MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Mooie top 10 en lijst in het algemeen! Veel boombap wat ik altijd kan waarderen, maar ook genoeg onbekende tracks. Sommige tracks liggen mij beter dan andere, maar altijd goed om eens buiten de vertrouwde kaders te kijken

Mooie lijst, met O.G. een hele fijne nummer één

Bedankt voor de lijst HipHop Fiend! Ik moet de laatste twintig nog checken; je ging snel. Maar heel tof om een lijst met zo veel Golden Era-tracks voorgeschoteld te krijgen. Dat biedt muzikaal een mooi alternatief perspectief en geeft me wat extra inzicht in de geschiedenis van het genre.

HipHop Fiend
Bedankt voor die bloemen!

HipHop Fiend
Komt er hier nog een nieuwe lijst, altijd interessant om te zien wat andere heads enzo leuk vinden!?

Ik wil nog wel een keer

HipHop Fiend
Wat let je?

Heb ook andere top 100’s die ik wil maken

HipHop Fiend
Maak eerst eens een top 100 van de top 100's die je wil maken!

Dan begin ik met die van openingszinnen

HipHop Fiend
In een top 100-lijst graag!

Drop ff top 100 ofzo Johnny Marr

jordidj1 schreef:
Drop ff top 100 ofzo Johnny Marr

Nee.

zaaf
doe jij ff jordidj1 kil

eerst K-Dotje top 75, zo klaar zaaf. anders drop jij ff

ja doe jij ff top 100 zaaf

Zaaf, gooi ‘em

Ja zaaf drop ff

zaaf
Jullie hebben er al 50 gezien. Gaat het om 100-51?

Nee om 150-101 nou goed?

zaaf
ok

zaaf
wordt wel volgende week, maar da's best snel toch?

boven het gemiddelde

zaaf
Ik kan wel rustig aan plukjes droppen. Laat ik maar gewoon beginnen en met een onregelmatig tempo verder zwoegen

100. Q Tip - Gettin' Up

Waar beter mee af te trappen dan met een held. Mijn kennismaking met hip-hop liep vrijwel synchroon met de ontwikkeling ervan. Sugarhill Gang - Grandmaster Flash - Afrika Bambaataa - Run DMC - Beastie Boys - Eric B & Rakim - Public Enemy - NWA - De La Soul en dus A Tribe Called Quest. (Artiesten als Big Daddy Kane of Ultramagnetic MC's waren in NL nog onder de radar (mijn radar).
En de Tribe vond ik wel erg interessant, dat knalde er niet zo in, maar ging zo lekker onder je huid zitten.
Dit nummer van The Renaissance is natuurlijk een topnummer en voor mij geschikt om mee te starten.

99. Rizzle Kicks - Demolition Man

En waar ik in andere muziekgenres al breed georienteerd ben, ben ik dat in hip-hop ook. Lekker als het (tegen andere genres aan) schuurt. Van een erg vrolijkmakend album ervaar ik dit als het nummer dat bij mij het lekkerst blijft plakken.

98. Stropstrikkers - Broodje Mario

Uiteraard ook Nederhop. Laatst uitgebreid in het voetlicht gezet door @sjaakspeare en met bovenstaande artiest mocht ik hem helpen door een missend MP3-tje aan hem te zenden voor zijn presentatie. Stropstrikkers is een fantastische groep, sterke (ongetwijfeld door Delic beinvloedde) beats en goeie lyrics. Ik draai het bij vlagen en moet steeds aan het gebit van Jae'mel wennen, maar geniet toch weer zeer van de klasse van de muziek.

97. Lootpack ft. Dilated Peoples - Long Awaited

Van de eerste plaat die volledig geproduceerd is door Madlib, dus van historisch belang. En daarnaast ook een geweldige plaat, met Long Awaited als een van de blikvangers. Leuk weetje: de plaat is gemixt door Kutmaster Kurt, die in mijn perceptie faam verdient door zijn veelvuldige samenwerkingen met Kool Keith.

96. Black Milk - What It's Worth

Artiest die wat meer aandacht verdient en die een meesterwerk in zich heeft, maar daar maar niet toe komt. Producties zijn bij vlagen heerlijk (soms wat chaotisch, maar dat hoeft niet slecht te zijn) en de skills van Curtis winnen naar mijn smaak steeds meer aan kwaliteit. Dit nummer staat voor mij als een huis.

zaaf
95. milo - Embroidering Machine

milo, het vehikel van Rory Ferreira. Hij brengt ook onder de naam scallops hotel muziek uit - dat mij (nog) onbekend is. milo vind ik een geweldig project met spannende hiphop, die - jawel - ook weer wat grensgebieden bezoekt. Spoken word, jazz, electronic, ik smul ervan. En het gaat ook nog ergens over.

94. Y Society - Never Off (On & On)

Fijne laidback track van het duo Insight en Damu the Fudgemunk. Album is een dikke tip.

93. Scientifik - Criminal

Over een strakke, goedgeproduceerde boombapbeat legt Scientifik een geweldige flow. Afkomstig van gelijknamig album , het enige album dat uitgebracht is tijdens het korte leven van de rapper. Zal ik het uitgekauwde 'veelbelovend' weer eens van stal halen...?

92. Mos Def - Ghetto Rock

Wie Mos Def zegt, zegt featurings en samenwerkingen. En 4 'eigen' albums, waarvan de 1e de meeste waardering krijgt en de laatste alweer bijna 10 jaar oud is (en toch ook wel geprezen wordt). En laat ik Black Star niet vergeten, zijn topsamenwerking met Talib Kweli. Maar zijn 2e en 3e albums worden wat onder het tapijt geschoven, waar ik dat zeker betreffende The New Danger niet terecht vind. Hij probeert hier nieuwe wegen in te slaan en toont zich daarin, voor mij, moedig. Sterk voorbeeld is Ghetto Rock met een eigenzinnige harde beat.

91. Big K.R.I.T. - Price of Fame

Bij mij onder de aandacht gekomen via zijn bijdrage aan undun. En wat een fijne MC is Justin, ook zo een die een machtige plaat kan brengen, maar die vuist nog niet gebald heeft op een heel album. Veel toffe mixtapes en zijn drie albums zijn zwaar oké. Dit is een van de hoogtepunten van de laatste.

HipHop Fiend
zaaf: Y Society en Scientifik zijn superdik natuurlijk. Elk project waarbij Damu of Insight betrokken is, is mijns inziens een aanrader! Scientifik is een slept on album, ondanks alles... Maar goed. Toffe, niet bepaald generieke keuzes voorlopig. Dikke propjes van Fiend!

Heerlijk eerste tiental. Het nummer van Black Milk bevalt me ontzettend en ook milo's subtiele, literaire track resoneert bevredigend in mijn haast onverzadigbare gehoorgangen. Daarnaast ben ik blij bijval te bespeuren voor mijn inmiddels zo'n tien jaar oude punt dat The New Danger een hartstikke puike plaat is. De blues- en hardrockcrossovers waar sommigen over vallen, zijn mijns inziens juist goed gelukt.

zaaf
Een dubbel 5-tal, het is de weekendupdate!

90. Pusha T - Santeria

Heel mooie track van Pusha T's collab met Kanye, over een vermoorde vriend. Hoe de beat switches werken in combi met de Spaanstalige tekst van 070 Shake en de harde drumbreaks, het geheel maakt op mij een diepe indruk.

89. De Jeugd Van Tegenwoordig - Benden

Wat?? Geen Typhoon in de top maar wel De Jeugd?? Die gozer snapt er niks van… Dat klopt. Bas Bron draagt hier echter een portie zelfdestructie van de overige heren en maakt daar echt een auditief feestje van. Punt uit.

88. The Game (ft. Kendrick Lamar) - On Me

Een "Ja, natúúrlijk!" in deze lijst. Ben geen groot liefhebber van The Game, die naar mijn smaak iets te veel energie steekt in de 'randzaken', maar zijn energie in de Documentaries is vaak prima te noemen. Een heel fijne gastbijdrage van Kendrick maakt dit een toffe track.

87. DangerDoom ft. Talib Kweli - Old School

Prima samenwerking van DOOM met Danger Mouse, dat geldt voor het hele album. Dit nummer heeft een uitbundige feestelijke beat en naast de nostalgische input van DOOM een dankbare, sterke Talib.

86. Jeru The Damaja - Ya Playin' Yaself

Een rapper met een boodschap, lag daarover in de clinch met Biggie, maar wist die boodschap twee albums lang erg sterk te brengen - niet in de laatste plaats door de productionele inbreng van DJ Premier. Dit is een outstanding single van zijn tweede leg. De clip is een must look.

85. Apollo Brown & OC - Prove Me Wrong

Apollo Brown, een producer die met oude middelen en goed samplegebruik zich tot een toonaangevende producer heeft gemaakt, lijkt bovendien een sterke coach die 'zijn' MC's beter maakt. Dit nummer is van zijn collab met O.C. (van wie een vroege track zich een top 50 plek mag verheugen).

84. J. Cole - Lost Ones

Zelfgeproduceerde track van Cole's debuut. Mooi dramatisch viooltje ook. Naar eigen zeggen beïnvloed door het verhaal van de Nieuw Zeelandse adopie-advocaat Alex Gilbert.

83. Run The Jewels - A Report To The Shareholders / Kill Your Masters

El-P en Killer Mike, weer eens met Zack. Met een soortement vervolg op Close Your Eyes (And Count to Fuck). Een ditmaal in tweeën gesplitste aanklacht, overtuigend gebracht op uiteraard een knisperende productie.

82. Ghostface Killah & Adrian Younge - Rise Of The Black Suits

Nog zo'n producent die met meer of minder bekende artiesten nieuw werk maakt, Adrian Younge. Zijn project met Ghostface vind ik het meest geslaagde, dat is tenslotte een MC van jewelste. Heerlijk nummer dat om is voor je het weet.

81. Nas - One Mic

Oe wat is dit een killer nummer van Nas. We komen hem nog tegen, maar als ik deze een paar x achter elkaar draai begin ik te twijfelen over de volgorde…

Benden & A Report to Shareholders.

Zo he, fijne top-100 tot dusver!

Gast
geplaatst: vandaag om 05:32 uur

geplaatst: vandaag om 05:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.