'Angelo en Common maken het af.

7. Vakill - Worst Fears Confirmed
Een geweldige opvolger van de classic The Darkest Cloud. Vakill is in mijn ogen een van de beste punchline MCs ooit en jammer dat hij toch weinig shine heeft gekregen. Dinsdag dropt hij een nieuw album volgens zijn Facebook pagina.

6. Jedi Mind Tricks - Servents In Heaven, Kings in Hell
Het laatste echt goede JMT album met Stoupe en Vinnie in topvorm en classic features van Sean Price en natuurlijk RA The Rugged Man.

5. Lupe Fiasco - Food & Liquor
Ondanks dat zijn latere albums vaak teleurstelde, zie ik Lupe nog steeds als een van de meeste getalenteerde rappers. F&L is een unieke plaat die een redelijk commerciele sound weet te mixen met hoogstaande lyrics. Hurt Me Soul is een van de beste hip hop tracks ooit.

4. Clipse - Hell Hath No Fury
Mijn favoriete coke rappers na de jaren '90 op de hardste en beste producties die de Neptunes ooit gebakken hebben.

3. Opgezwolle - Eigen Wereld
Het beste Hip Hop album van de Nederlandse bodem.

2. CunninLynguists - Piece of Strange
De eerste van de twee 5* albums. Een meesterwerk van CL en een album die 15 jaar na dato nog steeds even fris klinkt. The Gates is ongekend goed.

1. J Dilla - Donuts
Er is geen album dat mijn zo kan raken als Donuts. Tuurlijk zijn de producties op zich al geweldig, maar de emoties, het sample gebruik, en het verhaal van Dilla is wat dit album naar andere hoogtes brengt. Wat een gemis is deze man toch

zaaf
2. CunninLynguists - A Piece Of Strange
Hoogtepunt uit de toch al niet misselijke discografie van de taalvaardige beffers. Wat we ook vinden van die mafklapper van een Kno, dit is wel een staaltje hoor!

1. The Roots - Game Theory
Het absolute hiphophoogtepunt van 2006. Wat een plaat. Duister, meeslepend, muzikaal en zo ontzettend on point.

zaaf
de prettigste van 2006

1. The Roots - Game Theory
2. CunninLynguists - A Piece Of Strange
3. Clipse - Hell Hath No Fury
4. Jedi Mind Tricks - Servants In Heaven, Kings In Hell
5. Opgezwolle - Eigen Wereld
6. J Dilla - The Shining
9. ShinSight Trio - Shallow Nights Blurry Moon
10. Nul7Negen - Kwaad Tegen Kwaad

Shinsight Trio de grote afwezige in mijn lijst, terwijl Insight briljant is op de hem op het lijf geschreven beats van Japanse makelij... Helaas...

zaaf
ik weet, ik weet, het is vakantietijd. toch, en doe maar rustig aan, hoop ik dat zo'n beetje tot het weekend de lijstjes nog binnenwandelen van Gyzzz , jordidj1 ,Koenr , lowieke , niels94 , Nr.4 (je bent er bijna) , panjoe , Ralph. , shaadiq haynes

Top 5'je, maar wel een mooie:

1. CunninLynguists - A Piece of Strange
2. Opgezwolle - Eigen Wereld
3. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell
4. J Dilla - Donuts
5. Clipse - Hell Hath No Fury

zaaf
zeker!

panjoe (moderator)
Een wat minder jaartje imo... Geen idee waarom mensen hier kiezen voor Donuts óf The Shining, ze zijn allebei absolute top binnen dit jaar!

1. Opgezwolle - Eigen Wereld
2. J Dilla - Donuts
3. J Dilla - The Shining
4. CunninLynguists - A Piece of Strange
5. The Roots - Game Theory
6. P.O.S - Audition
7. Hyde Out Productions: First Collection
8. The Coup - Pick a Bigger Weapon
9. Metal Fingers - Special Herbs: The Box Set Vol. 0 - 9
10. Chrome Children

HM:
Ghettosocks - Get Some Friends
Jurassic 5 - Feedback
Oh No - Exodus into Unheard Rhythms
Solillaquists of Sound - As If We Existed
Mr. Lif - Mo' Mega

Als we Special Herbs als een normaal album gaan zien gooi ik hem er ook maar in:

1. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell
2. Army of the Pharaohs - The Torture Papers
3. Opgezwolle - Eigen Wereld
4. CunninLynguists - A Piece of Strange
5. J Dilla - Donuts
6. Hyde Out Productions: First Collection
7. Ghostface Killah - Fishscale
8. Metal Fingers - Special Herbs: The Box Set Vol. 0 - 9*
9. Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough
10. Murs & 9th Wonder - Murray's Revenge

panjoe (moderator)
O ja, Hyde Out Prod 1 heb ik blijkbaar nooit op gestemd, dus die gooi ik er ook in!

zaaf

Gast
geplaatst: vandaag om 00:12 uur

geplaatst: vandaag om 00:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.