Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
2
zaaf
geplaatst: 28 april 2021, 14:26 uur
8. Rizzle Kicks - Stereo Typical
Pophop, met allure. Voor als ik me weer es een onbezonnen gozertje waan.
7. CYNE - Wasteland Volume 1: Killmore
Lekker speels project, met lange instrumentals waarbinnen Cise Star zich nu en dan erg straf laat horen. Laten we het woordje vernieuwend weer es uit die ouwe kast halen.
Pophop, met allure. Voor als ik me weer es een onbezonnen gozertje waan.
7. CYNE - Wasteland Volume 1: Killmore
Lekker speels project, met lange instrumentals waarbinnen Cise Star zich nu en dan erg straf laat horen. Laten we het woordje vernieuwend weer es uit die ouwe kast halen.
0
geplaatst: 28 april 2021, 16:42 uur
Flipm0de schreef:
De toppers van 2011:
10. Superstar Quamallah & Deqawn - Talkin' All That Jazz
Een jazz-rap fan must listen, hoogtepunten Feels Good Right? en Guerilla Tactics. Een album die ik eigenlijk wel op ForWhomThePeteTolls zijn lijstje had verwacht.
De toppers van 2011:
Een jazz-rap fan must listen, hoogtepunten Feels Good Right? en Guerilla Tactics. Een album die ik eigenlijk wel op ForWhomThePeteTolls zijn lijstje had verwacht.
Nog nooit van gehoord. Die ga ik vanavond in aanloop naar mijn TV-moment eens checken.
Edit: De 2 genoemde tracks even gechecked, en dayum...missed out!! Vooral die Guerilla Tactics is nice as can be!!
1
geplaatst: 28 april 2021, 18:45 uur
Flipm0de schreef:
Heb hem gechecked, vind het superrelaxed... "Manhattan Reflections" is wel de grootste banger imho...Dit was wel in de top 10 terecht gekomen, net als eigenlijk Vakill dat moest. Revisit altijd als een malle als ik denk dat ik er misschien naast zat en mensen me aanleiding geven dat te denken... Ach, ik ga niet alle albums van elk jaar helemaal terugluisteren... Er komt zoveel uit wat ik wil checken en mijn normale rotatielijst daarbij geeft me niet de ruimte dat ook nog eens uitgebreid te doen.
1
geplaatst: 28 april 2021, 19:14 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Heb hem gechecked, vind het superrelaxed... "Manhattan Reflections" is wel de grootste banger imho...Dit was wel in de top 10 terecht gekomen, net als eigenlijk Vakill dat moest. Revisit altijd als een malle als ik denk dat ik er misschien naast zat en mensen me aanleiding geven dat te denken... Ach, ik ga niet alle albums van elk jaar helemaal terugluisteren... Er komt zoveel uit wat ik wil checken en mijn normale rotatielijst daarbij geeft me niet de ruimte dat ook nog eens uitgebreid te doen.
(quote)
Het album had alle Pete ingredienten, mooi om te horen dat ie je bevalt

Mijn lijstjes zijn ook afhankelijk van de dag, het zijn momentopnames, maar het feit dat er nooit een definitieve lijst is maakt het juist leuk.
2
panjoe (moderator)
geplaatst: 28 april 2021, 19:43 uur
Helemaal mee eens, Flipm0de. Juist dat momentopname maakt het leuk, ik heb me vanmiddag aangemeld om voor de tweede keer mijn top 100 nummers samen te stellen en ik weet nu al dat er bijna geen overlap gaat zijn. 
Grappig trouwens, ik vind undun misschien wel het zwakste album van The Roots - en alsnog staat hij in mijn toptien, zegt ook wel wat over de kwaliteit van de band!

Grappig trouwens, ik vind undun misschien wel het zwakste album van The Roots - en alsnog staat hij in mijn toptien, zegt ook wel wat over de kwaliteit van de band!
1
geplaatst: 30 april 2021, 00:10 uur
4. Elzhi & Will Sessions - Elmatic
Gruwelijke ode aan Illmatic en tegelijkertijd een dik nieuw album dit. Zo'n project komen alleen de echte mee weg zoals Elzhi.
3. The Doppelgangaz - Lone Sharks
Duidelijk mijn favoriet van de vele keiharde Doppelgangaz releases. Doppel Gospel!
Gruwelijke ode aan Illmatic en tegelijkertijd een dik nieuw album dit. Zo'n project komen alleen de echte mee weg zoals Elzhi.
Duidelijk mijn favoriet van de vele keiharde Doppelgangaz releases. Doppel Gospel!
1
zaaf
geplaatst: 30 april 2021, 17:20 uur
6. Danny Brown - XXX
Eigenlijk is dit Danny's beste, maar dan zeg ik ook iets over zijn recentere werk wat ik niet wil zeggen. Oke opnieuw. Dit is een geweldig album van Danny waarop hij zich van 2 kanten laat horen: 1 knalkant en een experimentelere kant (om goeie reviews te krijgen, aldus Danny). Nou vooruit dan.
5. Atmosphere - The Family Sign
Erg sterk album van Slug en Ant. Hoewel ik hun sterkste werk in het decennium hiervoor plaats, vind ik deze nog heel goed. Tekstueel is Slug vrijwel altijd on point, de composities en inbreng van Ant zijn hier ook topnotch. Het is allemaal niet zo uitbundig als ze ook kunnen zijn, maar dit ingetogen, wat donker en droevig album valt hier prima.
Eigenlijk is dit Danny's beste, maar dan zeg ik ook iets over zijn recentere werk wat ik niet wil zeggen. Oke opnieuw. Dit is een geweldig album van Danny waarop hij zich van 2 kanten laat horen: 1 knalkant en een experimentelere kant (om goeie reviews te krijgen, aldus Danny). Nou vooruit dan.
5. Atmosphere - The Family Sign
Erg sterk album van Slug en Ant. Hoewel ik hun sterkste werk in het decennium hiervoor plaats, vind ik deze nog heel goed. Tekstueel is Slug vrijwel altijd on point, de composities en inbreng van Ant zijn hier ook topnotch. Het is allemaal niet zo uitbundig als ze ook kunnen zijn, maar dit ingetogen, wat donker en droevig album valt hier prima.
4
geplaatst: 30 april 2021, 17:30 uur
HM's:
Kubus & Rico - DMT
Bad Meets Evil - Hell: The Sequel
The Streets - Computers and Blues
1. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne
2. CunninLynguists - Oneirology
3. Atmosphere - The Family Sign
5. The Roots - undun
6. Shabazz Palaces - Black Up
7. Drake - Take Care
8. Tyler, the Creator - Goblin
9. Lil' Wayne - Tha Carter IV
10. Wiz Khalifa - Rolling Papers
Deze top 5 is echt
De rest moet flink onderdoen.
Kubus & Rico - DMT
Bad Meets Evil - Hell: The Sequel
The Streets - Computers and Blues
1. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne
2. CunninLynguists - Oneirology
5. The Roots - undun
6. Shabazz Palaces - Black Up
7. Drake - Take Care
8. Tyler, the Creator - Goblin
9. Lil' Wayne - Tha Carter IV
10. Wiz Khalifa - Rolling Papers
Deze top 5 is echt
De rest moet flink onderdoen.
2
geplaatst: 30 april 2021, 22:22 uur
2. Random Axe - Random Axe
Dit was/is me toch een droomcombinatie, tju toch. Guilty, Sean en dan nog Black Milk producties ook. Nou vielen die beats me bij de eerste luisterbeurten tegen weet ik nog, wat kaler ofzo dan zijn eerdere werk...maar al snel werd het een favoriete plaat. Knaller na knaller en P en Guilty zijn twee MC's die me laten lachen terwijl ik ze tegelijkertijd heel serieus neem. Chewbacca met Roc Marci maakte het af, gruwelijk.
1. The Roots - undun
Hoewel ik sinds '99 hiphop op de voet volgde viel wat betreft The Roots het kwartje pas vanaf How I Got Over. Daarna gauw veel terug gaan luisteren door de jaren heen, maar mijn favoriete Roots release komt uit 2011. En het is zelfs zonder enige twijfel. Dit vind ik zowel conceptueel als muzikaal zo'n meesterwerk, damn. Van begin tot eind indrukwekkende storytelling met prachtige muziek en een afsluiting die voor kippenvel zorgt.
Dit was/is me toch een droomcombinatie, tju toch. Guilty, Sean en dan nog Black Milk producties ook. Nou vielen die beats me bij de eerste luisterbeurten tegen weet ik nog, wat kaler ofzo dan zijn eerdere werk...maar al snel werd het een favoriete plaat. Knaller na knaller en P en Guilty zijn twee MC's die me laten lachen terwijl ik ze tegelijkertijd heel serieus neem. Chewbacca met Roc Marci maakte het af, gruwelijk.
1. The Roots - undun
Hoewel ik sinds '99 hiphop op de voet volgde viel wat betreft The Roots het kwartje pas vanaf How I Got Over. Daarna gauw veel terug gaan luisteren door de jaren heen, maar mijn favoriete Roots release komt uit 2011. En het is zelfs zonder enige twijfel. Dit vind ik zowel conceptueel als muzikaal zo'n meesterwerk, damn. Van begin tot eind indrukwekkende storytelling met prachtige muziek en een afsluiting die voor kippenvel zorgt.
2
geplaatst: 30 april 2021, 22:27 uur
M'n hele top 10 voor 2011 voor het overzicht:
10. Christov & Reggy Lines - Orgeldrank
9. Hassaan Mackey & Apollo Brown - Daily Bread
8. Action Bronson - Dr. Lecter
7. Apollo Brown - Clouds
6. Evidence - Cats & Dogs
5. CunninLynguists - Oneirology
1. The Roots - undun
10. Christov & Reggy Lines - Orgeldrank
9. Hassaan Mackey & Apollo Brown - Daily Bread
8. Action Bronson - Dr. Lecter
7. Apollo Brown - Clouds
6. Evidence - Cats & Dogs
5. CunninLynguists - Oneirology
1. The Roots - undun
4
geplaatst: 30 april 2021, 22:54 uur
Honourable mentions:
Shabazz Palaces - Black Up
Tyler, the Creator - Goblin (al is het maar voor Yonkers!)
Dillon - Dillon Ain't Playin
Blueprint - Adventures in Counter-Culture (schaar me totaal achter Pete's mening dat Radio-Inactive geniaal is)
10. Open Mike Eagle - Rappers Will Die of Natural Causes
Beetje vervreemdend album, met aparte beats en de zeer trage rhymes van OME; desalniettemin kan het me wel grijpen. (Check: Bright Green Lights)
09. CunninLynguists - Oneirology
Tja, CunninLynguists blijft kwaliteit. Haalt het niet bij hun eerdere werk (naar mijn mening), maar blijft van hoog niveau.
08. Young Fathers - Tape One
Ik ben Young Fathers eigen te laat echt goed gaan verkennen. Toch is het altijd een fijn gevoel als een album (of EP) in één keer klikt. Dat was zeker het geval bij Tape One. Lekker alternatieve hiphop.
07. Last Child - Humble & Low
Enorm lo-fi, sommige producties klinken zelfs een beetje amateuristisch. Mede daarom klinken de raps en teksten van Last Child misschien ook wel zo overtuigend; je voelt dat hij zijn hart in zijn maatschappij kritische teksten stopt. Het melancholische van Last Child Speaks werkt gewoon bij mij.
06. Atmosphere - Family Sign
Het opvolgen van een moderne klassieker is nooit makkelijk. Mede daarom heeft het lang geduurd voordat ik Family Sign op waarde kon schatten. Langzaam maar zeker is dit album met elke luisterbeurt blijven groeien.
05. Evidence - Cats & Dogs
Op een af andere manier voelt dit album voor mij als veel recenter aan dan 10 (!) jaar geleden. Allicht spreekt dat voor de timelessness van dit album. Meerdere keiharde bangers met een fantastische Mr. Slow Flow. Goede clip ook voor To Be Continued...
04. Black Milk & Danny Brown - Black & Brown
2011 was voor mij het jaar van Danny Brown; de collab met Black Milk werkt ook gewoon.
03. Intuition - I Ruined These Songs for You Too
Allicht beetje oneerlijk om een mixtape zo hoog te zetten ten opzichte van originele producties. Toch verdient het deze plek aangezien ik deze zo grijs heb gedraaid. Intuition blijft een fijne rapper met duidelijke articulatie, en hier rapt hij over een grote verscheidenheid van producties; van rock (The Strokes, Phantogram), electronic (Neon Indian, Icona Pop) en soul (Raphael Saadiq). (Check bijvoorbeeld Manners, een Icona Pop remix).
02. Danny Brown - XXX
Sluit me graag bij Zaaf aan: geweldige mix van bangers en wat meer experimenteel werk. Duurde een paar luisterbeurten voordat het kwartje viel, maar als het eenmaal klikt is het ook een plaat die je vaak op kan blijven zetten.
01. The Roots - Undun
Tja, allicht een van de beste albums van The Roots - dat is an sich natuurlijk al een presentatie. Het album is perfect uitgebalanceerd - het heeft de klassieke Roots sound, maar verraste toch weer, zonder experimentele uitspattingen (zoals bijv. bij Rising Down). Tevens een van de weinige albums waar een dergelijke hoeveelheid gastartiesten daadwerkelijk wat toevoegt.
Shabazz Palaces - Black Up
Tyler, the Creator - Goblin (al is het maar voor Yonkers!)
Dillon - Dillon Ain't Playin
Blueprint - Adventures in Counter-Culture (schaar me totaal achter Pete's mening dat Radio-Inactive geniaal is)
10. Open Mike Eagle - Rappers Will Die of Natural Causes
Beetje vervreemdend album, met aparte beats en de zeer trage rhymes van OME; desalniettemin kan het me wel grijpen. (Check: Bright Green Lights)
09. CunninLynguists - Oneirology
Tja, CunninLynguists blijft kwaliteit. Haalt het niet bij hun eerdere werk (naar mijn mening), maar blijft van hoog niveau.
08. Young Fathers - Tape One
Ik ben Young Fathers eigen te laat echt goed gaan verkennen. Toch is het altijd een fijn gevoel als een album (of EP) in één keer klikt. Dat was zeker het geval bij Tape One. Lekker alternatieve hiphop.
07. Last Child - Humble & Low
Enorm lo-fi, sommige producties klinken zelfs een beetje amateuristisch. Mede daarom klinken de raps en teksten van Last Child misschien ook wel zo overtuigend; je voelt dat hij zijn hart in zijn maatschappij kritische teksten stopt. Het melancholische van Last Child Speaks werkt gewoon bij mij.
06. Atmosphere - Family Sign
Het opvolgen van een moderne klassieker is nooit makkelijk. Mede daarom heeft het lang geduurd voordat ik Family Sign op waarde kon schatten. Langzaam maar zeker is dit album met elke luisterbeurt blijven groeien.
05. Evidence - Cats & Dogs
Op een af andere manier voelt dit album voor mij als veel recenter aan dan 10 (!) jaar geleden. Allicht spreekt dat voor de timelessness van dit album. Meerdere keiharde bangers met een fantastische Mr. Slow Flow. Goede clip ook voor To Be Continued...
04. Black Milk & Danny Brown - Black & Brown
2011 was voor mij het jaar van Danny Brown; de collab met Black Milk werkt ook gewoon.
03. Intuition - I Ruined These Songs for You Too
Allicht beetje oneerlijk om een mixtape zo hoog te zetten ten opzichte van originele producties. Toch verdient het deze plek aangezien ik deze zo grijs heb gedraaid. Intuition blijft een fijne rapper met duidelijke articulatie, en hier rapt hij over een grote verscheidenheid van producties; van rock (The Strokes, Phantogram), electronic (Neon Indian, Icona Pop) en soul (Raphael Saadiq). (Check bijvoorbeeld Manners, een Icona Pop remix).
02. Danny Brown - XXX
Sluit me graag bij Zaaf aan: geweldige mix van bangers en wat meer experimenteel werk. Duurde een paar luisterbeurten voordat het kwartje viel, maar als het eenmaal klikt is het ook een plaat die je vaak op kan blijven zetten.
01. The Roots - Undun
Tja, allicht een van de beste albums van The Roots - dat is an sich natuurlijk al een presentatie. Het album is perfect uitgebalanceerd - het heeft de klassieke Roots sound, maar verraste toch weer, zonder experimentele uitspattingen (zoals bijv. bij Rising Down). Tevens een van de weinige albums waar een dergelijke hoeveelheid gastartiesten daadwerkelijk wat toevoegt.
4
geplaatst: 1 mei 2021, 08:54 uur
10. Lil' B - I'm Gay (I'm Happy)
Een bijzondere rapper. Dit album is lang blijven hangen bij mij.
9. Evidence - Cats & Dogs
Evidence, altijd goed.
8. CYNE - Wasteland Volume 1
Een album waarop de leden van CYNE, zonder Akin, helemaal los gaan. Gestoord beats en vette raps!
7. Apollo Brown - Clouds
Ik vind Apollo Brown vaak goed, maar zelden bijzonder. Deze beattape is wel enorm fijn en voor mij één van zijn beste werken.
6. CunninLynguists - Oneirology
Gelukkig komen ze met een tweede rond vinyl...
5. eLZhi - Elmatic
Een ode zoals ode's horen te zijn. Prachtige uitvoering met een liveband. Beter dan Nas' eigen Illmatic live album.
4. Long Arm - The Branches
Nagenoeg perfect trip-hop album. Hele sfeervolle, organische muziek.
Waardige opvolger van WLGYL. De bijna tastbare emotie in zowel de raps als producties vind ik nog steeds heel bijzonder.
2. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne
Een fenomenaal album! Destijds nog live gezien. Echt geweldig!
1. The Roots - undun
Ik dacht dat How I Got Over niet overtroffen kon worden, maar toch wel. undun is vooralsnog het beste album uit de discografie van The Roots.
Een bijzondere rapper. Dit album is lang blijven hangen bij mij.
9. Evidence - Cats & Dogs
Evidence, altijd goed.
8. CYNE - Wasteland Volume 1
Een album waarop de leden van CYNE, zonder Akin, helemaal los gaan. Gestoord beats en vette raps!
7. Apollo Brown - Clouds
Ik vind Apollo Brown vaak goed, maar zelden bijzonder. Deze beattape is wel enorm fijn en voor mij één van zijn beste werken.
6. CunninLynguists - Oneirology
Gelukkig komen ze met een tweede rond vinyl...
5. eLZhi - Elmatic
Een ode zoals ode's horen te zijn. Prachtige uitvoering met een liveband. Beter dan Nas' eigen Illmatic live album.
4. Long Arm - The Branches
Nagenoeg perfect trip-hop album. Hele sfeervolle, organische muziek.
Waardige opvolger van WLGYL. De bijna tastbare emotie in zowel de raps als producties vind ik nog steeds heel bijzonder.
2. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne
Een fenomenaal album! Destijds nog live gezien. Echt geweldig!
1. The Roots - undun
Ik dacht dat How I Got Over niet overtroffen kon worden, maar toch wel. undun is vooralsnog het beste album uit de discografie van The Roots.
1
zaaf
geplaatst: 1 mei 2021, 12:58 uur
4. Epidemic - Illin Spree
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat zo'n kwalitatief hoogstaand album, wat zeker niet tegendraads is of saai, zo weinig liefde krijgt. Op MuMe al niet ruim bemeten, kwantitatief, maar nog altijd meer dan op RYM
3. Shabazz Palaces - Black Up
Album dat lekker schuurt en experimenteert, met een MC die het rappen meer dan meester is en een bijzonder stemgeluid heeft. Totaal overtuigend album voor mij en met een hoge replayvalue.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat zo'n kwalitatief hoogstaand album, wat zeker niet tegendraads is of saai, zo weinig liefde krijgt. Op MuMe al niet ruim bemeten, kwantitatief, maar nog altijd meer dan op RYM

3. Shabazz Palaces - Black Up
Album dat lekker schuurt en experimenteert, met een MC die het rappen meer dan meester is en een bijzonder stemgeluid heeft. Totaal overtuigend album voor mij en met een hoge replayvalue.
6
geplaatst: 1 mei 2021, 22:26 uur
Yes yes, wat een jaar. Ongelofelijke kwalitatieve albums die hier nog wekelijks voorbij komen.
10. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne
Toen dit uitkwam vond ik dit echt bagger. Denk dat het zo'n 3-4 jaar heeft geduurd voordat ik deze samenwerking volledig kon waarderen. Als ik dit album nu luister is het van begin tot eind losgaan, wat een plaat!
9. The Doppelgangaz - Lone Sharks
Eerste album dat ik beluisterde van dit tweetal. En wat een binnenkomer was dit. Het bijzondere aan hun sound is dat ze eigenlijk niks nieuws doen, maar wel uniek klinken. Maar weinig groepen die dat voor elkaar krijgen.
8. Evidence - Cats & Dogs
Zo constant als Evidence zijn maar weinig mc's. Evidence stelt nooit teleur. Nog nooit een slecht solo album uitgebracht. Staan een paar flinke bangers op deze plaat.
7. Epidemic - Illin Spree
Zelfde als met het album van The Doppelgangaz, was dit ook mijn kennismaken met Epidemic. Die beats van 5th Element, ongekend hard. En HexOne zijn skills zijn puur genieten. Iedereen op dit album gaat er helemaal voor en dat is terug te horen!
6. Random Axe - Random Axe
Kon deze samenwerking verkeerd gaan? De twee beste braggers Sean P en Guilty samen op een album. Geen interessant gedoe, gewoon 40 minuten lang stoer doen op ongelofelijk harde tracks. Heerlijk!
5. Vakill - Armor of God
Vaak gezien als zijn minste album. Maar voor mij is dit het beste wat deze skillvolle rapper heeft uitgebracht. Vanaf de eerste seconde tot het eind weet dit album mij te overtuigen met goede beats, maar vooral keiharde raps en lines.
4. eLZhi - Elmatic
Alleen al aan Illmatic durven te zitten is een hele prestatie. Vervolgens ook nog eens de plaat volledig recht aandoen en er een eigen sound aan geven die toch Illmatic blijft ademen, is een geweldige prestatie. Net zo veel credits naar Will Sessions als naar ElZhi.
3. CunninLynguists - Oneirology
Vele zijn het niet met mij eens, maar na A Piece of Strange is dit wat mij betreft het beste album van deze legendarische groep. De sfeer op dit album is zelden geëvenaard en er zit geen slecht moment tussen. Maar wel enorme uitschieters. Tijdens hun tour in 2011 één van de 500 limited edition pressings gekocht en die heeft een prominent plekje bij ons in huis!
2. Atmosphere - The Family Sign
De lijn van When Life Gives you Lemons wordt doorgetrokken door meer instrumenten en meer verhalende raps. De ingetogen en muzikale sfeer weten me elke keer weer te grijpen. Became is één van de sterkste nummers van Atmosphere voor mij.
1. The Roots - Undun
Ik ben groot fan van goed uitgewerkte conceptalbums. Undun is daar een schoolvoorbeeld van. Wat een plaat, waarvan elke seconden raak is. Na 20 jaar weet The Roots zich opnieuw te vernieuwen met een muzikaal hoogstandje en Black Thought bewijst maar weer eens één van de allerbeste mc's te zijn. Wat een helden!
10. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne
Toen dit uitkwam vond ik dit echt bagger. Denk dat het zo'n 3-4 jaar heeft geduurd voordat ik deze samenwerking volledig kon waarderen. Als ik dit album nu luister is het van begin tot eind losgaan, wat een plaat!
9. The Doppelgangaz - Lone Sharks
Eerste album dat ik beluisterde van dit tweetal. En wat een binnenkomer was dit. Het bijzondere aan hun sound is dat ze eigenlijk niks nieuws doen, maar wel uniek klinken. Maar weinig groepen die dat voor elkaar krijgen.
8. Evidence - Cats & Dogs
Zo constant als Evidence zijn maar weinig mc's. Evidence stelt nooit teleur. Nog nooit een slecht solo album uitgebracht. Staan een paar flinke bangers op deze plaat.
7. Epidemic - Illin Spree
Zelfde als met het album van The Doppelgangaz, was dit ook mijn kennismaken met Epidemic. Die beats van 5th Element, ongekend hard. En HexOne zijn skills zijn puur genieten. Iedereen op dit album gaat er helemaal voor en dat is terug te horen!
Kon deze samenwerking verkeerd gaan? De twee beste braggers Sean P en Guilty samen op een album. Geen interessant gedoe, gewoon 40 minuten lang stoer doen op ongelofelijk harde tracks. Heerlijk!
5. Vakill - Armor of God
Vaak gezien als zijn minste album. Maar voor mij is dit het beste wat deze skillvolle rapper heeft uitgebracht. Vanaf de eerste seconde tot het eind weet dit album mij te overtuigen met goede beats, maar vooral keiharde raps en lines.
4. eLZhi - Elmatic
Alleen al aan Illmatic durven te zitten is een hele prestatie. Vervolgens ook nog eens de plaat volledig recht aandoen en er een eigen sound aan geven die toch Illmatic blijft ademen, is een geweldige prestatie. Net zo veel credits naar Will Sessions als naar ElZhi.
3. CunninLynguists - Oneirology
Vele zijn het niet met mij eens, maar na A Piece of Strange is dit wat mij betreft het beste album van deze legendarische groep. De sfeer op dit album is zelden geëvenaard en er zit geen slecht moment tussen. Maar wel enorme uitschieters. Tijdens hun tour in 2011 één van de 500 limited edition pressings gekocht en die heeft een prominent plekje bij ons in huis!
2. Atmosphere - The Family Sign
De lijn van When Life Gives you Lemons wordt doorgetrokken door meer instrumenten en meer verhalende raps. De ingetogen en muzikale sfeer weten me elke keer weer te grijpen. Became is één van de sterkste nummers van Atmosphere voor mij.
1. The Roots - Undun
Ik ben groot fan van goed uitgewerkte conceptalbums. Undun is daar een schoolvoorbeeld van. Wat een plaat, waarvan elke seconden raak is. Na 20 jaar weet The Roots zich opnieuw te vernieuwen met een muzikaal hoogstandje en Black Thought bewijst maar weer eens één van de allerbeste mc's te zijn. Wat een helden!
5
geplaatst: 1 mei 2021, 23:26 uur
1. The Roots - Undun
2. Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw
3. Evidence - Cats & Dogs
4. Atmosphere - The Family Sign
5. Action Bronson - Dr. Lecter
6. Rashad & Confidence - The Element of Surprise
7. Zo Moelijk - Nieuwe Moves
8. Per.Verz De Geboorte van Kim Lee
9. Nul Elf Acht - Halve Literatuur
10. The Doppelgangaz - Lone Sharks
2. Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw
3. Evidence - Cats & Dogs
4. Atmosphere - The Family Sign
5. Action Bronson - Dr. Lecter
6. Rashad & Confidence - The Element of Surprise
7. Zo Moelijk - Nieuwe Moves
8. Per.Verz De Geboorte van Kim Lee
9. Nul Elf Acht - Halve Literatuur
10. The Doppelgangaz - Lone Sharks
2
zaaf
geplaatst: 2 mei 2021, 19:57 uur
2. The Doppelgangaz - Lone Sharks
Als Matter Ov Fact niet zou slissen…. Nee hoor, de nr 1 is onbetwist. En dat slissen heeft wel wat. Maar de rest van de USP van The Doppelgangaz op Lone Shark is nog veel overtuigender. Enigszins donkere producties, relevanten teksten en een overtuigende delivery en flow, dit is echt een topalbum.
1. The Roots - Undun
Een van de indrukwekkendste hiphopalbums ever, voor mij. Crossover, conceptueel, prima, maar muzikaal!!! Ik raak er niet op uitgeluisterd. Enig kritiekpunt: te kort.
Als Matter Ov Fact niet zou slissen…. Nee hoor, de nr 1 is onbetwist. En dat slissen heeft wel wat. Maar de rest van de USP van The Doppelgangaz op Lone Shark is nog veel overtuigender. Enigszins donkere producties, relevanten teksten en een overtuigende delivery en flow, dit is echt een topalbum.
1. The Roots - Undun
Een van de indrukwekkendste hiphopalbums ever, voor mij. Crossover, conceptueel, prima, maar muzikaal!!! Ik raak er niet op uitgeluisterd. Enig kritiekpunt: te kort.
6
zaaf
geplaatst: 2 mei 2021, 19:59 uur
En dus:
2 0 1 1
1 The Roots - Undun
2 The Doppelgangaz - Lone Sharks
3 Shabazz Palaces - Black Up
4 Epidemic - Illin Spree
5 Atmosphere - The Family Sign
6 Danny Brown - XXX
7 CYNE - Wasteland Volume 1: Killmore
8 Rizzle Kicks - Stereo Typical
9 Deca - The Veil
10 Kendrick Lamar - Section.80
2 0 1 1
1 The Roots - Undun
2 The Doppelgangaz - Lone Sharks
3 Shabazz Palaces - Black Up
4 Epidemic - Illin Spree
5 Atmosphere - The Family Sign
6 Danny Brown - XXX
7 CYNE - Wasteland Volume 1: Killmore
8 Rizzle Kicks - Stereo Typical
9 Deca - The Veil
10 Kendrick Lamar - Section.80
2
geplaatst: 5 mei 2021, 21:19 uur
2
geplaatst: 5 mei 2021, 21:33 uur
Kom er helaas niet meer aan toe dingen te herluisteren en checken voor dit jaar. Voor mij ook een stuk minder sterk dan 2012.
Losse pols lijstje dus dit keer.
2011:
01. Danny Brown - XXX
02. Death Grips - Exmilitary
03. Open Mike Eagle - Rappers Will Die of Natural Causes
04. milo - I wish my brother Rob was here
05. Shabazz Palaces - Black Up
06. Kendrick Lamar - Section.80
07. The Roots - undun
08. Erik Urano & Zar1 - Energía Libre
09. Hail Mary Mallon - Are You Gonna Eat That?
10. Doomtree - No Kings
Eps:
01. Young Fathers - TAPE ONE
02. Death Grips - Death Grips
03. Madlib & Freddie Gibbs - Thuggin
Losse pols lijstje dus dit keer.
2011:
01. Danny Brown - XXX
02. Death Grips - Exmilitary
03. Open Mike Eagle - Rappers Will Die of Natural Causes
04. milo - I wish my brother Rob was here
05. Shabazz Palaces - Black Up
06. Kendrick Lamar - Section.80
07. The Roots - undun
08. Erik Urano & Zar1 - Energía Libre
09. Hail Mary Mallon - Are You Gonna Eat That?
10. Doomtree - No Kings
Eps:
01. Young Fathers - TAPE ONE
02. Death Grips - Death Grips
03. Madlib & Freddie Gibbs - Thuggin
2
geplaatst: 6 mei 2021, 13:18 uur
Aardig druk in huize Jay, dus beperk mijn gelul deze keer. 2011 was een leuk jaartje met een aantal regelrechte toppers. De top 5 zijn allen stuk voor stuk geweldig en knallen nog met grote regelmaat uit de speakers hier. Over de meeste albums uit mijn top10 is al genoeg geschreven, maar wil nog even yU uitlichten, na Oddisee mijn favoriete MC uit de Diamond Disctrict-crew. Chill album met een mooie diepgang.
10. The Roots - Undun
9. Beneficence - Sidewalk Science
8. Apollo Brown & Hassaan Mackey - Daily Bread
7. yU -The Earn
5. ElZhi - Elmatic
3. Rashad & Confidence - The Element of Surprise
1. Evidence - Cats & Dogs
10. The Roots - Undun
7. yU -The Earn
5. ElZhi - Elmatic
0
geplaatst: 6 mei 2021, 13:22 uur
En nog even wat tegengeluid op het hier bejubelde Undun. Destijds werd het album aangekondigd met snippets van de tracks en keek ik reikhalzend uit naar dit nieuwe werk van één van mijn favoriete artiesten. Hoewel het concept erg sterk is uitgewerkt en zowel muzikaal als qua lyrics van hoog niveau, is dit een album wat mij nooit echt weet te pakken. Ik kan er zeker wel van genieten, maar het blijft me te afstandelijk op de een of andere manier, te gemaakt ofzo. Desalnietemin een sterk album met een aantal fenomenale tracks, maar ik wacht nog steeds op een nieuw album die ik weer volledig in mijn hart kan sluiten.
0
geplaatst: 6 mei 2021, 13:22 uur
JayM schreef:
Aardig druk in huize Jay, dus beperk mijn gelul deze keer. 2011 was een leuk jaartje met een aantal regelrechte toppers. De top 5 zijn allen stuk voor stuk geweldig en knallen nog met grote regelmaat uit de speakers hier. Over de meeste albums uit mijn top10 is al genoeg geschreven, maar wil nog even yU uitlichten, na Oddisee mijn favoriete MC uit de Diamond Disctrict-crew. Chill album met een mooie diepgang.
10. The Roots - Undun
7. yU -The Earn
5. ElZhi - Elmatic
10. The Roots - Undun
7. yU -The Earn
5. ElZhi - Elmatic
Heb je die Beneficence & Confidence al besteld. G?
1
geplaatst: 6 mei 2021, 13:23 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Heb je die Beneficence & Confidence al besteld. G?
Yessir, die ligt alweer een dikke week in huis.Heb je die Beneficence & Confidence al besteld. G?
5
geplaatst: 9 mei 2021, 09:05 uur
74 albums waren deze keer ingebracht door 18 users. Wederom was er dit jaar een hele duidelijke winnaar (72% van de stemmen), maar verder lag het over de gehele linie erg dicht bij elkaar. Wij waren het meest eensgezind over de top 14, die het overgrote deel van alle stemmen kregen. Hierdoor bleef het tot het eind spannend op welke positie een album terecht zou komen.
20. CYNE - Wasteland Volume 1 (10)
18. Death Grips - Exmilitary (13)
18. Young Fathers - TAPE ONE (13)
17. Action Bronson - Dr. Lecter (13)
16. Vakill - Armor of God (14)
15. Zo Moeilijk - Nieuwe Moves (15)
13. Long Arm - The Branches (25)
13. Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw (25)
12. Rashad & Confidence - The Element of Surprise (27)
11. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne (27)
20. CYNE - Wasteland Volume 1 (10)
18. Death Grips - Exmilitary (13)
18. Young Fathers - TAPE ONE (13)
17. Action Bronson - Dr. Lecter (13)
16. Vakill - Armor of God (14)
15. Zo Moeilijk - Nieuwe Moves (15)
13. Long Arm - The Branches (25)
13. Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw (25)
12. Rashad & Confidence - The Element of Surprise (27)
11. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne (27)
6
geplaatst: 9 mei 2021, 09:06 uur
En de 10 albums van 2011 die rest ruim achter zich lieten:
10. The Doppelgangaz - Lone Sharks (40)
9. Epidemic - Illin' Spree (41)
8. Danny Brown - XXX (43)
7. Random Axe - Random Axe (44)
6. Shabazz Palaces - Black Up (45)
5. Elzhi - Elmatic (52)
4. Evidence - Cats & Dogs (60)
3. Cunninlynguists - Oneirology (61)
2. Atmosphere - The Family Sign (64)
1. The Roots - Undun (98)
10. The Doppelgangaz - Lone Sharks (40)
9. Epidemic - Illin' Spree (41)
8. Danny Brown - XXX (43)
7. Random Axe - Random Axe (44)
6. Shabazz Palaces - Black Up (45)
5. Elzhi - Elmatic (52)
4. Evidence - Cats & Dogs (60)
3. Cunninlynguists - Oneirology (61)
2. Atmosphere - The Family Sign (64)
1. The Roots - Undun (98)
8
geplaatst: 9 mei 2021, 12:03 uur
Mooi lijstje wederom. Zo na tien jaarlijstjes durf ik wel te concluderen dat we een behoorlijk goede smaak hebben hier.
0
zaaf
geplaatst: 9 mei 2021, 12:48 uur
Twee NL HM's om 2010 mee af te schoppen
Fresku - Fresku
De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde
Fresku - Fresku
De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde
1
zaaf
geplaatst: 9 mei 2021, 12:49 uur
Ach en weet je wat: ik gooi er nog een Duitser tegenaan ook!
Eloquent - Das Ich und Dein Verhängnis
Eloquent - Das Ich und Dein Verhängnis
2
geplaatst: 9 mei 2021, 12:59 uur
Mooie lijst van 2011!
Voor 2010 mijn HMs:
MF DOOM featuring Big Benn Klingon - Expektoration...Live
The Left - Gas Leaks
The Q4 - Sound Surroundings + The Q4 - Darker Days
Flying Lotus - Cosmogramma
Kid Cudi - Man on the Moon II: The Legend of Mr. Rager
RJD2 - The Colossus
Snowgoons - Kraftwerk
Voor 2010 mijn HMs:
MF DOOM featuring Big Benn Klingon - Expektoration...Live
The Left - Gas Leaks
The Q4 - Sound Surroundings + The Q4 - Darker Days
Flying Lotus - Cosmogramma
Kid Cudi - Man on the Moon II: The Legend of Mr. Rager
RJD2 - The Colossus
Snowgoons - Kraftwerk
8
geplaatst: 9 mei 2021, 20:34 uur
Mijn voorstel is om, als 2010 afgerond is, de ultieme top10 van de jaren ‘10 er tussendoor te gooien. Wat mij betreft kan dat zonder (of slechts een minimale toelichting), dus puur je 10 favoriete albums van het afgelopen decennium (2010 - 2019). Hier wordt dan ook een algemene lijst van gemaakt, waarna we door gaan met 2009. Thoughts?
* denotes required fields.