MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Goooh goed spul zeg! Ook veel om nog eens te checken. Zo houd ik geen tijd meer over! Elemental Zazen is dope en heb ik eigenlijk niet genoeg naar geluisterd, Tonedeff en PackFM zijn allebei ook erg sterk, leuk om Eyedea & Abilities terug te zien (had ik om een of andere reden niet verwacht te zien hier). Die Jean Grae versie is inderdaad de betere

HipHop Fiend
Ik ga zo beginnen met de volgende 10, verveel me...

HipHop Fiend
De volgende 10, elke dag 10...had wel een top 1000 willen maken. Alleen allemaal verschillende artiesten was dan wel ten koste gegaan van kwaliteit. Ik ga trouwens proberen me te houden aan eerst artiest dan tracknaam, maar heb het andersom genoteerd...

80. Above The Law - Murder Rap
Ookal uit mijn Gangsterrap-periode, ATL is natuurlijk een onvermijdelijke gast als er wat van dat spul in zit. Dit is mijn favo nummer (twijfelde met het Black Superman, maar die heb ik om persoonlijke redenen niet gekozen) van ze. Erg lekker en doet me aan mijn jongere jaren denken.

79. Lost Boyz feat. A+, Redman and Canibus - Beast from the East
De doorbraak van Canibus, een van mijn favorieten en zonder twijfel een van zijn beste verses ooit. Knalhard, en alleen al daarom prop ik hem erin. Redman gaat ook lekker tekeer hier maar Germaine was de beslissende factor!

78. IDE & DJ Connect - Path of Resistance
Leerde ik kennen via een head die ik kende via HIJS, SLSK en die adminde op wat blogjes... En nog steeds. Hij beveelde CJM-label aan en in het bijzonder dit album. Geen seconde spijt gehad van de aanschaf, erg dope dikke beats met cuts. IDE heeft een beetje een typische uitspraak (half slissend) maar dit album is een absolute aanrader voor de liefhebber van dikke beats en er zitten ook enkele geinige guests op.

77. Gensu Dean - Forever (feat. Large Professor)
Te dope voor woorden, eigenlijk een van mijn favo tracks van deze eeuw maar toch zo 'laag'. Tja, ik moet keuzes maken... Heb zelf een t-shirtje laten printen van Extra P met eronder een gehandstylede tekst van 'No Way in the World Will Wackness Last', een quote uit dit nummer. Perfecte clip, erg grappig en zeker leuk om een keertje helemaal te kijken. De productie van Gensu Dean is zeer dope en Extra P komt altijd correct! Het onderwerp is cliché, maar als iemand het mag aansnijden is het deze MC wel.

76. Del Tha Funkee Homosapien - Catch A Bad One
Een perfecte stem, goede flow en een lekkere standaard beat met een Cello-sample (of wat is het) van een van de grote namen in het laagste kwart van mijn lijst. Tekst, tja...let ik nooit op bij deze track -> gewoon ongecompliceerd genieten van de heerlijke sound.

75. Dr. OctoTron - Spaz
Dezelfde MC als bij het vorige nummer en een van mijn zwakke plekken: Kool Keith op een ongelofelijk dope beat (vind ik dus) van Kutmasta Kurt. Del spazt hier echt, en gooit alles eruit en overklast Keith totaal op deze track. Dit is iets wat ik niet graag toegeef, maar het is gewoon zo. Heb gisteren het groene 7"-je besteld. Kwam dit per ongeluk tegen, weinig mensen lijken dit te kennen. Ben benieuwd wie het hier kent.

74. Awesome Dre & The Hardcore Committee - Killer On Wax
Lekker ongecompliceerde oude shit, die ik op dezelfde manier leerde kennen als King Sun. Tape geleend en vond het allemaal wel grappig. Is niet bijzonder hoogstaand, maar ten eerste wil ik 100 (99) acts en ten tweede wilde ik een afwisselende lijst maken. Frankly Speaking is natuurlijk de logische keuze, maar dit is voor mij een lekkerdere track.

73. DJ Format & Phill Most Chill - Diggin' For A Livin'
Ouderwetse Golden Era sound uit deze eeuw. Phill Most Chill dropt altijd kwaliteit en samen met DJ Format is het helemaal een gouden combinatie. Gewoon heerlijk, en een MC die niet veel fout doet over het algemeen. Perfecte DJ/MC-combi.

72. Quasimoto - Low Class Conspiracy
Het genie genaamd Madlib met zijn dopeste project, het eerste Quasimoto-album was letterlijk het enige album dat me raakte in een periode van 7 jaar zonder HipHop (bijna dus). Ik hoorde dit en de productie is niet normaal, de gepitchede stem moet je tegen kunnen en de teksten gaan nergens over. Maar het klinkt erg vet. Ik heb meerdere favo's op dat album, maar je moet keuzes maken, hey.

71. Y Society - At My Own Pace
Het volgende project van de geweldige Insight: Y Society met Damu en misschien nog wel een derde of zelfs vierde persoon. Echter boeien die niet. Damu is een van de beste producers actief deze tijden, en maakt wat mij betreft de beste boombap-sound die er is van alle dingen tegenwoordig. Insight gaat weer los op tempo, dan vind ik hem toch op zijn sterkst. Ik kan wel verraden dat hij sowieso nog met een project langskomt en misschien ook wel solo...

Dr. OctoTron was inderdaad volledig langs me heen gegaan. En ik heb nota bene een foto van Del als profielafbeelding. Aan de andere kant ben ik jaren geleden al flink afgeknapt op Kool Keith, naar aanleiding van een concert waar hij alleen maar refreintjes deed. Echt uitsluitend. Maar man, wat een verschrikkelijk origineel plaatje is deze 7"! Kutmasta Kurt gaat he-le-maal los. 'Good Stuff' vind ik nog opzienbarender dan dit nummer.

Die van Large Pro kende ik gelukkig al en Y Society is legendarisch. Als je het mij vraagt dan. Dat dit album niet op een voetstuk staat in het gedeeld hiphopbewustzijn, ligt hoe dan ook niet aan de kwaliteit . Want Damu the Fudgemunk is inderdaad ijzersterk. Zo'n warm, vol, geroutineerd geluid dat toch nooit te voorspelbaar wordt: grote klasse.

HipHop Fiend
Tijd voor de volgende 10:

70. Living Legends - Nothing Less
Living Legends is een van de dopere crews/collectieven die nog veel doen. Namen noemen doe ik dan ook niet, zoek zelf maar uit wie erbij zitten. Vele dope releases van deze mannen samen en solo. Dit is mijn favo track van de mannen samen. Lekker sampletje en fijn sfeertje op deze redelijk mainstream-underground track.

69. CunninLynguists feat. Tonedeff - Love Aint
Heerlijke track van de beste Southern-act van deze tijd. Niet van die overdreven shit en/of gangsterrommel of crunk of wat dan ook. Gewoon sfeervolle producties met goede raps erop. Op dit nummer niet geheel ontoevallig ook Tonedeff die meedoet. Een zeer underrated MC, die ik absoluut nog een keer live wil zien. CunninLynguists staat ook op het lijstje om de gehele discografie een keer aan te schaffen, maar dat gaat een kostbare zaak worden!

68. Convicts - DOA
Oude Rap-A-Lot doet het goed bij mij, en dit album is een zeer gewaardeerde in huize Fiend. DOA is ook een Graffiti-clique die ik zeer waardeer. Lekkere ongecompliceerde gangsterrap uit de vroege 90's. Lekker man!

67. Schoolly D - Gangster Boogie
Een van de oudere tracks in mijn lijst, als zijnde grondlegger/grootvader van de GangsterRap mag Schoolly niet ontbreken. Dit nummer heeft een dope tekst (zeker als je kijkt naar het tijdperk). Het is op dit moment het Schoolly nummer dat ik het meeste rock, dus vandaar dat ik deze heb gekozen!

66. Trem - For The Record
Australische HipHopper die ook veel met graffiti te maken heeft, een van de grootste pareltjes van de Australische HipHop. Absoluut een topalbum, en zoals ik al vaker heb aangegeven doet de sfeer van het nummer mij laten bepalen of ik het kies of niet. Hij heeft wat rustigere nummers op dit album maar ook knalharde boombap-producties. Echter ga je beginnen met Australische HipHop zou ik Def Wish Cast (ook graffiti-gerelateerd ) aanraden!

65. 2 Black 2 Strong MMG - Ghetto Blasta
Dikke Golden Era shit. New York's hardest noemde zichzelf. Mja, niet echt een typische NYC-sound. Maar wel knalharde producties en agressieve lyrics en emceeing. Deze leerde ik kennen dankzij een vroegere kameraad toen we naar een graffitijam in Duitsland reden en hij deze tape mee had genomen. Ik was meteen verkocht.

64. Sadistik - The Exception To Everything
Prachtige track over een vervelend onderwerp. Het laatste 'couplet'/verse ga ik gebruiken op mijn rouwkaart die bij het afscheid nemen gegeven gaat worden. Sadistik rapt over heel andere dingen dan de gebruikelijke MC, en ziet er ook heel anders uit. Nummers als Memento Mori en deze zijn echt fantastisch goed qua tekst en productie. Deze is trouwens opgebouwd uit 3 (dacht ik) (oa. of misschien alleen maar Emancipator-)beats. De instrumentals zijn van een abnormaal niveau en de emotie in zijn stem maken het helemaal af. Dit is een beetje emo-achtig, maar zeer goed in elkaar zittend.

63. Mos Def - Auditorium Ft. Slick Rick
Dope track van 2 zeer begaafde lyricists met en distinctive voice. Sfeertje doet het hem wel en teksten zijn heel belangrijk voor mij, maar als ik naar dit nummer luister word ik meegenomen door de beat en hypnotiserende stemmen. Vind de instrumental fantastisch en het lijkt mij ook zeer geschikt voor bijvoorbeeld een MF DOOM-track!

62.Immortal Technique - Dance With the Devil
Prachtig sfeertje met een zeer lugubere tekst. Prachtig verhaaltje van deze tekstueel in mijn ogen sterke rapper. Die met zijn eerste 2 albums, 2 pareltjes afleverde. Als je het nummer niet kent, ga luisteren en laat je meenemen door de bedwelmende beat en fantastische tekst (verhaaltje) met een redelijk apart einde. Met voorsprong DE track van deze gast. Het is niet mwah, het is een 'hate it or love it'-gevalletje. En niet geschikt voor tere zieltjes.

61. Sugar Bear - Don't Scandalize Mine
Oud klassiekertje met de perfecte Talking Heads-sample. Heb de 12" vorig jaar gescoord in Utrecht op de jaarlijkse platenbeurs. Volgende maand is het weer zover. Hoop wat obscuriteiten te soren. Het is uit '88 het jaar dat ik 14 werd... Ze zeggen namelijk altijd dat de muziek van rond je 14de het meest gewaardeerd wordt door mensen. Bij mij zou dat op Microphone Fiend of Follow the Leader het meeste slaan en mijn #1 HipHop album aller tijden is ook uit 88. Mja, toeval? Ik geloof daar niet in!

HipHop Fiend schreef:

77. Gensu Dean - Forever (feat. Large Professor)
Te dope voor woorden, eigenlijk een van mijn favo tracks van deze eeuw maar toch zo 'laag'. Tja, ik moet keuzes maken... Heb zelf een t-shirtje laten printen van Extra P met eronder een gehandstylede tekst van 'No Way in the World Will Wackness Last', een quote uit dit nummer. Perfecte clip, erg grappig en zeker leuk om een keertje helemaal te kijken. De productie van Gensu Dean is zeer dope en Extra P komt altijd correct! Het onderwerp is cliché, maar als iemand het mag aansnijden is het deze MC wel.

Staat hier sinds de release ook al wekelijks op en verveelt na al de jaren nog steeds niet. Zo'n ontzettend goede track.

Lekkere nummers verder toe nu toe (Lost Boyz ft. Canibus, Redman & A+ ), sommige liggen mij niet helemaal en een klein aantal kende ik nog niet, wat altijd zeer fijn is. Blijf em volgen!

HipHop Fiend
60. Tommy Tee - Takin' Ova [US version]
Het gaat mij hier eigenlijk 99% om de productie, die vind ik fantastisch. Zeer sfeervol, en doet me denken aan een zwarte periode. Vond dit nummer toen ik een keer wat spul aan het downloaden was en iemand zag als feature bij Tommy Tee. Dit triggerde me om meer te zoeken... Gedaan, en dit pareltje leren kennen. Shabaam Sahdeeq vind ik ook nog eens een heel fijne MC.

59. Apathy ft. Celph Titled (Prod. by DJ Premier) - Stop What Ya Doin'
Apathy ken ik weer via de Zweed die me vele dingen heeft leren kennen. Tegenwoordig ben ik de digitale en fysieke digger en leer ik hem dingen kennen. Zeer, maar dan ook zeer fijne productie van Preemo met Ap en Celph die imo dope bars eruit gooien. De clip is ook vermakelijk. Detailtje, ik ben ook in het bezit van het 'Fuck the Fakes' t-shirt.

58. Saafir - Hype Shit
Een zeer onderschatte MC, die ik vooral ben gaan waarderen dankzij een Twitter-vriend. Een fantastisch originele sound en het album waarvan het afkomstig is, is lijkt mij behoorlijk slept on. Een fijne WestCoast MC, bekend van de 'battle' met Casual een andere gigant. Ik had bijna elke track van dit zeer fijne album kunnen pakken. Dit album (promo weliswaar), is sinds kort in mijn bezit en wordt veel gespeeld in huize Fiend samen met I Phantom in rotatie zo'n beetje.

57. The P Brothers & Cappo - Nottingham Bronx
Kan hier helemaal niks over vertellen, behalve dan dat ik het vorig jaar voor het eerst hoorde op een Engelse online radioshow, en ik helemaal overweldigd was. Weet geen reet van The P Brothers, behalve dan dat ze dit of vorig jaar nog een EP of 12" hebben gedropt. En Cappo heb ik pas wat dingetjes van eh geluisterd...

56. Oddisee - Own Appeal
Oddisee kent iedereen hier neem ik aan, bijzonder charismaloze rapper die wel een heel plezierig stemgeluid heeft en een redelijk uitgebreide discografie. Vindt dit nummer een zeer fijne tekst hebben en de vibe is ook superpositief. Mello Music Group heeft sowieso grotendeels kwaliteit die ze uitbrengen...

55. Epsilon Project - Audacity of Dope
Geen video van te vinden, geen soundcloud. Ik krijg het niet voor elkaar. Deze 10 zijn de 10 waar ik geen reet over kan vertellen zo lijkt het. Kwam dit per ongeluk tegen op een DL-site, geluisterd en dit nummer is heerlijk... Het is volgens mij een project wat uit Oxnard komt... Niet helemaal zeker, maar het is wel WestCoast iig.

54. Czarface ft Large Professor - World Premier
Czarface is ook een bekende act lijkt me, en daar is die weer: Large Professor! Extra P komt altijd correct zoals ik al zei, past perfect op deze soort van futuristische boombap-beat. Beukt lekker, en de Czarface albums zijn allemaal ijzersterk met uitzondering van dat flutding met DOOM. Moest er gewoon in.

53. Benefit - Human In Disguise feat. Matisyahu (Official Video) Prod. by Mr. Green
Mr. Green levert vaak dope beats, met originele hooks en samples. Ook dit nummer vind ik bijzonder origineel klinken, Benefit die een knalharde tekst dropt en gewoon abnormaal lekker flowt. Het hookje van Matisyahu is ook bijzonder prettig. Albumpje staat ook nog op wanted-list maar is nergens te krijgen op CD zo lijkt het. En dit is er een die ik niet op Vinyl wil.

52. Tony Touch, Big Daddy Kane, Kool G Rap & KRS-One - Class Of '87
Tony Touch met zijn vervelende mixtapes vond ik nooit zo'n geweldenaar, echter dit nummer is een meesterwerkje. 3 van de MC's uit de periode dat HipHop echt goed begon te worden. En niet zomaar 3, maar 3 die in een ieder zijn top-25 MC's zouden horen te staan. En een GOAT-discussie is niet compleet zonder deze 3. Kane en Kool G komen al knalhard, maar dan besluit KRS even alles en iedereen te vernietigen. Gelieve te spelen met het volume luid!

51. RZA, Tech N9ne, Eminem, Xzibit, Pharoahe Monch, Kool G Rap, Chino XL, KRS-One & More - The Anthem
Sway & Tech natuurlijk bekend van The Wake Up Show trommelde een paar redelijke MC's op. Eminem is iemand die me normaal laat kotsen maar toch staat hij in mijn lijst met een feature op dit ijzersterke nummer. En wederom is het KRS-One die iedereen wegblaast. Ook wederom gelieve te spelen met het volume luid!

Goh, zoveel alweer, zoveel te zeggen! Grappig dat je KRS-One op The Anthem het beste vindt. Ik vind zelf RZA's vers best fijn, maar Monchs vers is zo heerlijk, en ook Chino's en Kool G Raps stukken zijn ook geweldig.

Het grootste probleem met Chino's raps is dat hij zo vaak verwijzingen naar actuele gebeurtenissen maakt dat ze niet allemaal even goed de tijd weerstaan.

De beat van Mr Green is leuk, maar het stemgeluid van Benefit kan ik niet zo goed tegen...

Epsilon Project heb ik destijds ook naar geluisterd overigens. Eén van hun leden heeft volgens mij nog best wat battlerap gedaan.

Bij de Living Legends track was ik overigens best verrast Slug te horen, maar daarna komt Murs tevoorschijn en dan begrijp ik het meteen

Ach, dat album van Czarface met DOOM was toch best leuk? Geen meesterwerk ofzo maar wel een geslaagd project vind ik. Wat vond je er minder aan dan? 'Flutding' lijkt me wel een harde woordkeuze.

Overigens moet ik bekennen dat ik geen enkel nummer in je lijst ken tot nu toe, buiten Auditorium wat inderdaad een topper is. Jij zit duidelijk veel dieper in de hiphop dan ik

Ah, weekend. Ga hier even lekker voor zitten.

100. The BBQ (Remix) - Eternia feat. Jean Grae and Tiye Phoenix
indrukwekkende verses allemaal.

99. Panacea - Pops Said
Wat een magische beat, heb geloof ik een keer een album van hun beluisterd, something something Scenic Route. Nog maar een keer beluisteren dan.

98. Eyedea & Abilities - Smile
Ben het met je eens dat Eyedea duidelijk een zeer begaafde rapper was. Ik ben alleen niet helemaal weg van zijn stem. Mooi nummer.

97. Blac Monks - Death Before Dishonor
Leuke mengelmoes van southern, westcoast sound en cypress hill.

96. Krown Rulers - Non Stop Hip-Hop
Grappige arabische fluit of doedelzak of whatever sample. In eerste instantie denk je Oh...standaard 80s hip-hop, maar de rapper is zeker bovengemiddeld en gaat hard hier.

95. Matlock - Brand New Nikes
Hier kan ik heel slecht tegen.

94. ShinSight Trio - Freedom Of Speech/Final
Absoluut geweldige track, zoals we gewend zijn van Insight. Flow lijkt eigenlijk best op Rakim maar dan wat wilder, en hij heeft een van de beste stemmen in hip-hop, beetje als Nas. Zijn enige pitfall is misschien dat hij wat aan de eentonige kant zit? Beat doet me meteen denken aan Day at the Races van Jurassic 5.

93. DMG - Prelude To A Murdah Ft. Cozy-K
Dacht eerst south central coolio, toen houston coolio, maar het is blijkbaar st. louis coolio? erg verwarrend.

92. Elemental Zazen - Hello Goodbye Never
nope, goodbye.

91. Stalking witht the Nightbreed - Insane Poetry
I shot the sheriiif. Hele leuke gekke posse cut van een voor mij volkomen onbekende posse, Die Joe Cooley heeft een leuke flow, doet me vaag aan E-40 denken qua stemgeluid. Ben wel fan van dit soort gekkigheid.
who's that?
your next door neighbor, bitch
waar was dat voor nodig .

90. Be Black - King Sun
Lekkere track, typisch conscious afrocentrisch. Niks wereldschokkends.

89. Click, Clack & Spray (Album Versie) - PackFM
Ken hem van I fucking hate rappers, aantal leuke nummers maar niet heel speciaal ofzo. Dit is weer wat creatiever dan dat, erg leuk. Moet gelijk denken aan die Co-Flow track met al die shoutouts.

88. Six Tray - Freestyle Fellowship
JA! Freestyle Fellowship is megadope. Altijd ongelovelijk creatief, ze gaan echt heel ver technisch gezien, echte hip-hop scientists, maar ze komen nog steeds uit south central dus is er een mooie balans . Zag iets verder in je lijst ook Saafir staan, ook een prachtig voorbeeld van alternatieve westcoast hip-hop. Aceyalone is een persoonlijk favoriet.

87. Diary of a Mad Bitch - Bo$$
Heerlijke beat, loc.

86. Murder in the Verse Degree - Extended F@mm
Bewandelt de grens tussen dope en corny

HipHop Fiend
GarnalenPeller, graag blijven doen op elke track feedback. Dat kan rekenen op zeer veel waardering hier!

Edit: Dat nummer van Panacea is van The Scenic Route!

HipHop Fiend
Oh en de top 50 had ik stiekem toch de top 50 voor zaaf aangehouden, met die regel dat artiesten er geen 2x in komen in een act...Wordt voor het allergrootste deel een redelijk standaard Golden Era lijstje...

HipHop Fiend
De volgende 10, de bekendere mensen gaan nu komen...

50. Kool Keith - Baddest MC
Een van mijn favoriete MC's op zijn best. Op Matthew en Dr. Dooom brandde hij de hele industrie af, heeeeerlijk. Keith kan (kon?) als geen ander iemand op zijn plaats zetten. Heerlijk foute productie, maar ik vind de tekst erg amusant en de productie toch wel grappig ondanks de foutheid. Matthew is mijn favo Keith album samen met Dr. Dooom en heel misschien het eerste Octagon album...

49. The Cenobites - Kick A Dope Verse featuring Bobbito
Daar is die weer, Kool Keith. Ik zou wel een top 100 met alleen Keith gerelateerde nummers kunnen maken zonder moeite. Alleen denk ik niet dat er veel mensen net zo gek zijn van deze 'aparte' MC. Godfather Don is de andere helft van The Cenobites, een van mijn favoriete projecten ooit...Bobbito doet hier ook mee, en kicked ook een dope verse. Het was dit nummer of Rhymes I Sniff AKA Carlos Died, maar heb toch maar voor de underdog gekozen.

48. Soloplexus - Me Her
Bij de video staat featuring Insight, maar dit project is een supergroep bestaande uit 6 musici. Alle 6 luisteren ze naar de naam Insight die in de huid kruipt van meerdere MC's en ook de productie op zich heeft genomen. Een van de meest onderschatte MC's. Ik ben zwaar fan en had nog wel veel meer Insight erin willen gooien en deze eigenlijk moeten omdraaien met het nummer van ShinSight Trio, maar goed...Hij staat nu hier!

47. Dr. Dooom - No Chorus
Het eerder genoemde Dr. Dooom komt ook nog langs dus. Heerlijke productie met een knallende tekst die gehakt maakt van alles en iedereen. Ik was, ben en blijf fan van deze man en ben volgende maand te bewonderen in Utrecht op de platenbeurs alwaar ik met name voor Ultra en Keith goodies naar toe ga.

46. Aesop Rock - Daylight
Het wandelende woordenboek Aesop Rock, een zeer onderschatte lyricist. De mensen die ik ken noemen het meestal woordenboekrapper als zijnde dat hij maar een brei woorden eruit gooit. En vergeten voor het gemak even dat dit de 'Shakespeare' van de HipHop is...Geniaal nummer, wat me met name pakt door Blockhead's productie. Er stonden vele nummers van deze toppert op de nominatie, waaronder None Shall Pass om er een te noemen, maar het is (hoe cliché dan ook) dit nummer geworden.

45. KRS-One - Outta Here
Het nummer spreekt voor zich, ik heb wel wat met nummers die de echtheid benadrukken of de geschiedenis van de HipHop eren...Dat zou ook twee interessante playlistjes kunnen zijn. KRS hoort gewoon in 'n lijst als deze, en ik heb op het laatst wat geëdit om dit nummer er nog in te krijgen. The Return of the BoomBap. Een superdope album, wat ik met mijn stomme kop heb verkocht pas geleden samen met vele andere klassiekers. Ach, vrij makkelijk te vervangen en te streamen. En je hebt ook nog MP...eh Youtube!

44. Godfather Don - Keep Sweatin'
Een van de meest, zoniet de meest onderschatte MC door de wat algemenere HipHop-fans. Technisch erg goed, en zijn teksten zijn altijd on point imho. De keuze voor dit nummer was vrij makkelijk, mijn favoriete nummer van mijn favoriete Don album. Heb alles van de JazzSpastiks remix-dingetjes aangeschaft. Maar sprak Dave Roberts en iemand van de JazzSpastiks pas geleden en ze gaan waarschijnlijk de 'luie' CD-kopers hun zin geven en het ook op CD uitbrengen. Ik koop het toch wel... Maar vindt het ergens wel jammer, sommige dingen is leuker als het exclusief op vinyl is.

43. Masta Ace - Born To Roll
Masta Ace mag niet ontbreken in een lijst van mij, een van de weinige uit de Golden Era die nog steeds dikke, dikke maar dan ook echt heel dikke kwaliteit dropt! Het origineel was al dope, maar deze versie is helemaal te vet. Die beat klinkt behoorlijkt vet als je de bass open draait en het volume omhoog doet. Clip is ook erg vet, weet nog dat ik dit nummer voor de eerste keer in deze uitvoering hoorde en helemaal gek werd. Jeep Ass Ninjaz was al dope, en sommige prefereren die versie...En die is ook absoluut moddervet. Had er ook wel in gemogen. Maar was wel heel flauw geweest.

42. Main Source - Fakin' The Funk
Dit zijn wel de soort tracks die het doen voor mij, er zullen er nog een paar in dit soort langskomen. Dr. Dooom en het andere nummer van Keith, Forever met Gensu Dean. Ja, dat soort nummers vind ik leuk, beetje cliché (again), maar iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen. Neek is ook een goed voorbeeld van onderschat en iemand die er nooit het uiterste uit heeft gehaald. Een van mijn tracks waar ik op terugval als ik teveel (imo) neppe beatless ish heb gehoord.

41. Edan - Mic Manipulator
Edan is een supertalent, kan fantastisch goed rappen en produceren. Zijn teksten liegen er ook niet om. Dit nummer is afkomstig van 'Primitive Plus', een ode aan de Old School en Golden Era en ook in een heel dope eigen sausje gegoten. Mean Gene met Cut Chemist was ook een kandidaat uit de Edan-hoek. Heeft na dit album nog 'Beauty & the Beat' gedaan. Een vrij experimenteel album wat niet bij iedereen even goed viel. Als zijn producties je aanspreken, check dan even het EP-tje dat pas dropte op Stones Throw met Homeboy Sandman

Fijne lijst tot nu toe, HipHop Fiend! Leuke combo van oudere tracks en nieuwere underground (met flink wat obscure namen!)

HipHop Fiend
Volgende 10 (eigenlijk vanaf nu een redelijk standaard artiesten-lijst), schroom desondanks niet om feedback te geven (dat geeft degene die zoiets doet, in dit geval mij, een goed gevoel)...en het mag zowel positief als (opbouwend) negatief zijn wat mij betreft. Komt die dan hé:

40. Common - I Used to Love H.E.R.
Ja, ik heb het al meerdere keren aangeroerd. Nummers over de historie van hiphop, realness en het 'zogenaamde afsterven' doen het goed bij mij. Deze track spreekt voor zich lijkt mij. Common is een redelijk commerciële MC geworden in de loop der jaren...Maar weet zijn weg met woorden bijzonder goed, prachtige track.

39. Geto Boys - My Mind Playing Tricks On Me
De grootste act van het Rap-A-Lot label dat al vaker langs kwam. Je kunt lang en kort ouwehoeren wat de beste track is van deze mannen, maar voor mij is het heel makkelijk. Perfect sfeertje en de tekst spreekt me ook bijzonder aan om meerdere redenen.

38. Slick Rick - Children's Story
De meester van storyrap, met een van de bekendste tracks van dat soort. Grappige tekst, en een sample van dit nummer zit nog in een bepaalde track die redelijk hoog staat... Mensen die mij kennen of het hintje hebben gezien in een ander subforum hier, weten welke sample en wat de track is. Een van de meest iconische stemmen, samen met de lap en het boefje dat Rick is/was...Tja, mag van mij niet ontbreken. Had wel 100 obscuurdere dingetjes erin kunnen zetten, maar speel bij de top redelijk op safe. Het is ook typerend voor wat ik door de jaren heen luister en heb geluisterd. Dus verwacht meer grote namen vanaf nu...

37. Eazy-E - Boyz-n-the-Hood
Het verbaasde me dat er hier geen officiele video van is, zweerde dat ik die wel eens gezien had. Stond iig niet op YT. De minst getalenteerde rapper van N.W.A. maar wel de meest charismatische en de enige echte G. Helaas te jong overleden, maar ja jezelf het graf in 'ketsen' is eigenlijk ook wel een manier... Dikke beat, die ik een keer toen ik met een medehead richting de wallen liep knalhard hoorde in een cabrio met het dak ervan af met twee soort van ekte 'G'-s erin. De hele staat trilde van de bass. Meerdere leuke herinneringen aan dit nummer voor de rest.

36. De La Soul - Eye Know
Lekkere vrolijke, beetje blije guppie-achtige hippie-hiphop die niet echt in het tijdsbeeld paste. De cover van het album is ook te fout en hippie, ik vind dit een heerlijk nummer en het wat deze of Say No Go, een van de andere hits van 3 Feet High... Met dit album werd ik definitief een hiphop-head en liet ik de pop en rock die ik toen ook nog luisterde, voor zo'n 90% achter me. Lifechanger voor mij dus.

35. Special Ed - I Got It Made
Een zeer ondergewaarde MC uit het einde van 80-er jaren, misschien ook nog begin 90. Leverde 2 flawless albums af, met 4 grote knallers van tracks en deze als bijzonder hoogtepunt. Kerel had clevere wordplay en een zeer dope flow en delivery. Dit nummer is me het meest bijgebleven samen met The Magnificent...Special Ed was echt speciaal!

34. EPMD - So Wat Cha Sayin'
Weer wat bekendere namen, mijn favoriete nummer met name door het hookje (niet echt een hookje, noem het toch maar zo) en het bijhorende 'blije deuntje'. Knick Knack Patty Wack is natuurlijk beter met een dodelijke K-Solo verse erop. Maar dit nummer is zo ontiegelijk knalhard en heb ik vroeger doodgedraaid. EPMD's 3de album was het eerste hiphop album dat ik op CD kocht, en er zouden er nog een paar volgen (ook van EPMD). Dit nummer herontdekte ik rond '97 en een paar jaar geleden voor de derde keer. Hopelijk volgt er nog een 4de keer. Maar van dit nummer kan ik nooit genoeg krijgen.

33. Ghostface Killah - Wildflower
De meest getalenteerde van de Wu-Tang Clan is in mijn ogen Ghost. Zijn stemgeluid was lang erg uniek totdat Diet Ghost kwam oppoppen. De tekst van dit nummer vind ik fantastisch en wilde niet echt gevoelige nummers erin stoppen. 'All That I Got Is You' is natuurlijk een prachtig nummer met een supertekst (ben een moeder's kindje) en een erg sterke Mary J Blige erop. Maar heb toch voor deze gekozen. Vind de instrumental (productie van RZA lijkt me) erg dope.

32. A Tribe Called Quest - Buggin' Out
Low End Theory is weliswaar niet mijn favoriete Tribe-album (dat is MM), maar Buggin' Out en Check the Rhime zijn zo ijzersterk dat hij wel verrekte dichtbij komt. Phife (RIP) op zijn sterkst op deze track, en Q-Tip die hem perfect aanvult. Het basslijntje is onverbeterlijk en dat korte stukje van de clip achter Jazz (We've Got) was perfect. Dit nummer kan ik letterlijk 20x achter elkaar luisteren zonder het beu te raken.

31. Marley Marl - The Symphony
The Juice Crew, een van de grootste collectieven (zo niet DE) die ooit in hiphop hebben bestaan en nog steeds bestaan. Groep/Collectief...ik kan maar 3 andere bedenken die in de buurt komen DITC, Wu-Tang en BootCampClick. Dikke productie en de MC's die zich van hun goede kant laten gaan, volgens mij is er wel gesneden in de track in deze video. Ben niet zo van dit soort video's kijken op YT. Alleen mijn #1 kan op vele, vele maar dan ook echt heel veel views rekenen. KGR en BDK zijn natuurlijk onmiskenbaar 2 MCs die altijd in een GOAT-discussie horen voor te komen. Het past allemaal precies, het komt dicht bij perfectie.

Die beat van 'Takin' Ova' is inderdaad heel fijn. En die Cappo van nummer 57 blijkt een uitermate begenadigde MC-producer die bovendien enige vooruitstrevendheid niet blijkt te schuwen.

Die track van Oddisee kan ik niet aanhoren ten gevolge van de nostalgie die ik voel voor 'Just Another Case' van Cru. J. Cole schijnt dezelfde sample ook nog eens uitgemolken te hebben.

Benefit is briljant man. Die tekst is inderdaad ontzettend knap gezien de strakke flow. Z'n stem doet me denken aan Mac Miller. Geen enkele moeite mee. Mr. Green boeit me alleen nooit zo. Is altijd overdreven eenvoudig naar mijn beleving. Jullie kennen het achtergrondverhaal van Benefit toch wel trouwens? Erg de moeite waard.

Schandalig dat ik 'Class of '87' nooit eerder gehoord had! Tering, wat een heerlijk inimiderende, gure productie met hardcore raps. Vooral Big Daddy Kane gaat helemaal los. Alleen jammer van de veel te lange interlude van KRS-One.

HipHop Fiend
Sjaakspeare, Cappo heb ik een fysiek album van, heeft er ongetwijfeld meer. Is een erg dope album. Ik heb je linkje nog niet gechecked. Heb hem verder ook nooit zo in de gaten gehouden maar kreeg dat album min of meer in de schoot geworpen.

Over Benefit, bedoel je het Napster-verhaal? Of eh...? Ik ben anders wel benieuwd! Die gast is niet normaal begaafd. zowel qua teksten als technisch. Ik vind Mr. Green wel oprecht en authentiek overkomen, maar ieder het zijne.

HipHop Fiend schreef:
Over Benefit, bedoel je het Napster-verhaal? Of eh...? Ik ben anders wel benieuwd! Die gast is niet normaal begaafd. zowel qua teksten als technisch. Ik vind Mr. Green wel oprecht en authentiek overkomen, maar ieder het zijne.

Ja, zijn overwinning in de Napster-wedstrijd was de apotheose van waar ik op doelde: Benefit als de eerste echte doe-het-zelfrapper die via het internet een publiek wist te bereiken. Het hele idee dat iemand rond 2000, toen er nog geen betaalbare en echt goede DAW's voor pc's bestonden, in z'n eentje een album opneemt met 17 dollar aan apparatuur en dat het dermate goed klinkt, is zowel ongelooflijk als ronduit komisch. En ietwat tragisch, gezien de onmiskenbare vrachtlading talent. Hij had voorafgaand aan die Napster-competitie dan ook al een behoorlijke ondergronde fanbase, wat ook wel verklaart waarom hij zo onvertuigend won. Uiteindelijk is 'ie afgewezen door Shady Records, om onbekende redenen. Aan z'n vaardigheden kon het toch niet gelegen hebben. Ondanks z'n comeback van een paar jaar geleden is het zonde dat 'ie niet veel meer gemaakt heeft. Hij kan het duidelijk nog steeds, dus misschien dat er ooit nog een plaat met goede geluidskwaliteit verschijnt. Inmiddels is dat tenslotte ook vanuit huis mogelijk. Maar goed, die gast is eind dertig en heeft waarschijnlijk een hoop andere verplichtingen.

HipHop Fiend
De volgende 10, jammer dat bekendere nummers minder reacties losmaken trouwens. Het is altijd leuk om feedback te krijgen, of vragen over wat dan ook in een dergelijke lijst. Misschien dat ik beter een hele top 100 aan minder bekende ish had kunnen doen. Maar ja, dat heb ik niet gedaan... Hopelijk kan iemand het waarderen. Ik denk dat ik de laatste 30 vandaag en morgen allemaal doe.

30. Digable Planets - Rebirth Of Slick (Cool Like Dat)
Een der ultieme jazzhop-tracks van een groep die half 90-er jaren 2 ongelofelijk goede albums afleverde! Ik weet niet wat ik hierbij moet vertellen, maar heb jazz(y)(hip)hop altijd wel dope gevonden en samen met Cantaloop is dit toch wel een van de ultieme. Natuurlijk kun je meerdere grote acts ertussen doen. Maar dit zijn toch wel 2 iconische tracks!

29. Nas - N.Y. State of Mind
Beste track van een van de meeste gamechanging albums in HipHop, trendsettend iig. Dikke tekst, knalharde productie en een heel duister sfeertje. Had makkelijk in de top 10 gekunnen, maar heb een beetje een Nas-afkeer door bepaalde stans in mijn omgeving. En dan is er (voor mij althans) nog het feit dat hij op Eminem na de langste streak kutalbums heeft afgeleverd. Heb al jaren niks fatsoenlijk van de beste man gehoord. Dit beukt echter knal- en knalhard!

28. Ice Cube - Jackin' For Beats
Uit de periode dat Cube nog kwaliteit leverde, stamt dit meesterwerkje. Heb die clip eigenlijk nooit helemaal in zijn geheel zien totdat ik dit ging doen. Dope! Origineel concept dat toen volgens mij nog niet of iig niet zo vaak was gedaan. Tot en met The Predator was ik Cube-fan, toen was het voor mij over.

27. Big L - Casualties of a Dice Game
Big L was de koning (en zal dit altijd blijven) van de harde punchlines (Chino en PPP close though!), maar had wel degelijk meer in zijn mars. Deze story-rap is best dope. De beat en het sfeertje (ja ik ben een sfeervolle jongen) doe het het wel, zeker in combinatie met de tekst. Ik kan er niet aan relateren, ben in Nederland opgegroeid namelijk. Heb het geluk dat ik L in Nijmegen live heb gezien als surprise-act bij O.C.! Het schijnt dat hij voor Roc-A-Fella zou gaan tekenen, dan denk ik...mja, muziekaal gezien was dat niet de dopeste stap geweest. Geweldenaar en is ook mijn 4de naam op mijn Mt. Rushmore van MC's!

26. Lord Finesse & DJ Mike Smooth - Bad Mutha
Als fervent Golden Era-head zijn dit wel tracks die me heel blij maken. Finesse had er ook met 10 tracks in gekunnen, maar het is een keuze die ik moest maken. Dacht vroeger altijd dat dit nummer Bud Mutha heette, door de misprint op de CD (typfout van iemand bij de platenmaatschappij waarschijnlijk). Tape van het album heb ik helemaal grijs gedraaid! Sweet memories...

25. Kool G Rap & DJ Polo - Streets of New York
Zie hierboven, Kool G Rap was na Rakim een van de eerste voor wie ik een echt zwakke plek had. Zijn slissende flow, knalharde teksten en charisma deden en doen het wel voor mij. Doet nog steeds zijn ding, heb helaas het Juice Crew concert vorig jaar in Den Haag moeten missen... Maar hoop hem desondanks nog steeds een keer live te zien. Het was deze of Ill Street Blues, allebei snoeiharde tracks die hoog scoren op mijn altijd scrobbler (als ik die had inclusief tape en CD-plays).

24. Run DMC - Sucker MC's
Een absoluut zeer iconisch nummer voor de hiphop, als je wilt weten waarom moet je maar even een lesje hiphopgeschiedenis volgen. Als (early) Golden Era/Underground-head kan Run DMC niet ontbreken, en is er dan een geschiktere track dan deze? Lijkt me niet. Verder niet teveel over zeggen...

23. Chino XL - Can't Change Me
Omdat ik een nummer 23 was vergeten in de lijst voor zaaf en daar alles een plek heb laten opschuiven, had ik zoiets van... Ik doe een nummer wat ik op dit moment erg veel draai en me absoluut raakt. Chino XL die rapt over de vrouwen in zijn leven, knalharde bars maar toch heel gevoelig. Een van de meest onderschatte rappers in de game als je het mij vraagt. Rapt een beetje teveel over actuele dingen over het algemeen waardoor het niet altijd meer relevant is. Desondanks een zeer begaafde lyricist. En een zeer opvallende stem. Ik heb dit album deze week besteld voor 3$, het dubbelalbum dus. In ieder geval, Chino zit wel bij de huidig favo MC's.

22. Public Enemy - Night Of The Living Baseheads
Heb de gehele video gedaan, omdat PE in die tijd alleen maar fantastische video's had. Public Enemy mag ook niet ontbreken, en dit nummer heb ik vroeger stuk gedraait op mijn tapedeck en walkman. Teksten zijn niet beslissend, maar toentertijd was dit in de US natuurlijk een zeer actueel iets. Wederom een nummer waar niet teveel over gezegd hoeft te worden.

21. Big Daddy Kane - Set It Off
Big Daddy Kane op zijn best, snelle raps op een uptempo beat. Dit was de track die me tot hem introduceerde, en het kon niet meer mis. In het begin alles blijven volgen, maar bij Prince of Chocolate vroeg ik me toch af wat hij aan het doen was met dat nummer met Barry White. Het eerste album heeft hij nooit kunnen evenaren, maar geldt dat niet voor een hele hoop artiesten (met name in de hiphop)? Wederom een keuze tussen 2 nummers, deze of Raw. Tja, keuzes maken heh. Ik zou het nu eigenlijk andersom gedaan hebben, mar houd me aan de lijst die ik naar zaaf stuurde!

Het is toch jouw top 100, dus gewoon droppen wat jij wilt.

Kan altijd wel genieten van classics die ik lang niet gehoord heb en na het bestuderen van jouw lijst heb ik vaak genoeg gedacht; shit, wordt toch weer eens tijd om die te draaien! En die Masta Ace track herinnerde er mij aan dat ik zijn eerste albums eigenlijk nooit goed heb geluisterd. Hele vette track is dat! Ook veel te weinig jaren 80 hip hop gecheckt (schaam) aangezien ik er pas rond '93 echt in ging verdiepen en er toen zoveel vette shit uitkwam, dat veel van daarvoor langs mee heen is gegaan. Was bv ook niet op de hoogte dat Hip Hop Drunkies is gesampled van Marley Marl.
Keep 'em coming!

Ik heb nog niet alles kunnen checken, maar ik volg op de voet wat je doet in dit topic. O.a. 3rd Bass ontdekt door middel van door te klikken n.a.v. één van je teksten (Marley Marl?). Volgens mij waarderen alle ekte ekte heads (iets wat ik niet eens ben) ook zeker wat jij hier neerpoot. Interessante lijst, man!

EDIT: En uit jouw favorieten natuurlijk ook al enkele nummers ontdekt. Net nog Jackin' for Beats van Ice Cube, en Edan (die ik pas recent ken door zijn samenwerking met Homeboy Sandman).

HipHop Fiend
Meteen er achteraan nog even nummer 20-11. Het is wel genoeg geweest. Mocht ik ooit nog zoiets doen, worden het 100 min of meer obscure tracks...In ieder geval niet de Golden Era-iconen, legendes en bekende verdachten.

20. Roxanne Shante & Biz Markie - Def Fresh Crew
Mijn favoriete femcee of all time mag natuurlijk niet ontbreken, en dit nummer met Biz Markie is te dope voor woorden. Lang geslapen op dit nummer tot '98 toen ik het met een welbekende Nederlandse head luisterde in de auto op weg naar Akhnaton voor een hiphop-party. Hij had een obscure oldschool tape, en dit stond er ook op. We hadden twee slome gasten op de achterbank zitten, die op de terugweg sliepen en een van hen was constant negatief aan het doen. Een beetje een party pooper.. Dit nummer is op de terugweg van Amsterdam misschien wel 5 of 6x op repeat gegaan. Een van de laatste party's die ik heb bezocht voor ik 'ziek' thuis kwam te zitten.

19. BDP - The Bridge Is Over
Eigenlijk wel grappig dat na een track van 2 mensen van de Juice Crew dit nummer langs komt. De beef en het verhaal is natuurlijk bekend. Btw: ik zag net een videootje over dat Shanté, KRS had geconfronteerd na dit nummer. Zo meteen even checken als ik met dit deel klaar ben. Lekker nummer dat niet mag ontbreken, Golden Era is mijn Era, jwz.

18. Redman - Time 4 Sum Aksion
De introductie met Redman solo, de meeste mensen kenden hem ondertussen natuurlijk al van zijn verse op Hardcore van EPMD. Het was deze of Tonight's Da Night. Makkelijke beslissing op basis van emotie/nostalgie. Ik was bij een hiphop-blockparty in Den Bosch en toen we weg wilden gaan draaiden ze net dit nummer en ben toen blijven hangen, de andere gasten gingen en ik kon de nacht op straat doorbrengen. Tja, ik was ook behoorlijk dronken. Hoe het toen verder is gegaan weet ik niet meer, we hebben het hier over 22 jaar geleden. Op deze blockparty was er ook een optreden van Nicotine, en P Wee van Stylaz vond het niks en ging met die gasten battlen on stage (zo staat het me bij). Ja, dat was gesneden koek voor de gigant uit Den Bosch-Noord! Dit nummer is wel enorm op me gegroeid in de loop der jaren, voor zover mogelijk. Reggie brengt trouwens nog steeds kwaliteit uit!

17. Wu-Tang Clan - Triumph ft. Cappadonna
Perfecte productie met een van de hardste verses ooit (die van Deck natuurlijk). Wu-Tang mocht niet ontbreken en de verse van Deck was de doorslaggevende factor. De andere leden komen ook behoorlijk correct, en dit is voor mij de ultieme Wu-track! De clip is ook nog eens erg dope. Wu-Tang trouwens gratis gezien in Rotterdam bij Metropolis festival, voor de hype en compleet en niet stoned. Iets om nooit te vergeten dus.

16. Elemental Zazen [Feat. Fashawn] - Kill Em With the Beat - YouTube
De enige artiest die er twee keer solo instaat, ookal featured Fashawn op dit nummer. Het verhaal heb ik al verteld. Er zijn wat mensen die het een Eminem wannabe noemen, tja dan luister je duidelijk niet goed naar de teksten. Hij knalt over een knalharde beat heen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het hoekje is supercatchy en Fashawn beukt er ook nog een aardige verse overheen.

15. Gang Starr - Take A Rest
Daar heb je weer zo'n track, en ook weer zo'n bekende verdachte qua Golden Era namen. SITA is mijn favoriete GangStarr album, en deze is het geworden ookal vind ik I'm The Man een superdope nummer (maar dan met name door Jeru's verse). GangStarr is (was) by far de meest consistente act in de hiphop op hoog niveau (samen met The Roots, maar dat ligt me iets minder). De pest met dit nummer was altijd dat het op het midden van het bandje stond waardoor er een stuk ontbrak op mijn tape. Auto reverse enzo, maar er ontbrak 10 seconden. Nu heb ik de CD en rock ik het wanneer ik wil. Of ik stream het of check het op YT. MP3's? Nooit van gehoord

14. Madvillain - All Caps
DOOM op een Madlib productie, het kan bijna niet beter. Mysterieuze beat met de voor sommige mensen ietwat saaie flow van DOOM. Maar je weet het: Remember ALL CAPS when you spell the man's name!

13. Roxanne Shanté - Big Mama (original version)
Mijn favo femcee nog een keer met de originele versie van Big Mama, ietwat uptempo en een dopere beat. Lyrics zijn volledig door Grand Daddy I.U. geschreven, maar wel messcherp en ze levert ze met zeer veel overtuiging. Ik weet niet of deze versie ooit officieel op Vinyl is uitgebracht, anders wil ik hem sowieso hebben! Gehakt wordt er gemaakt van een zooi andere vrouwelijke mc's. Ik blijf om deze track lachen als ik hem hoor, voor mij ook een top 10 disstracks OAT.

12. Percee P feat. Pharoahe Monch - Lung Collapsing Lyrics
Niet echt een feature van Pharoahe, maar wel een technisch uptempo hoogstandje van Percee P. Kan zowel technisch als tekstueel beuken. Natuurlijk bekend van de battle met Lord Finesse (deze), en van het buiten bij Fat Beats in NYC verkopen van zijn mixtapes. Heeft talloze dope guestverses en staat bekend om zijn aparte flow. Had hem graag vorig jaar live gezien in Haarlem (?), maar optredens zijn moeilijk te bezoeken voor deze jongen. Dit is toch wel het dopeste nummer van Percee!

11. CYNE - Steady
Weten jullie nog dat ik het over de Zweedse jongen had die me van alles leerde kennen, dit was een van de dingen. Geweldige track...twee zeer goede MC's die volgens mij (helaas) niet meer samen dingen doen. Heb helaas geen enkel CYNE-album fysiek, ook iets van de wishlist! Als ze er zijn, kies ik voor de clips ookal is het geluid vaak net iets minder.

Morgen de top 10...Tja...lees je mee: zaaf?

HipHop Fiend
JayM en Ploppesteksel, ik ben autistisch en interpreteer dingen weleens verkeerd. Doe toch wel wat ik zelf wil, daar ben ik eigenwijs zat voor (understatement). Dank jullie voor de feedback, en ik heb eigenlijk nu nog zin om die top 10 hier neer te beuken! Maar ik zal me inhouden.

zaaf
HipHop Fiend schreef:

Morgen de top 10...Tja...lees je mee: zaaf?
Ik doe! Nog niet met de aandacht die het verdient (in de zin van uitspitten van wat ik nog niet ken), maar ik volg en lees je proza erbij. En vind het boeiend, voer voor dat uitspitten als ik wat meer rustmomenten hiervoor heb.

Hee lekkere rijtjes man! Roxanne Shante vind ik wel verrassend maar zal haar werk nog eens nader bestuderen. Verrassende Gang Starr-keuze ook wel maar zeker een lekker nummer. En Streets of New York is heerlijk!

Maar mijn favo's zijn wel Rebirth of Slick en NY State of Mind. Stans zijn irritant ja en Nas is flink afgezakt. Maar dat doet toch niks af aan de genialiteit van Illmatic.

HipHop Fiend
Illmatic is en blijft geniaal idd, en is ook het enige Nas-album dat ik na mijn CD-opruim/verkoop/ruil-periode over zal houden. Op dit moment ben ik een beetje geneigd anti-Nas te zijn... Het is een gevoel. Dit nummer zou normaliter wel rond plaats 10 zitten, maar momenteel zit dat er echt niet in!

Die tekst van Wildflower blijft echt Wel een lekker nummer hoor van eindbaas Ghostface! Net als je lijst trouwens hoewel ik heel veel niet ken.

HipHop Fiend
De laatste 10 alweer, ben toch redelijk rap (haha) denk ik zo.

10. Reks and Hazardis Soundz - Free Minds Ft Ezdread
Een track die me samen met nummer 9, en de honorable mention die achteraf zal volgen, veel gespeeld wordt in huize Fiend als hij moeilijke periodes/dagen/momenten heeft. De positiviteit straalt ervan af, het hookje is voor mij echt perfect. De vibe is ook heel fijn en Reks is sowieso een van mijn favo rappers van deze tijd. Bovengemiddeld getalenteerd en een paar zeer fijne (en 1, misschien 2 wat mindere) albums afgeleverd... Als hij een keer naar Nederland komt ga ik sowieso kijken, omdat ik sinds kort weer in staat ben om concerten te bezoeken. Leerde hem kennen dankzij het eerbetoon aan de gevallen soldaten, 3 groten (letterlijk vertaald) en 2Pac.

9. Diamond D - Pain ft. A.G. & Chino XL
Zie nummer 10, omdat ik vaak innerlijke pijn heb...iets waar dit nummer ook over gaat, en de tussenstukjes plus de zeer emotioneel klinkende eerste verse van Chino. Ja, dit moest hoog! Ik put hier veel kracht uit, het klinkt heel somber/verdrietig maar mensen zitten soms raar in elkaar. Ook de laatste passage over het niet kunnen laten gaan van hiphop...Mja, dat gevoel heb ik nu ook. Het is gewoon onmogelijk. Ik luister nog vele andere muziekstijlen (bij periodes met name), maar hiphop is altijd 90% gemiddeld zou ik zeggen.

8. Naughty By Nature - Yoke the Joker
Treach met de dopeste flow ooit, op deze verse na (die track had er trouwens sowieso ingemoeten). De tekst is ook nog eens dope. Een boze/energieke Treach -> veel beter gaat het niet worden. Ik kan er zelfs van genieten als ik de door mij verguisde (en terecht imho, maar ander onderwerp wat niet geschikt voor nu is) geblondeerde slet, het nadoet hoor.

7. Jeru The Damaja - Come Clean
Een nummer van 1 van de 2 albums uit '94 die ik prefereer boven Illmatic, een track van het andere album komt ook nog langs. Jeru voempt erop met een knalharde tekst op deze ultiem harde productie (ik vraag me af van wie die is ). Een van mijn beste vrienden wees me toen al op de ultieme dopeness van deze track. Ik had toen zoiets van, jaja, best dope maar verre van de dopeness die ik het nu toedicht. Het album is ook enorm gegroeid op Fiend's oren.

6. Showbiz & AG - Soul Clap
Het Magnum Opus van alle DITC-albums leverde o.a. deze track. Knalharde productie van Diamond D en gewoon een track die de laatste 2 jaar zo hard omhoog gegaan is in mijn achting. Tja, de flow van AG op deze track is ook heerlijk. Kan er tig keer naar luisteren zonder dat het gaat vervelen.

5.Pete Rock & CL Smooth - They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)
Jarenlang top 3, een van de grootste hiphop-tracks ooit waar men het redelijk over eens is. Prachtige tekst en een zeer sfeervolle productie van mijn favoriete producer OAT. Ik had eigenlijk ook deze track erin willen gooien. Ook een van de nummers waar de positiviteit vanaf druipt. De sample in TROY van Tom Scott's "Today" is natuurlijk briljant. En het is een prachtig tribute. Veel doper zal het niet worden!

4. Eric B. & Rakim - Follow The Leader
Mijn GOAT, waarvan ik ook een portret op mijn linkeronderbeen heb als tat, kon natuurlijk niet ontbreken. Als je het dan over een flow hebt, zoals ik deed bij Yoke, moet dit nummer genoemd worden. Ook alle verses zijn knaldope en eigenlijk gewoon is dit het GOAT nummer, maar ik ga af op momentele voorkeur. Objectief gezien kan ik niet zeggen dat er een betere samenhang is in een nummer tussen een dope productie, vette tekst en fantastische flow. Ach, Rakim is al genoeg bewierookt door mij in het verleden. Dus gaan we er einde aan breien.

3. Canibus - Poet Laureate II
Tekstueel meesterwerkje van de MC die mijn wederopstanding als mens mede vorm heeft gegeven met zijn teksten. Ben de laatste anderhalf jaar enorm veel Canibus gaan luisteren, en vind het allemaal geweldig. Dit nummer is niet zijn Magnum Opus, maar ik kan er moeilijk een nummer van 50 minuten inzetten. Te dope deze gast, en mijn absolute zwakke plek. Er zijn mensen die zeggen dat hij een one trick pony is. Dan zou ik wat dieper door de teksten heengraven, iets wat ik zelf steeds meer doe en telkens weer ontdek ik nieuwe dingen. De beat(s) en de switch door/van Stoupe zijn meesterlijk. Ook wat geinige quotes in dit nummer. Een van de 4 MC's die mijn Mt Rushmore daarvan bevolkt.

"He was the illest alive but nobody would face it/He spit till his tongue was too torched to taste it"

2. Ultramagnetic MC's - Poppa Large (EastCoast Remix)
Een ander soort van zwakke plek: Kool Keith. Hij is natuurlijk al een paar keer langsgekomen, en ik heb besloten dat ik alles wat hij ooit heeft uitgebracht ga proberen te verzamelen. Te beginnen met de soloalbums en daar op volgend de guestverses op albums en 12's die me niet teveel geld kosten zoals bijvoorbeeld deze die ik eerder dit jaar heb aangeschaft. Een aparte man, veel meuk uitgebracht maar zoals eens wijs man ooit zei: Ik vind helemaal mooi! De clip van Poppa Large met de straitjacket maakt het helemaal af trouwens. De albumversie en de WestCoast Remix doen me heel wat minder overigens. Maar technisch is dit best aardig gerapt zullen we maar zeggen.

NUMMER 1,1,1,1 (echo) is:

O.C. - Time's Up

Eigenlijk een soort van voorloper van de beatless beats, niet helemaal passend bij die meuk en eigenlijk moet ik het ook niet zeggen... Maar ik denk dat het wel zo is. Knalharde tekst en de productie spreekt me bijzonder aan. Omar heeft ook nog eens een heel plezierige stem en flow, en het gaat weer eens over een van mijn favoriete onderwerpen. Niet teveel over zeggen, gewoon opzetten en 200x luisteren zou ik zeggen,

*Honorable Mention*
Omdat ik een track vergeten was doe ik die bij deze. Het nummer heeft een heel fijne vibe en steunt me nog meer dan welk nummer ook. De tekst is heel triest, maar toch ook met een positieve boodschap erin. Ik had hem in de lijst willen zetten en dacht er pas aan toen ik net hiermee bezig was en nummer 10 en 9 zag. Deze staat samen met die 2 en wat andere dingen in een playlistje dat ik altijd aanzet als ik het lastig heb.

Dat was het, hoop dat jullie het net zo leuk vonden als ik, maar dat acht ik erg onwaarschijnlijk omdat ik dol ben op een beetje showen enzo. Ja, eerlijkheid is mij ook niet vreemd. PEEEAAACEEE

zaaf
Goed gedaan man, en zoals gezegd, er gaat nog wat checkwerk volgen. Dankje!

Van de klassiekers die ik ken bij de eerste tien springt vooral Come Clean eruit.

Van Showbiz & A.G. ken ik alleen Still Diggin' (wat een schijf!), maar ik moet dringend eens wat meer werk van hen opsnorren.

Thanks voor de verfrissende top!

Gast
geplaatst: vandaag om 07:16 uur

geplaatst: vandaag om 07:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.