MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:

104 7,5
105 6,5

Geweldig nummer, wat een ontdekking! Doet me naast The Chameleons ook wat denken aan The Sound ArthurDZ moet dit ook zeker checken.

9,2

7

Ja best goed idd! Maar een 9+ kan ik er nog niet aan kwijt.

Tijd voor iets bekenders. De band Blondie is volgens Wikipedia "pioneers in the early American new wave and punk scenes of the mid-late 1970s" en ze passen dus goed in dit draadje. Ik vond nog twee leuke feitjes op Wikipedia: de bandnaam zou ontstaan zijn omdat Debbie Harry op straat "Hey Blondie!" werd toegeroepen en haar uiterlijk (geblondeerd en slechts gekleed in een wit T-shirt en onderbroekje) zou bedacht zijn door Andy Warhol.

Ik heb voor een cover uit 1978 gekozen, niet hun doorbraakhit maar een nummer dat oorspronkelijk van de powerpopband The Nerves is. Ik hou naast tweepop ook van powerpop, vandaar.

106. Blondie - Hanging on the Telephone

Zeker niet slecht maar ik het niet geplaatst omdat ik het niet punk genoeg vond. Ik zie het nog steeds als gewoon mainstream uit de eindjaren zeventig.

7,2

Dit is de volgorde in waardering van de 5 geplaatste nummers door Prominition:

01. The Lines - Stripe / 7,642 (12 stemmen)
02. Sort Sol - Marble Station / 7,327 (15 stemmen)
03. Snake Corps - Calling You /7,306 (16 stemmen)
04. The Visitor - Liquid and Crystalline / 6.927 (15 stemmen)
05. Lowlife - Eternity Road / 6,888 (16 stemmen)

Blondie heeft betere. Toch wel lekker nummer.

7.6

bikkel2 schreef:
Blondie heeft betere. Toch wel lekker nummer.

Drie slechts volgens MuMe

Snake Corps 7
Blondie 8,5

Erg lekker nummer.

8

Blondie heeft betere.
9

Arbeidsdeskundige
7

18 stemmers geven Hanging on the Telephone een 7,77 gemiddeld.

Er zijn niet veel vrouwen in dit topic voorbijgekomen, waarschijnlijk omdat er ook relatief weinig zijn in de (post)punk- en newwavescene. Mensen met een kleurtje al helemaal niet. Maar ook punk is weinig aan bod gekomen. Daarom tijd voor een donkere punkster: de helaas vrij jong (53) overleden Polly Styrene en haar band X-Ray Spex. Wikipedia schrijft erover: "During their first incarnation (1976–79), X-Ray Spex were "deliberate underachievers" and only managed to release five singles and one album. Nevertheless, their first single, "Oh Bondage Up Yours!", is now acknowledged as a classic punk rock single."

Nou, dan doen we niet daar. Ik weet overigens nog wanneer ik dat nummer voor het eerst hoorde. De eerste dinsdagavond van de maand ben ik meestal met te vinden bij de vinylsinglespopquiz van Berry in Amsterdam met remcodulac en El Ninjo. Hij draaide dat nummer en wij dachten correct: "Punk, zangeres, zal wel X-Ray Spex zijn." De titel wisten we niet, gelukkig kwam die vaak voorbij. Of nouja, gelukkig, we kwamen we niet verder dan dat het iets als "Waa waa waa waa waa" was en dat bleek niet goed voor een punt. Inmiddels weet ik de titel wel en dat heeft al een paar keer een voorsprong op de concurrentie gegeven, die nog steeds "Waa waa waa waa waa" horen.

107. X-Ray Spex - Oh Bondage! Up Yours!

7

Een beetje te veel geschreeuw.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:53 uur

geplaatst: vandaag om 10:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.