MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
083. No Trend - Teen Love

Cynisch epos(je), Een hardcore band die dat maar even was. Men zou algauw de Flipper-achtige kant opzoeken.

Een sneer naar de jeugd die zogezegd de platgetreden paden zou moeten verlaten maar toch voor conformiteit kiest.

After determining that their popularity status was comparable
They decided that a "relationship" would be mutually beneficial

They had copied all aspects of their behavior
From what they'd observed in society

At the school dance, they were careful to exhibit
Only behavior which had been approved by their peer group

Mijn favoriet is deze plaat, de enige die nog tegen een aanvaardbare prijs te vinden is. Geen hardcore maar punk-disco-rock, ik verzin dit nu hier ter plaatse maar zo klinkt het echt!
Er is net een (erg dure) boxset uit op Drag City met een reissue van de eerste plaat, de single op 7" en 12" (andere versies!) de cd-versies plus nog wat live-materiaal.
Teveel van het goede naar mijn zin.
Met titels als Kiss Ass To Your Peer Group, Do As You're Told of Mindless Little Insects weet je genoeg.

082. Sheila E - Love Bizarre

Pure funky pop. Geniaal liedje toch? Ik heb verder niet bijzonder veel met Prince, een rasmuzikant was hij wel. Wat een oog voor talent ook, op alle gebied! Wat een lekk...goede zangeres.

Ik heb dit nummer altijd al geweten, het werd en wordt nog steeds op de radio gedraaid.
Het verliest maar niet van zijn pluimen en moet dus in deze top.

Natuurlijk moet je de 12 minuten durende versie horen, alleen al daarvoor is deze plaat de aanschaf waard.

DjFrankie (moderator)

Heel gaaf nummer dit. Nog sterker als het ook niet misselijke Alternative Ulster

jellorum schreef:

Hoe het ook allemaal loopt: ik leef nu in Rusland en zij woont opnieuw in het landelijke gehucht in Henegouwen waar ze opgroeide.
..

Ben ook benieuwd hoe je in Novosibirsk bent beland, lijkt me niet de meest voor de hand liggende stad in Rusland

jellorum schreef:
084. Stiff Little Fingers - Suspect Device

.

Van een geweldig album.

Trouwens ook wel iets voor jordidj1

jellorum schreef:
Natuurlijk moet je de 12 minuten durende versie horen, alleen al daarvoor is deze plaat de aanschaf waard.

En wat te denken van deze live-versie waar Prince compleet de show steelt: Sheila E A Love Bizarre - YouTube

(en ik was vroeger verliefd op Sheila, met een mega-poster van haar op mijn tienerslaapkamer)

Mooie keuze. C Cat Trance ken ik voornamelijk van het geweldige Shake the Mind wat veel gedraaid werd in de Vlaamse alternatieve disco's 2e helft jaren 80.

DjFrankie schreef:
Ben ook benieuwd hoe je in Novosibirsk bent beland, lijkt me niet de meest voor de hand liggende stad in Rusland

De aantrekkingskracht van Siberiё! De winter willen meemaken, het exotisch karakter...

El Ninjo schreef:
Shake the Mind

Fantastisch nummer ook inderdaad!

aERodynamIC schreef:
(quote)

En wat te denken van deze live-versie waar Prince compleet de show steelt: Sheila E A Love Bizarre - YouTube

(en ik was vroeger verliefd op Sheila, met een mega-poster van haar op mijn tienerslaapkamer)

These days denkt een mens dan truly, a love bizarre

Van SLF is White Noise ook om de tekst een fraaie

081. Rubella Ballet - Krak Trak

Ik had al gezegd bij Fatal Microbes dat enkele leden nog eens zouden terugkeren, wel ze doen dat met Rubella Ballet. Bijzonder kleurrijke formatie!
Al ben ik niet idolaat van deze band, bij hun output zit veel al te generiek materiaal naar mijn zin.

Terug te vinden op de Ballet Dance ep uit '82.
Krak Trak is een uitzondering. In tegenstelling tot de andere nummers op de ep is dit een erg dansbaar punkfunk nummer.
Had zomaar kunnen verschijn op 99 Records, als u begrijpt wat ik bedoel.

080. Marvin Gaye - What's Going On

Wat moet je nog zeggen over dit lied?

Klassieker die voor een ommekeer in soulmuziek zorgde.

079. Van Morrison - Wavelength

Misschien een verrassing in deze top?
Titelsong van niet meteen zijn meest populaire album op deze site.

Maar wat heb ik deze plaat vaak beluisterd tijdens mijn middelbare schooljaren.
Uit de bib van Kortrijk nam ik op een goede dag deze en Tupelo Honey mee en zette beiden over op cassette.
Wavelength droeg mijn voorkeur weg.

Naar ik begrijp wordt er Van toegeving aan de commercie verweten? Ik heb dat nooit als een criterium beschouwd (denk ik).

Gewoon een goede soulvolle song met een hoog meeblèr-gehalte.

078. Boston - More Than A Feeling

Classic Rock!

Mag je dit goed vinden wanneer je vaak punkrock luistert? Ik kan het niet helpen, dit lied steekt zo goed in elkaar. Ik steek de schuld op deze compilatie die Ik kreeg van ma. Ik geloof dat dit ding in Aldi te koop was. Uit het jaar 91. ik was een man van 8 jaar. Al op zoek naar romantiek.
https://img.discogs.com/DOKCJ9Hx7gXYrPj8vwIOSqnL4gk=/fit-in/600x602/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-4500599-1366747284-1107.jpeg.jpg

Hier de link voor wie de nood voelt dit in huis te halen.

U kan zich niet voorstellen hoe vaak ik deze verzameling nummers gehoord heb.
Op mijn kleine micro-stereootje van de 'heilige' Macro. Het ding woog ocharme 2 kg .
Wat heb ik dat ding misbruikt zeg. De cd-lader bevond zich aan de bovenkant, op den duur kon ik enkel nog cd's luisteren door er een pak boeken bovenop te leggen. Plastieken mechanisme.

Helaas kon ik geen afbeelding vinden op het Net, ik heb me nochtans vierkant gezocht.
De stereo van pa waarmee ik ook zoveel goede tijden heb beleefd kon ik wél vinden. Die komt later nog terug.

Leuke verrassende lijst tot nu toe. Heb ik eindelijk het idee welke muziek ik kan verwachten, komem Van en Boston langs...

Lekker bezig man, we zijn afkomstig uit dezelfde streek denk ik. Platen kopen in den Aldi

Marvin en die Boston eigenlijk ook wel.

jellorum schreef:

Mag je dit goed vinden wanneer je vaak punkrock luistert? Ik kan het niet helpen, dit lied steekt zo goed in elkaar. Ik steek de schuld op deze compilatie die Ik kreeg van ma.

Boston mag jij goed vinden hoor
En die verzamelaar, Aaron Neville
Tell It Like It Is, vind ik ook zo mooi.

Platen kopen bij de Aldi, echt?

Ja 'den' Aldi. Vergeet niet, 1991! De cd was nog relatief nieuw, pa kocht niets op dat moment en ma interesseerde het niet echt.
Je kent het voorzeker wel, kinderen kunnen zagen....ik kon dat ook .

Ik denk dat er nu nog steeds thuis zulke cd's liggen: Richard Clayderman, Back to The Sixties, enz...

Ik kom uit een kleine gemeente in Zuid-West-Vlaanderen. Indertijd ongeveer 9000 inwoners.
Er waren twéé zaken waar je cd's en platen kon kopen, nu bijna onvoorstelbaar...

De 'blauwe' en de 'rode' van de Beatles die thuis liggen komen ook nog van één van die plaatselijke handelaars. Ik herinner me nog goed dat vader toen een tijd niets anders draaide.

Rudi S schreef:

Platen kopen bij de Aldi, echt?

Jup, was een eenmalige actie helaas.

Lagen er wel niet vaker cd's in die rekkken va neenmalige aanbiedingen?

077. The Acid Drops - Surfin' Prostitute Beat

Jaren '80 Australië is een schatkamer vol onbekende parels.

Dit is maar één van de velen. Schatplichtig aan vele andere garagerockbands.
Wat dit nummer voor mij zo goed maakt is de lichtelijk irritante 'roepstem' van Liz Dealey en het lichtjes psychedelische vleugje dat deze song met zich meedraagt.

076. Paul & Linda McCartney - Uncle Albert / Admiral Halsey

Ik heb 3 goede ideeën voor enkele songs maar ik heb al zoveel songs om de plaat te vullen, weet je wat?
Ik maak er 1 geniaal liedje van!

Het was, moet ik toegeven, een jong meisje uit Siberië dat mij op het bestaan van dit lied wees.
Wat ik eerder al had gehoord van ex-Beatles gone solo had geen grote indruk gemaakt.

Ram is ook geen al te misse plaat. Unlce Albert steekt er evenwel bovenuit. Die heerlijk lijzige yeah yeah ooh ooh's, dat trompetje dat nonchalant de overgang naar het 2de deel inzet!

jellorum schreef:
Lagen er wel niet vaker cd's in die rekkken va neenmalige aanbiedingen?

Geen idee, nooit CD's zien liggen, wel LP's. Vroeger misschien vaker?

Uncle Albert / Admiral Halsey is trouwens een regelrechte topper, terecht in de lijst

075. Butthole Surfers - P.S.Y.

(Bijna) iedereens favoriete Texas band is vertegenwoordigd in deze top met deze 12 minuten durende psychedelische jam. Van mijn favoriete album Pioughd. Niet zo 'out there'.

Ik heb het soms moeilijk met hun 'meesterwerk' Locust Abortian Technician. Te weinig écht boeiend materiaal. Wel interessant natuurlijk.

P.S.Y. verveelt mij nooit. Om de zoveel tijd heb ik een shot nodig dan kan ik makkelijk deze song enkele keren na elkaar hebben.

Johnny Marr schreef:

Geen idee, nooit CD's zien liggen, wel LP's. Vroeger misschien vaker?

LP's heb ik dan weer nooit zien liggen. 't Zal het het generatieverschil zijn misschien?

074. Jan De Wilde - Golden Retriever

De meeste liedjes van deze ietwat timide troubadour uit Aaigem hebben iets neerslachtigs en hoewel dit eigenlijk een verdoken liefdeslied is heeft ook dit nummer iets wat niet vrolijk stemt.
Het zal de aard van het beestje zijn.

Wat een mooie beeldspraak hier.
Wat een hoog goed is dat toch, de kunst en de kunde om met taal te spelen. Vroeger was ik een groot (ik zeg niet begenadigd) lezer, nu echter lees ik heel wat minder; de tijd en de goesting ontbreken soms. Als ik dan al eens lees is het in het Russisch.

Ik weet nog precies waar ik deze cd vandaan heb. De GB in Ronse waar we af en toe met het gezin inkopen deden, bij wijze van uitstap. De collectie was nog bijzonder klein en als ik zeg klein, dan is dat klein, misschien een 10-tal cd's? U kan zich inbeelden hoe vaak dit gedraaid werd!

In die tijd (midden jaren '90) luisterde ik wel vaker naar Nederlandstalige woordenkunstenaars: van Veen, Vermandere en Belcanto, om de voornaamste te noemen.
In de lagere school in het idyllische Outrijve hadden wij een leraar die zelf muziek maakte en vaak dit soort dingen in de klas afspeelde. Dan zouden we luisteren en bespreken. Ik herinner me nog goed dat we wel enkele lessen zoet waren met 'Bange Blankeman'.

073. The Doors - Hyacinth House

Mijn favoriete Doors-nummer mag niet in mijn top ontbreken.

Hoe vaak heb ik wel niet die Best Of gedraaid.
Natuurlijk ben je onder de indruk als jonge snaak.

Deze 'Hyacinth House' is daar niet op te vinden.

Denken we nu echt dat hij het zag aankomen?

Verrassende Doors keus.

Wel een terechte Doors keus. Ook één van mijn favo's, waarvoor hulde

Voor mij ook een van hun beste.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:45 uur

geplaatst: vandaag om 23:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.