Muziek / Muziekgames / Prog Ladder Intermezzo
zoeken in:
0
geplaatst: 23 oktober 2019, 20:01 uur
Ik moet nog even kijken of ik nog wat aanlever. Ik vind het weer zulke discutabele genre-indelingen dat ik eerst moet kijken of ik een goed gevoel bij het resultaat heb.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 oktober 2019, 20:05 uur
Het zou allicht wel leuk zijn als er nog wat lijstjes komen. Ik heb het nu driemaal op 9 lijstjes gedaan en dat heeft qua representativiteit nog steeds niet zo veel om het lijf, maar je kunt er in elk geval nog wel een presenteerbaar resultaat uit halen, met een aardige balans tussen het verwachte en het verrassende. Aan de 9 zit ik bij de volgende voorlopig nog niet.
Welke regels je voor je eigen lijstje aanhoudt, moet je vooral zelf weten, maar met richtlijnen als "ik doe elke artiest maar 1x" maak je het jezelf wel steeds moeilijker, denk ik.
Welke regels je voor je eigen lijstje aanhoudt, moet je vooral zelf weten, maar met richtlijnen als "ik doe elke artiest maar 1x" maak je het jezelf wel steeds moeilijker, denk ik.
0
geplaatst: 23 oktober 2019, 22:02 uur
Gek genoeg is electic prog het genre waar ik nog het meest overeenkom met PA en de namen die hier genoemd worden.
Space Rock is dan weer een genre die niet in mijn progvocabulaire voorkomt. Wellicht omdat het wel heel dicht tegen electic prog aanleunt. Aan de andere kant heb ik van de genoemde namen dan ook bijzonder weinig in mijn collectie (digitaal dan wel fysiek). Alleen Eloy en Pink Floyd komen er bij mij aan te pas, en die heb ik dan weer gecategoriseerd onder de symfonische prog.
Ik lees en luister overigens, ondanks mijn niet-bestaande lijstjesbijdrage, graag mee.
Space Rock is dan weer een genre die niet in mijn progvocabulaire voorkomt. Wellicht omdat het wel heel dicht tegen electic prog aanleunt. Aan de andere kant heb ik van de genoemde namen dan ook bijzonder weinig in mijn collectie (digitaal dan wel fysiek). Alleen Eloy en Pink Floyd komen er bij mij aan te pas, en die heb ik dan weer gecategoriseerd onder de symfonische prog.
Ik lees en luister overigens, ondanks mijn niet-bestaande lijstjesbijdrage, graag mee.

0
geplaatst: 25 oktober 2019, 14:47 uur
Zag op PA The Legendary Pink Dots ingedeeld staan bij de Psychedelic/Space Rock.
Zeker de moeite van het luisteren waard.
Zeker de moeite van het luisteren waard.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 oktober 2019, 16:48 uur
The Legendary Pink Dots - Waiting for the Cloud: we beginnen met een band waar ik nog nooit of op zijn best nauwelijks van gehoord had. Dat scheelt kennelijk weer een net geen 40 studioalbums
. Met open vizier erin: hoewel niet alle overgangen in dit nummer even vloeiend zijn, komt er best het nodige moois voorbij. Anno 1987 moet dit ook wel een enigszins vreemde eend in de bijt geweest zijn. Ik probeer even een mental note te maken.
. Met open vizier erin: hoewel niet alle overgangen in dit nummer even vloeiend zijn, komt er best het nodige moois voorbij. Anno 1987 moet dit ook wel een enigszins vreemde eend in de bijt geweest zijn. Ik probeer even een mental note te maken.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 oktober 2019, 16:58 uur
Mijn eerste bijdrage is ook van een bandje dat ik misschien op het gevoel net ergens anders ingedeeld had, maar de autoriteiten hebben besloten dat Nektar toch echt Psychedelic/Space Rock maakt (ik zie nu dat ik dat bij het album zelfs al een paar keer opgemerkt heb; ik word oud). Nou ja, 't zit er zeker niet alles naast. En ik dacht dat ik de uitdrukking de meest Duitse Britse band zelf bedacht had, maar het blijkt ook gewoon een introducerende zin op PA te zijn. Wellicht een gevalletje twee zielen één gedachte, maar ook hier vrees ik het ergste. Hoe het ook zij, Remember the Future is een cultklassieker waar á la Thick as a Brick of Solar Music wat kunstgrepen toegepast zijn om een heel lang nummer over twee elpeekanten te verdelen. Aldus geschiedde en nu hebben we dus Remember the Future Part 1 en Remember the Future Part 2. Omdat 16½ minuut wel lang genoeg is voor één fragmentje hier, beperk ik me even tot het posten van deel 1, maar het hele album is allicht erg de moeite waard.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 oktober 2019, 16:18 uur
Ik merk dat ik met mijn hier geplaatste clipjes toch wel vaak op de jaren '70 terugval en dat is allicht niet zonder reden. Maar om toch even iets hips (en zelfs dansbaars!) te plaatsen, gaan we nu naar onze zuiderburen, naar het jaar des heren 2009, naar het titelnummer van Quantum Fantays derde album, Kaleidothrope.
(Ik kon alleen een clip van het hele album vinden. Ik hoop dat de link naar de 43:13 mark ook in de embedfunctie naar behoren werkt (en de laatste 5:44 zijn voor het volgende nummer).)
(Ik kon alleen een clip van het hele album vinden. Ik hoop dat de link naar de 43:13 mark ook in de embedfunctie naar behoren werkt (en de laatste 5:44 zijn voor het volgende nummer).)
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 29 oktober 2019, 16:49 uur
Casartelli schreef:
Ik merk dat ik met mijn hier geplaatste clipjes toch wel vaak op de jaren '70 terugval
Doen we dat gewoon nog een keer. Als curiositeit ditmaal een bijdrage uit het land van de rijzende zon:Ik merk dat ik met mijn hier geplaatste clipjes toch wel vaak op de jaren '70 terugval
0
geplaatst: 3 november 2019, 11:35 uur
Explorers Club - Impact 5 - Last Call bij mij op 4 
Van die Arabieren heb ik een andere.

Van die Arabieren heb ik een andere.
0
geplaatst: 4 november 2019, 18:45 uur
Ik dacht nog zo dat ik het lijstje Heavy Prog met aandacht samengesteld had. 
Omdat ik toch wenste vast te houden aan 1 nummer per artiest, heb ik het bij een top 15 gehouden. Een top moet bestaan uit een veelvoud van 5 vind ik (ik heb niet veel principes, maar dit is toch wel een belangrijke
) Dat principe kostte Enchant en Everon uiteindelijk de kop, want ik wilde niet wat angstvallig op zoek naar verdere vulling van de lijst om het vullen.
Nu blijkt dat ik Haken gewoon volledig over het hoofd gezien heb! Die had er natuurlijk wel in gemoeten.
Ach, ik zal wel meer vergeten zijn. Had prima een top 20 kunnen worden.
Ik weet het nu echt zeker; al die principes in mijn leven gaan gewoon overboord! Ze zitten me toch alleen maar in de weg!
en ze leiden tot minderwaardige lijstjes en laat dat nu net tegen een heel belangrijk principe van me zijn

Omdat ik toch wenste vast te houden aan 1 nummer per artiest, heb ik het bij een top 15 gehouden. Een top moet bestaan uit een veelvoud van 5 vind ik (ik heb niet veel principes, maar dit is toch wel een belangrijke
) Dat principe kostte Enchant en Everon uiteindelijk de kop, want ik wilde niet wat angstvallig op zoek naar verdere vulling van de lijst om het vullen. Nu blijkt dat ik Haken gewoon volledig over het hoofd gezien heb! Die had er natuurlijk wel in gemoeten.
Ach, ik zal wel meer vergeten zijn. Had prima een top 20 kunnen worden.
Ik weet het nu echt zeker; al die principes in mijn leven gaan gewoon overboord! Ze zitten me toch alleen maar in de weg!
en ze leiden tot minderwaardige lijstjes en laat dat nu net tegen een heel belangrijk principe van me zijn
1
geplaatst: 5 november 2019, 12:45 uur
Net Time Flies van PT op nr. 23 zien staan en het schrijven daarover gelezen.
Het gaat mij niet zozeer om de plaats die het nummer in deze lijst heeft gehaald, maar meer om wat erbij is geschreven, wat toch op een wel hele leuke creatieve manier is gedaan.
Dat me dit nu pas opvalt kan zijn omdat ik het nooit eerder heb gezien, of het misschien te vluchtig heb gelezen, neemt niet weg dat ik er nu erg van heb genoten!
Het gaat mij niet zozeer om de plaats die het nummer in deze lijst heeft gehaald, maar meer om wat erbij is geschreven, wat toch op een wel hele leuke creatieve manier is gedaan.
Dat me dit nu pas opvalt kan zijn omdat ik het nooit eerder heb gezien, of het misschien te vluchtig heb gelezen, neemt niet weg dat ik er nu erg van heb genoten!

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 5 november 2019, 14:15 uur
Dank u.
Alleen dat al lijkt me overigens een uitstekende reden om gewoon mee te blijven doen.
Alleen dat al lijkt me overigens een uitstekende reden om gewoon mee te blijven doen.

3
geplaatst: 5 november 2019, 19:02 uur
Casartelli schreef:
Als ik heel eerlijk ben kan ik van de muziek toch maar moeilijk loskomen.

Al hoor ik hier wel eens in mijn naaste omgeving, als ik met de koptelefoon op, lijstjes aan het maken ben: ‘wanneer word je nu eindelijk eens volwassen’.

0
geplaatst: 7 november 2019, 18:18 uur
Nu er al een paar 'grote namen' in de lijst geweest zijn, ben ik toch wel benieuwd naar de top 3.
Wie durft een voorspelling?
Wie durft een voorspelling?

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 november 2019, 12:40 uur
Was dit nou heel visionair of toch vooral een veilige gok? 
Enfin, totaallijsten en mijn eigen bijdrage komen vanavond.

Enfin, totaallijsten en mijn eigen bijdrage komen vanavond.
0
geplaatst: 8 november 2019, 19:19 uur
Als intermezzo tussen alle lijstjes door, mijn nr. 1 op dit moment
Mijn Heavy Prog top 20 lijst staat op het andere Intermezzo tabblad.
Wilderun - O Resolution!
Mijn Heavy Prog top 20 lijst staat op het andere Intermezzo tabblad.
Wilderun - O Resolution!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 november 2019, 21:25 uur
Prog Related
Dan gaan we nu verder met het vreemdste subgenre: het subgenre dat wel op Progarchives meedoet, maar geen prog is. Progarchives heeft dus ook nog ideeën over artiesten die te perifeer zijn om met de progressieve jongens mee te mogen doen, maar wel nabij genoeg om voor Prog Related door te mogen gaan.
Op de site staat een aantal criteria op grond waarvan artiesten aanspraak kunnen maken op deze vast niet buitengewoon felbegeerde titel. Het ene criterium overtuigt iets meer dan het andere en onder de streep lijken vooral het lidmaatschap van prominente progbands of het muzikaal dicht bij de 'scene' zitten zwaar mee te wegen. Waarom sommige artiesten net wel prog (en dan meestal Crossover Prog) zijn en sommige andere net niet...? Ik zou het je ook niet in elk geval uit kunnen leggen.
Omdat ook wij graag over de schutting kijken, kent ook de Prog Top 300 9 Prog Related nummers, verspreid over 6 artiesten. Daarmee zijn inmiddels 282 nummers gepasseerd.
Nu in de Prog Top 300
Blackfield
Golden Earring
Led Zeppelin
Mike Rutherford
Queen
Roger Hodgson
Ooit in de Prog Top 300
Phish
Ooit bijna in de Prog Top 300
10cc
Alan Parsons
Blue Öyster Cult
Fairport Convention
Flying Colors
Freudiana
Iron Maiden
Jean Michel Jarre
Jon & Vangelis
Journey
King's X
Klaatu
Magnum
Mercury Rev
Peter Bardens
Slint
Styx
Vangelis
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Experimental / Post Metal
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
Dan gaan we nu verder met het vreemdste subgenre: het subgenre dat wel op Progarchives meedoet, maar geen prog is. Progarchives heeft dus ook nog ideeën over artiesten die te perifeer zijn om met de progressieve jongens mee te mogen doen, maar wel nabij genoeg om voor Prog Related door te mogen gaan.
Op de site staat een aantal criteria op grond waarvan artiesten aanspraak kunnen maken op deze vast niet buitengewoon felbegeerde titel. Het ene criterium overtuigt iets meer dan het andere en onder de streep lijken vooral het lidmaatschap van prominente progbands of het muzikaal dicht bij de 'scene' zitten zwaar mee te wegen. Waarom sommige artiesten net wel prog (en dan meestal Crossover Prog) zijn en sommige andere net niet...? Ik zou het je ook niet in elk geval uit kunnen leggen.
Omdat ook wij graag over de schutting kijken, kent ook de Prog Top 300 9 Prog Related nummers, verspreid over 6 artiesten. Daarmee zijn inmiddels 282 nummers gepasseerd.
Nu in de Prog Top 300
Blackfield
Golden Earring
Led Zeppelin
Mike Rutherford
Queen
Roger Hodgson
Ooit in de Prog Top 300
Phish
10cc
Alan Parsons
Blue Öyster Cult
Fairport Convention
Flying Colors
Freudiana
Iron Maiden
Jean Michel Jarre
Jon & Vangelis
Journey
King's X
Klaatu
Magnum
Mercury Rev
Peter Bardens
Slint
Styx
Vangelis
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
Psychedelic/Space Rock
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 november 2019, 21:30 uur
Casartelli schreef:
Omdat ook wij graag over de schutting kijken
We kijken zelfs zo graag over de schutting dat er ook nog wat artiesten meedoen die helemaal niks op Progarchives te zoeken hebben. Dat gaat over de volgende:Omdat ook wij graag over de schutting kijken
Nu in de Prog Top 300
Habitants
Kauan
Phil Collins
Ray Wilson
Rival Sons
Silversun Pickups
Throes Of Dawn
Ooit in de Prog Top 300
Aereogramme
Angel
DeWolff
Pinnacles
Strangelove
The Mighty Bard
A Perfect Circle
Agent Fresco
Amiensus
Amorphis
Andrew Poppy
Atomship
Audiolepsia
Banda Gaites de Noega
Birth Of Joy
Bon Iver
Chris de Burgh
Cutting Crew
Damnations Day
Dan Fogelberg
Dans Dans
David Gates
Doves
Dyscordia
Eagles
Elbow
Elton John
Elull Noomi
Empyrium
Extreme
Far From Your Sun
Filiamotsa
Georgius
Greg Haines
Hans Zimmer
Het Goede Doel
Janel and Anthony
Jesufåglar
John Butler Trio
John Foxx
Kashmir
Kontinuum
Mammooth
Mandrake Garden
Mas Optica
Masheen Messiah
Meller Golyzniak Duda
Metro
Naryan
Parapet
Partner
Piknik
Robby Valentine
Sergey Kalugin
Sleeping Pulse
Smashing Pumpkins
Steve Balsamo
Strange Hobby
Swallow the Sun
SWIMMInG
System 7
The Locomotive
The Waking Sea
The Waterboys
The Whispering Sea
They Might Be Giants
Tickets Go Past
Toto
Trent Gardner
Trewa
Tuomas Holopainen
Vesper Sails
Vince DiCola
Wardruna
Water
While Heaven Wept
Zoltan Kodaly
Die 7 artiesten staan er elk met 1 liedje in. Daarmee hebben dus inmiddels wel 289 liedjes een etiketje.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 november 2019, 21:34 uur
Daarmee mogen er ook lijstjes Psychedelic/Space Rock ingediend worden.
Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meneer
uffing
vigil
meesterdch heeft aangegeven geen Experimental/Post Metal lijstje in te dienen. Hij mag uiteraard nog van gedachten veranderen.
Progressive Metal
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meneer
Papartis
uffing
vigil
Eclectic Prog
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
meneer
Papartis
Rudi S
uffing
vigil
Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.
Deadline voor Experimental / Post Metal: vrijdag 22 november 23:59
Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meneer
uffing
vigil
meesterdch heeft aangegeven geen Experimental/Post Metal lijstje in te dienen. Hij mag uiteraard nog van gedachten veranderen.
Progressive Metal
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meneer
Papartis
uffing
vigil
Eclectic Prog
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
meneer
Papartis
Rudi S
uffing
vigil
Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.
Deadline voor Experimental / Post Metal: vrijdag 22 november 23:59
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 12 november 2019, 16:51 uur
Onzinnige categorie of niet, er zit wel erg veel moois verstopt onder de Prog Related vlag - voor mij althans een stuk meer dan in enkele voorgaande categorieën. Ik zou zelf ook niet verzonnen hebben dat The Church prog is (dat zijn ze dan dus ook net niet), maar ze kunnen vast bij heel wat progliefhebbers de goedkeuring wegdragen. En waarom landgenoten Split Enz het wel tot (Crossover) Prog geschopt hebben, mag Joost ook weten. Enfin, ik open het Prog Related bal dus met The Church en een van de talrijke prijsnummers op het Priest=Aura-album.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 november 2019, 17:12 uur
Toen Alan Parsons nog een Project had, mocht-ie voor Crossover Prog doorgaan, inmiddels is-ie Prog Related geworden. Ik had de zoek-de-zeven-verschillen-exercitie wat explicieter kunnen maken door een van de niet-wereldschokkende-maar-toch-best-prima nummers van Try Anything Once hier te plaatsen, maar we zoeken het iets later in de jaren '90. Tussen de mierzoete ballads doken ook meer flirts met het (euro)dance gebeuren op. Daaronder een twijfelachtige Robert Miles-ripoff (The Time Machine), maar voor het uit 1996 stammende instrumentale Apollo heb ik toch wel een stevig zwak. Het thema laat zich raden (en anders hebben we de Youtube-clip nog). Wat een song, wat een climax...
1
geplaatst: 18 november 2019, 18:31 uur
Casartelli schreef:
En waarom landgenoten Split Enz het wel tot (Crossover) Prog geschopt hebben, mag Joost ook weten.
Ik heet geen Joost, maar mijn vermoeden is dat dit komt door hun debuut: SPLIT ENZ Mental Notes reviews - progarchives.comEn waarom landgenoten Split Enz het wel tot (Crossover) Prog geschopt hebben, mag Joost ook weten.
0
geplaatst: 18 november 2019, 20:20 uur
Een beetje verdieping in de band (idd wel meer het beginwerk) kan wellicht wel wat verduidelijken...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 19 november 2019, 09:55 uur
Wie weet wat er nog in het verschiet ligt. De albums die ik wel van ze heb groeien langzaam in waardering.
Er zijn overigens weinig bands waar de waardering van de discografie op PA en hier zo diametraal tegenover elkaar staat.
Er zijn overigens weinig bands waar de waardering van de discografie op PA en hier zo diametraal tegenover elkaar staat.
1
geplaatst: 19 november 2019, 18:34 uur
Chris de Burgh - Crusader.
Een bijzondere prog.related song die het niet eens slecht gedaan heeft adgelopen rondes.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 november 2019, 16:14 uur
Chris de Burgh - Crusader: Ja, die zat in Rondes 0 en 1 van de Prog Ladder 2018 en die heeft toen van mij ook nog wel wat puntjes gekregen. Fraaie theatrale rock uit de tijd van Alan Parsons, Duncan Browne, Gerry Rafferty, etc. Wellicht ten overvloede: als er straks Prog Related lijstjes ingediend worden, horen de muziekjes wel door Progarchives erkend te zijn
(dat Chris de Burgh daar op grond van dit nummer ook in mijn oren best aanspraak op had kunnen maken, doet niets af aan het feit dat dat hier niet zo is)
(dat Chris de Burgh daar op grond van dit nummer ook in mijn oren best aanspraak op had kunnen maken, doet niets af aan het feit dat dat hier niet zo is)
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 november 2019, 16:26 uur
Op sommige namen is Progarchives dus toch wel streng (slechts "related"). Ik noem een 10cc (als ELO wel Crossover Prog is, dan...), een Jean Michel Jarre (als Kraftwerk en Tangerine Dream wel Progressive Electronic zijn, dan...), een Iron Maiden (diverse albums waar de Progressive Metal (deels avant la lettre) elementen je om de oren vliegen) en dan is er nog die excentrieke Griek. Dit pompeuze album uit 1975 (waarvan ik hier de A-kant presenteer) mag er wat mij betreft toch wel wezen.
* denotes required fields.