Muziek / Muziekgames / Prog Ladder Intermezzo
zoeken in:
0
geplaatst: 15 oktober 2019, 10:23 uur
Nu is het natuurlijk wel zo dat Marillion al dik 20 jaar steeds minder met de NEO stroming te maken heeft. Dit in tegenstelling tot de hier veel voorbijkomende "progressieve" bands IQ, Pendragon en Arena.
Maar inderdaad er zal vast nog wel Script/Fugazi/MC werk voorbij gaan komen en waarschijnlijk ook nog wel een onzichtbaar knikkertje ofzo
Maar inderdaad er zal vast nog wel Script/Fugazi/MC werk voorbij gaan komen en waarschijnlijk ook nog wel een onzichtbaar knikkertje ofzo
0
geplaatst: 15 oktober 2019, 11:32 uur
Deze kan er nog mooi bij, de Noorse band Major Parkinson met hun album Blackbox.
Hoe ze aan de naam Parkinson komen weet ik niet, maar in ieder geval bibbert hun muziek met invloeden uit de elektronica, volksmuziek, rock, cabaret en theater alle kanten op.
Hoe je het ook wendt of keert het zevental uit het Noorse Bergen heeft met hun vierde cd uit 2017 wel een hele merkwaardige productie afgeleverd.
Een bijzonderheid die gelijk opvalt is de zang van Jon Ivar Kollbotn, die met zijn zware stem ergens het midden houdt tussen Leonard Cohen en Tom Waits.
Daarbij zingt hij ook in een aantal composities samen met zangeres Linn Frøkendall die dan weer met haar hoge ijle stem een regelrechte tegenpool is.
Zelf vind ik Blackbox een grandioos spektakelstuk, tikkeltje gewaagd misschien, maar met de hoofdtelefoon op heb ik al een paar fijne uurtjes ermee doorgebracht.
Hieronder de tweede track van het album die een goed beeld geeft van de eigenzinnige Noren met hun bizarre manier van musiceren.
Major Parkinson - Night Hitcher (2017)
Hoe ze aan de naam Parkinson komen weet ik niet, maar in ieder geval bibbert hun muziek met invloeden uit de elektronica, volksmuziek, rock, cabaret en theater alle kanten op.
Hoe je het ook wendt of keert het zevental uit het Noorse Bergen heeft met hun vierde cd uit 2017 wel een hele merkwaardige productie afgeleverd.
Een bijzonderheid die gelijk opvalt is de zang van Jon Ivar Kollbotn, die met zijn zware stem ergens het midden houdt tussen Leonard Cohen en Tom Waits.
Daarbij zingt hij ook in een aantal composities samen met zangeres Linn Frøkendall die dan weer met haar hoge ijle stem een regelrechte tegenpool is.
Zelf vind ik Blackbox een grandioos spektakelstuk, tikkeltje gewaagd misschien, maar met de hoofdtelefoon op heb ik al een paar fijne uurtjes ermee doorgebracht.
Hieronder de tweede track van het album die een goed beeld geeft van de eigenzinnige Noren met hun bizarre manier van musiceren.
Major Parkinson - Night Hitcher (2017)
1
geplaatst: 15 oktober 2019, 11:45 uur
Het volgende uitreksel trok mijn aandacht!
bibbert
cabaret
theater
merkwaardige
Bijzonderheid
tegenpool
grandioos spektakelstuk
tikkeltje gewaagd
eigenzinnige
bizarre manier van musiceren
Nou hoor ik dat allemaal niet direct terug in dit liedje maar ik moet wel kwijt dat het een zeer aardig nummer is
bibbert
cabaret
theater
merkwaardige
Bijzonderheid
tegenpool
grandioos spektakelstuk
tikkeltje gewaagd
eigenzinnige
bizarre manier van musiceren
Nou hoor ik dat allemaal niet direct terug in dit liedje maar ik moet wel kwijt dat het een zeer aardig nummer is

1
geplaatst: 15 oktober 2019, 14:53 uur
Tja..., soms moet je wat om de aandacht te trekken... Het lijkt me dan toch enigszins gelukt. 
Nu ga ik hier niet alle aangehaalde woorden verklaren, maar de opmerkingen slaan op het hele album en op hun eerdere werk.
Als je de moeite neemt wat YT filmpjes daarvan te bekijken zie en hoor je al gelijk hoe veelzijdig ze zijn.

Nu ga ik hier niet alle aangehaalde woorden verklaren, maar de opmerkingen slaan op het hele album en op hun eerdere werk.
Als je de moeite neemt wat YT filmpjes daarvan te bekijken zie en hoor je al gelijk hoe veelzijdig ze zijn.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 oktober 2019, 16:59 uur
Traffic - The Low Spark of High-Heeled Boys: mijn Traffic-kennis beperkt zich grotendeels tot Dear Mr. Fantasy en (in mindere mate) het bijna gelijkmatige album. Dit lange nummer is dus van een paar jaar later. De term "belegen" kwam al even voorbij en dat is bij mij toch ook wel een beetje een overheersende indruk, al roept het lange instrumentale stuk hier nog best een prettige sfeer op. Maar de grondvorm van de band ligt me gewoon niet zo.
Major Parkinson - Night Hitcher: ik zie dat ik vijf jaar geleden eens 3* aan een ouder Major Parkinsonalbum uitgedeeld heb. Het kan verkeren. Dit nummer is inderdaad wel aardig. Ik krijg er een beetje een Silversun Pickups vibe bij.
Major Parkinson - Night Hitcher: ik zie dat ik vijf jaar geleden eens 3* aan een ouder Major Parkinsonalbum uitgedeeld heb. Het kan verkeren. Dit nummer is inderdaad wel aardig. Ik krijg er een beetje een Silversun Pickups vibe bij.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 oktober 2019, 17:08 uur
Ik heb mijn liefde voor Beardfish nooit onder stoelen of banken gestoken. Het uit 2012 stammende The Void was hun beukplaat en daarin kregen ze toch niet iedereen mee. Wellicht is het buitengewoon fraaie klassieke Beardfishepic Note dat ook op dat album stond, daarmee aan veler aandacht ontsnapt. Voor al die mensen en ook voor de rest:
0
geplaatst: 16 oktober 2019, 17:24 uur
8
RPWL - Light of the World [10:08]
(afbeelding)
Tales from Outer Space | 2019 | Duitsland
maar die naam RPWL bekte kennelijk zo lekker dat ze die er maar in gehouden hebben. Enfin, degelijke Floydiaanse neoprog, daar zal altijd een markt voor zijn.[/i]
RPWL - Light of the World [10:08]
(afbeelding)
Tales from Outer Space | 2019 | Duitsland
maar die naam RPWL bekte kennelijk zo lekker dat ze die er maar in gehouden hebben. Enfin, degelijke Floydiaanse neoprog, daar zal altijd een markt voor zijn.[/i]
Verrassing toch wel dat dit vers nummer de top 10 gehaald heeft, wel blij want het was mijn no. 14.
Tja prog met Gilmour achtig gitaarwerk is "hot" dit jaar naast bovengenoemde RPWL album ook nog fraaie albums van (o.a.) Bjørn Riis en Lee Abraham.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 oktober 2019, 20:53 uur
In één geval heb ik in een doublure over het hoofd gezien. Later ben ik daar wat systematischer doorheen gegaan, maar het kostte wel een Marillion-notering. Ik heb het even aangepast zover als ik nog terug kon...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 oktober 2019, 09:54 uur
Intussen roep ik nog even in herinnering dat de deadline voor Symphonic Prog lijstjes morgen eind van de avond ligt. We trekken even een sprintje, daarna zullen we meest weer de meer gebruikelijke 2-3 weken tussentijd hebben.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 oktober 2019, 17:15 uur
Een van de meest eclectische Eclectic Prog bands moet toch King Crimson wel zijn. Een aantal van hun usual suspects staat gewoon in onze Top 300, een veelvoud ontbreekt. Een daarvan is hun wellicht meest iconische instrumentale nummer. Misschien is de aandacht wat afgeleid door die luizige nummers-met-zang die ook op het album staan... misschien vinden we die split in een deel 1 en een verderop gelegen deel 2 wat storend, maar Larks' Tongues in Aspic (Part I) is toch wel een beest van een nummer. Bovendien is het feit dat je eens ongestoord naar King Crimson op Youtube kunt luisteren alleen al opmerkelijk genoeg om er hier even bij stil te staan.
0
geplaatst: 18 oktober 2019, 15:52 uur
Mad Fellaz is een Italiaanse band die inmiddels 3 albums heeft uitgebracht.
Het eerste album is instrumentaal.
Het twee album heeft een zangeres.
Het derde album heeft een zanger.
Ik heb ze recentelijk gezien in het Villapark theater in Alphen aan den Rijn.
Wat een geweldige band en wat een energie. Zeer getalenteerde muzikanten en ook humor.
Hier een clip van een live opname van het nummer Liquid Bliss.
Het eerste album is instrumentaal.
Het twee album heeft een zangeres.
Het derde album heeft een zanger.
Ik heb ze recentelijk gezien in het Villapark theater in Alphen aan den Rijn.
Wat een geweldige band en wat een energie. Zeer getalenteerde muzikanten en ook humor.
Hier een clip van een live opname van het nummer Liquid Bliss.
1
geplaatst: 19 oktober 2019, 15:19 uur
Jacoto schreef:
En dan dit...
Er moet me van het hart dat ik erover denk om mijn verdere medewerking aan dit spel te beëindigen.
En dan dit...
Er moet me van het hart dat ik erover denk om mijn verdere medewerking aan dit spel te beëindigen.
Ah, mooi dat jij nog mee blijft spelen en over dingen nadenken is altijd verstandig.
En jij weet het toch ook " hoe meer zielen ..."
.
1
geplaatst: 19 oktober 2019, 21:32 uur
Ah mijn nummers 10 en 11 komen net voorbij, blijkbaar was ik in beide gevallen de hoogst noterende. Ik heb het over fijne plaatjes van A. Philips die klaarblijkelijk nog in Genesis heeft gezeten en het rariteitenkabinet Isildurs Bane met de zanger van How we Live.
Verder zou ik iets meer interactie ook wel toejuichen, gewoon even dat lijstje plaatsen of een mening geven moet tot de mogelijkheden behoren toch?
Verder zou ik iets meer interactie ook wel toejuichen, gewoon even dat lijstje plaatsen of een mening geven moet tot de mogelijkheden behoren toch?
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 20 oktober 2019, 10:21 uur
Casartelli schreef:
Voorlopig is het schema nog even dat elk subgenre minstens twee weken staat
Ik was dus eigenlijk van plan om gisteren het volgende subgenre te plaatsen, maar toen had ik de heldere en eigenlijk best voor de hand liggende ingeving dat dat een beetje een overload is, als ik gelijktijdig de Symphonic Prog lijsten aan het presenteren ben. Dus ik wacht even tot ik daarmee klaar ben en ga dan hier weer verder.Voorlopig is het schema nog even dat elk subgenre minstens twee weken staat
Interactie? Ja, graag. En we kunnen niemand dwingen. Maar ik deel de indruk dat het hier en daar best iets meer zou mogen.
0
geplaatst: 20 oktober 2019, 10:30 uur
Casartelli schreef:
14
Kaipa - A Road in My Mind Van dit eerste nieuwe levensteken, Notes from the Past, hebben wij A Road in My Mind in ons Intermezzo.[/i]
14
Kaipa - A Road in My Mind Van dit eerste nieuwe levensteken, Notes from the Past, hebben wij A Road in My Mind in ons Intermezzo.[/i]
die had ik dus echt nooit verwacht.Mijn nummer 9, mooi nummer en mooi album.
1
geplaatst: 20 oktober 2019, 10:35 uur
Casartelli schreef:
Ik was dus eigenlijk van plan om gisteren het volgende subgenre te plaatsen, maar toen had ik de heldere en eigenlijk best voor de hand liggende ingeving dat dat een beetje een overload is, als ik gelijktijdig de Symphonic Prog lijsten aan het presenteren ben.
Ik was dus eigenlijk van plan om gisteren het volgende subgenre te plaatsen, maar toen had ik de heldere en eigenlijk best voor de hand liggende ingeving dat dat een beetje een overload is, als ik gelijktijdig de Symphonic Prog lijsten aan het presenteren ben.
Mooi dat jij iedere sub eerst afzonderlijk afrond.
2 door elkaar wordt vast chaos , ik vind de genre afscheiding en indeling van PA al behoorlijk arbitrair met 2 lijsten door elkaar vraag je dan wel veel van de volgers

0
geplaatst: 20 oktober 2019, 12:21 uur
Hoewel ik een andere van Neal Morse heb, is deze ook prima.
Misschien komt The Beard ook nog.
Misschien komt The Beard ook nog.
0
geplaatst: 20 oktober 2019, 12:25 uur
Ik had geen enkele bijdrage van Morse in mijn eigen lijst, maar anders was het zeker deze geweest.
0
geplaatst: 21 oktober 2019, 18:02 uur
Casartelli schreef:
Het slotnummer van Wind & Wuthering is niettemin een opmerkelijke representant, vooral als die erin slaagt om klassiekers als One for the Vine en Dancing with the Moonlit Knight achter zich te laten.[/i]
Het slotnummer van Wind & Wuthering is niettemin een opmerkelijke representant, vooral als die erin slaagt om klassiekers als One for the Vine en Dancing with the Moonlit Knight achter zich te laten.[/i]
Ik heb een andere Genesis op 1 maar deze ook prominent in mijn lijst.
Hoe zit dat toch met die best wel korte Afterglow.
Het was tijdens die Abacab tour in de Groenoordhallen in Leiden, tussen al het boegeroep bij die nieuwe liedjes werden ook de " klassiekers" gespeeld en tegen het einde na dat bekende instrumentaal geweld daalde Phil van zijn drumkit neer om voor ons hemels dit slotlied te zingen
Het leek even of de wereld stilstond en alles was vergeten en vergeven.
Ach en eerlijk is eerlijk ik vind Abacab nog best een aardig album

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 21 oktober 2019, 19:59 uur
Mooi geschreven Rudi. En ik vind Abacab ook best aardig. Of eigenlijk staan er een paar knap stomme nummers op, een aantal wel aardige en een paar erg sterke.
Alleen Afterglow heeft het voor mij persoonlijk nooit gedaan.
Alleen Afterglow heeft het voor mij persoonlijk nooit gedaan.
0
geplaatst: 21 oktober 2019, 22:05 uur
Drie nummers uit mijn top 10 zijn al voorbij gekomen en van Grobschnitt had ik een andere genomineerd. Kortom: een fijne update!
0
geplaatst: 21 oktober 2019, 22:59 uur
Onderstaande zijn voorbij gekomen of de reguliere lijst dan wel de artiestenlijst. Ik hanteer 1 per artiest anders had One for the Vin (Phil Collins variant
) zeer zeker (nog) hoger in de lijst gestaan.
En ja ik was die vervelia die het specifiek de live versie van Solar Music indiende
Symphonic Prog Top 20
1.
2. Grobschnitt - Solar Music (live)
3.
4. Camel - Drafted
5.
6.
7.
8.
9.
10. ANTHONY PHILLIPS - Slow Dance (Part 1)
11. ISILDURS BANE Ft. Steve Hogarth - Incandescent
12. EARTH AND FIRE - Storm & Thunder
13. ANDERSON BRUFORD WAKEMAN HOWE - Brother of Mine
14. TRIUMVIRAT - Illusions on a Double Dimple
15.
16.
17.
18.
19.
20.
) zeer zeker (nog) hoger in de lijst gestaan.En ja ik was die vervelia die het specifiek de live versie van Solar Music indiende

Symphonic Prog Top 20
1.
2. Grobschnitt - Solar Music (live)
3.
4. Camel - Drafted
5.
6.
7.
8.
9.
10. ANTHONY PHILLIPS - Slow Dance (Part 1)
11. ISILDURS BANE Ft. Steve Hogarth - Incandescent
12. EARTH AND FIRE - Storm & Thunder
13. ANDERSON BRUFORD WAKEMAN HOWE - Brother of Mine
14. TRIUMVIRAT - Illusions on a Double Dimple
15.
16.
17.
18.
19.
20.
0
geplaatst: 22 oktober 2019, 17:00 uur
En met Anima Mundi en Moon Safari nog maar eens twee nummers uit de top 10. Waarom Camel daarin ontbrak, weet ik eigenlijk niet.
De waardering voor ELP komt onverwacht...
De waardering voor ELP komt onverwacht...
0
geplaatst: 22 oktober 2019, 17:15 uur
Kansas - Journey from Mariabronn
op 4 bij mij (ik heb nog een Kansas op 2).
Cas zal Journey ook wel hebben dus dat tikte lekker aan.
op 4 bij mij (ik heb nog een Kansas op 2).
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 oktober 2019, 19:12 uur
Rudi S schreef:
Geen gek idee. In deze fase heeft een nummer overigens wel ten minste 3 behoorlijke noteringen nodig.Cas zal Journey ook wel hebben dus dat tikte lekker aan.
0
geplaatst: 22 oktober 2019, 20:34 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Geen gek idee. In deze fase heeft een nummer overigens wel ten minste 3 behoorlijke noteringen nodig. Dus is er nog minstens een deelnemer met smaak die hier meespeelt

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 oktober 2019, 19:45 uur
Psychedelic/Space Rock
Het volgende subgenre heeft wellicht weer een naam waar de meeste deelnemers wat makkelijker mee uit de voeten kunnen, al zijn er altijd wijsneuzen die zich afvragen wanneer Pink Floyd nou helemaal over de ruimte zong. En die psychedelische component, dat is allicht leuk en aardig, maar ik geloof toch niet dat de jaren '60 psychedelica mee mag doen.
De naam Pink Floyd viel allicht al even en het valt bezwaarlijk te ontkennen dat veel andere hieronderstaande namen een duidelijke muzikale link met dit Britse kwartet hebben. Dat doet niets af aan het feit dat ook Psychedelic/Space Rock een subgenre van verleden én heden is.
De Prog Top 300 kent 13 Eclectic Prog nummers, verspreid over 4 artiesten. Daarmee zijn inmiddels 273 nummers gepasseerd.
Nu in de Prog Top 300
Eloy
Nosound
Oceansize
Pink Floyd
Ooit in de Prog Top 300
Amplifier
no-man
Ooit bijna in de Prog Top 300
Astra
ColorStar
Groep 1850
Hawkwind
Hidria Spacefolk
Himmellegeme
Hypnos 69
Másfél
Monomyth
Nemrud
Ozric Tentacles
Quantum Fantay
Seid
The Jelly Jam
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Experimental / Post Metal
Progressive Metal
Eclectic Prog
Het volgende subgenre heeft wellicht weer een naam waar de meeste deelnemers wat makkelijker mee uit de voeten kunnen, al zijn er altijd wijsneuzen die zich afvragen wanneer Pink Floyd nou helemaal over de ruimte zong. En die psychedelische component, dat is allicht leuk en aardig, maar ik geloof toch niet dat de jaren '60 psychedelica mee mag doen.
De naam Pink Floyd viel allicht al even en het valt bezwaarlijk te ontkennen dat veel andere hieronderstaande namen een duidelijke muzikale link met dit Britse kwartet hebben. Dat doet niets af aan het feit dat ook Psychedelic/Space Rock een subgenre van verleden én heden is.
De Prog Top 300 kent 13 Eclectic Prog nummers, verspreid over 4 artiesten. Daarmee zijn inmiddels 273 nummers gepasseerd.
Nu in de Prog Top 300
Eloy
Nosound
Oceansize
Pink Floyd
Ooit in de Prog Top 300
Amplifier
no-man
Ooit bijna in de Prog Top 300
Astra
ColorStar
Groep 1850
Hawkwind
Hidria Spacefolk
Himmellegeme
Hypnos 69
Másfél
Monomyth
Nemrud
Ozric Tentacles
Quantum Fantay
Seid
The Jelly Jam
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Progressive Metal
Eclectic Prog
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 oktober 2019, 19:54 uur
Daarmee mogen er ook lijstjes Eclectic Prog ingediend worden.
Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:
Heavy Prog
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meneer
Noordpool
uffing
vigil
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meneer
Noordpool
uffing
vigil
meesterdch heeft aangegeven geen Experimental/Post Metal lijstje in te dienen. Hij mag uiteraard nog van gedachten veranderen.
Progressive Metal
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meneer
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.
Deadline voor Heavy Prog: vrijdag 1 november 23:59
Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:
Heavy Prog
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meneer
Noordpool
uffing
vigil
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meneer
Noordpool
uffing
vigil
meesterdch heeft aangegeven geen Experimental/Post Metal lijstje in te dienen. Hij mag uiteraard nog van gedachten veranderen.
Progressive Metal
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meneer
Noordpool
Papartis
uffing
vigil
Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.
Deadline voor Heavy Prog: vrijdag 1 november 23:59
* denotes required fields.