MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
pretfrit
Sandokan-veld schreef:
Leuk!

Het hoeft ook niet of/of te zijn natuurlijk, de lijst van de morgen is leuk omdat je sommige goude oude discussies weer kan aanzwengelen en een paar gaten kan opvullen, maar van die lijst uit Wire kun je nog echt iets leren, en dat is hier niet echt het geval natuurlijk.

Ik heb ook een zwaar vermoeden dat ik ieder album uit De Morgen lijst reeds ken maar ben toch iedere keer weer benieuwd wat het volgende album gaat worden

Mijn muzieksmaak/beleving/whatever sluit meer aan bij die Wire lijst. Zie een hele rits 5* albums staan en een rits die ik nog niet gehoord heb..

Op The Wire website staan overigens nog meer "ambitieuse" lijstjes

Dus, voor de kroegpraat hebben we De Morgen en als we in ambitieuse kringen verkeren....

Tsja, in een lijst van 100 heb je natuurlijk dubbel zoveel kans dat er albums instaan die je nog niet kent, in een lijst van 500 nog meer...

Bij lijstje met essentiele albums lijkt ambitieus me nu ook niet echt op zijn plaats.

T'is dat het reeds vriest

3 pagina's geouwehoer! Ondanks ik de The Wire lijst ook zeker een keer zo willen bespreken. Maar wanneer komt het nieuwe album?

Morgen en volgende week vrijdag weer een nieuwe

Ik bedoelde het ook niet als aanval op dit topic hoor, Cabeza. Harstikke leuk initiatief, kijk uit naar de volgende plaat, enz.

Sandokan, hoe durf je je hier nog te vertonen

chevy93 schreef:
Niet de de lijst van OOR zelf. Die volgens de "popkenners" (right..)
Talking Heads had ik gekopieerd van een commentaar, maar die had inmiddels al verwijderd.

Okay.

Ik heb de hele lijst gevonden en The Doors staat pas op 240... Vind ik ook wel erg laag. De andere namen mis ik niet echt, Deep Purple, The Cult en Nick Cave zou ik bv. ook niet in mijn top 250 zetten (al onderken ik de klasse van die laatste wel). Maar ach, het is ook maar een lijst. Ik kan me ook lang niet in alle keuzes vinden. Als ik een zelf een top 100 zou maken is er waarschijnlijk maar 10% overlap.

Mooie lijst van The Wire trouwens die hier langskwam. Misschien schuilt daar ook nog wel een heel mooi project/topic in.

Ja en op muzieklijstjes staan ook andere buitenlandse lijstjes.
Ik heb overigens de bewuste oor nog en daar staan nog diverse interessante statistieken en gegevens, zoals dat er uit die 2007 lijst 79 albums in de categorie pop/rock vallen.
Verder is het opvallend dat in de 1987 lijst Lou Reed - Berlin op 6 staat en dit album in 2007 niet meer bij de eerste 100 staat.
In de 2007 lijst is ons "huidige jaar "1967 een van de top jaren.

Poa
herman schreef:
Mooie lijst van The Wire trouwens die hier langskwam. Misschien schuilt daar ook nog wel een heel mooi project/topic in.

Lijkt me een goed idee voor na deze.

pretfrit schreef:

Mijn muzieksmaak/beleving/whatever sluit meer aan bij die Wire lijst. Zie een hele rits 5* albums staan en een rits die ik nog niet gehoord heb..

Op The Wire website staan overigens nog meer "ambitieuse" lijstjes

Het is allemaal nogal wat met al die zogenaamde lijstjes !
En ik zal blij zijn als december met al zijn nietszeggende eindejaars-lijstjes er weer op zit, maar dat terzijde...

Ik vraag me wel eens af (discussie is momenteel al gaande, dus breek mij de bek niet open) in hoeverre zulke lijsten zijn samengesteld op ''persoonlijk gevoel'' in plaats van ''muzikaal-historisch en nostalgisch belang'' of vice versa...

In dit topic ''52 essentiele klassiekers...'' staan tot nu toe (en ik vrees dat daar weinig verandering in zal komen, met alle respect) vrijwel alleen maar vrij voorspelbare keuzes en albums/artiesten die in vele lijstjes al genoemd worden.

Vrij voorspelbaar en politiek correct dus, bij gebrek aan een betere term...

In de lijst van The Wire staan wellicht meer ''ambitieuze'' zaken, maar dat wil absoluut niet zeggen dat deze keuzes niet essentieel zouden zijn voor de ontwikkeling voor de muziek alleen omdat ze wellicht voor de meeste luisteraars als obscuur of niet bekend gelden, integendeel...

Cabeza Borradora schreef:

Natuurlijk zijn er verscheidene albums bij die U en ik ondertussen al jaren in onze muziekcollectie hebben, maar dat kan volgens mij de pret en het opzet van dit idee niet drukken, in tegendeel...

Dit komt uit de aller eerste post en gezien de activiteiten op de topic en bij de albums klopt het nog best.

Germ (crew)
Zo'n lijst is misschien wat overbodig voor doorgewinterde popliefhebbers (en enkele leden van de goede smaak politie) zoals veel users hier, maar voor een beginnend luisteraar is het natuurlijk een uitstekend handvest om in aanraking te komen met dé klassiekers.

Ik herinner me zelf een lijst rond de eeuwwisseling in het muziekblad Aloha.
De 100 beste albums uitgekozen door Nederlandse popmuzikanten. Hierin stonden veel usual suspects (ik meen bijv. dat de Beatles wel 5x ofzo in de top 10 stonden) maar heeft mijn basiskennis wel gevormd als 12/13 jarige.

Kom maar op dan!

Ik kan het wel eens zijn met User Germ dat deze lijst behoorlijk overbodig zal zijn voor users die op hun 12 kennis hebben gemaakt met de Aloha top 100 (= 5 x Beatles in top 10?!)

Germ schreef:
Zo'n lijst is misschien wat overbodig voor doorgewinterde popliefhebbers [...] maar voor een beginnend luisteraar is het natuurlijk een uitstekend handvest om in aanraking te komen met dé klassiekers [...] maar heeft mijn basiskennis wel gevormd als 12/13 jarige.

En voor een + 40 jarige die de eerste +/- 15 jaren als actieve muziekbeluisteraar de geschiedenis naast zich heeft gelaten en zich uitsluitend gestort heeft op nieuwe releases in alternatieve (sub)gernes natuurlijk, want dat is in de eerste plaats waarom dit topic hier nu staat

Overzichtje tussendoor:

Voorwoord bij de start van het topic.

(afbeelding)
Elvis Presley - The Sun Sessions (1976)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
James Brown - Live at the Apollo (1963)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
Bob Dylan - Highway 61 Revisited (1965)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
The Beach Boys - Pet Sounds (1966)
> introcuctie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
The Beatles - Revolver (1966)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
The Mothers of Invention - Freak Out! (1966)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)
> introductie bij album
> forum discussie

chevy93 schreef:
Kom maar op dan!

Nou, hier is dan het nieuwe album...

(afbeelding)

A generation of music icons is hitting retirement age, along with their baby-boomer fans. Is it time for Bob Dylan to hang up his hat and harmonica?

Link

Flauw natuurlijk, maar wou het bovenstaande toch even delen hier op MuMe !

Doet me denken aan een Simpsons aflevering waarin er een kijkje in de toekomst genomen wordt. Op de studentenkamer van Lisa hangt er een Stones tourposter van de "Steel Wheelchair Tour"

Nr.9 van de 52:

The Doors (1967), The Doors

(afbeelding)

Introductie hier bij het album gepost.

.

Dacht te zeggen het tweede "volle pot" album voor mij, zie ik juist dat ik daar ooit 4.5 heb neergepland.

Nog maar eens beluisteren dan...

The Doors =

Mij zul je bij de bespreking van dit album niet zien, want mijn inziens een van de meest overschatte en saaiste groepen uit de 2e helft van de 20e eeuw, samen met de Eagles !

Casartelli (moderator)
Dat mag, dan doe ik even mee met het overschattingskamp. De muziek van The Doors behoort voor mij wel degelijk tot de essentieelste uit zijn tijd. Dat gaat wel meer over het totaalplaatje dan over individuele nummers, want opvulsels kom ik (helaas) op alle Doorsalbums wel tegen, reden waarom de meeste bij mij op 4* (of daar nog onder) blijven steken. Eén aspect aan de Doors-adoratie heb ik sowieso ook nooit begrepen en dat staat ook juist op dit album en draagt de naam The End.

Ondanks de reserves voor mij de beste plaat hier tot nu toe.

The Doors staat geboekstaafd als een van de allerbeste debuutplaten uit de geschiedenis.

Voor mij persoonlijk misschien wel hét allerbeste. Elk nummer is een voltreffer.

Overschat vind ik The Doors dus zeker niet. Net als Led Zeppelin hebben ze 6 ijzersterke albums gemaakt. Het debuut springt er echter bovenuit met Light My Fire, The End en Break On Through.

Ook hier zou weer een hoop discussie kunnen zijn over de stemmen bij het album. Want The Doors zijn supercool. Nog steeds. En hen samen met de Eagles noemen is dat niet.

Veruit de sterkste plaat tot nog toe! The Doors heeft een soort tijdloosheid en duistere mystieke kwaliteit die de band aansprekend maakt voor een groot publiek. Juist de psychedelische zwarte kant van de band in nummers als The End spreekt me erg aan, die blues-escapades hoeven van mij niet zo, zoals de plaat LA woman. Maar het debuut staat als een huis! Heerlijke plaat, inclusief het doodgedraaide Light My Fire

Zorin
Eens met Orbit, Kronos en Casar o.a. The End vind ik dan weer niet zo, hoewel ik de waardering van sommigen hierover wel kan begrijpen. Inderdaad '\eén van de sterkste debuutplaten in de pop/rock vind ik ook.

Volledig eens met orbit (hoewel ik L.A. Woman evengoed geweldig vind), laat de hiervoor gekozen albums mijlenver achter zich. Staat al heel lang steevast in mijn top 10 en zal dat nog heel lang staan.

Stalin schreef:
The Doors =

Mij zul je bij de bespreking van dit album niet zien, want mijn inziens een van de meest overschatte en saaiste groepen uit de 2e helft van de 20e eeuw, samen met de Eagles !
Kill, kill, kill, kill, kill, kill

orbit schreef:
Heerlijke plaat, inclusief het doodgedraaide Light My Fire
Doodgedraaid of niet, elke geniet ik weer van dit nummer en staat ook al enige tijd in mijn top 10 van beste songs aller tijden.

Kronos schreef:
En hen samen met de Eagles noemen is dat niet.
Zowel The Doors als The Eagles zijn cool.

Ah, dacht ik het niet dat ik het wel dacht.
Het debuut van de Doors heeft hier op MM het hoogste stemgemiddelde uit het toch wel mooie jaar 1967 (SGT Pepper is er ook uit bv) het debuut van de Doors krijgt van ons gebruikers 4.36 gem.
En dat is nog zonder de stemverhoging (4,5 > 5,0) van Cabeza Borradora .

En moeten wij het deze aflevering echt zonder Stalin doen

Rudi S schreef:
Het debuut van de Doors heeft hier op MM het hoogste stemgemiddelde uit het toch wel mooie jaar 1967
En ook één van de hoogste gemiddeldes uit de top 250. Alleen Wish You Were Here scoort hoger. En Abbey Road scoort even hoog (iets meer stemmen)

Ik kan moeilijk altijd moeilijk kiezen tussen de debuten van The Doors of Vu. James is een top 10 favoriet geweest, maar dat komt omdat dit één van de eerste platen is geweest wat mijn vader (die geen muziek liefhebber is) mij geadviseerd heeft. Ach en Bob heb ik gewoon een zwak voor.

Rudi S schreef:

En moeten wij het deze aflevering echt zonder Stalin doen

Tenzij iemand zo stom is een link tussen The Doors en Zappa te leggen natuurlijk...

Gast
geplaatst: vandaag om 04:36 uur

geplaatst: vandaag om 04:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.