Muziek / Toplijsten en favorieten / De Album Top 100 van (Sandokan-veld)
zoeken in:
1
geplaatst: 19 februari 2023, 15:25 uur
Bvdub! Ik ken enkel Tanto van 'm, wat een erg aandoenlijk album is. Mooie, sfeervolle, ietwat droevige ambient.
Maar er valt nog genoeg te ontdekken zo te zien, wat een uitgebreide discografie heeft ie al bijeen geharkt!
Maar er valt nog genoeg te ontdekken zo te zien, wat een uitgebreide discografie heeft ie al bijeen geharkt!
1
geplaatst: 19 februari 2023, 16:50 uur
Wel gaaf dat je Smash en Life is Peachy voorbij laat komen. Geen albums die ik nog veel luister, maar wel platen die in mijn geheugen staan gegrift als onderdeel van de soundtrack van mijn tienerjaren. Net als je eerdere vermeldingen van Fear Factory en Biohazard (en in mindere mate Faith No More) doet het vermoeden dat we generatiegenoten zijn, en een kwart eeuw geleden in zo'n beetje dezelfde subculturen rondliepen. Wel grappig dat onze smaken daarna zo'n totaal andere richting uit zijn gegaan.
1
geplaatst: 19 februari 2023, 17:30 uur
Ah oké, ik kom uit 1981, maar heb desondanks Korn in 1997 ook voor het eerst gezien op Dynamo Open Air, ik geloof op dezelfde dag als een nogal spraakmakend optreden van Marilyn Manson (hoewel ik waarschijnlijk alleen al naar het festival kon gaan omdat we er hadden gewerkt met onze scoutinggroep, hahaha).
1
geplaatst: 19 februari 2023, 17:52 uur
Grappig, ik zie nu voor het eerst beelden van dat Korn optreden terug.
Korn - interview & live at Pinkpop, Megaland, Landgraaf 17-5-1997 (Dutch TV)
Ook van Marilyn Manson trouwens, niet iedereen vond het leuk.
Marilyn Manson - live at Pinkpop, Megaland, Landgraaf 17-5-1997 (Dutch TV)
Van Dynamo staat er ook wat op, daar staat ie in hetzelfde pakkie.
Korn - interview & live at Pinkpop, Megaland, Landgraaf 17-5-1997 (Dutch TV)
Ook van Marilyn Manson trouwens, niet iedereen vond het leuk.
Marilyn Manson - live at Pinkpop, Megaland, Landgraaf 17-5-1997 (Dutch TV)
Van Dynamo staat er ook wat op, daar staat ie in hetzelfde pakkie.
8
geplaatst: 21 februari 2023, 18:29 uur
56. Su Tissue - Salon de Musique (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/545000/545444.jpg?cb=1616077957
Dit is het meest obscure album die in mijn top 100 te vinden is, ooit uitgebracht op lp en die is nergens meer te koop, en als er al eens een op discogs staat kost het zo 500 euro. Het is later nooit digitaal uitgebracht of te streamen, alleen op youtube staat het volledig.
Deze mevrouw was de zangeres van de post-punk band Suburban Lawns, en dit is haar enige solo album, het is geen punk maar neoklassiek met electronica, er staan drie variaties van een pianoloop op. Het is een hypnotiserende plaat met warm repetitief en minimaal piano spel.
Van Su Tissue is overigens nooit meer wat vernomen, en daarom zijn er mensen naar haar op zoek gegaan, blijkbaar wil ze met rust gelaten worden, maar een beetje mysterieus blijft het wel en daarom zijn er hele pagina's aan haar gewijd, zo ook dit stuk.
Searching for Su Tissue | The Outline - theoutline.com
https://www.musicmeter.nl/images/cover/545000/545444.jpg?cb=1616077957
Dit is het meest obscure album die in mijn top 100 te vinden is, ooit uitgebracht op lp en die is nergens meer te koop, en als er al eens een op discogs staat kost het zo 500 euro. Het is later nooit digitaal uitgebracht of te streamen, alleen op youtube staat het volledig.
Deze mevrouw was de zangeres van de post-punk band Suburban Lawns, en dit is haar enige solo album, het is geen punk maar neoklassiek met electronica, er staan drie variaties van een pianoloop op. Het is een hypnotiserende plaat met warm repetitief en minimaal piano spel.
Van Su Tissue is overigens nooit meer wat vernomen, en daarom zijn er mensen naar haar op zoek gegaan, blijkbaar wil ze met rust gelaten worden, maar een beetje mysterieus blijft het wel en daarom zijn er hele pagina's aan haar gewijd, zo ook dit stuk.
Searching for Su Tissue | The Outline - theoutline.com
5
geplaatst: 21 februari 2023, 18:47 uur
55. Amenra - Mass III (2005)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/48000/48409.jpg
Het album waardoor ik Amenra leerde kennen, en dat was wel een kennismaking, want dit had ik toen nog nooit gehoord, De intensiteit van zanger was vooral indrukwekkend, sommigen vinden het maar niks, maar hoe hij schreeuwt is zo rauw en alles verpletterend, net als de muziek, dat het een soort apocalyptisch of hel en verdoemenis gevoel opwekt, allesverzengend zeg maar.
Nou moet ik zeggen dat ik later nog meer albums van hun heb geluisterd, maar dat is vooral meer van hetzelfde, wel goed daar niet van, maar het wordt wel een beetje een truukje dan, daarom is deze voor mij nog steeds de beste door de eerste indruk.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/48000/48409.jpg
Het album waardoor ik Amenra leerde kennen, en dat was wel een kennismaking, want dit had ik toen nog nooit gehoord, De intensiteit van zanger was vooral indrukwekkend, sommigen vinden het maar niks, maar hoe hij schreeuwt is zo rauw en alles verpletterend, net als de muziek, dat het een soort apocalyptisch of hel en verdoemenis gevoel opwekt, allesverzengend zeg maar.
Nou moet ik zeggen dat ik later nog meer albums van hun heb geluisterd, maar dat is vooral meer van hetzelfde, wel goed daar niet van, maar het wordt wel een beetje een truukje dan, daarom is deze voor mij nog steeds de beste door de eerste indruk.
2
geplaatst: 21 februari 2023, 19:27 uur
Prachtig meditatief en meanderend album op het eerste gehoor! Hele mooie tip, en wat onbegrijpelijk dat dit soort kwaliteit zo obscuur kan blijven/worden.
Klinkt een beetje ergens midden tussen The Necks, William Basinski en Simeon ten Holt. Oftewel midden in mijn smaak. En ook E2-E4, uit hetzelfde jaar nota bene, is niet zo ver weg.
Klinkt een beetje ergens midden tussen The Necks, William Basinski en Simeon ten Holt. Oftewel midden in mijn smaak. En ook E2-E4, uit hetzelfde jaar nota bene, is niet zo ver weg.
2
geplaatst: 21 februari 2023, 20:53 uur
Mag het eigenlijk nog niet verklappen, maar deze haalt mijn top 10 in het grote zaaf-albumspel waar we toevallig net bij 1984 zijn aanbeland
2
geplaatst: 22 februari 2023, 00:07 uur
54. Marsen Jules Trio - Présence Acousmatique (2013)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/375000/375384.jpg
Marsen Jules is Martin Juhls ook wel bekend als Krill.Minima, in 2016 is hij abrupt gestopt met muziek maken omdat hij er geen genoegdoening meer uithaallde, vooral het uitbrengen had hij problemen mee. Ik weet niet of ie later nog weer begonnen is, maar het is wel aardig stil rond hem dus ik denk het niet.
Bij het album schreef ik toentertijd Bohren meets Deaf Center, tegenwoordig zou ik het niet helemaal meer zo omschrijven, maar het zit wel een beetje in die late night jazzy en neoklassieke sfeer, maar dan meer ambient of soundscapes met piano, viool, sampling, saxofoon en volgens mij nog wel wat meer instrumenten, maar dat haal ik er zo niet uit wat het is. Voor de liefhebbers van duistere, ietwat sombere muziek, maar wel spannend en sfeervol.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/375000/375384.jpg
Marsen Jules is Martin Juhls ook wel bekend als Krill.Minima, in 2016 is hij abrupt gestopt met muziek maken omdat hij er geen genoegdoening meer uithaallde, vooral het uitbrengen had hij problemen mee. Ik weet niet of ie later nog weer begonnen is, maar het is wel aardig stil rond hem dus ik denk het niet.
Bij het album schreef ik toentertijd Bohren meets Deaf Center, tegenwoordig zou ik het niet helemaal meer zo omschrijven, maar het zit wel een beetje in die late night jazzy en neoklassieke sfeer, maar dan meer ambient of soundscapes met piano, viool, sampling, saxofoon en volgens mij nog wel wat meer instrumenten, maar dat haal ik er zo niet uit wat het is. Voor de liefhebbers van duistere, ietwat sombere muziek, maar wel spannend en sfeervol.
4
geplaatst: 22 februari 2023, 18:32 uur
53. Daft Punk - Homework (1997)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/29.jpg
Het enige album van deze act die ik in bezit heb, en ook de enige echt goede release van hun wat mij betreft. Ik leerde ze kennen door Da Funk en dat clipje met die hondekop, en later Around the World. Door die nummers heb ik toen het album aangeschaft, dat viel eerst wat tegen want het was niet allemaal zo toegangkelijk en wat rauw, maar later viel het kwartje wel. Heerlijke techno en Franse house wat tegenwoordig nog steeds meekan, het heeft de tijd wel doorstaan.
Wat mij betreft waren ze verder gegaan met deze sound, en niet die kermisact met die mashups en later nog dat vreselijke gladde disco album van hun.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/29.jpg
Het enige album van deze act die ik in bezit heb, en ook de enige echt goede release van hun wat mij betreft. Ik leerde ze kennen door Da Funk en dat clipje met die hondekop, en later Around the World. Door die nummers heb ik toen het album aangeschaft, dat viel eerst wat tegen want het was niet allemaal zo toegangkelijk en wat rauw, maar later viel het kwartje wel. Heerlijke techno en Franse house wat tegenwoordig nog steeds meekan, het heeft de tijd wel doorstaan.
Wat mij betreft waren ze verder gegaan met deze sound, en niet die kermisact met die mashups en later nog dat vreselijke gladde disco album van hun.
0
geplaatst: 22 februari 2023, 18:50 uur
52. Great Lake Swimmers - Ongiara (2007)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/70000/70061.jpg?cb=1566053828
Folk, niet een genre waar ik vaak naar luister, nou ja de wat meer experimentele folk wel zoals Grouper of darkfolk, maar deze wat meer standaard variant niet zo, alhoewel er nog een echt folkalbum komt.
Maar voor deze Canadezen maak ik wel een uitzondering, een heerlijke rustige plaat met gitaargetokkel en veel gevoel, de hoes past er ook goed bij, het is toch muziek voor bij een kampvuur in de bergen of het bos.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/70000/70061.jpg?cb=1566053828
Folk, niet een genre waar ik vaak naar luister, nou ja de wat meer experimentele folk wel zoals Grouper of darkfolk, maar deze wat meer standaard variant niet zo, alhoewel er nog een echt folkalbum komt.
Maar voor deze Canadezen maak ik wel een uitzondering, een heerlijke rustige plaat met gitaargetokkel en veel gevoel, de hoes past er ook goed bij, het is toch muziek voor bij een kampvuur in de bergen of het bos.
2
geplaatst: 22 februari 2023, 22:00 uur
trebremmit schreef:
en niet die kermisact met die mashups
en niet die kermisact met die mashups
Je hebt het hier niet over Alive 2007 mag ik hopen?
2
geplaatst: 23 februari 2023, 18:21 uur
Vind ik geen vreemde kwalificatie. Geen slechte plaat, maar bij vlagen wel erg tegen platte EDM aan leunend.
Homework is voor mij ook nog altijd de enige echt sterke en consistente Daft Punk plaat.
Homework is voor mij ook nog altijd de enige echt sterke en consistente Daft Punk plaat.
5
geplaatst: 23 februari 2023, 18:39 uur
51. The Future Sound of London - ISDN (1994)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6680.jpg
FSOL, een act die ik niet echt kende in de jaren negentig, de naam wel en misschien van Papua New Guinea, maar voor de rest zat ik toen niet in dit soort muziek. Later is dat wel helemaal goedgekomen, en vind ik ze zelf de beste electronica act uit de jaren negentig, ik ken verder geen acts uit die tijd die vier zullke goede albums achter elkaar uitbrachten.
ISDN dus, niet zo populair hier, helaas, maar misschien kan ik daar verandering in brengen. Destijds stond internet in de kinderschoenen en werden nummers van dit album live via ISDN uitgezonden op o.a radio 3, later zijn al die tracks verzameld voor dit album. Best futuristisch voor die tijd en de muziek zelf klinkt ook wel zo, het zijn spannende improvisatie jams met veel samples en electronica. Echte pioniers kunnen wel ze wel noemen, en tegenwoordig maken ze nog steeds goede muziek, ook al zijn ze niet baanbrekend meer.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6680.jpg
FSOL, een act die ik niet echt kende in de jaren negentig, de naam wel en misschien van Papua New Guinea, maar voor de rest zat ik toen niet in dit soort muziek. Later is dat wel helemaal goedgekomen, en vind ik ze zelf de beste electronica act uit de jaren negentig, ik ken verder geen acts uit die tijd die vier zullke goede albums achter elkaar uitbrachten.
ISDN dus, niet zo populair hier, helaas, maar misschien kan ik daar verandering in brengen. Destijds stond internet in de kinderschoenen en werden nummers van dit album live via ISDN uitgezonden op o.a radio 3, later zijn al die tracks verzameld voor dit album. Best futuristisch voor die tijd en de muziek zelf klinkt ook wel zo, het zijn spannende improvisatie jams met veel samples en electronica. Echte pioniers kunnen wel ze wel noemen, en tegenwoordig maken ze nog steeds goede muziek, ook al zijn ze niet baanbrekend meer.
4
geplaatst: 24 februari 2023, 18:37 uur
50. Ufomammut - Idolum (2008)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/148000/148458.jpg
Idolum komt uit de tijd dat ik nog flink in de stoner en doom zat, nu is dat wat minder maar ik kan het nog steeds erg waarderen. Heerlijk logge zware gitaren, een muur van geluid, maar ook hypnotiserend en psychedelisch, laat je meevoeren door deze meesters van de riffs. Niet alleen stonerdoom trouwens, maar sommige nummers zijn ook sludge en ze maken gebruik van samples om het geheel nog intenser of beklemmender te maken. Er zit ook nog schoonheid in de muziek, zo is er op het nummer Ammonia de zangeres Rose Kemp te horen en dat klinkt heel bijzonder met die zware metal.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/148000/148458.jpg
Idolum komt uit de tijd dat ik nog flink in de stoner en doom zat, nu is dat wat minder maar ik kan het nog steeds erg waarderen. Heerlijk logge zware gitaren, een muur van geluid, maar ook hypnotiserend en psychedelisch, laat je meevoeren door deze meesters van de riffs. Niet alleen stonerdoom trouwens, maar sommige nummers zijn ook sludge en ze maken gebruik van samples om het geheel nog intenser of beklemmender te maken. Er zit ook nog schoonheid in de muziek, zo is er op het nummer Ammonia de zangeres Rose Kemp te horen en dat klinkt heel bijzonder met die zware metal.
1
geplaatst: 24 februari 2023, 21:10 uur
Ufomammut
Wel eens naar Mammoth Weed Wizard Bastard geluisterd, trebremmit? Die maken stoner/doom met een Ammonia-achtige mix van heavy instrumentatie, electronica en dromerige cleane zang.
Wel eens naar Mammoth Weed Wizard Bastard geluisterd, trebremmit? Die maken stoner/doom met een Ammonia-achtige mix van heavy instrumentatie, electronica en dromerige cleane zang.
1
geplaatst: 24 februari 2023, 21:32 uur
Wel eens van gehoord, nooit geluisterd, ik vind de bandnaam een beetje dom.
Maar ik zal het eens opzoeken, bedankt voor de tip!
Maar ik zal het eens opzoeken, bedankt voor de tip!
2
geplaatst: 25 februari 2023, 14:23 uur
49. Exotic Animal Petting Zoo - I Have Made My Bed in Darkness (2008)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/142000/142583.jpg?cb=1601965144
Vast en zeker de band met de raarste bandnaam en albumtitel in mijn top 100, het is dan ook behoorlijk aparte muziek. Ik leerde ze kennen toen last.fm nog tof was, en ik er wel eens tips uitwisselde, zo was er een Amerikaan die mij dit aanraadde en dat was wel een voltreffer. Ook heb ik dit album in het metal album van de week getipt, lang geleden, alleen niet iedereen kon er daar wat mee, en daarom is het gemiddelde wel wat laag, maar laat je daar niet door afschrikken.
Het is een combinatie van o.a mathcore, shoegaze, progressive, met cleane en screamo zang, soms keihard soms heel rustig en mooi, dan weer snel, en dan weer langzaam, het gaat alle kanten op met soms polyritmische stukken. Geweldig spannende en boeiende muziek wat mij betreft!
https://www.musicmeter.nl/images/cover/142000/142583.jpg?cb=1601965144
Vast en zeker de band met de raarste bandnaam en albumtitel in mijn top 100, het is dan ook behoorlijk aparte muziek. Ik leerde ze kennen toen last.fm nog tof was, en ik er wel eens tips uitwisselde, zo was er een Amerikaan die mij dit aanraadde en dat was wel een voltreffer. Ook heb ik dit album in het metal album van de week getipt, lang geleden, alleen niet iedereen kon er daar wat mee, en daarom is het gemiddelde wel wat laag, maar laat je daar niet door afschrikken.
Het is een combinatie van o.a mathcore, shoegaze, progressive, met cleane en screamo zang, soms keihard soms heel rustig en mooi, dan weer snel, en dan weer langzaam, het gaat alle kanten op met soms polyritmische stukken. Geweldig spannende en boeiende muziek wat mij betreft!
6
geplaatst: 25 februari 2023, 18:33 uur
48. Nirvana - Nevermind (1991)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/85.jpg?cb=1628808899
Kurt Cobain is de artiest waar ik het meeste last van heb gehad toen hij overleed, ik was toen 15 en Nirvana was de band uit mijn pubertijd. Ze hadden precies die houding, en ja zelfbeklag, die wel bij een puber past, ook al had ik toen niks te klagen, maar goed, je brein werkt dan wat raar. Dat hele grunge gebeuren was toen wel behoorlijk down als ik er nu op terugkijk, veel drugs, een verveeldheid en boosheid, echt voor pubers, maar muzikaal was het wel heel goed. Later werd het wel helemaal uitgemolken, zelfs door de kledingindustrie, en daarna hebben we er nooit meer wat van gehoord.
Maar goed, Nevermind dus, een plaat uit die tijd die nog steeds staat als een huis, houd het simpel hebben ze vast gedacht en dat werkt goed, veel melodie, energieke nummers, vet gitaargeluid en gewoon gaan net als punk. Prachtplaat, vol herinneringen aan een bijzondere tijd.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/85.jpg?cb=1628808899
Kurt Cobain is de artiest waar ik het meeste last van heb gehad toen hij overleed, ik was toen 15 en Nirvana was de band uit mijn pubertijd. Ze hadden precies die houding, en ja zelfbeklag, die wel bij een puber past, ook al had ik toen niks te klagen, maar goed, je brein werkt dan wat raar. Dat hele grunge gebeuren was toen wel behoorlijk down als ik er nu op terugkijk, veel drugs, een verveeldheid en boosheid, echt voor pubers, maar muzikaal was het wel heel goed. Later werd het wel helemaal uitgemolken, zelfs door de kledingindustrie, en daarna hebben we er nooit meer wat van gehoord.
Maar goed, Nevermind dus, een plaat uit die tijd die nog steeds staat als een huis, houd het simpel hebben ze vast gedacht en dat werkt goed, veel melodie, energieke nummers, vet gitaargeluid en gewoon gaan net als punk. Prachtplaat, vol herinneringen aan een bijzondere tijd.
1
geplaatst: 25 februari 2023, 18:51 uur
47. Bad Religion - Stranger Than Fiction (1994)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1611.jpg
Voordat ik dit album kocht zag ik veel mensen rondlopen in een trui of t-shirt met een kruis met een streep erdoor en de bandnaam Bad Religion er op. Dat sprak mij wel aan, want ik zette mij wel af tegen het geloof. Toen er op MTV het nummer 21st Century (Digital Boy) vaak voorbij kwam heb ik dan ook dit album aangeschaft en dat was direct een voltreffer, het was wel wat andere punkrock dan ik gewend was, serieuzer dan een NOFX of Lagwagon uit die tijd, maar Bad Religion bestond dan ook veel langer en de leden waren wat ouder dan die van deandere bands denk ik.
Mijn favoriete punkrock album is het wel, razendsnelle nummers, veel melodie en een zanger die lekker rauw klinkt.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1611.jpg
Voordat ik dit album kocht zag ik veel mensen rondlopen in een trui of t-shirt met een kruis met een streep erdoor en de bandnaam Bad Religion er op. Dat sprak mij wel aan, want ik zette mij wel af tegen het geloof. Toen er op MTV het nummer 21st Century (Digital Boy) vaak voorbij kwam heb ik dan ook dit album aangeschaft en dat was direct een voltreffer, het was wel wat andere punkrock dan ik gewend was, serieuzer dan een NOFX of Lagwagon uit die tijd, maar Bad Religion bestond dan ook veel langer en de leden waren wat ouder dan die van deandere bands denk ik.
Mijn favoriete punkrock album is het wel, razendsnelle nummers, veel melodie en een zanger die lekker rauw klinkt.
6
geplaatst: 26 februari 2023, 14:58 uur
46. Thomas Köner - La Barca (2009)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/174000/174546.jpg
Op La Barca laat Koner geen ijzig koude drones horen zoals op zijn eerdere albums, maar komen er field recordings langs van verschillende steden. Deze steden zijn aangegeven in de tracktitels als lengte en breedte coordinaten.
Voor mij is dit intrigerende en spannende ambient, door de drones hoor je mensen praten, vogels fluiten, auto's rijden en nog meer stedelijke geluiden voorbijkomen. Een zeer knap album in het genre en uniek wat mij betreft, ik ken eigenlijk niks wat hier op lijkt.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/174000/174546.jpg
Op La Barca laat Koner geen ijzig koude drones horen zoals op zijn eerdere albums, maar komen er field recordings langs van verschillende steden. Deze steden zijn aangegeven in de tracktitels als lengte en breedte coordinaten.
Voor mij is dit intrigerende en spannende ambient, door de drones hoor je mensen praten, vogels fluiten, auto's rijden en nog meer stedelijke geluiden voorbijkomen. Een zeer knap album in het genre en uniek wat mij betreft, ik ken eigenlijk niks wat hier op lijkt.
1
geplaatst: 27 februari 2023, 10:54 uur
trebremmit schreef:
48. Nirvana - Nevermind (1991)
(afbeelding)
Kurt Cobain is de artiest waar ik het meeste last van heb gehad toen hij overleed, ik was toen 15 en Nirvana was de band uit mijn pubertijd. Ze hadden precies die houding, en ja zelfbeklag, die wel bij een puber past, ook al had ik toen niks te klagen, maar goed, je brein werkt dan wat raar.
48. Nirvana - Nevermind (1991)
(afbeelding)
Kurt Cobain is de artiest waar ik het meeste last van heb gehad toen hij overleed, ik was toen 15 en Nirvana was de band uit mijn pubertijd. Ze hadden precies die houding, en ja zelfbeklag, die wel bij een puber past, ook al had ik toen niks te klagen, maar goed, je brein werkt dan wat raar.
Als het goed is zijn wij van hetzelfde bouwjaar. Niet zo gek dus dat ik bovenstaand stukje ook had kunnen schrijven
0
geplaatst: 27 februari 2023, 16:05 uur
trebremmit schreef:
Wel eens van gehoord, nooit geluisterd, ik vind de bandnaam een beetje dom.
Maar ik zal het eens opzoeken, bedankt voor de tip!
Wel eens van gehoord, nooit geluisterd, ik vind de bandnaam een beetje dom.
Maar ik zal het eens opzoeken, bedankt voor de tip!
Die bandnaam geeft ze sowieso luisteraars gekost, omdat je associatie gelijk naar super standaard stoner/doom gaat, en dat is het helemaal niet. Inmiddels gebruiken ze de afkorting MWWB als bandnaam.
8
geplaatst: 27 februari 2023, 18:33 uur
45. Biosphere - Substrata (1997)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/14000/14608.jpg
Bij La Barca ging het al over ijzige drones, nou staan er niet echt drones op Substrata volgens mij, maar wel ijskoude ambient of soundcapes. Dit is ambient die ik op een koptelefoon of op een goede geluidsinstallatie moet horen, anders ontgaat mij het een beetje, ik kan dan veel beter de aandacht erbij houden en je hoort de details en goede productie veel beter.
Het is razend knap hoe hij hier een sfeer van eenzaamheid in een winters landschap weet te creëren, maar het is ook mysterieus en ontroerend, op de een of andere manier raakt het mij wel. Ik zag trouwens net de beelden van het noorderlicht op het journaal en daar zou deze muziek prima onderpassen.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/14000/14608.jpg
Bij La Barca ging het al over ijzige drones, nou staan er niet echt drones op Substrata volgens mij, maar wel ijskoude ambient of soundcapes. Dit is ambient die ik op een koptelefoon of op een goede geluidsinstallatie moet horen, anders ontgaat mij het een beetje, ik kan dan veel beter de aandacht erbij houden en je hoort de details en goede productie veel beter.
Het is razend knap hoe hij hier een sfeer van eenzaamheid in een winters landschap weet te creëren, maar het is ook mysterieus en ontroerend, op de een of andere manier raakt het mij wel. Ik zag trouwens net de beelden van het noorderlicht op het journaal en daar zou deze muziek prima onderpassen.
* denotes required fields.