MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
zaaf
Rudi S schreef:
(quote)

Prachtig nummer, prachtig album, het album wat hierna kwam vind ik zelfs nog mooier.
dat geldt voor mij (ook) voor outdoor miner..

Wauw, mooi ontroerend stukje bij The Exploding Hearts!

Snoeperd schreef:
Another Girl Another Planet is inderdaad fantastisch, nog een keer tevergeefs genomineerd voor de MuMeladder.
Album ken ik ook, maar vind dit nummer er toch altijd wel mijlenver boven uitsteken, en dat vind ik ook meteen het grote nadeel van dat album.

Another Girl Another Planet is een 10, maar nummers als The Whole of the Law, Creature of Doom, Breaking Down, No Peace for the Wicked en The Beast geef ik ook een dikke 9. Geef 'm nog een kans zou ik zeggen .

En de Spotifylijst is ook bijgewerkt: Van 100 naar 1: Favoriete nummers allertijden on Spotify - open.spotify.com

45. Lisa Germano – Geek the Girl
Album: Lisa Germano - Geek the Girl (1994)

(afbeelding)

Begrijpelijk als je het niveau van zelfmedelijden iets te hoog vindt liggen bij Geek the Girl (ook op de rest van het album), maar ik kan er erg van de plaat genieten, met dit nummer als hoogtepunt. Vooral manier waarop het nummer is geproduceerd zorgt ervoor dat de perfecte sfeer bij de tekst wordt gecreëerd. Zelf vind ik de persoonlijke teksten geweldig, erg knap hoe dik het depressieve en persoonlijke erbovenop ligt, maar toch geloofwaardig blijft en soms zelfs herkenbaar. Prachtig duister nummer (/album) voor de wintermaanden.

44. Grandaddy – Miner at the Dial-a-View
Album: Grandaddy - The Sophtware Slump (2000)

(afbeelding)

Net als Different Class was The Sophtware Slump in 2006 een album dat opviel door het hoge gemiddelde (rond de 4,20). Prachtig nummer, prachtige tekst waarin er wordt teruggekeken op plekken en mensen uit het verleden. Deze nostalgische thematiek doet het altijd erg goed bij mij.

43. Del Shannon – Runaway
Album: Del Shannon - Runaway with Del Shannon (1961)

(afbeelding)

Al flink wat jaren mijn favoriete popnummer uit de Jaren 60. Del heeft een geweldige stem, waar die verrassend creatieve dingen meedoet voor een nummer uit 1961. Toch is het totaal geen novelty. Ondanks dat het thema liefdesverdriet is, een nummer waar je vooral heel erg vrolijk van wordt.

42. Four Tet – Locked
Album: Four Tet - Fabriclive 59 (2011)

(afbeelding)

Het prijsnummer van Four Tets geweldige Fabriclivecompilatie. Een album vol met geweldige danstracks die ik eigenlijk het liefst gewoon op m’n kamer hoor. Dit nummer draaft heerlijk door en er gebeurt van alles onderweg, er zitten vooral veel warme en sfeervolle geluiden in, daar is Four Tet toch wel meester in. Ondanks dat ik graag teksten mee lees en dat een erg belangrijk onderdeel van muziek vind, raakt dit mij eigenlijk op dezelfde manier.
Eigenlijk slaat dit nummer perfect de brug tussen de meer dansbare kant die Four Tet de laatste tijd is ingeslagen en zijn oude platen (en ook eigenlijk zoals ik ‘m het liefst hoor) Pause en Rounds. Het resultaat is prachtig.

41. Sam Cooke – A Change Is Gonna Come
Album: Sam Cooke - Ain't That Good News (1964)

(afbeelding)

Er zijn maar weinig momenten waarin zang mij zo erg weten raken als het moment dat Sam Cooke dit nummer begint. De subtiliteit in zijn stem raakt mij meer dan veel van z’n genregenoten. Prachtige arrangement met en ook nog steeds een van de mooiste teksten ooit geschreven en dat komt naar mijn idee nog altijd het best naar voren in deze versie van het nummer.

A Change Is Gonna Come - een zeldzaam goed nummer inderdaad. Voor mijn part het beste soulnummer ooit. Gaye heeft dan weer het beste soulalbum ooit... Waarom wordt James Brown eigenlijk godfather of soul genoemd?

Johnny Marr schreef:
Waarom wordt James Brown eigenlijk godfather of soul genoemd?

Da´s een gangsta.

A change is gonna come is wat mij betreft een van de mooiste liedjes ooit, dat begin, ik vind niet dat er ooit mooier gezongen is in de popmuziek. Hoewel I know it's over dichtbij komt.

Lisa Germano

Supermooie nummers weer. A Change Is Gonna Come vind ik wel wat overschat, Sam Cooke heeft nummers die ik mooier vind. Maar zingen kon hij zeker, wat een geweldige stem.

Leuk ook om Egyptian Shumba langs te zien komen. Duidelijk een 60s girl group song, maar toch net even weer heel anders. Prachtnummer.

Johnny Marr schreef:
A Change Is Gonna Come - een zeldzaam goed nummer inderdaad. Voor mijn part het beste soulnummer ooit. Gaye heeft dan weer het beste soulalbum ooit... Waarom wordt James Brown eigenlijk godfather of soul genoemd?

Het is allemaal maar subjectief, maar James Brown heeft natuurlijk enorm veel invloed gehad in de zestig jaar dat hij actief was. O.a. op het ontstaan van het soul, maar ook het funkgenre. En Live At The Apollo wordt wel gezien als 1 van de beste live-albums ooit.

En hij was denk ik ook meer een singles-artiest en veel productiever dan Marvin en Sam gezien zijn output.

herman schreef:

En hij was denk ik ook meer een singles-artiest en veel productiever dan Marvin en Sam gezien zijn output.

Nee zeker niet, Sam had toen hij overleed op 33 jarige leeftijd al een behoorlijke discografie, toch meer dan James op die leeftijd (1966).

herman schreef:
Live At The Apollo wordt wel gezien als 1 van de beste live-albums ooit.
.

Dat heb ik nooit begrepen. Ik heb het eens beluisterd en ik vond er echt niks aan. Eén van de saaiste live albums die ik heb gehoord eigenlijk. Jij vind 'm ook maar zo-zo, getuige je 3*. Het zij zo.

Ja, vind het album ook niet zo, maar die stem zou nu wel wat hoger zijn. Met beeld is het desalniettemin beter. Maar ik ben niet zo ijdel dat ik mijn mening belangrijker acht dan de consensus.

De James Brown-discografie is wel wat onverzichtelijk met al die labels, bands en pseudoniemen..

Locked Persoonlijke favoriet van Four Tet.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Dat heb ik nooit begrepen. Ik heb het eens beluisterd en ik vond er echt niks aan. Eén van de saaiste live albums die ik heb gehoord eigenlijk. Jij vind 'm ook maar zo-zo, getuige je 3*. Het zij zo.

Ja he, je moet naruurlijk wel deze hebben, zie review
James Brown - 'Live' at the Apollo, Volume II (1968)

40. Big Star – The Ballad of El Goodo
Album: Big Star - #1 Record (1972)

(afbeelding)

September Gurls was mijn kennismaking met deze band, een nummer dat erg beviel en lang op m’n iPod stond, maar ik had geen idee wie er in de band zaten. Waarschijnlijk pas toen ik ging googelen wie ‘Alex Chilton’ (van het The Replacementsnummer) kwam ik erachter dat het nummer ging over de zanger van Big Star en dat deze mannen ook achter het prachtige ‘Thirteen’ zaten waarvan ik dacht dat het van Elliott Smith was.
The Replacements en Elliott Smith waren dus fan van deze band, een goede reden om meer van ze op te zoeken. Dat pakte uiteraard goed uit, met dit nummer misschien wel als hoogtepunt. Qua zang ligt het allemaal erg dichtbij Elliott Smith en qua energie hoor je waardoor The Replacements zijn geïnspireerd. The Ballad of El Goodo is een prachtig nummer met mooie Beatlesque vocalen en een geweldig refrein dat erg blijft hangen. Mooie band, waar we misschien nog wel meer van terugzien in deze lijst.

39. Ash – Kung Fu
Album: Ash - 1977 (1996)

(afbeelding)

Tip: Dit nummer vliegt zo voorbij, dus misschien valt het pas de tweede keer op hoe vet dit nummer eigenlijk is. Tenminste dat had ik toen ik dit nummer leerde kennen. Het nummer is door een 17-jarige Tim Wheeler in 5 minuten geschreven en dat is te horen. En hoe negatief dat ook klinkt, het pakt perfect uit. Een energievol jeugdig no-nonsense nummer over een tiener die een ode over z’n Kung Fu helden maakt. Ik wordt er elke keer weer gelukkig van: uh oh oh oh oh oh!!

38. GusGus – Call of the Wild
Album: GusGus - Attention (2002)

(afbeelding)

GusGus. Het lijkt erop dat deze IJslandse groep de gave bezit om dansmuziek te vervullen met warme melodieuze popmelodieën zonder ook maar te lang door te gaan. Hierdoor is het ook vooral hele fijne muziek om thuis te luisteren of tijdens het leren.
Dit nummer doet mij denken aan afgelopen zomer. Het niks aan het handje, bijna Ibiza-achtige sfeertje, zorgde ervoor dat het ’t perfecte nummer was om ’s avonds zittend op het balkon te luisteren terwijl de zon onderging. De vocalen van de zangeres zijn erg aangenaam en ook het piano/synth(?) melodietje dat aan het eind wordt toegevoegd zorgt er toch wel elke keer weer voor dat ik uitkijk naar de warmere tijden van het jaar.

37. Stars – My Favourite Book
Album: Stars - In Our Bedroom After the War (2007)

(afbeelding)

Waar ik bij het vorige nummer een zomergevoel krijg, vind ik dit weer een perfect nummer voor de eerste zonnige dagen in april en mei. Misschien wel een van de liefste nummers die ik ken. Dat komt vooral door de vrouwelijke zang en de zeer romantische tekst over een perfect klinkende liefde. Ik hou wel van dit soort zoete teksten en ergens hoop ik uiteraard nog zoiets mee te maken. Tot die tijd ben ik ook tevreden met dit nummer. Instant lentegevoel.

36. Kendrick Lamar – Money Trees
Album: Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city (2012)

(afbeelding)

Voor mij het prijsnummer van een magistrale plaat. Na Section 80 keek ik heel erg uit naar Kendricks nieuwe album en het wachten werd dubbel en dwars beloond. Elk nummer was simpelweg raak.
Ondanks dat ik niet echt een klik heb met Beach House leveren ze hier wel materiaal (de sample) voor een van de mooiste hip-hopnummers die ik ken. Een nummer waar ik me echt in kan verliezen, de relaxte flow van Kendrick (vooral in het refrein), de ontspannen sample en de tikkende belletjes op de achtergrond. Er zit zoveel in. Ik kijk ook altijd uit naar het moment dat de vrouwelijke zang (Anna Wise) invalt. Perfect nummer, dat simpelweg nooit gaat vervelen en elke keer weer weet te raken.

35. Underworld – Dirty Epic
Album: Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994)

(afbeelding)

Een nummer dat perfect pas bij avonden dat je rond 3’en nog achter je PC zit en je afvraagt waar je eigenlijk de hele tijd mee bezig bent geweest. Dan zet ik graag dit nummer op. De grimmige eenzame sfeer past perfect bij de nacht. Kijk onwijs uit naar het concert in Paradiso waar ze dubnobasswithmyheadman volledig gaan spelen, o ja en ook nog op Primavera. Wat gaat het een mooi jaar worden.

34. Massive Attack – Unfinished Sympathy
Album: Massive Attack - Blue Lines (1991)

(afbeelding)

Een nummer dat wordt gekenmerkt door een prachtige productie. Er valt zoveel te ontdekken en toch wordt het geen rommeltje en lijkt alles te kloppen als harmonieus geheel. De strijkers, de belletjes, en die geweldige zang en tekst. En dan komt ook nog eens die geweldige piano eroverheen terwijl alles rustig doorgaat. Simpelweg een perfect nummer. Tel hierbij op dat Unfinished Sympathy misschien wel een van de mooiste clips heeft die ik ken. Een nummer dat heel veel verschillende emoties op kan wekken, blijft bijzonder.

33. Saint Etienne – Over the Border
Album: Saint Etienne - Words and Music by Saint Etienne (2012)

(afbeelding)

Een van m’n favoriete bands. Daardoor ook extra lastig om een favoriet te kiezen, maar uiteindelijk bij ‘Over the Border’ uitgekomen.
Toen in 2012 het nieuwe album uitkwam, heb ik het denk ik vijf keer achter elkaar gedraaid. Het was moeilijk aan te wijzen waarom het mij zoveel deed, maar uiteindelijk was ik eruit. Dit album ging daadwerkelijk over mijzelf. In veel teksten in deze lijst zijn er wel dingen te vinden die ik terugkoppel aan m’n eigen leven, maar dit gebeurt dan aan de hand van een eigen interpretatie van de teksten. Want nee mijn leven is niet zo zwaar als dat van Nick Drake en nee ik heb geen heftige liefdesrelaties gehad zoals Elliott Smith. M’n leven heeft voor een groot deel van m’n leven in het teken gestaan van het luisteren naar muziek en Saint Etienne is het gewoon gelukt om daar een heel album over te maken. In ‘Over the Border’ komt dit het meest expliciet terug in de teksten.
Eigenlijk is Saint Etienne als de hoes van dit album. Op het eerste gezicht een standaard hoes, niet speciaals en beetje simpel zelfs, maar als je dichterbij kijkt zie je allemaal straatnamen die verwijzen naar artiesten, nummers en albums. De muziek van Saint Etienne klinkt af en toe ook een beetje als simpele euro-dance, maar als je er meer tijd mee doorbrengt blijkt het te gaan om een band die invloeden uit veel verschillende genres en tijden haalt. Prachtige band, hopelijk komen ze snel weer met nieuw materiaal.

32. Neutral Milk Hotel – In the Aeroplane over the Sea
Album: Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998)

(afbeelding)

Een nummer dat mij altijd terugbrengt naar de lente van 2006. De tweede van de middelbare school. Na een mooie dag op het strand geweest te zijn met wat klasgenoten (incl. leuk meisje) zat ik in de tuin met m’n discman (een iPod moest nog even op zich laten wachten) met daarin een zelf gebrand cd’tje genaamd Luuks Dope Hits Vol. 58. Toen kwam dit nummer langs, ondanks dat ik het wel een paar keer had gedraaid kwam het nu pas echt binnen. Het was het perfecte moment, het perfecte weer, die mooie dag en dan die tekst… And one day we will day and our ashes will fly in the aeroplane over the sea, but for now we are young let us lay in the sun and count every beautiful thing we could see…. Dit moest wel het mooiste zijn wat ik ooit gehoord had, een golf van gelukkigzaligheid volgde en misschien zelfs een klein beetje een moment van totaal bewustzijn van mezelf, van 13 jaar zijn en hoe bijzonder het is wel niet is om hier te zijn…. En inderdaad, dan komt ie nog met “can’t believe how strange it is to be anything at all”.

31. The The – Slow Emotional Replay
Album: The The - Dusk (1993)

(afbeelding)

Soul Mining is een van de belangrijkste platen die ooit op m’n pad is gekomen en als ik niet voor deze lijst de regel had toegepast van een nummer per artiest, dan waren we dat halve album al tegengekomen, maar dit nummer, van Dusk, staat dus het hoogst.
Soul Mining is een privéplaat, die draai je niet met andere mensen. Een plaat die je misschien wel egocentrisch kan noemen, Matt zingt eigenlijk over dingen die je niet hardop durft te zeggen, maar goed, de titel zegt het eigenlijk al.
Op z’n latere albums is dit niet meer het geval en zijn de nummers zelfs erg maatschappijbewust. Bij Slow Emotion Replay komen eigenlijk deze twee kanten samen en dat pakt prachtig uit. Een van m’n favoriete teksten en door de mondharmonica vraag je je af waarom het niet op nummer 1 heeft gestaan. Maar misschien is het maar goed dat dat niet het geval is, The The blijft namelijk privémuziek.

Die mondharmonica is van Johnny Marr, wel een artiest die we hopelijk nog een keer tegen zullen komen Dit nummer doet me dan ook altijd denken aan Still Ill, de Hatful-versie. Mooie keuze.
Ook blij met Saint Etienne! Over the Border, schitterend! En die laatste vraag in dat nummer kan ik bevestigend beantwoorden

zaaf
fijne top 100 Dwejkk_ leuk om te volgen

Linus Van Pelt
Pracht plaat/nummer van Saint Etienne. Vlak van buiten, diep van binnen is het motto dat ik die band ook altijd geef. Weinig bands die zo prachtige popnummers als Tonight, Heart Failed en Dj kan maken.

Stuk voor stuk geweldige nummers weer. Saint Etienne is wel een hele fijne band, Zitten toch wel veel meer lagen in die muziek je op voorhand zou vermoeden.

DIRTY EPIC!!!!

Oh, en mocht er inderdaad nog iets van Big Star langskomen, laat het alsjeblieft Holocaust zijn...

Misterfool
Het geschrevene bij neutral milk hotel is wel enigzins herkenbaar. idd een prachtig gelukzalig nummer.

GrafGantz schreef:

Oh, en mocht er inderdaad nog iets van Big Star langskomen, laat het alsjeblieft Holocaust zijn...

Oh, die is zo mooi, ik word er wel verdrietig van

herman schreef:
Ja, vind het album ook niet zo, maar die stem zou nu wel wat hoger zijn. Met beeld is het desalniettemin beter. Maar ik ben niet zo ijdel dat ik mijn mening belangrijker acht dan de consensus.

De James Brown-discografie is wel wat onverzichtelijk met al die labels, bands en pseudoniemen..

We hebben het wél over Live At The Apollo II - met een geweldige begeleidingsband (Furious Flames); met name lead-gitaar iconisch voor hoe funk-riffs gespeeld worden.

BTW - mocht iemand interesse hebben in een zgan Neutral Milk Hotel (2* geheel gedraaid), get in touch. Helemaal nix voor mij, een echte M3 (mjumaniaanse muzikale mispeer).

To end on a positive note: leuklijst - zeker 40% albums in huis, veelal vinylisch.

Mjuman schreef:

We hebben het wél over Live At The Apollo II - met een geweldige begeleidingsband (Furious Flames); met name lead-gitaar iconisch voor hoe funk-riffs gespeeld worden.

Neutral Milk Hotel (2* geheel gedraaid), get in touch. Helemaal nix voor mij, een echte M3 (mjumaniaanse muzikale mispeer).

Ahum, beide eensch.

Mjuman schreef:
BTW - mocht iemand interesse hebben in een zgan Neutral Milk Hotel (2* geheel gedraaid), get in touch. Helemaal nix voor mij, een echte M3 (mjumaniaanse muzikale mispeer).

Al kreeg ik geld toe

GrafGantz schreef:
(quote)

Al kreeg ik geld toe

Ja zeg, beetje jouw bv overeind houden. Heb nog wel eea in jouw straatje, trouwens. Ik overweeg ook om 'em kosrteloos op te sturen in ruil voor een donatie van 4,50 euro aan Artsen zonder Grenzen.

tip_of.yourstar
Dwejkk_ schreef:
33. Saint Etienne – Over the Border
Album: Saint Etienne - Words and Music by Saint Etienne (2012)

Prachtnummer! Saint Etienne is ook één van mijn favoriete bands. Spijtig dat ze maar zelden buiten de UK optreden.

Mooi verhaaltje bij Neutral Milk Hotel, Dwejkk_!

Johnny Marr schreef:
Mooi verhaaltje bij Neutral Milk Hotel, Dwejkk_!

Sluit ik me bij aan.

En ook een prachtig stukje bij Saint Etienne!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:14 uur

geplaatst: vandaag om 13:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.