MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 80 x 80's

zoeken in:
Dat laatste

En daarom is dit topic zo interessant.

dazzler schreef:
En daarom is dit topic zo interessant.

Ik merk het zelf ook hoor. Dan vraag ik me af waarom ik 3,5* heb gegeven omdat ik dacht dat het meer was.

Een beetje een herziening van jaren '80 muziek of zo en dan vooral mijn mening daarover.

De laatste drie staan hier alle op de plank achter me, als lp en ik zou ze niet willen missen en al hebben ze ieder hun eigen draaifrequentie, staat Love is Just a Wonderful Colour, met de kernzin Just what all the fuzz is all about, hoe prozaïsch ook, voor de positieve energie van de 80s (net zoals trouwens ook Teardrop Explodes - Treason).

Somberen met de Blue Nile, positieve vibes met Icicle Works (ook hun andere albums zijn niet onaardig) en frontman Ian McNabb heeft nog een paar goede solo-albums, waarvan 1 met de band van Neil Young, Crazy Horse. Blue Nile is wel zo goed geproduceerd dat ontspannen luisteren loont, wegzinken in de fauteuil.

En Lloyd Cole voor de in-between mode - wel een typische plaat waarvan je na bijna 40 jaar nog steeds versteld staat dat ie goed draaibaar is en herkenning oproept.

44. The Lotus Eaters - No Sense of Sin (1984)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/18000/18086.jpg?cb=1520636992

Ik heb de lp met de achterkant als voorkant (en andersom). Op cd heb ik dit ook met dezelfde cover en bonustracks (waar ik normaal geen fan van ben, maar hier wel).

johan de witt schreef:
Prachtige vergeten New Wave-klassieker, die ook anno 2007 stevig overeind bljft staan.
Heel lang niet gehoord, maar hij klinkt nog even fris als 10 jaar geleden.
Topplaat.
Ik heb overigens een versie met 19 nummers, en idd, de bonusnummers zijn even fraai als de 12 nummers die oorspronkelijk op het album stonden.

Mjuman schreef:
Bedenk net dat New Order die truuk met die wisselende portretten op de hoes een jaar later herhaalde met New Order - Low-Life (1985) weet nog wel dat ik in verwarring was toen ik dat album tegenkwam met twee andere portretten erop.

Zou Saville geïnspireerd zijn geweest door dit album?

The First Picture of You vind ik zo heerlijk, vorig jaar nog genomineerd in de MuMe-ladder maar daar werd het nummer niet echt gewaardeerd. Onbegrijpelijk.

Sowieso een fijn duo vandaag: allebei 4,5*

Man of Sorrows schreef:
Dit is popmuziek op z'n best. Niet te vergelijken met andere New Romantics acts; dit klinkt veel verfijnder en de productie is veel minder gedateerd. Album dat het wegens zijn luchtig karakter vooral tijdens de lente zeer goed doet. Nog een pluspunt is dat de zanger een zeer aangename stem heeft.

Ik heb de Japanse versie, moeilijk verkrijgbaar, maar dit is één van die albums die de zoektocht meer dan waard is; al is het alleen maar al voor The First Picture Of You of German Girl.

Heb ik ook in huis gehaald om ooit eens te verkennen. Is er nog nooit van gekomen...

dazzler schreef:
Heb ik ook in huis gehaald om ooit eens te verkennen. Is er nog nooit van gekomen...

Ik vind het prachtige, tijdloze liedjes.

Heerlijke plaat!
johan de witt heeft er verstand van

Met Stephen Emmer en Michael Dempsey, die eind 1983 aansloten, toch wel een soort super wavegroep, zoals dat in hetzelfde jaar ook met The Armoury Show was ontstaan.
Fijn light-wave album, met de single First Picture en (vooral) It Hurts (bonusnummer) als hoogtepunten.

Out on Your Own ook

Binnenkort maar weer eens draaien. Die Stephen Emmer was blijkbaar destijds wel een gewaardeerd figuur in de UK, want 1 jaar ervoor had ie met Billy Mackenzie en Martha Ladly Stephen Emmer - Vogue Estate (1982) - MusicMeter.nl gemaakt. De ironie wil dat dat hele album hier slechts 3 stemmen heeft weten te vergaren - niet echt veel voor een super-waver

Super-waver ☺️
Ben bang dat Emmer daar niet mee kan leven, ondanks zijn verleden in Minny Pops.
Ik heb wel het idee, dat Emmer veel meer uit zijn muzikale “carrière” had kunnen halen.

Premonition schreef:
Super-waver ☺️
Ben bang dat Emmer daar niet mee kan leven, ondanks zijn verleden in Minny Pops.
Ik heb wel het idee, dat Emmer veel meer uit zijn muzikale “carrière” had kunnen halen.

Dat idee heb ik ook wel, al heeft ie als componist/arrangeur (docu's, reclame) wel een reputatie opgebouwd.
Aardig om te lezen - niet van deric raven, die ook ervoor schrijft -https://writteninmusic.com/interview/stephen-emmer-bevlogen-reiziger-in-muziek-deel-i/

45. The Pale Fountains - Pacific Street (1984)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/55000/55889.jpg

Over de hoes van dit album:

tondeman schreef:
Waarom kijkt iedereen zo raar? Wel, de foto is genomen tijdens de Hongaarse Revolutie van 1956 en precies op het moment dat de fotograaf de foto klikte werd hij geraakt door een kogel.

Rainmachine schreef:
Deze plaat begin jaren 80 gekocht om de hoes (wat vaker gebeurde destijds) die intrigeerde me mateloos destijds. Dit was toch wel heel anders dan wat er destijds op de radio gedraaid werd, ook omdat een knipoog naar de jaren 60 helemaal niet cool was. het was de tijd van de truttige disco of aan de andere kant de new wave en punk. Daar viel dit helemaal buiten, ik heb er heel even aan moeten wennen maar was vanaf dat moment wel helemaal fan van de Fountains en later natuurlijk Shack en de andere perikelen van meneer Michael Head. Dit zijn allemaal prachtige liedjes met een kop en een staart, heel verzorgd en eigenlijk is het gewoon intelligente student rock/pop voor de dromerige studenten die op hun kamertje uit het raam zaten te mijmeren. Echt bekend is de band in Nederland niet geweest en na het 2e album was het ook gebeurd met de Fountains. Zonde, maar gelukkig kwam er een meer dan goed vervolg met Shack.

blur8 is fan, net als Manfield. Ik ben het ook trouwens.

blur8 schreef:
Een van mijn meest fovoriete 80s Albums. Wellicht mede door alternatieve houding van de band: de 4 singles stonden niet op de LP, maar werden wel later op de CD geplaatst (nr 12 t/m 15).
Maar toch vooral door de geweldige composities en stem van Michael Head, de glasheldere productie en de opvallende blasers-arrangementen van Andy Diagram.
De jaren-60 sfeer werd mid-80s totaal niet opgepakt door het grote publiek, waardoor na 2 albums de koek al op was; jammer.
Andy begon later de iets bekendere band James.
Ook is er een link naar The Lightning Seeds.

Manfield schreef:
Wat een prachtig debuut van The Pale Fountains. Gepassioneerde jangle pop met een zekere weelderigheid gebracht – zoals ik het album Forever Changes van Love ook ervaar. Het voelt als een duidelijke flirt naar de 60’s. Op menig nummer kleuren trompet, cello, fluit en diverse strijkers de composities prachtig in. De zang van Michael Head is warm, optimistisch en iets speels. Ik luister er graag naar.

Het album opent met “Reach”, start rustig met trommel en barst open met fijn gitaarspel om te eindigen met een mooi samenspel van blazers. “Something on My Mind” had prima een hit kunnen zijn. Zomers, klein beetje eigenzinnig, maar ook toegankelijk. De fluit hoor je bijvoorbeeld terug in het tweede gedeelte van de heerlijke lichtvoetige zomerse track “Southbound Excursion”. Ach, inmiddels moet je het wel door hebben. Deze hele plaat staat vol met songs met opbouwende melodieën, vol van optimisme en een ontspannen sfeer. Naast de hierboven benoemde 3 tracks, wil ik er graag nog 2 positief benoemen: “Beyond Friday’s Field” en wellicht wel de allerbeste (helaas wel een bonustrack) “Thank You”.

“Unless” is voor mij het minste nummer van deze plaat. Het kabbelt iets te lang door en weet me daardoor niet te raken. Of wellicht raakt het me niet en kabbelt het daardoor te lang door. Het andere mindere nummer vind ik “Natural”. Dat nummer is ook enigszins een dissonant op deze plaat. Duidelijk meer rock. Op zich een prima nummer, maar het past naar mijn idee niet helemaal op deze plaat.

De productie van deze plaat ligt mij wel en is gedaan door Howard Gray. Gray heeft een jaar later een belangrijke bijdrage geleverd in de productie van “The Head on the Door” van “The Cure”, waar hij 3 nummers voor heeft geproduceerd, waaronder het geweldige “A Night Like This”.

https://postimages.org/

En zo zitten we halverwege de jaren '80. Ik was into de megasterren. Prince, Madonna, Bruce Springsteen.

Band Aid hadden we net gehad en toen kwam Live Aid.

Groot groter grootst.

Op de middelbare school liep het minder voor mij, ik was al blijven zitten in de tweede en had er totaal geen zin meer in. Ik werd gewoon een puber die zoals zoveel pubers overhoop lag met alles en iedereen en vooral zichzelf.

The Pale Fountains... verder dan het popjuweeltje Thank You ben ik nooit gekomen. Maar dat was wel één van de eerste min of meer obscure dingetjes die ik oppikte. Kwam in de Lage Landen niet veel verder dan de tipparade in de winter van 1983. En toen was ik nog maar een half jaar hitparadevolger.

1985 = The Cult - Love

Chameleon Day schreef:
1985 = The Cult - Love

Nog even wachten tot deel 2 dan

Ok - we nemen genoegen met Spleen and Ideal

Met de Style Council en de dromende schildpadden in onze mouw verstopt, met Steve McQueen erbij - als verborgen troefkens

45. Blue Murder - La La Love (1985)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/31000/31492.jpg

We duiken 1985 in met een bandje uit Nederland welke ik leerde kennen door Vara's Verrukkelijke 15.

Stanley Koekblik schreef:
Ik kan mij alleen de gave single Talk Talk Talk met die grappige videoclip herinneren.
Het nummer werd vooral door de VARA en de VPRO gedraaid.
Volgens mij was het VARA's Popkrant die het eerst aandacht aan Blue Murder besteedde.
Ze waren toen ook te gast op het Engelse videoclip-kanaal Music Box (bij Gaz Top) met weer een andere clip van dat nummer.
In die tijd luisterde ik ook regelmatig naar The Nits, Claw Boys Claw en Fatal Flowers.
Van Mam ken ik alleen hun 2 bekendste singles (ja, die bedoel ik).
Er was toen ook zo'n project van Nederlandse bands die muziek schreven bij het bekijken van schilderijen (of wat ze bij die schilderijen voelden).
Ik wil dit album van Blue Murder wel een keer scoren.
Astral Bodies ken ik alleen van VPRO-radio op woensdag (De Wilde Wereld) herinneren, maar de muziek is bij mij niet blijven hangen.

Volgens mij hierna nooit meer iets van gehoord.

Held schreef:
Mooi om dit album op deze site terug te zien. Ik dacht al dat ik de enige liefhebber was.

Stalking the Deerpark, Catherine en Train behoren tot het beste wat in Nederland ooit gemaakt is. Alleen jammer van die single (la la love).

Weet iemand wat er van deze groep/jongens geworden is?

lebowski schreef:
De club is uit elkaar gevallen in diverse kunstprojecten (het waren ook beeldend kunstenaars), en zanger/gitarist Maarten Ploeg is helaas vorig jaar overleden, hij was pas 46. Geweldige cd inderdaad, Talk talk Talk was nog een bescheiden hit volgens mij.

Het antwoord van lebowski stamt uit 2005........

Mjuman schreef:
Ok - we nemen genoegen met Spleen and Ideal

Met de Style Council en de dromende schildpadden in onze mouw verstopt, met Steve McQueen erbij - als verborgen troefkens

DCD is al aan bod gekomen en die schildpadden gaan dit deel zeker niet komen gezien mijn zelfopgelegde beperkingen. En er is nog een tweede ronde straks

Scritti Polliti?

Premonition schreef:
Scritti Polliti?

Goede kansmaker, maar ik zet mijn (hele) kapitaal in op The Waterboys.

Premonition schreef:
Scritti Polliti?

In part 2 kunt u uw hart ophalen. En nu geef ik niks meer prijs van dat deel

Afwachten is een schone kunst. Beïnvloeden gaat niet werken

Blue Murder was nummer 46 dus daarom nu 47:

47. Fine Young Cannibals - Fine Young Cannibals (1985)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/8000/8563.jpg

Bighead schreef:
Een van de weinige platen die ik later ook nog als cd heb aangeschaft...
Het is niet erg stevig of erg origineel of heel emotioneel. Het is de unieke stem de zanger in combinatie met de sterke liedjes die van dit album een pareltje maken. Kan er nog steeds met plezier naar luisteren.

Johnny Come Home is het meest bekende nummer, maar zeker niet het hoogtepunt. Ben erg gecharmeerd van Funny how love is en Time isn't kind...zelfs de enige (Elvis) cover Suspicious Minds is prima te pruimen.

De meningen zijn wat verdeeld:

Snakeskin schreef:
gehyped door de VARA vanwege "Johnny come home" waardoor deze band in Nederland snel aan populariteit won. Voor het overige is het een slap geheel. Een leuke band met matige platen maar goede hits.

tegenover:

principal2000 schreef:
Leuke blue eyed soul uit de jaren ´80. Redelijk ondergewaardeerd debuut van de Fine Young Cannibals, die eigenlijk gewoon leuke popsoul maken. Vooral Blue, Funny How Love Is, Johnny Come Home en Suspicious Minds (vind ik beter dan Elvis´ versie) zijn mijn favorieten.

En Poeha zeg er eens iets van!

Poeha schreef:
Met een vol punt opgewaardeerd, omdat ze daar recht op hebben
Ook alle albumtracks (de non-singles) zijn goed , alleen Blue vind ik wat minder.

En hij slingert er vervolgens 4,5 glitters tegenaan.

Het blijft smaak dames en heren. Zelf zit ik op 4*.

Ik heb het FYC debuut in huis: op vinyl en deluxe CD zelfs.
Maar echt aandachtig luisteren kwam er nog niet van.

Johnny Come Home blijft een parel.

Van Blue Murder wist ik enkel dat het een Nederlandse band was.

dazzler schreef:
Van Blue Murder wist ik enkel dat het een Nederlandse band was.

Ben wel benieuwd wat jij van dat album vindt.

48. Killing Joke - Night Time (1985)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/8000/8615.jpg

Iets rauwer, ruiger en donkerder dan wat tot nu toe voorbij kwam.

c-moon schreef:
Toegankelijke Killing Joke... Het bestaat!

En KINGS AND QUEENS en LOVE LIKE BLOOD zijn inderdaad zeer knappe songs. Samen met BRIGHTER THEN A THOUSAND SUNS behoort NIGHT TIME tot de toegankelijke Joke... o ja OUTSIDE THE GATE ook nog...

Maar de luisteraar die enkel deze albums kent kan wele ven schrikken als ie pakweg "Killing Joke" uit '81, "Killing Joke" uit '03, "Pandemonium" of "What's this for" oplegt....

En ook live gaat het er een ietsje steviger aan toe.

Maar, ja hoor. Night Time. Goed plaat! 4/5

Lange tijd hield ik het bij die ene hit, waardoor ik dit album niet in 1985 heb leren kennen, dat kwam pas later.

PEN15 schreef:
Dit is een maf gevoel. Ik ken eighties en love like blood heel goed, om precies die redenen die hier al worden aangegeven. Toch heeft het heel lang geduurd voordat ik mijn eerste platen Night time en selftitled album in bezit kreeg. Dat kwam doordat ik een lange tijd KJ verwarde met een andere groep. Ik zoeken op die platen en geen Love like blood te vinden natuurlijk. Eind jaren 80/begin 90 zag ik de clips van de bekendere KJ nummers vaak genoeg op televisie langskomen op muziekzenders, maar je weet hoe het gaat als je een hitparade volgend broertje hebt he. Heeeey the killing jokers!!! Rock muziek, bah wegzetten! Door een paar van dit soort momenten begon ik die naam weer een beetje te vergeten en de muziek te koppelen aan de verkeerde bands. Ik had dit graag 20 jaar geleden willen beleven dan was ik zeker KJ fan geweest.

Over beukende drums, bonkende bassnaren en opzwepende ritmes; daar ben ik het zeker eens. Heerlijke grooves. Misschien alleen met Europe en wat terugvallend nummertje. De rest mag allemaal vaak hard gedraaid worden.

Wave kraker natuurlijk, maar de teksten zijn wat dubieus, met quasi nationalistische Blut und Boden symboliek.

Love Like Blood van Killing Joke...
één van de eerste songs die me van de hitparade naar new wave land voerden.

Night Time wordt nog beter als je het non-album materiaal uit die periode bij rekent.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:44 uur

geplaatst: vandaag om 03:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.