menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
Leuk om te horen, bedankt. Voorlopig voldoet m'n huidige job en deze uitlaatklep, maar ik sluit niks uit.

Er staan totaal 95 nummers op spotify.

Toch wel een verrassende nummer 1

Ik vond de top-5 best te doen, hoewel mijn smaak zo'n beetje diametraal staat op die van kemm. Nummers 5 en 3 vond ik vooral vrij goed. Inderdaad zijn de beschrijvingen zowel weelderig en gepassioneerd als informatief.

Nu is het aan Teunnis?

Morgen ga ik beginnen.

kemm schreef:
5. Ginuwine - Pony

De laatste man van het gezelschap, dus maar meteen eens stevige brok testosteron om het af te maken. Waarom het ook subtiel houden, als iedereen kan zien dat je op drie benen balanceert? “Until we reach the stream, You'll be on my jockey team,” als u het beest onder controle houdt, is het een gewonnen race. Ginuwine zorgt voor de paardenlul, Timbaland maakt de dierentuin compleet met wat klinkt als een geil, gemolesteerd varken en kikkers met serieuze darmproblemen. In de extended version zit een korte instrumentale break die de inventiviteit van deze productie nog eens onderstreept. Om Pony toch een beetje verantwoord te maken, maar maak je geen illusies: geniale beat of niet, met deze omvang kan elke swaffel de doodsteek betekenen, terwijl de cum nog altijd lekker droog in je gezicht terecht komt.

Leuk om weer eens te horen, zeker met de begeleidende teksten

Grote vrind Stevie is voor mij de beste uit je top 10

Prachtige lijst, kemm! Kijk ook erg uit naar de lijst van Teunnis.

Om 18.00 uur gaat Teunnis' Top 100 van start!

EDIT: Gaat toch wat later worden...

F5 F5 F5 F5 F5

Dit blijft toch wel het leukste topic op deze site

Afgelopen week heb ik de lijsten van Kemm en Panjoe doorspit en daardoor heb ik weer heel wat lekkers ontdekt! 80% procent van de nummers kende ik nog niet.
Ik verwacht nu een hogere herkenningsfactor bij de lijst van Teunnis, wiens smaak wel heel dicht bij de mijne ligt Ik ben benieuwd!

Mb.
Ik heb genoten van je lijst, kemm. Alleen geen Spacing Out in de lijst? Maar wel Mary Jane. Wat is dat voor gekkigheid? Zou Mary Jane nu op 1 staan in een eventuele Funky 45? Maar sowieso stond deze top 100 vol met opmerkelijke keuzes die ik soms wel - en dan kan ik mij vinden in jouw schrijfkunsten - en soms niet - en dan vind ik je maar zwetsen met rare vergelijkingen - begreep. Hoe dan ook, interessant. Chapeau!

Teunnis' Top 100

Daar gaan we dan! De honderd beste nummers in de popmuziek (in de breedste zin van het woord) volgens mijn criteria. Of beter gezegd criterium, want er is maar één criterium: gevoel. Geen limiet per artiest en ook geen mooie volgorde. We gaan van techno naar jazz, van soul naar metal. Gewoon mijn honderd favoriete nummers op volgorde van goed naar best. Dat wil niet zeggen dat dit per definitie mijn honderd favoriete nummers zijn, want dat veranderd per dag. Of zelfs as we speak. Want ik heb nog net op het laatste moment (al tijdens het typen van onderstaande stukjes) nog een wijziging aangebracht. Ik hoop dat jullie er van kunnen genieten en het zou helemaal mooi zijn als ik jullie mooie ontdekkingen bezorg. Veel plezier!

100. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face (5:21)
Album: First Take (1969, Verenigde Staten) - Soul

Van dit soort lieve en ontroerende liefdesliedjes van zwarte zangeressen smelt ik helemaal weg. Het mag dan wel een cover zijn, elk woord in dit lied komt recht uit haar hart. De minimale begeleiding zorgt dat de volledige focus op de stem van Roberta Flack ligt. Elke romanticus zou hier dol op moeten zijn.

Ook in de top-100 van: Arrie

99. Primordial - As Rome Burns (9:16)
Album: To the Nameless Dead (2007, Ierland) - Black Metal

Eén van de genres waarin ik me nog (te) weinig verdiept hebt is metal. Dat idee had ik al begin 2010, want destijds besloot ik daar wat verandering in te brengen. Ik had net RateYourMusic (de internationale variant op MusicMeter) en hun "Custom Chart" ontdekt. Ik besloot eens een metal-album te proberen dat daar hoog scoorde. Primordial werd de gelukkige en dat was geen slechts besluit (het is nog steeds mijn favoriete metal-album); wat een enorme energie spatte er van dat album! De eerste vier minuten wordt er geen gas terug gegeven door zowel de band als de zanger. Vervolgens houden ze zich allemaal stil op één onheilspellende gitaar na. Niet voor niets onheilspellend, want er komen tribale drums bij en hoor je daar in de achtergrond nou gezang opkomen? "Sing, sing, sing to the slaves... THAT ROME BURNS!" en het gaat weer helemaal los. Later ontdekte ik nog de band Converge en de overeenkomst tussen de twee is waarschijnlijk de magie van metal: de ongelooflijk brute kracht en agressiviteit.

98. Jedi Mind Tricks feat. R.A. the Rugged Man - Uncommon Valor: A Vietnam Story (4:02)
Album: Servants in Heaven, Kings in Hell (2006, Verenigde Staten) - Hardcore Hip Hop

Haal de tekst erbij, dames en heren! We gaan naar tekstueel hoogstaande hiphop. Een verhaal over de Vietnam-oorlog - de titel maakte dat wellicht al duidelijk. De melancholische zang-sample maakt het allemaal nog wat treuriger. De flow van R.A. the Rugged Man (tweede verse) is trouwens zo fantastisch, dat je zelfs zonder de tekst direct overtuigd zou moeten zijn.

Ook in de top-100 van: niels94

97. Fresku - Twijfel [Live Versie] (4:23)
Album: Fresku (2010, Nederland) - Hip Hop

Nog meer hiphop (en het verbaasd me zelf een beetje hoeveel er nog komt). Het enige Nederlandstalige hiphop-nummer in mijn top-100. Hier hoef ik geen linkje te geven van de tekst, want Fresku articuleert hier duidelijk. Met opzet, want Fresku wilt hier zijn verhaal vertellen aan jullie. Het is een heel erg openhartig, eerlijk verhaal. De productie van Teemong mag er ook wezen.

Ook in de top-100 van: Snoeperd

96. Madonna - Drowned World / Substitute for Love (5:08)
Album: Ray of Light (1998, Verenigde Staten) - Ambient Pop

Madonna heb ik ontdekt met Confessions on a Dancefloor toen ik helemaal in mijn "dance-fase" zat. Als je dat album gewoon beschouwd als een album van de producer Stuart Price (met wat vocalen van Madonna) dan is dat echt fenomenaal. Maar helaas heeft geen enkel nummer van dat album mijn top-100 gehaald. Wel een ander nummer van de Queen of Pop. Ook Ray of Light is een topalbum, met Drowned World / Substitute for Love als grote uitschieter. Het nummer zou ik bijna triphop noemen. Het gitaartje rond minuut drie is zo ontzettend briljant en geeft het net dat Madonna-tintje.

95. Curtis Mayfield - (Don't Worry) If There's a Hell Below We're All Going to Go (7:46)
Album: Curtis (1970, Verenigde Staten) - Funk / Soul

"Sisters, niggers, whities, jews, crackers!" Curtis wil iedereen duidelijk maken dat ze niet voor elkaar onder hoeven te doen; we zijn allemaal schuldig aan het zondigen. De titelzin is een statement waar ik alleen maar vrolijk van kan worden. Voeg daar de opzwepende sound (is het funk? soul?) aan toe en je hebt een politiek geëngageerd feestje. Ja, dansen kun je wel met Curtis!

94. Jóhann Jóhannsson - Odi et Amo (3:10)
Album: Englabörn (2002, IJsland) - Modern Classical

Eigenlijk had ik mezelf de regel gesteld dat ik geen (modern) klassieke muziek in mijn top-100 zou zetten. Dat maakt het allemaal nog ingewikkelder (hoe ga ik Bach's Requiem vergelijken met een Curtis Mayfield of Fresku en maak ik dan ook nog onderscheid in uitvoering?) - het is al lastig genoeg zo'n top-100. Maar Jóhann Jóhannsson balanceert enorm op het randje van popmuziek en klassiek dat ik hem maar het voordeel van de twijfel heb gegeven. Ik was altijd het meest fan van zijn bombastische en langere stukken, maar langzaamaan is Englabörn - vol met kleine en intieme stukken - mijn favoriet geworden. Odi et Amo is daarvan de bekendste én mooiste.

93. Kanye West feat. Pusha T - Runaway (9:08)
Album: My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010, Verenigde Staten) - Pop Rap

Een meesterwerk is My Beautiful Dark Twisted Fantasy, voor zowel de mainstream media als mezelf. En dat drukt zich ook uit in mijn top-100 waar hij twee(ënhalf) keer in staat. Productioneel op zijn top, maar ook tekstueel is Kanye West beter dan normaal. Hij laat zijn plankmisslaande metaforen thuis en houdt het lekker simpel. De laatste minuten auto-tune is gedurfd, maar naar mijn mening net zo geslaagd als de betere gitaarsolo's. Ik denk ook dat je het op die manier moet benaderen.

Ook in de top-100 van: kemm

92. Joy Division - Decades (6:09)
Album: Closer (1980, Verenigd Koninkrijk) - Post-Punk

Joy Division wist me al direct te pakken met hun debuutalbum. Closer had daarentegen een stuk meer tijd nodig. Tegenwoordig staan ze op gelijke hoogte, maar wint Unknown Pleasures het in deze top-100 zowel qua aantal noteringen als hoogste notering. Het slotnummer van Closer is (nipt) het beste van Closer, mede dankzij de vreemde percussie die je al direct vanaf de eerste seconde hoort. Maar vooral vanwege de tekst van Ian Curtis - het is misschien wel zijn beste. Het zijn slechts dertien zinnen, maar ze zijn allemaal raak. "Where have they been?"

Ook in de top-100 van: Paap_Floyd

91. Atmosphere - Painting (3:00)
Album: When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008, Verenigde Staten) - Conscious Hip Hop

Over sterke teksten gesproken... Waar er normaal nog wel een soort van luchtigheid in Slug zijn teksten zit - dankzij de cynische toon - is dit één en al treurnis. Inktzwart. Vooruit, één cynische opmerking in de tweede verse. Maar uitspraken als "nobody hates you more than your reflection" zijn zelfs voor Slug verontrustend deprimerend. Ant speelt hier (zoals altijd) perfect op in met die huilende gitaar.

Ook in de top-100 van niels94

Teunnis' Top 100 on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:2Z0wshXAUCwB7e4V1wnReP

Mooi begin, met de beste nummers die ik ken van Kanye, Atmosphere en Roberta Flack. Het oudere werk van Jóhann Jóhannsson moet ik eens gaan beluisteren.

Gretz schreef:
Mooi begin, met de beste nummers die ik ken van Kanye, Atmosphere en Roberta Flack.

Fout. Fout. En goed. Maar van Roberta Flack ken ik niet zo veel.

Teunnis schreef:
(quote)

Fout. Fout. En goed. Maar van Roberta Flack ken ik niet zo veel.

Ik ken dan ook lang niet alles van Kanye en Atmosphere. Ik hoop dat je met met hun andere nummer(s) die de Top 100 hebben gehaald nog een mooie ontdekking kunt bezorgen.

Teunnis schreef:
Ook in de top-100 van: kemm
Grappig, ik had ook het idee om users op die manier te taggen, maar toch maar laten varen toen ik tot de conclusie kwam dat er maar een vijftal overeenkomsten waren.

En zoals verwacht een magistraal begin, met haast louter sterke nummers!

Mb. schreef:
Ik heb genoten van je lijst, kemm. Alleen geen Spacing Out in de lijst? Maar wel Mary Jane. Wat is dat voor gekkigheid? Zou Mary Jane nu op 1 staan in een eventuele Funky 45?
Dat lijstje is ondertussen ook weer 5 jaar oud, hé. Mary Jane zet ik veel gemakkelijker op. Bij Spacing Out speel ik veel vaker het ganse album dan de song.

Primordial is meteen een prima ontdekking!

Painting, Decades, The First Time I Ever Saw Your Face, Twijfel, Uncommon Valor: A Vietnam Story

92. Joy Division - Decades staat zeker ook in mijn Top 100.

Met een beetje vertraging dit topic terug opgepikt en ik heb nu de top-100 van vigil afgerond. En dat was me een werkje van lange adem om dit af te werken. Zowel prog als 80's is meestal niet mijn dada en daar stond net de top-100 vol van. Er waren af en toe wel wat leuke nummers tussen (Marillion is bijvoorbeeld nog niet zo slecht, kijk maar naar je nr. 1), maar over het algemeen kan ik toch zeggen dat we een enorm verschillende smaak hebben. Wel leuk en aangenaam gepresenteerd!

kemm schreef:
3. Taana Gardner - When You Touch Me

Taana Geweldig album ook van haar.

Helaas erg druk geweest de laatste tijd en dit topic niet kunnen volgen daardoor, maar gelukkig binnenkort een paar dagen vrij om e.e.a. in te halen.

dumb_helicopter schreef:
Met een beetje vertraging dit topic terug opgepikt en ik heb nu de top-100 van vigil afgerond. En dat was me een werkje van lange adem om dit af te werken. Zowel prog als 80's is meestal niet mijn dada en daar stond net de top-100 vol van. Er waren af en toe wel wat leuke nummers tussen (Marillion is bijvoorbeeld nog niet zo slecht, kijk maar naar je nr. 1), maar over het algemeen kan ik toch zeggen dat we een enorm verschillende smaak hebben. Wel leuk en aangenaam gepresenteerd!

Dank je wel

Hopelijk nog wel iets van Britpop kunnen vinden naar je smaak

Pulp en Blur vond ik inderdaad leuke verademingen tussendoor.

De lijst van kemm ga ik zeker eens doorgronden. Laatst Mama's Gun van Erykah Badu gekocht en ook de nieuwe D'Angelo en die zijn allebei zeer goed bevonden, dus de betreffende lijst zal wel genoeg interessante nummers hebben.

catchup
Kan de spotify-link naar kemm's mooie lijst niet vinden, iemand?

90. Grauzone - Eisbär (4:17)
Album: Single (1981, Zwitserland) - Neue Deutsche Welle

Een liedje over ijsberen, dat kunnen ook alleen maar Dui... ik bedoel Zwiters uit de jaren '80 zijn. Typisch voor de muziek uit die streek en tijd is dat de tekst lekker bizar en onzinnig is, maar de muziek des te indrukwekkender. Eigenlijk is dit nummer, nu ik er goed over nadenk, enkel en alleen zo sterk vanwege de stukjes synth-herrie. Oh ja, en natuurlijk de sax die zomaar ineens erbij komt. Gekkigheid.

89. DJ Shadow - Building Steam with a Grain of Salt (6:40)
Album: Endtroducing..... (1996, Verenigde Staten) - Instrumental Hip Hop

De ex-finalist van de MuMeLadder Stem / Long Stem was samen met Good Intentions Paving Company (van Joanna Newsom) mijn allerlaatste afvaller, maar gelukkig voor DJ Shadow heeft hij een nóg beter nummer. Building Steam with a Grain of Salt is iets conventionelere (instrumentale) hiphop en werkt daarmee net wat beter als los liedje. Het concept van DJ Shadow was geniaal: pik een lekkere drum-sample en een geniaal pianoloopje, maak het af met een zangsample. Vul het vervolgens hier en daar aan met wat spoken word, een gitaarlickje of wat scratchen. Alles "gejat", maar o zo briljant samengevoegd tot een geheel.

Ook in de top-100 van: Don Cappuccino

88. The Aztec Mystic A.K.A. DJ Rolando - Jaguar (6:32)
Album: Knights of the Jaguar EP (1999, Verenigde Staten) - Detroit Techno

Ik had vandaag al elders op deze site verklapt dat dit nummer vandaag langs zou komen. Detroit is voor techno wat Seattle is voor grunge; een mekka voor iedereen die techno in zijn hart heeft gesloten. The Aztec Mystic a.k.a DJ Rolando a.k.a. Rolando Rocha heeft Mexicaanse roots en dat wordt hier ook wel goed duidelijk. Het is misschien lastig voor te stellen voor degenen die niet van techno houden, maar als ik naar deze track luister waan ik me echt in de Latijns-Amerikaanse jungles. Constant op mijn hoede voor die gevaarlijke jaguar, terwijl boven mijn hoofd een reusachtige roofvogel zweeft. DJ Rolando was overigens lid van het meest legendarische technocollectief ooit Underground Resistance.

Ook in de top-100 van tuktak

87. De Kift - Bierflessengroen (3:52)
Album: Vlaskoorts (1999, Nederland) - Singer/Songwriter / Poetry

Waar ik bij Curtis Mayfield al problemen had om een juist genre te vinden (ik gebruik de genres van RateYourMusic, die hebben echt een belachelijk compleet overzicht), was dat hier eigenlijk onmogelijk. Want wat is dit nou eigenlijk? Het is opgedragen poëzie onder begeleiding van een beangstigende piano op de melodie van een wals, waar halverwege nog eens meerdere blazers bijkomen. De poëzie staat op Bierflessengroen nog meer centraal dan gewoon is voor De Kift. En terecht. "Kom lieber mein!"

Ook in de top-100 van: hoi123

86. Cloud Nothings - Wasted Days (8:54)
Album: Attack on Memory (2012, Verenigde Staten) - Post-Hardcore

Nadat ik deze band (via vrijkaarten dankzij een prijsvraag van KindaMuzik) live heb mogen aanschouwen komen dit nummer, No Future / No Past en Stay Useless nog veel harder bij mij binnen Het concept van het bijbehorende album werd me daar namelijk volkomen duidelijk. Niet dat ik het concept daarvoor nog niet doorhad (die ligt er namelijk dik bovenop), maar het voelde alsof ik het toen pas écht begreep. De jamsessie halverwege dit nummer rekte ze daar uit tot, naar mijn gevoel, een half uur - dat zal in werkelijkheid wel wat minder geweest zijn. Daar stonden die vier jonge gasten dan; een beetje loos naar beneden te staren en aan hun gitaar/bas te jengelen. Wat hadden ze beter te doen? Ze hebben in hun leven niks meer om naar uit te kijken en ook geen verleden die ze eraan zal herinneren dat ze iets met hun leven zouden moeten doen. Ze kunnen net zo goed nutteloos blijven jammen, het leven bestaat toch alleen maar uit verspilde dagen. Gelukkig ben ik gewoonlijk een stuk vrolijker ingesteld, maar de boodschap van deze plaat raakt me elke keer weer.

Ook in de top-100 van: Dance Lover

85. Faust - Krautrock - 2006 Digital Remaster (12:00)
Album: Faust IV (1970, West-Duitsland) - Krautrock

Dit nummer was volgens mij bedoeld als sneer naar de muziekbladen die dit soort West-Duitse muziek krautrock noemden. Daarop bedacht Faust om een parodie op hun eigen muziek te maken. Maar wat ze eigenlijk creëerden was het hoogtepunt in de krautrock (sorry Can en Neu!). De basis van de track is een drone en daaromheen doen de muzikanten hun ding. Dit is zo'n nummer die ik gewoon over me heen laat komen om in een trans te geraken.

Ook in de top-100 van: Paap_Floyd

84. Songs: Ohia - Lioness (6:36)
Album: The Lioness (2000, Verenigde Staten) - Contemporary Folk

Dit nummer is sinds de MuMeLadder-finale van vorig jaar wel een bekende voor de meeste forumgebruikers. De schoonheid van dit nummer, het album en eigenlijk alles van Jason Molina spreekt redelijk voor zich. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit geen mooi liedje vind. Of het moet iemand zijn die niet van de liefde houdt. Op de muziek van dit album heb ik geaccepteerd dat mijn allereerste liefde een onbeantwoorde liefde zou blijven. Een zin als "want my heart to break, if it must break, in your jaws" sluit daar wel aardig bij aan zou ik zelf zeggen.

Ook in de top-100 van: vleertje

83. Smashing Pumpkins - Soma (6:39)
Album: Siamese Dream (1993, Verenigde Staten) - Alternative Rock

De Pumpkins heb ik ontdekt via Guitar Hero III (met het nummer Cherub Rock) en, zoals eigenlijk bij elke artiest op die game, bracht dat eerst een negatieve connotatie met zich mee. Maar ik merkte dat ik tijdens het spelen van Guitar Hero steeds weer bij dit nummer belandde. Ik werd er steeds positiever over en besloot het album maar eens een kans te geven. En raak was het meteen. Grunge had ik daarvoor al definitief opgegeven, maar dit is dan eigenlijk ook niet echt grunge. In eerste instantie stak Silverfuck er dik bovenuit op Siamese Dream, maar, zoals het wel vaker gaat naar mate een album vaker gehoord wordt, kwam uiteindelijk het mooiste "echte" liedje naar boven drijven: Soma. Een briljante opbouw, beginnend als lieflijk liedje en eindigend in gitaargeweld. Daarmee is Soma ook de perfecte samenvatting van Siamese Dream.

82. Massive Attack - Angel (6:18)
Album: Mezzanine (1998, Verenigd Koninkrijk) - Trip Hop

Al vanaf het begin van Mezzanine wordt de (lage) toon gezet: wat een bas! Maar wat er halverwege dit nummer gebeurd blies me echt van mijn stoel toen ik dit voor het eerst hoorde: "To love you, love you, love you..." en dan BAM! die gitaar erin! In het slotstuk mag de gitaar nogmaals los gaan, maar dit keer meer als een solo. En dat is iets heel geks; dit album wordt beschouwd als een electronica-album (en dat is het ook wel), maar het zijn de gitaren of bas die vaak iets extra brengen (zie ook het titelnummer, die deze top-100 overigens net niet gehaald heeft).

81. Curtis Mayfield - Move on Up (8:50)
Album: Curtis (1970, Verenigde Staten) - Funk / Soul

Het werd onderhand wel weer eens tijd voor een vrolijker nummer. Nou, dan zijn we met Curtis Mayfield aan het goede adres. Ook een enorm positivo songtekst, maar daar gaat het in dit geval echt niet om (Curtis zal zich wel in zijn graf omkeren); de opzwepende percussie in combinatie met de blazers maken dit nummer tot het feestje wat het is. Even alle dagelijkse zorgen vergeten en genieten van de zomer die Curtis Mayfield je persoonlijk in huis brengt.

Ook in de top-100 van: tuktak, Arrie en panjoe

Teunnis' Top 100 on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:2Z0wshXAUCwB7e4V1wnReP

Casartelli (moderator)
Angel en Move on Up de beste nummers tot dusverre. Maar daarom staan ze ook het hoogst natuurlijk.

Casartelli schreef:
Angel en Move on Up de beste nummers tot dusverre. Maar daarom staan ze ook het hoogst natuurlijk.

Kijk, jij snapt het

Tipje van de sluier: het volgend tiental is nog beter!

Gast
geplaatst: vandaag om 11:04 uur

geplaatst: vandaag om 11:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.