Magazine - Secondhand Daylight (1979)

Label: Virgin

1. Feed the Enemy (5:47)
  2. Rhythm of Cruelty (3:06)
  3. Cut Out Shapes (4:45)
  4. Talk to the Body (3:37)
  5. I Wanted Your Heart (5:06)
  6. The Thin Air (4:09)
  7. Back to Nature (6:44)
  8. Believe That I Understand (4:04)
  9. Permafrost (5:31)
  10. Give Me Everything * (4:23)
  11. I Love You, You Big Dummy * (3:55)
  12. Rhythm of Cruelty [Original Single Version] * (3:04)
  13. TV Baby * (3:49)
Cured
.......dit doet me denken aan de discussie bij Queen , die door de liefhebbers van deze plaat volledig wordt afgeschreven natuurlijk .

Buiten is het koud en schijnt de zon, binnen draait Magazine weer eens vanaf den platenspelert. Niet eerder was mijn Bowie-gevoel zo groot. Misschien omdat ik Bowie de laatste tijd weer vaak draai?! Of toch omdat dit theatraler is dan ik altijd in gedachten heb?

Maakt niet uit: het is weer op en top genieten.

avatar van LucM
Mij deed dat in eerste instantie ook denken aan David Bowie (die behoorlijk invloed blijkt te hebben op de Britse new wave). Inderdaad een beetje theatraal en aanvankelijk had ik het ook moeilijk met dit album (deze band was mij destijds compleet voorbij gegaan) maar nadien ben ik bijgesteld.

avatar van Chameleon Day
LucM schreef:
... David Bowie (die behoorlijk invloed blijkt te hebben op de Britse new wave).

Misschien valt de stelling te poneren dat zonder Bowie (en krautrock?) er geen post-punk was geweest?

Grappig hoe profeten volgelingen krijgen en hoe de oude stoplap "invloed" telkens weer uit de broekzak wordt getoverd. Ben ervan overtuigd dat als je mbv tags (tag cloud) een driedimensionaal model zou aanleggen - zoals de zgn aquabrowser werkt, vergelijk het met een planetensysteem - je veel sneller en duidelijker verbanden zou kunnen leggen. Invloed is een loos begrip.

David Bowie, Roxy Music, Japan, Magazine, Virgin Prunes - om een paar namen te noemen zijn in zo'n model duidelijk gelinkt. Ga je uit van de notie vaudeville dan geef je ahw aan die constellatie een slinger en krijg je een andere invalshoek; dan zul je bijv Pet Shop Boys zien opduiken. Magazine heeft voor mij een duidelijke link met Roxy Music (denk aan het theatrale van bijv In Every Dreamhome a Heartache).

avatar van fatima
... en vergeet Simple Minds niet, lange tijd de vast support act van Magazine.

avatar van Premonition
Het debuut van Simple Minds, Life in a Day, is dan ook erg geïnspireerd op Real Life van Magazine en ze toerden in 1979 intensief met Magazine als voorprogramma. Nadat ze in tijdens de tour een cassettebandje van Joy Division hoorden, veranderde hun muziek.