MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 80 x 80's

zoeken in:
49. Prefab Sprout - Steve McQueen (1985)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6300.jpg?cb=1590509113

dazzler schreef:
STEVE McQUEEN
is een van de allerbeste platen uit de jaren 80.
Producer Thomas Dolby slaagt erin om de complexe arrangementen
te sublimeren tot zeer verteerbare, maar nooit banale popmuziek.

BoyOnHeavenHill schreef:
Ik kan me herinneren dat deze band ten tijde van de release hiervan ook wel werd vergeleken met Roddy Frame's Aztec Camera (kent er iemand Oblivious nog?). Wat ik van die laatste band ken heeft mij nooit heel erg kunnen boeien, maar Prefab Sprout heb ik vanaf hier tot en met Jordan met veek plezier gevolgd, en Steve McQueen is nog altijd hun mooiste plaat, hoewel ook ik kant 2 een stuk minder vind. De samenzang is nog altijd hemels, en de produktie klinkt eigenlijk verrassend weinig (en in ieder geval nergens stórend) gedateerd. Paddy McAloon ziet er tegenwoordig trouwens wel wat anders uit...

erwinz schreef:
Als ik een lijstje moet maken met mijn favoriete albums uit de jaren 80, zit Steve McQueen van Prefab Sprout daar zeker tussen. Het tweede album van de Britse band is met de kennis van nu nog veel beter dan destijds, want wat zijn de songs van Paddy McAloon mooi en bijzonder en wat klinkt de instrumentatie rijk en veelzijdig. De songs op het album zijn nog even mooi en tijdloos als ruim 35 jaar geleden en hebben de afgelopen decennia eigenlijk alleen maar aan kracht gewonnen. Prefab Sprout zou na Steve McQueen verder bouwen aan een klein maar wonderschoon oeuvre, maar het tweede album blijft toch mijn favoriete album van de band rond de geniale Paddy McAloon.

Het blijft een tijdloos pareltje!

Beste album tot nu toe!

Poek schreef:
Beste album tot nu toe!

Nou, nou, zeker niet!

50. Schmutz - Lipservice (1985)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/142000/142074.jpg?cb=1501500380

Het is toch zeker leuk om onbekende albums er tussendoor te gooien. Hadden we eerder Blue Murder uit Nederland, dan is hier Schmutz uit België

belpop16 schreef:
Limburgse dans machine uit de 80's, van deze LP werden er 5 000 stuks van verkocht, de singel Love Games bleef wel hangen onderaan de BRT2 top 30 in 1984 waardoor iedereen meteen aan dat nummer denkt bij het horen van de naam Schmutz terwijl de groep meer pluimen had, vooral de afsluiter Livin' it up is een heuse discotheek track, de stevige beats en afgelikte synthesizers maken deze LP verder af, Schmutz betekent in het duits: vuiligheid maar dat is deze LP zeker niet, keurig gemaakt met leuke artwork maakt deze LP tot een schone voorbeeld van belpop- muziek.

Zelf heb ik dit pas in 2016 ontdekt. Tot die tijd had ik er nog nooit van gehoord. Misschien dat onze Vlaamse vrienden er meer over kunnen vertellen?

Schmutz - Lipservice

Zegt me helemaal niks. Toen niet en nu niet. Klinkt erg als 1981/82. Niet als 1985. Of een voorlopertje van de Belgische New Beat die vanaf 88 opkwam? Volgens VPRO was de indie muziek toen zo dood als een pier en was dat Belgische NB-gedoe de hoop voor het toekomstige leven…

51. The Associates - Perhaps (1985)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/19000/19034.jpg?cb=1588312325

titan schreef:
Hier staat het fantastische nummer Breakfast op, wat mij betreft 1 van de mooiste singles van de jaren '80.

En zo is het maar net. Ik heb het nummer dit jaar genomineerd voor de MuMeladder. Benieuwd of men er daar ook zo over denkt (ik betwijfel het namelijk).

Billy overleed al eerder in 1997 en Alan afgelopen januari. Veel jaren '80 helden verdwijnen uit ons leven. Het is soms best confronterend.

Maar er zijn meer nummers:

PEN15 schreef:
Hier staat ook nog eens mijn lievelings nummer allertijden "those first impressions" op.
Ik ben al jarenlang smoorverliefd op de honingzoete stem van billy mackenzie en ik heb niets of niemand meer gezien die hem van mijn eerste plaats kan stoten.
Het is zo'n liedje waar je mij ALTIJD voor kunt wakker maken.
Wat er uiteindelijk met Billy is gebeurd hoef je er hier niet bij te zetten hoor. Dat weet de echte liefhebber toch wel en daar wil ze niet aan herinnerd worden.

Oh ja uiteraard 5 sterren dus, ik kan het iedereen aanraden. Als je zo kunt zingen dan ben je een hele goede zanger.
Verboden doch nuttige leerstof voor Idols-wannabe's (he wat een vies woord)

52. The Dream Academy - The Dream Academy (1985)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/8000/8031.jpg

Mooie tijden: elke avond luisteren naar de Avondspits. Wie deed dat ook nog meer?

Bosmeester schreef:
Life In A Nothern Town werd voorjaar '85 grijsgedraaid in De Avondspits (ex-steunplaat), later werd een sample van dit nummer gebruikt in Sunchyme van Dario G.
Mooie clip was er destijds bij, wat toen regelmatig bij Sky Channel en Music Box te zien was.

Rainmachine schreef:
Deze ligt vandaag weer eens in/op de speler. Een wonderschoon album wat ik de jaren 80 helemaal grijs heb gedraaid. Voor mij een essentieel album maar smaken verschillen natuurlijk. Multitalent Nick Laird-Clowes is destijds door David Gilmour naar voren geschoven maar schreef voor die tijd voornamelijk nummers voor anderen. Dit is een soort droom pop wat ideaal is voor druilerige dagen zoals vandaag. Het album is bijzonder goed geproduceerd en zit vol met kleine details die vooral met koptelefoon goed tot hun recht komen. It's all been done in the best possible taste!

Misschien geen enorme jaren '80 topper, maar zeker wel mooie pop.

Nou nou, dit was voor mij toch zeker wel een jaren 80 topper, een zeer bijzonder album wat ik nog steeds regelmatig draai. Zit een heerlijke sfeer in en is prachtig opgenomen.

aERodynamIC schreef:
50. Schmutz - Lipservice (1985)

Zelf heb ik dit pas in 2016 ontdekt. Tot die tijd had ik er nog nooit van gehoord. Misschien dat onze Vlaamse vrienden er meer over kunnen vertellen?

Twee grote hits in België: Straight From The Heart in 1983 en Love Games in 1984. Die laatste werd nadien nog eens in een remix uitgebracht in de hoop dat hij ook in de buurlanden zou aanslaan maar wat Nacht Und Nebel en 2 Belgen was gelukt, lukte Schmutz niet. Hun jaren '80 singles staan zo goed als allemaal op Lipservice. Maakten een comeback in 2018. Op die CD staan een handvol 80's singles als bonus.

The Associates heb ik, maar nog nooit beluisterd.
Van The Dream Academy ken ik enkel die ene hit.

dazzler schreef:
The Associates heb ik, maar nog nooit beluisterd.
Van The Dream Academy ken ik enkel die ene hit.

Jeetje, ik vind jou altijd echt de jaren '80 expert, maar dan is het toch leuk dat je nog wat dingen te gaan hebt.

The Associates - Perhaps

The Associates waren mij in de jaren 80 volstrekt onbekend. De band pas hier op MuMe leren kennen (ik denk na tip van Mjuman). Geweldige band. Dit album wordt vaak als de mindere gezien, zeer ten onrechte. Heb het album vorig jaar op vinyl gescoord. Heerlijke plaat. Die gekte…

The Dream Academy - The Dream Academy

Die single is prachtig. Vond ik toen ook. Me verder nooit echt goed in het album verdiept. In mijn herinnering niet slecht, maar ook geen hoogvlieger. Ik ga weer eens luisteren.

53. The Waterboys - This Is the Sea (1985)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1493.jpg

De loftrompet wordt vaak uitgestoken voor dit album, ook op onze site:

deric raven schreef:
De trompet tijdens het begin van Don't Bang The Drum kondigt het al aan.

reptile71 schreef:
Geniaal album, een echte klassieker met een enorme diepgang. Niet vreemd dat Simple Minds in het niet vielen bij een optreden van The Waterboys destijds. Als ze dit album hadden geluisterd hadden ze dat ook zonder moeite kunnen voorspellen, want het heeft zoveel meer dan 'Once Upon A Time' van Simple Minds (ik vermoed dat het om die tournee gaat).
Nummers als 'Trumpets', 'Old England', The Whole of the Moon' en natuurlijk 'This is the Sea' vind ik van zo'n onmetelijke schoonheid...
Het is een album dat je in donkere tijden de weg kan wijzen naar het lichtpuntje aan het eind van de tunnel.
"Behold the sea!" Dat zijn dan ook de laatste woorden van deze spirituele reis.

BoyOnHeavenHill schreef:
Een fantastische eerste helft die nog altijd hoog scoort op het lijstje met beste plaatkanten aller tijden, met opzwepende composities en warme arrangementen – big music in optima forma, Mike Scott maximaal geïnspireerd. Kant 2 is helaas wat minder, met naast het prachtige Old England (het nummer dat voor mij deze plaat "openbrak") en het melancholische titelnummer helaas ook twee minder interessante rockers (inclusief het zéér Dylaneske Be my enemy) en het uitgesproken melige Trumpets. Daardoor is dit voor mij helaas net geen meesterwerk, maar omdat dit de plaat is waardoor ik deze band leerde kennen blijft hij toch altijd het bekende warme plekje in mijn hart houden (mede dankzij die sfeervolle "blauwe" videoclip van The whole of the moon), en nog steeds krijg ik de rillingen wanneer ik de zoekende eerste tonen van Don't bang the drum hoor.
        Sommige bands hebben één plaat die algemeen wordt gezien als het hoogtepunt in hun oeuvre, waarbij de meeste mensen het er wel over eens zijn dat ze nooit beter zijn geweest, een plaat waarop ze tot volle wasdom kwamen en waarop ze al hun kwaliteiten maximaal ten toon konden spreiden. This is the sea is niet mijn favoriete Waterboys-plaat, maar als dit de enige CD is die van hen naar het spreekwoordelijke onbewoonde eiland mee zou gaan zou ik daar geen problemen mee hebben. "Surrender, surrender, surrender..."

Gaat ie bij jullie ook mee naar het onbewoonde eiland?

ohmusica
The Waterboys deden er nog een schepje bovenop. Popmuziek zegt vaak iets over de tijd, en dit was midden jaren 80. Het werd nog een graadje uitbundiger, extatisch, Maar daar zit ook wel een minpunt en mijn ervaring met de Waterboys, was het ook niet een schepje te veel van al dat fraais? Toen al was ik het al snel een beetje beu met het draaien van de Waterboys, het was wel een monument uit die tijd, maar m.i. ook met een keerzijde. Een van de fijnste nummers vond ik toen en nu Old England hier zat nog wel enige subtiliteit in.

Van The Associates herinner ik me optredens nog bij Gotterdammerung 2000, programma van de VPRO waar heel veel wave bandjes optraden. Helaas weinig van terug te vinden op YT

Dat weet ik nog goed. Ik heb destijds aardig wat van Gotterdammerung op VHS opgenomen. En ik heb zelfs een paar videoclips gedigitaliseerd, maar dat is een tijdrovende klus, dat digitaliseren. Daar zou ik nu geen zin meer in hebben.

54. 2 Belgen - Trop Petit (1985)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/20000/20404.jpg

Vraag me naar mijn favoriete popsingle uit de jaren '80 en de kans is zeer groot dat ik Lena van 2 Belgen noem. Ik kocht de single en was verbijsterd dat het bleef steken in de tipparade waar het 5 weken in bleef hangen.

De lp staat ook nog netjes in de kast (veel later pas gekocht, niet in die tijd, het bleef bij de single), maar Lena steekt er met kop en schouders bovenuit.

Ook op MusicMeter is de belangstelling gering. Onterecht.

dazzler schreef:
TROP PETIT
was een relatief kort album
uit een voor 2 Belgen zeer creatieve periode.

Lena is een heropgenomen dance versie
van de b-kant van Quand le Film est triste (debuutsingel 1982).
Deze versie zou een behoorlijke hit worden in Europa.

De eerste singel van dit album
Operation Coup de Poing was in België ook top 10.
Het is inderdaad een remake (geen cover) van Brigadier Sabari.
Het laatste nummer van de LP is een grappige dub-versie.

De andere nummers van dit album baden in dezelfde hitsfeer.
De singels Queen of mine en Energy die na het album verschenen
probeerden ook om die hitsound te bewaren.

Lena, Operation Coup de Poing, Same Song never again,
Secret Soul
en Queen of mine zijn ook op CD terug te vinden.

https://postimages.org/

Morgen ga ik verder met 1986.

Het jaar waar ik als inmiddels zeer groot Prince-fan werd getrakteerd op alweer een nieuw en geweldig album (Parade), maar ook het jaar waar ik het concert in Ahoy moest missen omdat ik met mijn ouders op vakantie in Frankrijk was. Het was zijn eerste concert in zijn status als superster en ik dacht dat daarmee mijn kans verkeken was hem ooit nog live te zien. Dat bleek een jaar later ongegronde vrees te zijn. Er zouden veel concerten volgen.

Inmiddels een 16-jarige puber dat jaar. School was niks en eigenlijk was er weinig leuk. Een echte puber dus

Maar mijn liefde voor muziek werd alleen maar groter en groter. Naast de top 40 kwam ik ook meer en meer in aanraking met wat alternatievere muziek. Wel tussen aanhalingstekens, want de echt alternatieve muziek kwam pas aan het einde van de jaren '80 in beeld. Denk aan muziek die gedraaid werd op de VPRO radio, Vara of de KRO zondag. We gaan die albums tegenkomen de komende dagen.

aERodynamIC schreef:
De lp staat ook nog netjes in de kast (veel later pas gekocht, niet in die tijd, het bleef bij de single), maar Lena steekt er met kop en schouders bovenuit.

Ook op MusicMeter is de belangstelling gering. Onterecht.

Ik vind de andere albumtracks ook heel goed.

Maar de belangstelling blijft inderdaad karig. Van 2 Belgen zijn nog steeds niet meer dan 20 songs gedigitaliseerd terwijl andere Belpop bands uit die periode wel een aantal van hun full albums op CD mochten zien verschijnen. Ik mailde ooit met opper-Belg Rembert De Smet met de vraag hoe dit kwam. Hij antwoordde met: "Goeie vraag, ik ga het eens uitzoeken." Maar daar is het bij gebleven.

Rembert overleed veel te vroeg in januari 2017.

deric raven schreef:
De trompet tijdens het begin van Don't Bang The Drum kondigt het al aan.

En toen was je klaar met lezen

deric raven schreef:
(quote)

En toen was je klaar met lezen

Geweldig bruggetje toch Daarom ook de knipoog die volgt.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Geweldig bruggetje toch Daarom ook de knipoog die volgt.

Ik hou hier van, geweldig

The Waterboys - This Is The Sea

Zojuist tijdens de kook op hoog volume weer gedraaid. Wat een kraker toch! De plaat die Bob Dylan niet kon maken. Wat een urgentie en drive! Heel fijn. Vond de single ‘The Whole of The Moon’ destijds - en nog steeds - prachtig (geschreven door Prince toch?). Het album toen echter niet verder ontdekt. Kwam pas jaren later. Die sax ….

Één van onze vrienden uit de groep had in 85 een radiozendertje met een bereik van een kilometertje of 10. Voldoende om al de bevriende schoolgenoten te bereiken. Elke vrijdag- en zaterdagavond uitzending - ik verzorgde ook een uurtje. De openingstune was: Opus - Live Is Life. Daar kon je dan op afstemmen (zoeken naar de zender). En je kon inbellen. We deden: een hoop geleuter en ook huiswerk bespreken. En sketches, bekrompen idiote typetjes uit een dorp, tijdens de pauzes op school en in die uitzendingen (inbellen), ieder zijn rol (“the village”…). We hielden ook elke week een top 10 of 20 bij (weet niet meer precies) van favoriete nummers waar je elke week op kon stemmen. ‘Whole of the Moon’ deed het goed. We deden ook een einde jaars show, met een eindlijst. De strijd ging tussen ‘Like a Virgin’ - komt vast in deel 2 van deze show langs - en ‘Sunday, Bloody Sunday’. De maagd won (tot mijn ontsteltenis).

…herinneringen, herinneringen…

Dat weet ik nog goed. Ik heb destijds aardig wat van Gotterdammerung op VHS opgenomen. En ik heb zelfs een paar videoclips gedigitaliseerd, maar dat is een tijdrovende klus, dat digitaliseren. Daar zou ik nu geen zin meer in hebben.

Dan ben ik wel benieuwd welke clips dat zijn En of de betreffende bands al genoemd zijn in dit topic....

Chameleon Day schreef:
Vond de single ‘The Whole of The Moon’ destijds - en nog steeds - prachtig (geschreven door Prince toch?).

Nee. Prince was een soort inspiratiebron. Niks meer of minder:

“When we wrote and recorded the song, we wanted it to sound just like Prince. His records are really positive and that’s something I like very much.”

Premonition schreef:
Wave kraker natuurlijk, maar de teksten zijn wat dubieus, met quasi nationalistische Blut und Boden symboliek.

Killing Joke - Love Like Blood

“Teksten zijn wat dubieus“, daarmee roep je een herinnering op. N.a.v. ‘Love Like Blood’ kocht ik in 1986 “Brighter Than A Thousand Suns” bij de plaatselijke platenzaak (Disco Limburg te Roermond). Toen ik het album ging beluisteren en vervolgens de dienst doende verkoper meldde dat ik het album wilde aanschaffen, werd ik erop aangesproken of ik wel naar de teksten geluisterd had en of ik wel gehoord had dat de teksten nogal fascistoïde waren! Ik was nogal overrompeld, de teksten waren niet echt tot me doorgedrongen bij die luisterbeurt, en het weidse gitaarwerk van Geordie was/is natuurlijk heel fijn. Dus ik liep de zaak uit met de plaat…

Maar die medewerker had wel een punt. De teksten rieken wat bruinig…Love of the Masses, Across the Rubicon. Coleman achter zijn katheder (synth) redevoerend…wapperende vlaggen, strijd en eer..

PS: een kraker is het, maar wave? Behoorlijk rockig.

perrospicados schreef:
(quote)

Dan ben ik wel benieuwd welke clips dat zijn En of de betreffende bands al genoemd zijn in dit topic....

Dat is echt teveel gevraagd, hoor. Dan moet ik zo ongeveer een twintigtal VHS banden van 3 uur per stuk gaan doornemen zonder een goed werkend VHS apparaat momenteel.

Wat de betreffende bands betreft, een aantal zeker. Zoals bijvoorbeeld The Associates.

55. Coil - Horse Rotorvator (1986)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6067.jpg?cb=1571024943

Tja, als Marc Almond van de partij is....

Toch vind ik het nog steeds een lastig album. Toen ook nog niet ontdekt, dat kwam jaren later en ook alleen maar door de bijdrage van Almond.

deric raven schreef:
Ik vond Who By Fire al op Marc Almond lijken, blijkt dat hij inderdaad mee zingt.
Ook Slur is zijn bijdrage een bonus.
Komt zelfs beter tot zijn recht dan op zijn samenwerkingsverband met het enigszins vergelijkbare (tenminste in deze periode) Foetus.
Al blijft de opener Staircase het beste nummer.

Ik vind het dus een moeilijk album, maar er zijn zeker ook lyrische berichten:

c-moon schreef:
Prachtige plaat. Alleen al voor "The First Five Minutes After Death". Toen ik dat eerst hoorde, had ik zoiets van: "ja, zo zal het wel klinken he!"... S C H I T T E R E N D !!!!
Dit mogen ze draaien op mijn begrafenis, en ik ben serieus!

The Anal Staircase.. hm . ja.. zal het niet over de tekst hebben, maar muzikaal: fantastisch.

Ook heel mooi "Ostia (The Death of Pasolini)", en niet te vergeten de prachtige Leonard Cohen cover "Who By Fire"!

Top plaat! Mijn favoriete COIL-album, en een van mij all time favorite platen tout court...

Met hun recenter werk heb ik iets minder voeling: selcht vind ik dat allemaal niet, maar het is minder mjn ding.. maar Coll ten tijde van "Scatology", "Horse Rotorvator", "Gold is The Metal", ... anytime!!!

5 !

Sterk Coil album dat ik nog steeds niet op de kop heb kunnen tikken. Mijn klasgenoot had vroeger een vinylexemplaar en ik heb hem een tijdje op mixtape gehad. Maar dus nooit tot aanschaf overgegaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:20 uur

geplaatst: vandaag om 02:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.