Muziek / Toplijsten en favorieten / 80 x 80's
zoeken in:
0
geplaatst: 22 januari 2023, 22:25 uur
3
geplaatst: 22 januari 2023, 22:28 uur
Deze werd altijd gedraaid in een alternatieve tent waar ik in mijn jeugd kwam. Ook jaren 80.
0
geplaatst: 22 januari 2023, 22:43 uur
Euh, nou niet aERo's reeks verstoren met clipjes. Dan raakt hij van de leg...
0
geplaatst: 22 januari 2023, 23:21 uur
Noooouuuuu.....
Mijn zus vond Dolly Dots als kind leuk (de Dots van eind jaren '70, begin jaren '80). Ik vond dat dus echt helemaal niks. Toen ik de platen van mijn (jongere) zus kreeg gingen die dan ook d edeur uit.
En toen was het 2021 en vroegen vrienden of ik mee wilde gaan naar de Dolly Dots. Nou nee, bedankt. Ah joh feestje, leuk. Goed dan.
En ik geef toe: ik heb me kostelijk vermaakt en die liedjes zitten toch behoorlijk goed in elkaar. Ja, nu kan ik zeggen dat ik ze eigenlijk best leuk vind

0
geplaatst: 23 januari 2023, 00:38 uur
Hunan League "not done"? Vind ik niet. Maar precies wat aERo zegt, ik was 11 jaar, vond het een leuk liedje en verder boeide het niet. Ik vond die dames met al hun make-up wel intrigerend. En die pukkel hė....
Het album pas ver na de jaren 80 in huis gehaald. Prima plaat.
Het album pas ver na de jaren 80 in huis gehaald. Prima plaat.
1
geplaatst: 23 januari 2023, 11:13 uur
NB: NMD = niet mijn ding. Laat ik het even toelichten: door de Human League 2.0 (die van Dare) werd de wereld ontdaan van The Human League van bijv Being Boiled en Empire State Human. Muziek met een wat meer industrial getint karakter, met engagement. Werd ook wel cold wave genoemd.
Naar die Human League verwees Feargal Sharkey toen hij in My Perfect Cousin zong: his mother bought him a synthesizer, got the Human League in to advise her
Niet om jeugdsentiment te onttakelen maar met HL 2.0 kregen we dus een meer poppy sound waar engagement met een vergrootglas te zoeken was. Vandaar dus NMD. Vond afsplitsing Heaven 17 met o.m. We Don't Need The This Fascist Groove Thing beter.
Zou het album nou niet meer in huis halen, maar het hoeft ook niet weg
Naar die Human League verwees Feargal Sharkey toen hij in My Perfect Cousin zong: his mother bought him a synthesizer, got the Human League in to advise her
Niet om jeugdsentiment te onttakelen maar met HL 2.0 kregen we dus een meer poppy sound waar engagement met een vergrootglas te zoeken was. Vandaar dus NMD. Vond afsplitsing Heaven 17 met o.m. We Don't Need The This Fascist Groove Thing beter.
Zou het album nou niet meer in huis halen, maar het hoeft ook niet weg

0
geplaatst: 23 januari 2023, 12:07 uur
Mjuman schreef:
Niet om jeugdsentiment te onttakelen maar met HL 2.0 kregen we dus een meer poppy sound waar engagement met een vergrootglas te zoeken was.
Niet om jeugdsentiment te onttakelen maar met HL 2.0 kregen we dus een meer poppy sound waar engagement met een vergrootglas te zoeken was.
Bij The Lebanon ligt het er vrij dik bovenop, lijkt me. Al kregen ze daar weer kritiek op...
4
geplaatst: 23 januari 2023, 17:20 uur
13. The Psychedelic Furs - Talk Talk Talk (1981)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/18000/18093.jpg
Dé film uit die jaren natuurlijk. Wie heeft het toen niet gezien. Maar buiten de film is dit gewoon ook een lekker jaren '80 album.
Ik hoor er dan weer meer David Bowie in.
Voor mij is dit dus echt van die typische jaren '80 pop met dat scherpe randje. Vraag het willekeurige leeftijdsgenoot en ze kennen de band niet, maar de wat grotere muziekliefhebbers waarschijnlijk wel.
Dus de vraag aan jullie: bekend bandje? En wat vinden we ervan?
https://www.musicmeter.nl/images/cover/18000/18093.jpg
c-moon schreef:
Oh ja! The Psychedelic Furs! Waar is de tijd... krakers zoals "Heaven" en de van deze LP afkomstige "Pretty in Pink".... jeugdsentiment....
Alsook een mooie herinnering aan één van DE jaren'80 films bij uitstek - samen met "The Breakfast Club" dan : "Pretty in Pink". Zowel de film als de soundtrack erbij is - zeker voor 'een kind van de jaren '80/ al wie in de jaren '80 jong was (zoals ondergetekende) - een absolute MUST !
Oh ja! The Psychedelic Furs! Waar is de tijd... krakers zoals "Heaven" en de van deze LP afkomstige "Pretty in Pink".... jeugdsentiment....
Alsook een mooie herinnering aan één van DE jaren'80 films bij uitstek - samen met "The Breakfast Club" dan : "Pretty in Pink". Zowel de film als de soundtrack erbij is - zeker voor 'een kind van de jaren '80/ al wie in de jaren '80 jong was (zoals ondergetekende) - een absolute MUST !
Dé film uit die jaren natuurlijk. Wie heeft het toen niet gezien. Maar buiten de film is dit gewoon ook een lekker jaren '80 album.
Dibbel schreef:
Heerlijke plaat nog steeds.
Donkere waverock met de grafstem van Richard Butler en dikwijls een saxofoon.
Maar o zo toegankelijk, meezingbaar en beklijvend.
De helft van deze nummers had zo de Top 40 ingekund.
Allereerst Pretty In Pink (bekend van de film), maar ook Dumb Waiters, It Goes On, No Tears en Mr. Jones.
De rest van de nummers doet er weinig voor onder.
Sterk wave-album uit 1981 wat toch wel een heel goed jaar was.
Lijkt ook een beetje op Billy Idol trouwens.
Heerlijke plaat nog steeds.
Donkere waverock met de grafstem van Richard Butler en dikwijls een saxofoon.
Maar o zo toegankelijk, meezingbaar en beklijvend.
De helft van deze nummers had zo de Top 40 ingekund.
Allereerst Pretty In Pink (bekend van de film), maar ook Dumb Waiters, It Goes On, No Tears en Mr. Jones.
De rest van de nummers doet er weinig voor onder.
Sterk wave-album uit 1981 wat toch wel een heel goed jaar was.
Lijkt ook een beetje op Billy Idol trouwens.
Ik hoor er dan weer meer David Bowie in.
Voor mij is dit dus echt van die typische jaren '80 pop met dat scherpe randje. Vraag het willekeurige leeftijdsgenoot en ze kennen de band niet, maar de wat grotere muziekliefhebbers waarschijnlijk wel.
0
geplaatst: 23 januari 2023, 17:24 uur
Poek schreef:
Bij The Lebanon ligt het er vrij dik bovenop, lijkt me. Al kregen ze daar weer kritiek op...
(quote)
The Lebanon is de uitzondering, een goede song. Maar van debuteren op indie-label Fast Product naar prima verkopende act op Virgin is wel een forse verandering

Ben deze eeuw nog door een maat naar een concert van hen in Basingstoke (oid) meegenomen en zelden is het gezegde van het gegeven paard meer toepasselijk geweest

3
geplaatst: 23 januari 2023, 17:58 uur
aERodynamIC schreef:
Bij popquizzend Amsterdam zijn de Psychedelic Fours johan de witt luigifort motel matches (en wie ook alweer?) bekender

(En PiP, LMW mooie nummers)
2
geplaatst: 23 januari 2023, 18:23 uur
Sister Europe is mijn fave!
(en woensdag zijn we weer van de partij)
De vierde man is overigens bikkel2
(en woensdag zijn we weer van de partij)
De vierde man is overigens bikkel2
0
geplaatst: 23 januari 2023, 19:29 uur
Ik ga voor Petty in Pink. Leuk weetje: het is volgens mij de enige band die zich vernoemd heeft naar een popquizteam
0
geplaatst: 23 januari 2023, 20:06 uur
De sexy 'zware shag' stem van Richard Butler. Een scheurende saxofoon. Een band van het type 'buitenbeentje' binnen mijn collectie, maar The Psychedelic Furs was wel een van mijn favorieten destijds.
Na het album Mirror Moves (1984) ben ik de band uit het oog verloren. Met Made in Rain uit 2020 maakte The Psychedelic Furs weer een geslaagde 'comeback'!
Na het album Mirror Moves (1984) ben ik de band uit het oog verloren. Met Made in Rain uit 2020 maakte The Psychedelic Furs weer een geslaagde 'comeback'!
1
geplaatst: 23 januari 2023, 20:42 uur
motel matches schreef:
Ik ga voor Petty in Pink. Leuk weetje: het is volgens mij de enige band die zich vernoemd heeft naar een popquizteam
Wist je dat Elvis Costello een nummer naar iemand van MuMe heeft genoemd?
9
geplaatst: 23 januari 2023, 22:30 uur
14. The Sound - From the Lions Mouth (1981)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4286.jpg
Volgens mij is Winning inmidels wel een soort lieveling geworden op MusicMeter.
En zo horen we het graag in dit topic nietwaar?!
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4286.jpg
Sander B. schreef:
Geweldige plaat. Inderdaad jammer dat deze band in de New Wave periode nogal onderschat werd. Naar mijn mening onterecht! het nummer ''Winning'' is mijn favoriet op deze plaat, maar eigenlijk vind ik op deze plaat alle nummers goed. Van begin tot eind!
Geweldige plaat. Inderdaad jammer dat deze band in de New Wave periode nogal onderschat werd. Naar mijn mening onterecht! het nummer ''Winning'' is mijn favoriet op deze plaat, maar eigenlijk vind ik op deze plaat alle nummers goed. Van begin tot eind!
pauljojo schreef:
Dit album is inderdaad belachelijk goed. Een lichtpunt in de duistere jaren '80
Ik dacht altijd dat er in de jaren '80 helemaal niets goeds was gebeurt, maar door dit bandje ben ik ook the Smiths, Joy Division, Echo & the Bunnymen, etc. gaan beluisteren en een aantal bandjes ben ik zélfs gaan waarderen.
Dit album is inderdaad belachelijk goed. Een lichtpunt in de duistere jaren '80
Ik dacht altijd dat er in de jaren '80 helemaal niets goeds was gebeurt, maar door dit bandje ben ik ook the Smiths, Joy Division, Echo & the Bunnymen, etc. gaan beluisteren en een aantal bandjes ben ik zélfs gaan waarderen. En zo horen we het graag in dit topic nietwaar?!
3
geplaatst: 23 januari 2023, 22:31 uur
En ik ga als alle 80 geweest zijn door met een part two: iets minder zelfopgelegde strakke regels, maar wel de nadruk op pop (en nu ook die met minder rafelige kanten) 

0
geplaatst: 23 januari 2023, 23:03 uur
aERodynamIC schreef:
Leuk, maar vond/vind The Psychedelic Furs zelf niet heel bijzonder. Dit nummer is mij wat te rockig.
1
geplaatst: 23 januari 2023, 23:30 uur
Dit album is sinds dit weekend uit. Het had zo in deze lijst gekund toch? Zouden ze mee koekeloeren hier? 
Imitation Life | Lauds | Fort Lowell Records - fortlowell.bandcamp.com

0
geplaatst: 23 januari 2023, 23:34 uur
aERodynamIC schreef:
Dit album is sinds dit weekend uit. Het had zo in deze lijst gekund toch? Zouden ze mee koekeloeren hier?

Eerste snippets klinken aangenaam. Jij voegt dit toe aan de site?
1
geplaatst: 23 januari 2023, 23:36 uur
Staat in de wachtrij. Heerlijk album. Dwarrelende gitaarpop uit de 80's zijn duidelijk de invloed. The Cure is ook enigszins aanwezig (maar minder dan die bio doet vermoeden).
Vorig jaar Thus Love, dit jaar Lauds. Leuke debuutalbums.
0
geplaatst: 24 januari 2023, 00:43 uur
aERodynamIC schreef:
Was destijds onder de Sound-aanhang al een kraker en inmiddels uitgegroeid tot een wave-icoon. Nadat ik ‘Unknown Pleasures’ en ‘17 seconds’ ontdekt had, begon het wavetreintje voor mij sneller te rijden. Het sneeuwbaleffect begon zijn werk te doen. Ik stuitte al snel op FtLM, dat zal de tweede helft van 1984 geweest zijn. Ik was meteen onder de indruk - hoewel het niet de megaton bom was die UP een paar maanden daarvoor wel was. Wel het begin van een passie die nog steeds voortduurt. Al 37 jaar draai ik elke maand iets uit het oeuvre van Borland (nevenprojecten incluis). The Sound twee keer live mogen zien. Intense concertervaringen. Live nog beter dan op plaat. RIP Adrian Borland.
0
geplaatst: 24 januari 2023, 17:46 uur
https://postimages.org/
Het jaar waar ik als 12-jarige serieus plaatjes ging kopen en vragen voor m'n verjaardag. Van de zesde klas naar de brugklas.
De platen van mijn ouders werden mijn eigen verzamelingen.
M'n eerste single had ik al wel een jaar ervoor binnen: The Police met Every Little Thing Is Magic, maar dit werd het jaar van Doe Maar. Skunk en Doris Day en Andere Stukken waren mijn eerste lp's, want tot nu toe kocht ik alleen nog singletjes.
Het jaar ook van de Rijam agenda die helemaal volgeplakt werd.
Dit was mijn eerste:
Het jaar waar ik als 12-jarige serieus plaatjes ging kopen en vragen voor m'n verjaardag. Van de zesde klas naar de brugklas.
De platen van mijn ouders werden mijn eigen verzamelingen.
M'n eerste single had ik al wel een jaar ervoor binnen: The Police met Every Little Thing Is Magic, maar dit werd het jaar van Doe Maar. Skunk en Doris Day en Andere Stukken waren mijn eerste lp's, want tot nu toe kocht ik alleen nog singletjes.
Het jaar ook van de Rijam agenda die helemaal volgeplakt werd.
Dit was mijn eerste:
4
geplaatst: 24 januari 2023, 17:52 uur
15. A Flock of Seagulls - A Flock of Seagulls (1982)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/16000/16492.jpg
Tja, die kapsels. Ik begrijp nooit waarom de 80's zo verfoeid worden op muzikaal vlak, maar qua mode en haardracht snap ik het volledig.
Dit gaat ook voor mij op: doet me denken aan de zomervakanties als jonge tiener.
Typisch een band waar velen een beetje hun neus voor ophalen, maar de hits wel kunnen pruimen. Misschien doen we ze daarmee toch echt tekort.
Ik ben zelf ook geen mega-fan, maar ik denk dat ik dit album toch weer eens goed op me moet gaan laten inwerken en kijken of mijn 3,5* toch niet wat opgekrikt moet worden.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/16000/16492.jpg
andré schreef:
Hoe slecht hun kapsels ook waren, de muziek was dat niet: heerlijk vlotte synthi-pop à la OMD en (de vroege) Duran Duran. Hoogtepunten: 'Messages', 'Space Age Lovesong', 'Telecommunication' en natuurlijk de hit 'I Ran'.
Hoe slecht hun kapsels ook waren, de muziek was dat niet: heerlijk vlotte synthi-pop à la OMD en (de vroege) Duran Duran. Hoogtepunten: 'Messages', 'Space Age Lovesong', 'Telecommunication' en natuurlijk de hit 'I Ran'.
Tja, die kapsels. Ik begrijp nooit waarom de 80's zo verfoeid worden op muzikaal vlak, maar qua mode en haardracht snap ik het volledig.
Queebus schreef:
Deze kocht ik in 1984 op cassette voor in mijn walkman op vakantie. Heb er mede daardoor goede herinneringen aan en ja, de muziek is fantastisch. Paul Reynolds speelt erg fraai gitaar. En speelt Ali Score zelf of is het een drumcomputer. Zo ontzettend strak.
Deze kocht ik in 1984 op cassette voor in mijn walkman op vakantie. Heb er mede daardoor goede herinneringen aan en ja, de muziek is fantastisch. Paul Reynolds speelt erg fraai gitaar. En speelt Ali Score zelf of is het een drumcomputer. Zo ontzettend strak.
Dit gaat ook voor mij op: doet me denken aan de zomervakanties als jonge tiener.
Man of Sorrows schreef:
Wat is vooral het spel van Paul Reynolds prachtig; alsof hij wil bewijzen dat je met een gitaar dezelfde spacy sferen kan neerzetten als met synths.
Genieten, van de eerste noten van Modern Love tot de outro (en wat voor één!) van Man Made. Onvoorwaardelijk liefhebber van deze onderschatte band, althans de eerste twee albums. Ik had hoop dat met de opkomst van de synthwave vorig decenium The Flock aan populariteit zou winnen, maar dit is helaas niet echt gebeurd.
Samen met de Adventures in Modern Recordings LP van The Buggles van onschatbare waarde voor liefhebbers van dit soort vroege jaren '80 muziek waarin de jongens letterlijk en figuurlijk met een grote bril naar de nieuwe technologie in een veranderende wereld keken.
Wat is vooral het spel van Paul Reynolds prachtig; alsof hij wil bewijzen dat je met een gitaar dezelfde spacy sferen kan neerzetten als met synths.
Genieten, van de eerste noten van Modern Love tot de outro (en wat voor één!) van Man Made. Onvoorwaardelijk liefhebber van deze onderschatte band, althans de eerste twee albums. Ik had hoop dat met de opkomst van de synthwave vorig decenium The Flock aan populariteit zou winnen, maar dit is helaas niet echt gebeurd.
Samen met de Adventures in Modern Recordings LP van The Buggles van onschatbare waarde voor liefhebbers van dit soort vroege jaren '80 muziek waarin de jongens letterlijk en figuurlijk met een grote bril naar de nieuwe technologie in een veranderende wereld keken.
Typisch een band waar velen een beetje hun neus voor ophalen, maar de hits wel kunnen pruimen. Misschien doen we ze daarmee toch echt tekort.
Ik ben zelf ook geen mega-fan, maar ik denk dat ik dit album toch weer eens goed op me moet gaan laten inwerken en kijken of mijn 3,5* toch niet wat opgekrikt moet worden.
0
geplaatst: 24 januari 2023, 17:58 uur
Er is geen optreden waar Winning zoveel impact had als dit (vanaf 3:33):
No Nukes ook is het veertig jaar geleden blijft de herinnering levendig en de indruk ijzersterk.
Ook Missiles, even later maakte flink indruk. The Sound voegde altijd wat extra's toe bij live optredens. Een persoonlijke fave blijft The New Dark Age - sterke verwijzing naar Margaret Thatcher.
No Nukes ook is het veertig jaar geleden blijft de herinnering levendig en de indruk ijzersterk.
Ook Missiles, even later maakte flink indruk. The Sound voegde altijd wat extra's toe bij live optredens. Een persoonlijke fave blijft The New Dark Age - sterke verwijzing naar Margaret Thatcher.
1
geplaatst: 24 januari 2023, 19:38 uur
Dat kapsel 
Dan weet je gelijk door wie Keith Flint van The Prodigy geïnspireerd was. Muzikaal is A Flock Of Seagulls uiteraard een topband, niks mis mee.

Dan weet je gelijk door wie Keith Flint van The Prodigy geïnspireerd was. Muzikaal is A Flock Of Seagulls uiteraard een topband, niks mis mee.
1
geplaatst: 24 januari 2023, 20:18 uur
Juist leuk, die kapsels. Vooral van de vrouwen. Tegenwoordig hangt het maar slap naar beneden allemaal. Ik gooi nog steeds rommel in mijn haar. Uit gewoonte, haha!
3
geplaatst: 24 januari 2023, 22:27 uur
16. Men Without Hats - Rhythm of Youth (1982)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/32000/32950.jpg
Ons ben zuunig bij de beoordelingen bij dit album zag ik. Ik niet. Daarom vind ik deze quote wel passen hoe ik er zelf ook in sta.
The Human League wordt genoemd. Nou.... voer voor discussie rondom dit album lijkt me. Komt u maar zou ik zeggen. Ik word hier echt wel blij van. Op het randje in dit part one gedeelte, had misschien beter in part two gekund, maar dat wist ik bij het opstellen van de 80 nog niet
https://www.musicmeter.nl/images/cover/32000/32950.jpg
vigil schreef:
Een zeer aardig album. Ik had eigenlijk een wat vrolijker niets aan de hand album verwacht maar dat was uiteraard enkel op basis van de 80's klassieker. Het album heeft toch wel veel meer lagen en diepgang dan de overigens ook prima hit. Meer wave dan (synth)pop waar ik het op voorhand had ingeschaald. I Like is een goed voorbeeld daarvan.
Een zeer aardig album. Ik had eigenlijk een wat vrolijker niets aan de hand album verwacht maar dat was uiteraard enkel op basis van de 80's klassieker. Het album heeft toch wel veel meer lagen en diepgang dan de overigens ook prima hit. Meer wave dan (synth)pop waar ik het op voorhand had ingeschaald. I Like is een goed voorbeeld daarvan.
Ons ben zuunig bij de beoordelingen bij dit album zag ik. Ik niet. Daarom vind ik deze quote wel passen hoe ik er zelf ook in sta.
E-Clect-Eddy schreef:
dit album moet je inderdaad niet als Synthpop bestempelen ook als daar wel alle elementen van in zitten: Pop en Synths maar de teksten van Ivan zijn vaak veel politieker gekleurd dan je op basis van de muziek verwacht. Eigenlijk meer vergelijkbaar met The Human League (en misschien ook Depeche Mode?) voor ze doorbraken.
Men Without Hats: een band voor elk moment van de dag: op goede dagen blij met alle pop en synths op donkere dagen blij met alle sterke teksten die op het oog best eenvoudig lijken met veel herhaling.
dit album moet je inderdaad niet als Synthpop bestempelen ook als daar wel alle elementen van in zitten: Pop en Synths maar de teksten van Ivan zijn vaak veel politieker gekleurd dan je op basis van de muziek verwacht. Eigenlijk meer vergelijkbaar met The Human League (en misschien ook Depeche Mode?) voor ze doorbraken.
Men Without Hats: een band voor elk moment van de dag: op goede dagen blij met alle pop en synths op donkere dagen blij met alle sterke teksten die op het oog best eenvoudig lijken met veel herhaling.
The Human League wordt genoemd. Nou.... voer voor discussie rondom dit album lijkt me. Komt u maar zou ik zeggen. Ik word hier echt wel blij van. Op het randje in dit part one gedeelte, had misschien beter in part two gekund, maar dat wist ik bij het opstellen van de 80 nog niet

0
geplaatst: 25 januari 2023, 00:16 uur
aERodynamIC schreef:
“Neus ophalen” is voor mij te veel gezegd. Echt bijzonder vond en vind ik FoS echter niet. Begrijp sommige behoorlijk lyrische reacties ook niet echt. Gitaarwerk is fijn, maar ook niet wereldschokkend, net zoals de rest van de instrumentatie (drumwerk vrij rechttoe rechtaan, beetje saai). Maar ik heb het album al heel lang niet meer gehoord. In de jaren 80 ook niet de moeite voor genomen. In mijn omgeving draaide niemand dit toen (maar goed, ik kwam pas goed en wel kijken in 84, toen was voor ons FoS passé, behalve dat ene nummertje dan …iets van “the more you live…?). Zal het weer eens gaan aanhoren.
* denotes required fields.