MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Gretz schreef:
Enkel Norman Fucking Rockwell! voor zover ik weet, die komt er in augustus mogelijk net in als alle users die hem in de Top 10 hebben gezet daarna nog hebben ingelogd. Maar het zou ook kunnen dat NFR enkele punten tekort komt.
Met 22x in de top 10 lijkt me deze inmiddels wel een zekerheidje. Nog 20 dagen.

2018 zou zomaar het enige(?) jaar zijn dat geen enkele top 250-waardige klassieker opgeleverd heeft. Uit 2020 gaat overigens ook niets het halen. En vooralsnog zie ik ook niet welk album uit 2021 het zou moeten halen.

Zit trouwens een bij oude lijsten te kijken. Zie de staart eind 2008 eens vol pareltjes staan.

https://i.gyazo.com/5c5320dc922a33e28a83e3b10107b9f4.png

Poa
Ik was wel eens benieuwd hoe een "echte" toplijst van MusicMeter eruit zou zien, die gewogen is en niet kijkt naar top-10 noteringen. Dit kwam er uit mijn script (zal hem af en toe even opnieuw draaien):

MuMe 1000

Vind het zelf wel leuk om de verschillen te zien. Een aantal statistieken:

- Meestvoorkomende jaren: 1994 (38), 1971 (32), 2004 (32), 2005 (31), 1969 (30), 1995 (30), 2000 (27), 2001 (27)

- Meestvoorkomende artiesten: Marillion (9), Nick Cave & The Bad Seeds (9), Tom Waits (8), David Bowie (8), Bob Dylan (8), Opeth (7)

- Hoogste posities van albums die niet in de top 250 voorkomen: The God Machine - Scenes from the Second Storey, The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced, Bob Dylan - Bringing It All Back Home, Masta Ace - A Long Hot Summer, Cannonball Adderley - Somethin' Else

- Nieuwste albums: Motorpsycho - The All Is One (2020), Bruce Springsteen - Letter to You (2020)

- Oudste album: Billie Holiday - Lady Sings the Blues (1956)

- Album met de laagste rating: Red Hot Chili Peppers - Californication (3,88)

- Albums met meer dan 2000 stemmen die niet in de top 100 voorkomen: Coldplay - A Rush of Blood to the Head, Coldplay - Parachutes, Red Hot Chili Peppers - Californication, Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not, Muse - Origin of Symmetry

Poa schreef:
Ik was wel eens benieuwd hoe een "echte" toplijst van MusicMeter eruit zou zien, die gewogen is en niet kijkt naar top-10 noteringen. Dit kwam er uit mijn script (zal hem af en toe even opnieuw draaien):

MuMe 1000

Hoe ziet het script (de berekening) er uit?

Ondergrens van 100 stemmen zo te zien en rating telt voor 60% mee? Of is het gecompliceerder?

Mooie lijst in ieder geval!

Zo wordt de toplijst in ieder geval een heel stuk interessanter!

Poa
Ondergrens van 100 stemmen inderdaad, al is dat eigenlijk best hoog. Kan misschien wel naar 50. De berekening is nu een simpele rating + ((aantal stemmen × gewicht) × rating) met een gewicht van 0,00002. Als iemand een berekening kent die beter werkt hoor ik het ook graag. Ik ga er vanavond nog even mee experimenteren.

Poa schreef:
Ondergrens van 100 stemmen inderdaad, al is dat eigenlijk best hoog. Kan misschien wel naar 50. De berekening is nu een simpele rating + ((aantal stemmen × gewicht) × rating) met een gewicht van 0,00002. Als iemand een berekening kent die beter werkt hoor ik het ook graag. Ik ga er vanavond nog even mee experimenteren.
Nu heb ik niet zozeer een verbetering (of beter: suggestie) op theoretisch niveau, maar ik heb het idee dat het gemiddelde nu wel een erg grote invloed heeft.

Zo staat The Neal Morse Band - The Great Adventure (2019) - MusicMeter.nl op #35 vanwege een enorm hoog gemiddelde (4,37*), maar het stemmenaantal is bijzonder laag (56 stemmen). En daaronder staan dan albums met ruim duizend stemmen en een gemiddelde dat soms slechts één-tiende lager ligt.

Ik zou zeggen dat het gewicht voor het aantal stemmen wel wat omhoog kan.

Maar sowieso een interessant initiatief!

Poa
Mee eens, goed punt. Heb wat verbeteringen doorgevoerd en het voelt nu meer in balans allemaal

Poa schreef:
- Albums met meer dan 2000 stemmen die niet in de top 100 voorkomen: Coldplay - A Rush of Blood to the Head
En nu staat Coldplay opeens weer op 13.

Poa
Én Dire Straits in de lijst.

Is dit niet zo ongeveer hoe de toplijsten van RYM werken? Zie daar op zich ook wel meer in dan op basis van top 10. En sowieso minimaal een top 1000 i.p.v. de huidige top 250. Daardoor krijgen gewoonweg meer platen een mooi podium. Denk wel dat je meer haat/laag stemmers krijgt met een dergelijke lijst.

Mausie schreef:
Denk wel dat je meer haat/laag stemmers krijgt met een dergelijke lijst.
Precies, en dat feit in combinatie met het feit dat het MuMe-publiek beduidend conservatiever van aard is, betekent voor mij dat ik de top-250 liever op deze manier samengesteld zie, voordat platen van een enigszins experimentele aard gebombardeerd worden met haatstemmen. Maar goed, dat is ook een overweging op basis van persoonlijke smaak natuurlijk, niet op wat eerlijker zou zijn.

In ander nieuws, hoe kan het eigenlijk dat Norman Fucking Rockwell! nog steeds niet in de top-250 staat? Ik ben even te lui om de precieze posities te tellen, maar het lijkt me dat met 24 gebruikers die het album in hun top-10 hebben opgenomen het wel meer punten heeft dan Meat is Murder met 17. Is dit dan toch te wijten aan de relatief lage posities voor NFR?

hoi123 schreef:

In ander nieuws, hoe kan het eigenlijk dat Norman Fucking Rockwell! nog steeds niet in de top-250 staat? Ik ben even te lui om de precieze posities te tellen, maar het lijkt me dat met 24 gebruikers die het album in hun top-10 hebben opgenomen het wel meer punten heeft dan Meat is Murder met 17. Is dit dan toch te wijten aan de relatief lage posities voor NFR?

Precies dit ja. Om met 17 top-tienen aan 110 punten of meer te komen heb je relatief veel hoge posities nodig. NFR heeft dat duidelijk niet.
Zie Lana alsnog wel binnen een jaar binnenkomen, genoeg users die dit album nog moeten ontdekken.

Poa schreef:
Mee eens, goed punt. Heb wat verbeteringen doorgevoerd en het voelt nu meer in balans allemaal

Geweldig werk Poa! Eindelijk een representatieve alternatieve album toplijst op basis van gemiddeldes en aantal stemmen. Toen de site nog in handen was van Jordy heb ik hier meermalen om gevraagd, omdat de zustersite MovieMeter ook al een alternatief had voor de toplijst die slechts naar de top-tienen kijkt. Het bleek echter een hoop tijd/moeite kosten om dit te ontwikkelen, waar Jordy begrijpelijkerwijs niet meer aan wilde beginnen

Mausie schreef:
Is dit niet zo ongeveer hoe de toplijsten van RYM werken?

Die is wel een tikkie complexer.

Charts FAQ - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Voor de 100 invloedrijkste albums uit de popmuziek volgens de Volkskrant in 2021
zie Tozifra - MusicMeter.nl

Volgens een advertentie in de krant kunnen ook niet-abonnees de lijst met popalbums bekijken. Daar staan ze in chronologische volgorde en met korte toelichtingen. Zie volkskrant.nl/100jaar.

Mooie lijst, maar bizar dat Nick Drake ontbreekt.

Gretz schreef:
(quote)

Precies dit ja. Om met 17 top-tienen aan 110 punten of meer te komen heb je relatief veel hoge posities nodig. NFR heeft dat duidelijk niet.
Zie Lana alsnog wel binnen een jaar binnenkomen, genoeg users die dit album nog moeten ontdekken.
Nu al erin dus.

Mwa, beetje weinig Radiohead in de top 10.

Ook opvallend; geen Heartbreaker, Gold, Love is Hell of Cold Roses. The cancel is strong voor Ryan Adams. Totale bullshit dat er geen album van hem in staat.

Casartelli (moderator)
Tweede voortzetting van: Het grote feedback / opmerkingen topic #2 - MusicMeter.nl

Dit topic is bedoeld voor feedback op en discussie over al het andere dan het technische functioneren van MusicMeter.

ohmusica
Casartelli schreef:
Tweede voortzetting van: Het grote feedback / opmerkingen topic #2 - MusicMeter.nl

Dit topic is bedoeld voor feedback op en discussie over al het andere dan het technische functioneren van MusicMeter.

Als je feedback vraagt begin dan met helderheid en enige uitleg over de beweegredenen en het doel..

Casartelli (moderator)
ohmusica schreef:
Als je feedback vraagt begin dan met helderheid en enige uitleg over de beweegredenen en het doel..
Ik dacht dat dat wel duidelijk was.

We hadden een "grote feedback / opmerkingen topic", waarin allerhande feedback en opmerkingen gespuid werden. Omdat discussies over het functioneren van de site en de inhoud ervan nogal eens door elkaar liepen (en er ook nog wel eens wat grappen en grollen tussendoor kwamen), verwerd het topic nogal eens tot een weinig functionele brij. Daarom splitsen we de discussies over het functioneren van de site (die ook relevant zijn voor de programmeur) af van discussies over de inhoud. Een voorbeeld van dat laatste is de recente discussie over de recente hausse aan toegevoegde verzamelalbums.

Overigens is het ook niet zo dat ik/wij om feedback vraag/vragen - de ervaring leert echter dat er wel behoefte is om feedback te geven. Dat proberen we zo dus wat te kanaliseren.

ohmusica
Casartelli schreef:
(quote)
Ik dacht dat dat wel duidelijk was.

We hadden een "grote feedback / opmerkingen topic", waarin allerhande feedback en opmerkingen gespuid werden. Omdat discussies over het functioneren van de site en de inhoud ervan nogal eens door elkaar liepen (en er ook nog wel eens wat grappen en grollen tussendoor kwamen), verwerd het topic nogal eens tot een weinig functionele brij. Daarom splitsen we de discussies over het functioneren van de site (die ook relevant zijn voor de programmeur) af van discussies over de inhoud. Een voorbeeld van dat laatste is de recente discussie over de recente hausse aan toegevoegde verzamelalbums.

Overigens is het ook niet zo dat ik/wij om feedback vraag/vragen - de ervaring leert echter dat er wel behoefte is om feedback te geven. Dat proberen we zo dus wat te kanaliseren.

Dank, Het is alweer wat duidelijker, ga er maar niet vanuit dat iets ‘wel duidelijk is’. Niet alle discussies worden gevolgd. De positie van de moderatoren weet ik ook weinig van. En de ene user is de andere niet.

Zou de frontpage iets 'hipper' mogen? Nieuwe releases van Deep Purple, The Sound en de zoveelste David Bowie boeien hier totaal niet, geef onbekende artiesten ook eens een kans, Nina June bv.

Casartelli (moderator)
musicfriek schreef:
Zou de frontpage iets 'hipper' mogen? Nieuwe releases van Deep Purple, The Sound en de zoveelste David Bowie boeien hier totaal niet, geef onbekende artiesten ook eens een kans, Nina June bv.
Volgens mij is dit de eerste dag dat de immer alive and kicking Deep Purple op de voorpagina staat. Maar schrijf iets bevlogens bij de grote Nina June en goede kans dat ik die morgen even handmatig voorop zet als ze er dan niet vanzelf opduikt.

Casartelli schreef:
Volgens mij is dit de eerste dag dat de immer alive and kicking Deep Purple op de voorpagina staat.
Nee hoor, vorig jaar stond Whoosh! ook dagenlang op frontpage

Maar nieuwe releases worden op een bepaalde manier gegenereerd ofzo? Wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat

Gast
geplaatst: vandaag om 10:24 uur

geplaatst: vandaag om 10:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.