Talking Heads - Talking Heads: 77 (1977)

Label: Sire

1. Uh Oh, Love Comes to Town (2:50)
  2. New Feeling (3:09)
  3. Tentative Decisions (3:08)
  4. Happy Day (3:55)
  5. Who Is It (1:44)
  6. No Compassion (4:49)
  7. The Book I Read (4:10)
  8. Don't Worry About the Government (3:01)
  9. First Week / Last Week... Carefree (3:21)
  10. Psycho Killer (4:20)
  11. Pulled Up (4:29)
  12. Love -> Building on Fire * (3:00)
  13. I Wish You Wouldn't Say That * (2:39)
  14. Psycho Killer [Acoustic] * (4:20)
  15. I Feel It in My Heart * (3:15)
  16. Sugar on My Tongue * (2:36)
JanBetonde2e
Wat ben ik blij dat ik eindelijk naar muziek uit de jaren 70 kan luisteren, The Beatles, Rolling Stones etc zijn niks voor mij, ik ben toch meer van de wat minder populaire bands, zoals een Joy Division.

Dit album staat vol met mooie nummers, met als absolute uitblinker Psycho Killer

Joy Division wat minder populair... dat zou ik niet direct willen zeggen. Is ook een heel ander soort muziek dan The Beatles (die overigens het merendeel van hun muziek in de jaren '60 hebben gemaakt) of de Rolling Stones.

avatar van dazzler
Ik vind de hoes op de site te flashy, te "fluorescerend".
Ben ik daar alleen mee of vinden anderen het ook?

Lukk0
Ik heb hem niet origineel en weet dus niet hoe hij dan is, maar hier is hij inderdaad nogal rood en het contrast met die groene letters is niet echt ideaal voor een rustig beeld. Ik denk dus dat het daar in zit.

JanBetonde2e
Karl schreef:

Dat weet ik, maar ik bedoel ook gewoon, van bands rond die tijd, zijn Talking Heads, Joy Division duidelijk minder bekend dan genoemde bands, wat ik eigenlijk maar zwakke muziek vind.
Ook als ik rondvraag bij mensen, wel is gehoord van Joy Division?
Dan zeggen de meeste mensen gewoon nee, en bij The Bealtes etc weten mensen het wel, terwijl ik vind dat deze bands het meer verdienen, maar dat is natuurlijk maar een mening.

dazzler schreef:
Ik vind de hoes op de site te flashy, te "fluorescerend".
Ben ik daar alleen mee of vinden anderen het ook?

Vind ik ook, mijn LP knalt in ieder geval niet zo de huiskamer in.

avatar van LucM
Talking Heads leerde ik kennen vanwege de hit Psycho Killer, dat ik één van de beste nummers van 1977 vond. Waar dat in Groot-Brittannië de punk toen losbrak, was men in New York reeds toe aan de new wave waarvan Talking Heads één van de belangrijkste exponenten was.

Dit album klinkt nog steeds fris en aanstekelijk en tevens intelligent en doordacht, al zouden ze later nog betere albums uitbrengen. Toch één van de beste debuutalbums van 1977.

Ik ben al jaren op zoek naar de live-versie van Psycho Killer van Nick Cave & The Bad Seeds.
Psycho Killer werd toen flink geplugd op de radio en op de t.v. zag ik Ad Visser glimlachen als hij het nummer aankondigde bij AVRO's Top Pop.
David Byrne blijft voor mij toch eeuwig de Jules Deelder van de rockmuziek!

avatar van musician
Talking heads slaan toe en klinken vanaf noot 1 gelijk als de Talking heads zoals je vind dat ze moeten klinken. Dat is ook een gave.

Volgens mij wordt hier het 'neurotisme' geboren, David Byrne is in ieder geval een van de allereerste vertegenwoordigers hiervan.

Ik aarzelde tussen 4 en 4,5 **** maar vooruit. Er staat hier prachtig Talking heads werk op. Natuurlijk Psycho killer, één van de aardigste ontdekkingen van 1978. Maar ook het geweldige No compassion en Don't worry 'bout the Government (dat volgens mij zelfs nog op single is verschenen vóór Psycho killer).

Toch staan er twee nummers op die ik aanmerkelijk minder vind, vandaar de aarzeling inzake sterren. Tentave decisions en First week, last week carefree. De opener is leuk maar komt alleen met wat misplaatste caraïbische klanken.

Ik zou hier overigens gaan voor de sacd/dvd versie van '77. De geluidskwaliteit er van is echt geweldig.

avatar van chevy93
Psycho Killer is toch wel een zwaar geniaal nummer.

Ik speelde het vandaag af op mijn iPod en ken je die clip van Dreadlock Holiday? Die clip waarin hij als een malloot rondloopt. Daar leek ik een beetje op.

chevy93 schreef:
... ken je die clip van Dreadlock Holiday? Die clip waarin hij als een malloot rondloopt. Daar leek ik een beetje op.

Once in a Lifetime?
Road to Nowhere?

:?

chevy93 schreef:
Psycho Killer is toch wel een zwaar geniaal nummer.

chevy93 schreef:
Ik speelde het vandaag af

avatar van dazzler
Wie loopt er dan als een malloot rond in de clip van Dreadlock Holiday (10CC)?

Ik ben even in de war ...

10cc - Dreadlock Holiday | SPIKE

Aan het begin. Na 10 seconden.

avatar van Oldfart
Wie loopt er dan als een malloot rond in de clip van Dreadlock Holiday (10CC)?
Ik ben even in de war ...
....hij, maar wie hij is?

avatar van Ataloona
Chevy bedoet dat chevy zelf als die malloot liep

Oldfart schreef:
....hij, maar wie hij is?
De hoofdpersoon? Als je de clip kent...
Het lied begint ook met I was walking down the street.

avatar van Oldfart
Het verband met de Talking Heads ontgaat me, maar zelfkennis is een schone zaak.

Ik dacht gewoon dat chevy David Byrne bedoelde
die als een malloot door het beeld loopt in bijvoorbeeld
de clip van Once in a Lifetime of Road to Nowhere
en dat hij zich van songtitel had vergist.

Maar hij had het over een andere hij.

Stijn_Slayer
Sterk debuut, hoewel het nog niet meteen Talking Heads op hun hoogtepunt is. De band heeft z'n sound nog niet helemaal gevonden (ze zoeken hier ook wat in punk en funk), maar ik hoor toch al wel een fris, eigen smoelwerk. Talking Heads klinken ook hoorbaar doordachter dan veel bands, zonder dat daar spontaniteit mee verloren gaat.

avatar van BoyOnHeavenHill
Kan iemand mij vertellen hoe de eerste CD-release (1987) klinkt ten opzichte van de oorspronkelijke elpee, en of de tweede CD-versie (Rhino 2006) echt wezenlijk veel beter is? Qua prijs maakt het namelijk nogal een verschil...

Ik ben geen deskundige, maar wel blij dat ik de 2006 versie
nieuw voor 4 euro op de kop heb kunnen tikken ...

Prachtige lp, studentikoos of niet maar geweldige band, en dan moest hun top periode in 1980 nog komen .... Remain in light is ononvertroffen maar dit ook wel erg goed, bijna alle nummers zijn raak, heerlijk zo die slaggitaren in who is it, het magische don't worry, het klassieke psycho, heerlijke onderkoelde Byrniaanse teksten..
Oh ja, gewoon de lp uit 1977 opzetten, gelul met die geremasterde cd's, komt niet in de buurt

Er is nu zelfs een concert opgedoken uit 1975, waar een aantal nummers van dit album werd gespeeld (en ook nog een paar van het album hierna). Best goede geluidskwaliteit ook:

Dangerous Minds | Zen rockers: Talking Heads performing at CBGB in 1975 - dangerousminds.net

avatar van Brutus
Dit is een luek debuutalbum van T.H.

Ik vind niet alle nummers geslaagd, maar toch een ruime voldoende.

avatar van pdonidvie
Een eerste en tweede luisterbeurt overtuigen me niet. Later werk bekoort me meer. Misschien na wat meer luisterbeurten, maar voorlopig zijn 3* voldoende.

avatar van pinguin#13
pdonidvie schreef:

Voor deze sound bestaat een woord: "okselfris"

avatar van kapiteingilo
Ben pas vanaf 2015 echt naar het werk van de TH beginnen luisteren. Na ca 40 jaar klinkt dit debuut (uit 1977) meer dan behoorlijk. Zeker origineel voor zijn tijd. En gevarieerd! En toch ook al heel typisch David Byrne. Komt pas na herhaaldelijke luisterbeurten tot zijn recht.

avatar van jorro
De Talking Heads staan met dit album 3e in de Oor jaarlijst 1977. Enerzijds is dat terecht want het is voor een debuut wel een sterk album. Anderzijds vind ik er ook een paar missers op staan.
Zo vind ik de oliedrum in Uh Oh, Love Comes to Town nogal storend en ook Don't Worry About the Government is minder dan de rest.net als First Week / Last Week... Carefree.
De overige songs klinken lekker, met Psycho Killer als klap op de vuurpijl. Prachtig nummer..

avatar van ZAP!
'New Feeling', 'No Compassion', 'Pulled Up' en uiteraard 'Psycho Killer' plezieren me het meest, maar ik ga 't eerst maar es vaker horen - es zien of ik die openingstrack dan nog beter kan waarderen... Kende vvoorheen eigenlijk alleen 'Psycho Killer', maar zag gisteren in een docu dat ze ooit 'begonnen' in CBGB's / punk scene terwijl ik dacht dat David Byrne rechtstreeks van het conservatorium of een of andere kunstopleiding kwam of zo...