MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
50. Sixtoo - Grimey Inks The Moment
Sixtoo - Grimey Inks The Moment

Voor iemand die 20 jaar albums uitbracht relatief onbekend hier. Deze Canadese rapper en producer heeft veel tofs gemaakt, vergelijkbaar met bijv. Atmosphere. Heb deze korte track geselecteerd, maar ga zeker zijn albums checken! Ook de volledig instrumentale albums zijn zeer goed, staan in totaliteit op Youtube.

49. The High & Mighty - Dirty Decibels
The High & Mighty- Dirty Decibels

Superplaat, afkomstig van het legendarische label Rawkus. Bijna alles wat zij uitbrachten is hard. Dit album vorig jaar via een vriend ontdekt en sindsdien veel gedraaid. Mr. Eon heeft op deze track een heerlijke flow en een sterke tekst. Ik hou van die lekker droge beat en een het heeft een goede chorus.

48. Sean Price - Dead or Alive
Sean Price "Dead or Alive" feat. Bernadette Price (Official Music Video) - YouTube

“What do I love about rap? Me!” Weinig aandacht voor de het laatst uitgebrachte album van de in 2015 overleden Sean Price. ‘Imperius Rex’ is daarnaast opvallend afwezig in veel eindejaarslijstjes, als je het mij vraagt. Terwijl het een en sterk album is met veel toffe gastartiesten. De clip bij deze track is zeer de moeite waard. In 2011 nam P trouwens een track op met stadsgenoten (Groningen) Dope D.O.D.: Dope D.O.D. - Psychosis ft. Sean Price

47. Rascalz - Where You At
Rascalz - Where You At

Met slechts 1 stem (die van mij!) misschien wel het meest onbekende album uit mijn lijst. ‘Global Warning’ uit 1999 is een fijne plaat van deze Canadese gasten, ga dat checken. Op één of andere manier zet ik deze track graag op in de auto. Hij begint zo lekker en dan gaat KRS zo heerlijk op die reggae beat. Altijd op standje 10 deze! De teksten zijn niet heel sterk, maar al met al zeker de moeite waard.

46. The Roots - Never ft. Patty Crash
The Roots - Never ft. Patty Crash

Vanaf begin jaren ’90 tot heden constante kwaliteit leveren is weinig rappers of rapacts gelukt. Met bijna 2500 stemmen op deze site heeft The Roots een gemiddelde van bijna 4*, knap! Als je de albums bekijkt hebben ze een imposant lijstje toppers: Illadelph Halflife, Things Fall Apart, Game Theory, undun. Toen in 2014 het korte ‘...And Then You Shoot Your Cousin’ uitkwam was ik benieuwd, zouden ze het niveau kunnen vasthouden? In eerste instantie was ik wat teleurgesteld, maar na enkele luisterbeurten begon het kwartje te vallen. Inmiddels is het één van mijn favoriete platen van The Roots, met deze track als favoriet. Misschien ook omdat mijn toenmalige vriendin deze veel draaide. Check ook de video, prachtig!

45. Redman - Tonight's Da Night
Redman - Tonight's Da Night

Deze man mag uiteraard niet ontbreken. ‘Whut? Thee Album’ is een creatief meesterwerk, daar heeft volgens mij ontzettend veel tijd in gezeten. Misschien wel één van de beste debuutplaten in de hiphop. Als hij op 0.43 op deze track invalt is het gaan met die banaan. Perfecte flow, classic!

44. Cannibal Ox - Iron Galaxy
Cannibal Ox - Iron Galaxy

Unieke track, belachelijk goed album, geproduceerd door godenzoon El-P. Het gebruik van samples en hoe die beat rolt en tolt is ongekend. Ik vind de flow van Vordul Mega ietwat eentonig, anders had deze nog hoger gestaan. Dit is zo’n album waar ik elke keer weer nieuwe details in ontdek.

43. Organized Konfusion - Bring It On
Organized Konfusion - Bring It On

Ja, weer één uit 1994! Dat ‘gestotter’ van Monch in de eerste verse vind ik geniaal. Ook de flow van Prince Poetry: belachelijk. Die lome beat, dat blazertje… Hier hoef je niet zoveel woorden aan vuil te maken, de track spreekt voor zich.

42. Method Man - Tical
Method Man - Tical

Tical! 1994! Zelfs deze karige Youtube-versie klapt er genadeloos is op de koptelefoon. Ja toch? Van alle rapacts in mijn lijst vond ik het selecteren van mijn favoriete track van Method Man het lastigst. Alleen op dit album al staan bangers als Release Yo' Delf, Meth Vs. Chef en natuurlijk Bring The Pain. Maar die diepe bass doet ’t hem, ik ga voor deze!

41. DJ Shadow - Stem / Long Stem
DJ Shadow - stem / long stem

Volgens mij is dit de eerste en enige instrumentale hiphoptrack in mijn lijst. Ik kan eigenlijk niet zo goed uitleggen wat ik voel bij het beluisteren van deze track. Ik kan ook niets wat hier op lijkt. Het is onheilspellend, je hartslag gaat omhoog, het stresslevel stijgt, maar je blijft gebiologeerd luisteren. De tonen en stemmen zijn prachtig, de overgangen interessant en die beat ramt zo snoeihard door, dan opeens is er de rust en stilte. Wat mij betreft een soort Bohemian Rhapsody binnen de hiphop.

Ha, ook mijn favoriet van Method Man

En tja, Cannibal Ox, de beste hiphop die ik ken.

Inderdaad erg goed, maar heb toch voorkeur voor meer old school en boombap albums, merk ik. Zo kan het dat bijv. MF Doom niet in mijn top 100 staat, wat eigenlijk niet zou mogen natuurlijk. Heb ook minder met de G-funk era, grootheden als Snoop en Warren G staan er dus ook niet in. Qua productie en stijl vind ik The Cold Vein wel Iets weg hebben van 3030, er komen er nog 40!

-SprayIt- schreef:
Zo kan het dat bijv. MF Doom niet in mijn top 100 staat, wat eigenlijk niet zou mogen natuurlijk.

Voor mijn part vind je MF DOOM volslagen onbeluisterbaar, Illmatic een saaie, eentonige plaat en Lil' B de vermakelijkste rapper van de laatste twintig jaar.

Nja, een hiphop top-100 zonder DOOM is wel een beetje als een risotto zonder kaas. Zegt degene wiens DOOM-kwartje pas +/- een half jaar geleden viel.

-SprayIt- schreef:
Ah, zie dat het album zelfs in je top 10 staat! Ik zal het nog eens in z’n totaliteit draaien. Heeft hij nog meer uitgebracht eigenlijk?

Ja, drie jaar voor Scorpion Circles heeft Genelec een EP uitgebracht met ene Master Kong. Die vind ik helaas een stuk minder. Dus oké, tamelijk weinig productie voor de status die ik hem toedicht, maar wat hij doet op de genoemde plaat vind ik zonder meer weergaloos. Raptechnisch ijzersterk, dikke beats en bovenal tekstueel niets minder dan briljant.

Goeie lijst trouwens man. Ik vind misschien wel tweederde echt goed. Dat is gezien mijn immer kritische houding jegens muziek ontzettend veel. Ben het ook helemaal met je eens over 1994. Organized Konfusion spant voor mij de kroon.

Tonight's Da Night

Ik moet eigenlijk aan het werk, maar ik kom nog even langs voor
BRING IT ON, MOTHERFUCKER, BRING IT ON!

Een standaardquote in huize... huize... appartemente... ehm... hier?

40. Zwart Licht - Bliksemschicht
Zwart Licht - Bliksemschicht

Mijn hemel, wat schoot mijn bloeddruk omhoog en werden mijn ogen groot toen ik deze beat voor het eerst hoorde inklappen. Ik vind dit met recht één van de hardste beats in de Nederlandse hiphop. Hayzee komt met een zeer strakke productie, daarnaast vind ik Akwasi erg sterk op deze track. Backup Staat Klaar is ook genieten, trouwens. Ongelofelijk hoe ze het niveau naar beneden hebben weten te halen na dit goede debuutalbum.

39. Lord Finesse (and DJ Mike Smooth)- Bad Mutha
Bad Mutha-Lord finesse

Het album Funky Technician uit 1990 heeft wat mij betreft de toon gezet aan het begin van het beste decennium op hiphopgebied. De beats en scratches op het album zijn geweldig. De ietwate droge stijl van rappen over deze warme beats werkt goed. Met zo’n sample van James Brown kan je natuurlijk niet mank gaan, heerlijk! Ik heb trouwens weinig tot geen informatie kunnen vinden over DJ Mike Smooth, weet iemand meer over deze man?

38. Bone Thugs-N-Harmony - Handle The Vibe
Bone Thugs-N-Harmony - Handle The Vibe

Niet heel lang geleden dit dubbelalbum besteld. Ik had wel eens wat nummertjes van dit gezelschap gehoord, maar ik vond het wat te wat R&B-achtig en eentonig. Ook vond ik de snelle manier van rappen meer een ‘maniertje’ dan een fijne manier van storytelling. Toch moet ik terugkomen op deze mening, want het is een knal staaltje rapwerk. Vooral de tweede verse, die van Krayzie, is sick. Die eerste paar zinnen? Onnavolgbaar. Ik twijfelde voor deze lijst tussen deze track en Thug Luv met 2Pac, want die beat is geweldig. 2Pac komt met één van zijn beste gastverses, vind ik. Gretig en agressief: Bone Thugs N Harmony Feat. 2Pac - Thug Luv

37. Das EFX – They Want EFX
Das EFX -They Want EFX

Heel veel leuks in één track. Verreweg het beste nummer op dit goede debuutalbum van dit duo. Elke keer weer genieten om deze voorbij te horen komen, volgens mij met veel plezier en zorg in elkaar gezet.

I'm the supercalafragilistic tic-tac pro

36. Pete Rock & CL Smooth - They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)
Pete Rock & CL Smooth - They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)

Sommige klassiekers moeten erin staan. Bij deze deze.

35. Jawat - Zwarte Koffie ft Opgezwolle
Jawat - Zwarte Koffie ft Opgezwolle

De tweede Nederlandse track in dit tiental, het is meteen ook de laatste in deze top 100. Het allerbeste wat qua nederhop is uitgekomen, als je het mij vraagt. Uiteraard zijn de mannen van Opgezwolle absolute helden, maar ik had en heb vooral een zwak voor Jawat. Ik ben echt naar hiphop gaan luisteren door hem, ik was een jaar of 17, gok ik. Na zeker 10 live optredens, waar het dak er áltijd af ging, verdween hij opeens van het toneel.

34. Jedi Mind Tricks - Heavenly Divine
Jedi Mind Tricks (Vinnie Paz + Stoupe + Jus Allah) - Heavenly Divine

Afkomstig van een bijzonder album, Violent by Design, uitgekomen in 2000. Mooi om jullie discussie en reacties (11 pagina’s) te lezen op deze site. Er worden vraagtekens gesteld bij sommige teksten over het christendom en homo’s bijvoorbeeld. Ik vind de teksten en beats sterk, met aandacht gemaakt en het mag best wat schuren. Muziek is nog altijd een uitingsvorm, dus daarin mag je wat mij betreft best ver gaan. Stoupe is verantwoordelijk voor de geweldige productie. Ik ontdek via dit forum net dat de sample uit deze track afkomstig is van Vivaldi. Prachtig hoe die goddelijke vrouwenstem en de viool elkaar afwisselen en versterken. Spit daar een keiharde tekst over en je hebt een meesterwerk.

33. Edan - Making Planets Ft. Mr. Lif
Edan - Making Planets Ft. Mr. Lif

Gek op de psychedelische beats op dit korte, maar zeer kwalitatieve album. Het gaat alle kanten op, een ware luistertrip. Mr. Lif komt met een fijne invalbeurt. Dat klapt er heerlijk op, zo! Ook wegens de korte duur van de track kan ik deze moeiteloos 10 keer achter elkaar luisteren.

Ook Rock and Roll is keihard: Edan - Rock And Roll Ft. Dagha

32. Kool G Rap - Blowin' Up In The World
Kool G Rap - Blowin' Up In The World

Laid back sfeertje op deze old school headbanger. Op het eerste gezicht een misschien niet al te opvallende track, maar let eens goed op de wijze waarop hij zijn adem gebruikt. Hierdoor kan hij keihard doorrammen op de beat. Het rijmschema is daarnaast erg indrukwekkend. Deze combinatie zorgt voor een in mijn ogen schoolvoorbeeld van een goede hiphoptrack.

31. Rasco - Run The Line (Peanut Butter Wolf)
Rasco - Run The Line (ft. Peanut Butter Wolf)

Yes! Eindelijk deze. Nu komen we in de buurt van de tracks die ik écht heel lekker vind. Elke draaibeurt zit ik met een zeer brede glimlach, ik draai ‘m vaak in de auto. Deze tekst is keihard, de manier waarop Rasco dit stukje rapt is voor mij legendarisch:

Playin these scrubs in nightclubs like they legendary
I'm first class and everybody else is secondary
But don't you worry, all these brothers got your vision blurry
Ready to fix your cateracts with the fattest tracks

Diepe buiging voor dit pareltje.

Zoveel goeds weer hier! Enkele klassiekers die ik waarschijnlijk al wel had moeten kennen (Lord Finesse, Kool G Rap en Das EFX (alhoewel die wel heel erg bekend klinkt in ieder geval), en ze klinken allemaal inderdaad wel erg fijn. Verder is Heavenly Divine wel écht het toppunt van de JMT-stijl hardcore rap (denk Army of the Pharaohs, Snowgoons etc.). Vette rijmschema's, een Jus Allah in topvorm (voordat hij dacht dat ie moest grommen om mee te kunnen met Vinnie Paz, terwijl hij juist veel beter is dan Pazzie als hij het niet doet) en Stoupe... och, Stoupe uit die tijd is echt one-of-a-kind en er zit hier zelfs een fijne back and forth verse in!

Leuk! Kan je wel verklappen dat er dan nog zo'n JMT-hardcore rapnummertje aan zit te komen

Vast Uncommun Valor of Se7en

Per artiest 1 track, dus geen JMT vrijdag nieuwe update.

30. Snowgoons - Raining
Snowgoons - Raining

Deze gasten hebben ontzettend veel rommel voortgebracht, het ene album nog slechter dan het andere. Toch is hun laatste project, Goon Bap uit 2016, zeer geslaagd als je het mij vraagt. Met een indrukwekkende lijst gastartiesten een zeer genietbaar album. Maar absoluut het beste wat ze hebben voortgebracht is het album Black Snow uit 2008. Het bevat 21 unieke en strak geproduceerde tracks, waarvan ik de titeltrack, Server Justice, Avalanche Warning, The Hatred en dus Raining het sterkst vind. Maar elke track is de moeite waard, ga dat checken. Als het om beats gaat heb ik Snowgoons hoog zitten, al gaan ze af en toe net over het randje. Deze oosterburen presenteren op dit album echter de één na de andere banger. Check daarom ook het instrumental album: Snowgoons - The Snowgoons Instrumentals (2009)

29. Big L - Put It On
Big L - Put It On

Naast Tupac en Biggie misschien wel de meest gemiste rapper, de RIP’s vliegen je om de oren in de comments op Youtube. In 1999 op veel te jonge leeftijd overleden, doodgeschoten. Hierdoor heeft hij maar één officieel album kunnen uitbrengen, Lifestylez ov da Poor & Dangerous uit 1995. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle tracks even sterk vind, ik kom qua beoordeling op een 4 sterren. Toch hoort hij absoluut in deze lijst, deze track is favoriet, met recht een klassieker te noemen.

28. Main Source - Snake Eyes
Main Source - Snake Eyes

Deze track begint zo ontzettend lekker, no way dat je stil kunt blijven zitten. Dit swingt aan alle kanten. Met 122 stemmen op deze site, gemiddeld een 4,06, geen underrated plaat. Toch zie je deze topper maar weinig terug in lijstjes of op forums, ik had er tot voor kort nooit van gehoord. Sinds ik het ontdekt heb draai ik het regelmatig. Het album opent met deze track, de toon wordt meteen gezet. Ik zie nu dat het uit 1991 komt, wat dat betreft waren ze qua stijl en productie hun tijd ver vooruit. Goede tekst en fijne stem, maar die beat! Genieten.

27. Tha Alkaholiks - DAAAM!
Tha Alkaholiks - DAAAM!

De afgelopen jaren is het album Coast II Coast uitgegroeid tot één van mijn favorieten. Elke track is raak, het plezier en de passie spat ervan af. Pas op, deze zit na beluisteren dagen in je hoofd!

Alkaholiks got the rhymes that'll make you say DAAAAM!

Check ook de track Flashback met o.a. Xzibit: Tha Alkaholiks Ft The Baby Bubbas - Flashback

26. Atmosphere - Camera Thief
Atmosphere - Camera Thief

When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold is wat mij betreft één van de beste hiphopalbums van de afgelopen 15 jaar. Bij waarschijnlijk elke lezer wel bekend, dus ik wil voor iets anders gaan. Je kunt dan kiezen uit veel goeds, want de lijst met uitgebrachte albums en EP’s is indrukwekkend. Tot mijn verbazing kwam ik er achter dat ik het album Southsiders even hoog heb beoordeelt als eerdergenoemde. En nu ik er over nadenk is dat ook wel terecht. Het in 2014 uitgebrachte album heeft hier zelfs meer draaibeurten gehad dan WLGYLYPTSG. Wederom kies ik voor de openingstrack, want ik weet nog goed dat ik het album voor het eerst luisterde. Het was een zeer regenachtige dag en ik had besloten om van Groningen naar Assen, waar mijn ouders wonen, te fietsen. Vooraf cd’tje gedownload, deze dus, op de mp3 en gaan met die banaan. Onderweg Slug in mijn oren, met een zeer persoonlijk en gemeend verhaal over uiteenlopende mooie onderwerpen. De zorgvuldig geproduceerde beats en prachtige teksten maakten veel indruk. Volledig doorweekt kwam ik aan, met 3 keer het album op repeat te hebben gehad. Soms ga je een soort persoonlijke band aan met een album, deze heb ik sindsdien met Southsiders.

25. El-P - Tasmanian Pain Coaster
El-P - Tasmanian Pain Coaster

Absolute held deze man. Indrukwekkend cv met aandeel in zoveel succesvolle projecten. Company Flow, Run The Jewels, een eindeloze lijst van sterke gastverses en natuurlijk de albums die hij produceerde. Qua tekst en sfeer is deze track onberispelijk, er zitten zoveel verschillende lagen in.

24. Mobb Deep - Survival Of The Fittest
Mobb Deep - Survival Of The Fittest

Als iemand mij vraagt welke track de hiphop het beste illustreert, zou het deze zijn, denk ik. Van de lyrics tot de clip, één en al gangster. Niet voor niets wordt The Infamous door velen gezien als het beste hiphop album aller tijden, elke track is ijzersterk. Moeilijke keuze tussen Shook Ones en deze, trouwens.

23. Immortal Technique- Peruvian Cocaine
Immortal Technique- Peruvian Cocaine

Die panfluit, of wat is het, in de beat is eindeloos genieten. Elke keer tovert dat weer een lach op mijn gezicht als hij invalt. Mooi hoe Diabolic, C-Rayz, Pumpkinhead, Tonedeff, Loucipher en Poison Pen elkaar afwisselen met sterke verses. Revolutionary Volume 2 is in zijn volledigheid een zeer sterk album.

22. Jurassic 5 - Quality Control
Jurassic 5 - Quality Control

Dit gezelschap heeft een paar goede platen uitgebracht, waarvan ik de eerste twee het best vind. Ik kan bij deze track erg genieten van het gelach en de whooo’s in de achtergrond. Kracht van deze groep vind ik het verschil in stemgeluid en flow van de verschillende MC’s. Vooral die diepe lage stem van Chali 2na vind ik tof.

21. Bomb The Bass - Bug Powder Dust [Kruder & Dorfmeister Remix]
Bomb The Bass - Bug Powder Dust (K&D Sessions)

Mijn liefde voor elektronische muziek is misschien nog wel groter dan of gelijk aan die voor hiphop. Fijn dat deze genres elkaar niet uit hoeven te sluiten, maar elkaar kunnen versterken. Zo luister ik de laatste tijd naar verschillende albums uit de FabricLive-serie, waarin met enige regelmaat hiphop wordt gecombineerd met dance en electronic. Check bijvoorbeeld: DJ Yoda - FabricLive. 39 (2008) en Spank Rock - Fabriclive. 33 (2007).
Op het album waar deze track van afkomstig is, "K&D Sessions", wordt deze combo tot kunst verheven. Deze versie overstijgt wat mij betreft het origineel zeer duidelijk. Het origineel is: Bug Powder Dust (full album version)
Nu ik deze versie weer hoor, ook wel errug lekker hoor. Toch heeft de versie op K&D een fijne trippy sfeer, ik ga hard op hoe hij rond 1:30 invalt.

Bijvoorbeeld deze in de mix van DJ Yoda, best wel lekker: Skibadee - Tika Toc
Zo! In 5 minuten helemaal kapot gaan: DJ Yoda Skibadee Tika Toc LIVE

Oef, strakke update!

Vrijdag een nieuwe update, nog 2 tientallen te gaan. Tot die tijd tussendoor een track die mijn lijst net niet heeft gehaald. Zo werd ik enkele maanden geleden gewezen op deze:

Goreala - She Smiles Easy

Afkomstig uit de sloppenwijken van Nairobi heeft deze man de kans gekregen om met enkele Keniaanse rappers een album op te nemen. Met hulp van o.a. Nederlandse organisaties overigens. Het album Goreala - Metaphor Za Mtaa (2007) is een fijne mengelmoes van reggae-achtige muziek, positieve hiphop en dansbare Afrikaanse invloeden. Net niet goed genoeg om mijn top 100 te halen, maar zeker de moeite waard eens te beluisteren.

Leuk om alle reacties te lezen, ik kan helaas niet op elke vraag of reactie ingaan, vrijdag een nieuwe update.

20. 2Pac - Hit 'Em Up
2Pac - Hit em up

That’s why I fucked your bitch, you fat motherfucker

Lekkere binnenkomer Pac! Daar maak je vrienden mee! De hardste en de bekendste diss-track. Van de video, het gebruik van de beat tot de haatkanonnade aan het einde, de grootmeester van de hiphop trekt goed van leer in deze track. Fijn om hard mee te blèren in de auto.

Mooi interview over hoe de eerste reactie was van Goodie Mob: E.D.I. Mean: Goodie Mob Were First to Hear 2Pacs Hit em Up

Ook tof om te zien: TUPAC - Good Life / Hit Em Up (Studio Session)

19. Deepspace5- The Night We Called it a Day
Deepspace5 - The Night We Called it a Day

Met ruim 7 minuten één van de langere tracks uit mijn lijst, en wat voor één! Het album krijgt op deze site slechts 10 stemmen, dat mag dus wel wat meer aandacht krijgen! Als je deze track luistert zul je al vrij snel horen dat het kwalitatief zeer goed is. Qua beat een droge drum, rustig pianootje, een fijne warme kraak en dat subtiele Oosterse tintje. Fijne gitaar onder de hook ook. De verschillende MC’s wisselen elkaar af met maar liefst 7 sterke verses, ze nemen je echt mee in het verhaal. Uitgegroeid tot één van mijn favoriete tracks.

18. Gang Starr - Above The Clouds
Gangstarr - Above The Clouds

Geen hiphop top 100 zonder Gang Starr, uiteraard. Lastig om een favoriete track te kiezen, want wat een constante kwaliteit weet dit magische duo te brengen. Met de elkaar opvolgende klassealbums Daily Operation, Hard to Earn en Moment of Truth niet weg te denken uit de hall of fame of hiphop. Gekozen voor deze track, want alle goeds zit hier wel in. Guru heeft een fijn stemgeluid en Inspectah Deck past vult qua contrast en stijl goed aan. Dit is hiphop uit het boekje, heel veel beter gaat het niet worden. Het album Moment of Truth is misschien wel het beste wat in de tweede helft van de ‘90s is uitgekomen als je het mij vraagt.

17. Killer Mike - Don't Die
Killer Mike - Don't Die

Brace yourselves, Killer Mike komt door met keihard geweld. Dit is zo’n belachelijk harde track, man man man. Ice Cube 2.0 on steroids, wat een energie. El-p komt weer met een medaille-waardige beat, hoe hij er een nieuwe stijl ingooit bij de derde verse, niets minder dan geniaal. Van het begin tot eind een rollercoaster ride, intens, agressief en steengoed. Qua boodschap heeft Mike er zelf over gezegd: "So we never for get Fred Hampton, Oscar Grant, Sean Bell and other good men killed unjustly by Police in this country. R.I.P. Trayvon - Killer Mike". We komen Mike in dit tiental nogmaals tegen, want ik kan niet om hem heen…

16. Masta Ace - Da Grind
Masta Ace - Da Grind Feat. Apocalypse

Waar je ook niet omheen kunt, is deze klassieker. Alles klopt in deze track, afkomstig van een van de beste hiphop albums aller tijden. Instant positieve stofjes als deze instart.

15. Mood - Karma
Mood - Karma

Misschien wel de hoogst genoteerde relatief onbekendere artiest. Op dit album uit 1997 komt de ene na de andere topper voorbij. Qua symbiose tussen stemgeluid, beat en inhoud nagenoeg perfect. Ik weet niet meer hoe of waar ik deze tegen kwam, maar het sprak me meteen aan. Het is een vrij experimenteel album, met een jonge Talib Kweli. De sample van de vrouwelijke stem is afkomstig van Nina Simone. Het album staat in zijn totaliteit op Youtube, dus ken je het nog niet, check het!

14. Mos Def - Hip Hop
Mos Def - Hip Hop

Heerlijke flow op deze track! Sowieso wel een fan van zijn stemgeluid. Black on Both Sides is most definitely het beste wat Mos Def heeft voortgebracht, met toptracks als Ms. Fat Booty en Mathematics. Fijn gebruik van stiltes in deze track, mooie tekst en boodschap ook.

We went from picking cotton
To chain gang line chopping
To Be-Bopping
To Hip-Hopping

13. Kendrick Lamar - DNA.
Kendrick Lamar - DNA.

Alles wat Kung-fu Kenny aanraakt lijkt in goud te veranderen. In rap tempo uitgegroeid tot misschien wel de populairste hiphopartiest van deze generatie. Ik moet zeggen dat ik telkens bij het uitkomen van een album lang moet wennen. good kid, m.A.A.d city is van een schamele 2 sterren opgekrabbeld tot een dikke voldoende, met To Pimp a Butterfly worstel ik nog en DAMN leek op het eerste gehoor een terugval in diepgang en kwaliteit. Zeker ten opzichte van de vorige werken. Toch ben ik van zijn laatste album inmiddels het meest gaan houden, tracks als XXX. en LOVE. en DNA. kan ik niet vaak genoeg luisteren. Het is meer recht toe, recht aan, lijkt het. Bombastisch, hard en agressief, ik hou er wel van. Binnenkort live in de Ziggodome en op Lowlands, ik ga zeker heen! Check hoe tof Kendrick hier zijn concert opent met deze track: DNA. - KENDRICK LAMAR LIVE [THE DAMN TOUR]

12. Cyne - First Person
CYNE - First Person

Wat moet het lekker zijn om zo te flowen op deze beat. Cise Starr vertelt een mooi en persoonlijk verhaal. Deze beat is ook gebruikt door CunninLynguists (komt nog, top 10!) op de track Remember Me, trouwens. Deze track heeft een fijne summerfeel, het heeft iets sentimenteels, iets nostalgisch bijna. Prachtige track op een zeer goed album.

11. Run The Jewels - Panther Like A Panther (Miracle Mix edit) (feat. Trina)
Run The Jewels - Panther Like A Panther (Miracle Mix edit) (feat. Trina)

Nu staan El-p en Killer Mike beide vrij hoog in de lijst, maar als ze hun krachten bundelen is het einde zoek. Run The Jewels is misschien wel de hardste samenwerking in de hiphop van de afgelopen 20 jaar. De drie albums doen weinig voor elkaar onder, goed, goed en zeer goed. Deeltje 3 is bij mij favoriet, op de voet gevolgd door RTJ2. Ik was dan ook zeer blij dat ze headliner waren op Best Kept Secret vorig jaar. Man, wat heb ik staan springen en mee staan schreeuwen, onvergetelijk. Live was deze het hardst, moshpit!

Zo, dat is me het rijtje wel! Waanzinnig sterk tiental. Ik moet trouwens zeggen dat ik de originele demoversie van Panther Like a Panther stiekem nog beter vind.

'The Night We Called It a Day' van Deepspace5 heeft toevallig dezelfde sample als 'Sunwheel' van Genelec & Memphis Reigns. Wel heel anders gedaan: Genelec heeft echt zitten knippen en plakken, verschillende elementen samengebald tot één loop, terwijl dit een minimalistische verwerking is. Hoe dan ook een toffe track!

El-P's beats zijn me tegenwoordig echt te opgefokt, te staccato. Erg vreemd: naar z'n recente werk kan ik niet ontspannen luisteren, maar wat 'ie rond de millenniumwisseling maakte, vind ik weergaloos.

En man, de intonatie die Mos Def in z'n verzen legde was bij vlagen echt virtuoos. En dan te bedenken dat 'ie hier bepaald niet veel inhoudelijke concessies deed aan de vocale vorm. Mos Def is niet voor niets één van mijn favoriete rappers aller tijden. Vakmanschap en souplesse van de allerhoogste plank.

Wegens een milde vorm van ziekte en verplichtingen dit weekend is de laatste worp ietwat verlaat. Vandaag of morgen zet ik 'm er in één keer op. Dan mag mijn opvolger!

De opvolger is ook ziek en moet zodra hij beter is het één en ander inhalen qua werk/studie

Als het goed is, is dit het lijstje van users die nog hun top-100 willen gaan presenteren:

Teunnis
Johnny Marr
Sjaakspeare
Dance Lover

Eén van jullie die geroepen voelt om hierna te beginnen? Zo niet, geen probleem, maar dan denk ik dat ik pas over een week of twee begin.

Ik heb voor ieder van die drie alvast mijn popcorn klaarstaan!

Ik moet er nog aan beginnen, dus pas momenteel

Mijn Nederlandstalige lijst is al klaar. Ik kan na -SprayIt- dus al beginnen?

Mocht iemand over alle tracks van 'Kermis in de Hel', het debuutalbum van StropStrikkers, beschikken, neem dan a.j.b. contact met me op. Één nummer daarvan staat namelijk niet op JijBuis, wat eeuwig zonde is. Bovendien zou het stom zijn als ik naar een track uit mijn lijst niet kan doorverwijzen.

Ik maak mijn lijst zsm af, wat mij betreft kun je dan los! Leuk, een NL lijst, ben benieuwd.

Oké, tof. Ben benieuwd naar jouw laatste tien!

10. Canibus - Poet Laureate II
Canibus - Poet Laureate II

Deze track is de afgelopen weken/maanden sterk gestegen. Toch wel mijn grootste verrassing in mijn eigen top 10. Om een goede afspiegeling te geven van mijn voorkeuren hoort een wat meer grimey knaller als deze er zeker tussen. Verrassend dat het niet Snowgoons, Ill Bill of bijvoorbeeld Jedi Mind Tricks werd, maar deze geweldenaar; Canibus. Die switch in de beat halverwege is zo ontzettend lekker. Ondanks deze verandering in sfeer gaat Canibus ongestoord door met gericht spitten van harde teksten. Nog even een lekker orgeltje erdoorheen, trompetje erbij, helemaal goed. Maar waar ik echt van mijn stoel van flikker is hoe die duivelse shit weer door komt sijpelen op minuut 6:00. Ongekend, geniaal en voor mij onvergetelijk, kan ik 100 keer op repeat zetten zo’n stukje.

Trouwens ook interessant is het concept Poet Laureate Infinity van deze man. 1000 bars :O Lees het stukje onder de video: Canibus - Poet Laureate Infinity

9. CunninLynguists - Urutora Kaiju
CunninLynguists - Urutora Kaiju ft. Tonedeff

Binnenkort in Groningen! Hoe tof is dat. Knap om vanaf 2001 tot op heden met sterke albums te komen, weinigen doen ze dat na. Het veelgeprezen A Piece of Strange is ook bij mij favoriet, maar ik vind het album de laatste tijd wat te zoetsappig klinken, eigenlijk. Dan zet ik liever de Strange Journeys op, waarvan nummertje 3 het beste is. Ik hou van de wat hardere tracks, zoals Hellfire en deze. Heerlijk toch om in nog geen 2 minuten alles eruit te beuken op het einde van je plaat. Deze beat is Hard, ja inderdaad, met hoofdletter. Zeer dikke productie van Kno. Groot fan van CunninLynguists, 12 april sta ik vooraan!

8. Ghostface Killah - Apollo Kids
Ghostface Killah - Apollo Kids

Ik heb jarenlang geskateboard. Heerlijk, die dagen op pad met je vrienden, pak goedkope ice-tea in de tas en dagen wegblijven. Na lange sessies thuis op de bank ploffen en vervolgens skatefilms kijken! Flip Sorry en Girl Yeah Right waren absoluut favoriet in die tijd. Ik weet nog dat de part van Brandon Biebel, zeer dope!, een sicke instrumental had. Genieten, vanaf 3:50: Girl-Yeah Right! BRANDON BIEBEL . Later eens opgezocht en dat bleek van deze track te zijn. Ik het album gekocht, blijkt die meesterlijke Ghostface een ware toevoeging te zijn en snoeihard los te gaan op deze heerlijke beat.

7. Scientifik - Fallen Star
Scientifik - Fallen Star

Diep! Buckwild komt met een heerlijk dreigende, agressieve en rauwe productie. Zo belachelijk fijn dat die basslijn blijft rollen, het pianootje en na een kleine pauze opeens dat blazertje erbij. Die eerste 30 seconden zetten de toon en Scientifik blijft maar gaan! Met de bravoure van een Tupac, als je het mij vraagt. Veel te jong (25 jaar) overleden, trouwens. Hij zou zijn vriendin en zichzelf hebben doodgeschoten, waarna ze verongelukt zijn. Zie dat het album nog niet heel vaak is beoordeeld, dus ken je het niet, ga het checken!

6. Deltron 3030 - Mastermind
Deltron 3030 - Mastermind

Zag Deltron in veel toplijsten hoog eindigen en zo ook in de mijne. Ik weet nog goed dat ik dit album voor het eerst beluisterde, wat een trip! Er ging een wereld voor me open. Zeer ingenieus en futuristisch. Geweldige scratches in deze track, die heerlijk droge beat en natuurlijk het onmiskenbare stemgeluid van Del. Uiteraard is de track 3030 minstens zo indrukwekkend, maar persoonlijk geniet ik meer van deze track.

5. Gravediggaz– Diary of a Madman
Gravediggaz - Diary of a Madman

Sinds enkele maanden ligt deze standaard in mijn auto. Wat een kwalitatief album, alleen maar sterke tracks. Heerlijke storytelling over een belachelijk lekkere beat. Gevarieerd, gretig en zeer goed geproduceerd, voor mij elke luisterbeurt weer keihard genieten. Ze blijven maar komen met sicke verses. Deze track is vrij duister, terwijl de tevens epische track ‘1-800 Suicide’ een mooie boodschap meebrengt.

4. Charizma & Peanut Butter Wolf - Methods
Charizma & Peanut Butter Wolf - Methods

Ja! Zo zonde dat deze mannen hun werk niet hebben kunnen afmaken. Na drie jaar samenwerking gooide de moord op Charizma roet in het eten. Dit terwijl ze shows openden voor o.a. Nas en The Pharcyde, niet de minsten, zie mijn top 3. Er staan wat irritante tracks op het album Big Shots wat uiteindelijk uitkwam in 2003, maar vooral de eerste twee tracks vind ik ijzersterk. Favoriet is Methods, maar deze doet daar weinig tot niet voor onder: Charizma & Peanut Butter Wolf - Here's a Smirk

3. Nas - It Ain't Hard To Tell
NAS - It Ain't Hard To Tell

Illmatic, het beste hiphopalbum ooit geproduceerd. Perfecte samenstelling van sterke tracks. De teksten, beats, flow, stemgeluid, alles klopt. Ik kan eigenlijk geen minpunt noemen, maar ook niet een favoriete track. Knap dat je zo’n constant niveau kunt behalen over dit aantal tracks. Met het mes op de keel zou ik gaan voor of Halftime of deze. Toch zijn ook Represent, Life's a Bitch, The World Is Yours en N.Y. State of Mind allemaal 10/10. Het is dat ik in deze top 100 per artiest 1 track heb geselecteerd, want ze hadden er allemaal in gestaan!

2. Artifacts - C'mon Wit Da Git Down
Artifacts - C'mon Wit Da Git Down

Ok, hierbij kan ik mijn hoofd dus niet stil houden. Die basslijn en dan die eerste line die er veel te lekker in komt rollen. De drie MC’s wisselen elkaar af zonder te verslappen, hiphop van de bovenste plank! Weer ’94, een geweldig jaar voor de hiphop, zie maar liefst 3 hiphop albums in de top 10 bij Toplijsten 1994 op deze site. Deze kan ik heel, heel vaak achter elkaar luisteren.

1. The Pharcyde - Passin' Me By
Tha Pharcyde - Passing Me By

Daar zijn we dan! Dit is verreweg mijn favoriete hiphop track. Ook mijn favoriete hiphop album (Bizarre Ride II the Pharcyde) overigens. Na honderden luisterbeurten ben ik het nog steeds niet zat! Steengoede teksten, heerlijke flow en een perfecte beat (die sax!). Je hoort duidelijk dat ze ontzettend veel plezier hebben gehad bij het maken van deze plaat. De verschillende rappers doen niet voor elkaar onder, al zijn ze totaal verschillend qua stemgeluid en stijl. Binnenkort het gehele album live in mijn woonplaats, kan mijn geluk niet op!

Gast
geplaatst: vandaag om 23:05 uur

geplaatst: vandaag om 23:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.